Scholen blankvoorn - maar hoe te vangen?

Started by Gert, April 29, 2020, 21:18:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Ik heb de afgelopen 2 weken al een aantal avonden - bij mooi weer - in een brede wetering diverse scholen met blankvoorn in de oppervlakte gezien die steeds maar rondjes zwemmen en dus ook regelmatig binnen werpafstand voorbij trekken.
Tot 19:00 uur of zo niks te zien, maar dan begint het....
Maar het lukt me tot nu toe nauwelijks om er wat van te vangen. Heb al veel nimfen geprobeerd. Droog lijkt me sowieso niet de beste optie, maar misschien is dat nou juist wel de truc?
Ik zie ze in ieder geval niks van de oppervlakte pakken.
Ik vermoed dat ze watervlooien aan het happen zijn. En ik heb ook wel gelezen dat elke school bestaat uit voorns van dezelfde leeftijd en dus afmetingen. Ik heb ook wel een paar mooie gevangen wat dat betreft.
Ik vind het ook nog erg vroeg in het jaar - meestal vang ik ze pas later, en ik kan me herinneren dat ik in oktober juist de ene na de andere ving. Maar toen zaten ze wel dieper.

Heeft iemand de juiste tip(s) om ze, anders dan af en toe een toevalstreffer, te vangen?
Ik heb ook wel eens gedacht dat je ontzettend snel moet strippen, want bij een wat ik dacht mislukte worp waarbij ik de lijn dus meteen weer oppakte, haakte ik er juist eentje die dan ook door de lucht vloog. En dat is nou ook weer niet de bedoeling.....

Mike

Ik vind moeilijk en selectief azende vis vaak leuk en uitdagend om te blijven proberen.
Dat gezegd hebbende ben ik er inmiddels achter dat voorns die in grote scholen elke x precies hetzelfde rondje zwemmen in een trage constante snelheid nagenoeg niet te vangen zijn.
Hetzelfde geldt voor scholen met voorns waarvan een bepaald percentage verticaal in t water lijkt te hangen met het kopje naar beneden.
Wat ze precies doen kan ik alleen maar naar gissen maar vreten doen ze in elk geval niet.
Ik zie dit gedrag voor zover ik mij kan herinneren eigenlijk alleen op hele warme dagen maar het beeld wat je beschrijft meen ik te herkennen en ik krijg ze dan ook niet of amper gevangen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Ok, bedankt voor je reactie Mike.
Ik geef het nog niet op maar dit geeft me in ieder geval een beter gevoel dan dat ik dacht dat ik echt iets helemaal fout doe en iemand anders (zoals jij  ;)) bij wijze van spreken de hele school weet leeg te vissen.

JEVDE

Ik zal je zeggen, na al die jaren zie ik nog steeds het verschil niet tussen een ruisvoorn een blankvoorn en een winde. En zeker niet als ze rondzwemmen en ik ze niet in mijn hand heb. Maar ik vang af en toe wel iets kleins. Onderstaand in een wetering gevangen vorige week met zonnig weer. Op de droge vlieg. Als ik ze zie zwemmen, -ze cruisen dan echt-, werp ik de droge vlieg een metertje voor ze. Ze weigeren zeker de helft van de tijd, maar regelmatig pakken ze 'm.




Gert

 ::goodjob::
Die bovenste moet ik me in verdiepen (kolblei misschien?), maar de andere 2 zijn blankvoorns.
Ik vang ze ook wel regelmatig hoor, ook ruisvoorns. Winde niet in de polder.
Maar het ging vooral om die scholen die vrij snel in de oppervlakte rondzwemmen - die lijken niet echt aan het azen te zijn.
Heb er wel een vaag filmpje van, maar uploaden is ff een dingetje.

Menno_siemensma

hmm ik vind ze wel een erg grote bek hebben voor een blankvoorn, misschien hybride of kleine winde?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gert

#7
Omdat jullie me aan het twijfelen hebben gebracht heb ik de schubben geteld van de middelste vis. Ik kom op 48, kan er een paar naast zitten, en voor blankvoorn zou het 39-48 moeten zijn. Een winde heeft er 55-61.
Bek lijkt inderdaad wel groot bij allebei, maar je ziet op internet maar weinig afbeeldingen van een blankvoorn met de bek zo wijd open.
Ik houd het toch maar op blankvoorn.

O ja, en kolblei natuurlijk.

HappyFisherman

Probeer het maar eens met spiders op kleine haakjes, soms pakken ze deze langzaam gevist en andere keren kun je niet snel genoeg strippen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JEVDE

iig fijn dat jullie het ook niet weten ;-)

Menno_siemensma

Quote from: JEVDE on May 18, 2020, 12:22:27
iig fijn dat jullie het ook niet weten ;-)
vanaf een foto van een kleine vis dat goed determineren is lastig, maar schubben tellen is dan wel makkelijker :) Maar blijkbaar een westerse blankvoorn, eentje met een grote bek  ;D :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

 ;D
Ho ho ho! Duitsland ligt in het oosten hoor!  ;)

Menno_siemensma

Quote from: Gert on May 18, 2020, 16:33:51
;D
Ho ho ho! Duitsland ligt in het oosten hoor!  ;)
Nee die vang je alleen in zanderige kuilen.  ;D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JEVDE

Quote from: Menno_siemensma on May 18, 2020, 13:44:03
vanaf een foto van een kleine vis dat goed determineren is lastig, maar schubben tellen is dan wel makkelijker :) Maar blijkbaar een westerse blankvoorn, eentje met een grote bek  ;D :P

Dus eigenlijk zeg je dat ik eens wat grotere vis moet gaan vangen? :-) ::agree::

Gert

Inderdaad, als je een vis van 50cm of meer vangt kunnen we een blankvoorn in ieder geval uitsluiten  ::agree::

Menno_siemensma

Quote from: JEVDE on May 19, 2020, 09:22:59
Dus eigenlijk zeg je dat ik eens wat grotere vis moet gaan vangen? :-) ::agree::
Het zou helpen met vaststellen wat je hebt gevangen in ieder geval  ;D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Ik gooi er maar een theorietje tegenaan.Vandaag toevallig wat scholen (ruis)voorn tegengekomen op diverse watertjes.Azend en op zijn kop hangend en flankend.
Wat me opviel was inderdaad totaal geen actie op wat voor vlieg dan ook,droog,nat,nimf etc.
Nu zag ik wel dat in deze watertjes er een ware explosie aan watervlooien had plaatsgevonden,zelfs het doorzicht was verbeterd en de vis was duidelijk alleen in de vlooien  geinteresseerd.
Misschien is dat de reden dat ze vrijwel geen interesse tonen in wat voor vlieg dan ook.
Zomaar een gedachte

Gert

Ja Paul, dat vermoeden heb ik ook (zie ook mijn openingspost van dit topic).
Heb daarom ook wat pogingen gedaan om een bosje watervlooien te binden - vond er wel wat over op Internet.
Daar kwam ik ook tegen dat (in Amerika) men vermoedt dat een blobvlieg mogelijk zo succesvol is op een forellenvijver omdat de vis er een bosje watervlooien in ziet.

Er komen weer mooie zomerse avonden aan dus ik ga het nog maar eens proberen van de week.

Menno_siemensma

Dat zie je idd wel vaker halverwege de lente, heel soms wil een vliegje nog wel gepakt worden maar meestal geen kans.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

petrusk

Soms wil een vlokreeftje het dan wel doen.
Watervlooien en vlokreeftjes gaan ongeveer gelijktijdig op   

