Zeebaars, terug lopende vangsten.

Started by Mike, June 15, 2019, 18:34:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mike

Gister zijn een vismaat en ik een dagje wezen zeebaars vissen met een gids en een boot.
Ondanks de wind, regen, troebel water, slechte vangsten, de gebroken hengel en het verknoeien van een stuk of 16 streamers  :'( een leerzame en gezellige dag  8)

Ter voorbereiding had ik mn doosje met ep streamers waar ik een paar maanden geleden mee begonnen was vol gebonden en dat was wel nodig ook.

Toen mn paars ep op was en ik nog 3 plekjes over had, heb ik er een paar gebonden in de kleuren van mijn oude favoriete Rapala plugje waar ik meer dan 20 jaar geleden mee viste.
Ik vind ze zelf wel aardig gelukt.

The EP-Fire-Tiger
[attachment id=1 msg=179351]

Nog wat groene en paarse erbij en de doos is vol..

[attachment id=2 msg=179351]

[attachment id=3 msg=179351]

[attachment id=4 msg=179351]

[attachment id=5 msg=179351]

[attachment id=6 msg=179351]

We hebben met zn 2en maar 9 baarsjes kunnen vangen en ze waren ook maar klein.
De oorzaak was volgens de gids vrij helder, de beroeps visserij. De vangsten en vooral ook de grootte is de afgelopen jaren enorm terug gelopen. Hele jaar klassen worden door de beroepsvissers weggevangen.
Het blijft mij echt verbazen hoe een handjevol klootzakken met minimaal economisch belang de hobby voor duizenden mensen vergalt   >:(

In augustus gaan we het nog een x proberen en hopen dat we wat meer en wat grotere vissen vangen.
We zagen ook hier en daar al wat fintjes maar daar hebben we niet op gevist.

Hoe zijn de vangsten van zeebaars bij de rest op t moment ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

De paar keer dat ik heb gevist heb ik vrij weinig gevangen maar waren ook niet de beste omstandigheden toen. Laatste keer dus maar 1 klein minibaarsje. Jammer genoeg lijkt het sportvisserverbod weinig te doen voor de visstand, wat gewoonweg vrolijk wordt gevangen door de beroepsvissers...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Idd. Ik snap de gedachtengang en logica ook totaal niet.
Zelf neem ik nooit vis mee maar het beperkt meenemen van gevangen zeebaars door sportvissers lijkt mij totaal niet problematisch en amper een deuk in het visbestand veroorzaken.
Hoe beleidsmakers het rechtvaardigen dit te verbieden en vervolgens wel toe staan dat beroeps vissers met trollers die netten van van honderden meters gebruiken, de zee helemaal leeg vissen, is voor mij een gigantisch raadsel. Werkelijk te bizar voor woorden :o
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Mike,

onderschat ook niet alle strooptochten van zogenaamde vissers in de kraamkamer van de Europoort bij de centrale. Tot 2 jaar terug mocht je daar niet vissen op de uitlaat en afgelopen 2 jaar is daar heel wat vis niet terug gezet. Controle praktisch niks dus weinig nieuwe aanwas en zeker weinig grote vis uit dat stukje die de winter heeft overleefd. Samen met de broodvissers doet dit onze kansen niet vergroten. Met deze praktijken bij elkaar opgeteld zullen we weer wat anders moeten gaan zoeken vrees ik. Overigens is de Fint ook pas laat gekomen dit jaar dus het zou wel eens een taai Europoort seizoen kunnen worden.

Greetz Ochi

Bert J.

#4
Zelf ben ik dit jaar nog maar 1 keer op zeebaars geweest tot nu toe. Vismaatje en ik beiden 1 zeebaars,
een veertiger en een vijftiger.
Jammer dat het bij jullie zelfs vanuit de boot moeizaam ging.
Toch hebben sommigen vanuit de boot met de spinhengel wel goed gevangen dit voorjaar.
Vaak in de dubbele cijfers en regelmatig dikke vissen van 60- en 70 plus. O.a. Joop Folkers.
Maar zolang de roofbouw van de beroeps op deze wijze doorgaat, zal het steeds minder worden, helaas.

