Achter de baarzen aan

Started by cad_user86, November 27, 2019, 13:52:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cad_user86

Hallo,

Na jaren (decennia) niet meer met het vliegvissen te zijn bezig geweest, zou ik heel graag de draad weer willen oppikken in deze tak van de hengelsport.
Als fervent roofvisser zou ik graag de baarzen achterna willen gaan.
Nu is er in al die jaren dat ik niet met de vlieg op pad ben gegaan heel veel veranderd van merken, lijnen etc... zodat ik door het bos de bomen niet meer zie. ik ben vooral nog van het Orvis-tijdperk.

Mijn doel: gericht vliegvissen op semi-grote tot grote baars in zandputten en kanalen.
Er van uitgaande dat ik niets heb, zou ik graag een mooi setje willen samenstellen. Mijn plaatselijke vliegvisshop bestaat ondertussen niet meer, dus persoonlijk advies kan ik moeilijk krijgen.
Wat is voor jullie een degelijke set. Volgens mijn eerste opzoekwerk komt een AFTMA 7 het beste tot zijn recht, maar hier ken ik weinig van.

Alvast bedankt!


Fly4Fish

Hallo,

Leuke topic! Ik vis al wat jaartjes met de vliegenhengel op witvis en wil dit jaar (winter) ook gericht gaan vissen op baars. Hier heb ik veel zandwinputten.

Onlangs al wat sessies vervist, hetzij wel nog geen vis gevangen helaas  :(

Mijn setup:


  • #5-6 hengel
  • zinkende lijn (5ips)
  • aan de lijn een halve meter nylon 30/00
  • titanium staaldraadje (voor als de snoek toeslaat)
  • kleine streamer met goldbead

Zinkt vrij snel naar de diepte. Om het afzinken te bevorderen, de hengeltop diagonaal houden.


Martijn

Op de baars jagen doe ik te weinig, staat nog op mijn lijstje.
Ik zou het van het water waar je gaat vissen af laten hangen, rivier of meer? #7 vind ik aan de zware kant. Wel een optie als je in de rivier en grote afstanden en wat zwaardere streamertjes te maken hebt.
Voor meertjes i.c.m. kleine streamertjes zou ik eerder voor #5 of #6 kiezen. Voor een allroundhengel zou ik voor #6 kiezen.

Ik lees even mee naar de adviezen van de mannen die vaker op baars vissen  8)

Menno_siemensma

Als je echt voor de specifiek grote baarzen gaat zou ik niet met klein spul aankomen, met een bek groter dan toiletrolletje kan er prima wat in en ze pakken ook flinke streamers tijdens het snoekvissen. Je kunt ze ook vangen op klein spul zelfs op nimfjes maar dat is meer bijvangst dan gericht op vissen natuurlijk. Meestal vangen ze ze op de taludjes 2-3-4m naar dieper water 5-6m of meer. Sinkljn, streamers die cm of 8 zijn en dan tegen of net boven de bodem vissen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Koen

Wat Menno zegt idd. Heb ze wel leuk gevangen op snakes (met foam kopje) van een cm of 8 met snoekbaars als bijvangst :) Ik vis met een 6 en een di3 zinklijn.

MartinT

Vaak wel een hele dag bikkelen op zo'n zand-/grindput in de winter. Voldoening is dan des te groter als er (weer) een Baars van tegen de halve meter in het net komt.
Kies een put die in open verbinding staat met een rivier.
Di3 zinklijn op een zesje en streamertjes van 8 tot 10 cm.
Als het echt koud is dan ook traag vissen met bijvoorbeeld dit soort grondel imitaties.
Succes!


Fly4Fish

Goede tips!

Maar gebruiken jullie ook een staaldraadje?

MartinT

Vrijwel altijd. Fietst toch regelmatig een Snoekje doorheen.

catchem

Ik heb een mojo bass van st croix als hengel met een 8 lijn. Drijvend zinkend afhangende van de omstandigheden. Is een lekker kort hengeltje en ik vis ermee onder duikers bruggen takken etc. Misschien minder geschikt voor de zandput.
Als aas nimphen van 2,4 cm tot streamers van 20 cm. Ik vis met 0,5 tot 1 meter. fluorocarbon.
Soms pak ik met de nimphen de #4 hengel. Het rare is dat ik daarmee al meer snoeken heb gevangen dan met de #8.
Ik vis gericht op baars en roofblei. De rest is bijvangst.

Plantje

Leuk topic! Klootoogje zou ook goed moeten werken. Ik moet het ook weer eens proberen

cad_user86

Hallo,

Dank voor de vele reacties...
Ik ga mezelf na de verhuis nog eens wat streamers maken en kijken voor een leuke vliegviset aftma 6 of 7.

Iemand hier ervaring met de hengels en reels van A&M? Deze lijken mijn schappelijk van prijs...
Ikzelf dacht aan volgende setup
reel: https://www.amfishingtackle.nl/vliegvisreels/aampm-dc---7-8
hengel: https://www.amfishingtackle.nl/aampm-vliegvishengels/aampm-fa--7---nano---9-ft
lijn: vision Di3 of 5 intermediate

iemand ervaring met deze set, of een andere samenstelling die jullie aanraden?
Hoe zit het trouwens met de actie van een hengel? waar moet je hier op letten? (fast, medium fast,...)

Bedankt
T.

Gert

Zo maar even een suggestie: kijk ook even bij muddler.nl, die heeft momenteel ook een aantal hengels en meer in de aanbieding en is al jaaaren sponsor van ons forum. Is ook wel waat waard toch?

Groet,
Gert