Succes



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


baspius

Dag Gert, (en andere lezers)
Ik zal me straks elder even voorstellen. Nu hou ik het er even op dat je van mij geen gouden tips over vliegvissen moet verwachten. Ik heb nog nooit op voorn gevist met een vlieghengel en de soorten vissen op de vlieghengel zijn op 1 hand te tellen.
Toch heb ik mogelijk wat toe te voegen. In de winter vis ik veel op snoek, doe dat eigenlijk niet in de zomer, maar 1 van de dingen is dat ik altijd oplet op de witvisscholen. Ik zie ze ook vaak in de winter en inderdaad ook zoals je beschrijft: Stilstaand in winter in het zonnetje. Als de zon niet schijnt dan zie ik ze minder of dieper staan. Als de zon schijnt zie ik ze ook, zoals iemand anders vertelde, op de kop staan. Zelf vermoed ik dat de vissen dit uit zelfbescherming doen. Ze hebben vanaf boven en vanaf beneden gezien een veel kleiner profiel, dit voor reigers en voor snoeken minder zichtbaar. Ik weet niet waarom de vissen het in de zomer doen, maar voor de wintermaanden lijkt het me duidelijk. De vissen moeten energie besparen. Actief zijn betekent meer eten en dat is er niet in de winter. Ik denk dus dat voorn best wil eten, maar dat er dan wel een flinke bron moet zijn. In de winter doen ze het denk ik om energie te sparen.
In de winter kan je er van uitgaan dat in de buurt van grote voornscholen altijd wel snoek ligt. Echter als ik zo'n school zie hangen dan zie ik zelfden snoek jagen. Als snoeker wil ik dat juist wel, omdat jagende snoek veel minder achterdochtig lijkt dan stil staande snoek. Mijn truuk is altijd geweest de witvis in beweging te krijgen. Ik heb daar 2 manieren voor: Eerste is simpel en die gebruik ik tegenwoordig alleen nog, is flink door de school heen raggen met zware streamers of kunstaas. Soms krijg je dan een golfbeweging van jagende snoek.
De tweede methode is voeren. Dit werkt alleen goed indien de plek ondiep is. Ik gooi dan boterhammen in het water. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de voorns niet gaan azen op de boterham. Dit wilde ik even noemen. Het zal vast vloeken in de kerk zijn voor de pure vliegvisser. Maar wie weet willen de voorns dan ook wel een nimf of zo proberen. In ieder geval in de winter ga je spectakel meemaken. Snoeken zullen onder het brood kruipen en vanonder de voorns aanvallen. Alleen al daarom is het geweldig op drijvend brood te voeren.

Goed. Voor in de zomer zou ik niet weten of dit werkt en of je de voorns in een frenzy krijgt.

Gert

#21
Welkom en bedankt voor je reactie Bas.
Maar ik denk toch dat we het wat die scholen voorns betreft niet helemaal over hetzefde hebben: Ik beschrijf niet dat ze stilstaan in het zonnetje. Ze zwemmen juist met een constante snelheid (en niet heel langzaam) hun rondjes. En het was ook niet in de winter - ik zag het dit jaar voor het eerst half april, op een paar mooie avonden. Toen het een paar weken minder mooi weer was, niks gezien (ook niet zo vaak heen geweest overigens) en twee weken later toen het avondzonnetje weer terug was, waren de scholen ook weer terug.

Zelf heb ik de vissen nooit op de kop zien staan, is ook moeilijk te zien daar vanaf de oever in niet al te helder water met tegenlicht denk ik. Zal er toch eens op letten.

Afgelopen week in een andere poldersloot zag ik ook weer kleinere scholen witvis hun rondjes maken. Ik weet niet of dat blankvoorns waren, maar heb 1 ruisvoorntje ertussenuit weten te vangen. Kan toeval geweest zijn.
In een ondiep kommetje vang ik op een zonnige avond al enige weken flink wat ruisvoorns - af en toe ook wel een mooi exemplaar. Maar die gedragen zich duidelijk heel anders. Zwemmen niet zo "doelloos" rond.

Voeren heb ik nog niet geprobeerd. Maar dat is niet uit "kerkelijke overweging" - bij karper doe ik dat namelijk wel maar vond het voor voorns niet echt nodig. Misschien toch maar eens een broodje gooien voor de wetenschap  ;D 

baspius

Duidelijk Gert, ik ben zeer benieuwd wat er gebeurt.