[attachment id=1 msg=179357]

[attachment id=2 msg=179357]
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Mike

Quote from: Ochi on June 16, 2019, 00:01:34
Mike,

onderschat ook niet alle strooptochten van zogenaamde vissers in de kraamkamer van de Europoort bij de centrale. Tot 2 jaar terug mocht je daar niet vissen op de uitlaat en afgelopen 2 jaar is daar heel wat vis niet terug gezet. Controle praktisch niks dus weinig nieuwe aanwas en zeker weinig grote vis uit dat stukje die de winter heeft overleefd. Samen met de broodvissers doet dit onze kansen niet vergroten. Met deze praktijken bij elkaar opgeteld zullen we weer wat anders moeten gaan zoeken vrees ik. Overigens is de Fint ook pas laat gekomen dit jaar dus het zou wel eens een taai Europoort seizoen kunnen worden.

Greetz Ochi

Het ongelimiteerd meenemen van zeebaars door "sportvissers" is idd niet best voor de visstand. Ik heb ook wel eens vanaf die balustrade staan vissen en op een goeie dag kan je daar zo 100 zeebaarzen vangen. Als dat regelmatig gebeurd en alles verdwijnt in een zak, heeft dat ook zeker invloed.
Zoals t nu geregeld is mag je volgens mij 1 baars pp p/d mee nemen. Ik zou t zelf niet doen maar heb daar op zich geen bezwaar tegen en als die regel gehandhaaft zou worden denk ik dat de polulatie dat gemakkelijk aan kan.
Het wegvangen van tonnen zeebaars door broodvissers, waarbij het overgrote merendeel van een hele jaargang wordt weggehaald heeft volgens mij wel echt vergaande consequenties.
Ik hoor ook dat werkelijk alles mee gaat, zeebaars, harder, zeeforel, zalm...alles verdwijnt naar de markten en restaurants. Quotum's worden aan de laars gelapt en er is amper controle. Ik blijf t bizar vinden dat daar niet meer aan gedaan wordt.

Quote from: Bert J. on June 16, 2019, 01:56:30
Zelf ben ik dit jaar nog maar 1 keer op zeebaars geweest tot nu toe. Vismaatje en ik beiden 1 zeebaars,
een veertiger en een vijftiger.
Jammer dat het bij jullie zelfs vanuit de boot moeizaam ging.
Toch hebben sommigen vanuit de boot met de spinhengel wel goed gevangen dit voorjaar.
Vaak in de dubbele cijfers en regelmatig dikke vissen van 60- en 70 plus. O.a. Joop Folkers.
Maar zolang de roofbouw van de beroeps op deze wijze doorgaat, zal het steeds minder worden, helaas.

[attachment id=1 msg=179357]

[attachment id=2 msg=179357]

Er worden idd zo nu en dan nog wel mooie baarzen gevangen.
Wij hadden veel pech met slecht en wisselvallig weer en troebel water door regen uitstroom van de rivieren.
In augustus doen we nog een poging als t weer wat stabieler is. Ik hoop dan ook een paar grote baarzen te vangen. 70 cm baars op mn #7 lijkt me wel een mooi streven.

Er wordt overigens bijna altijd gezegd dat je voor zeebaars snel moet strippen. Nu heb ik bijna al mn baarzen gevangen door heel langzaam te strippen. Op de boot kreeg ik zelfs meerdere aanbeten terwijl ik mn streamertje gewoon stil onder de boot had hangen omdat ik ff een slokje drinken pakte of iets anders aan t doen was.
Bij die balustrade lieten we de streamer ook gewoon wapperen in de stroming en ze klapte er keihard op.
Ik ga volgende keer eens proberen zeebaars te vangen op grote boobys met en zonkerstaartje. Misschien kom je zo iets minder vast te zitten.
We zijn zo veel streamers verloren aan rotsblokken deze x  :-[

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER