Kopvoorn en beekforel in het koude voorjaar

Started by Fly4Fish, March 03, 2018, 12:21:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

De kopvoorn en beekforel lijken doorgaans weinig "last" te hebben van koude watertemperaturen.
Momenteel is het water nog geen 3 graden Celsius en ik vraag me af of op beken met een goed kopvoorn -/beekforel bestand nu met de vlieg deze vissoorten te vangen zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gert

Ten eerste: de vraag is of het nu al mag.
Met beekforel zullen veel mensen wel de ervaring hebben dat het in het vroege voorjaar lastig vangen is.
Het is ook niet zo dat forel weinig last heeft van lage temperaturen volgens mij. Ze houden zich vooral op in diepe pools om de winter goed door te komen. En eten doen ze ook nauwelijks. Vlak voor de winter vreten ze zich helemaal vol en gaan in de slow modus.
Kopvoorn: geen idee....
Maar ik kan me wel voorstellen dat het kriebelt  ;)

Gert

Van een flink aantal vissoorten heeft Sportvisserij Nederland overigens interessante kennisdocumenten beschikbaar.
http://www.sportvisserijnederland.nl/vis-water/vissoorten/vissengids.html?tab=4#

Best leerzaam en uitermate geschikt om je alvast voor te bereiden op het seizoen - welke tijd van het jaar dat dan ook is.

Jan

Heeft alleen te maken met watertemperatuur omdat er nauwelijks leven in heel koud water zit.
Je kunt natuurlijk altijd gaan vissen wanneer je volgens een vergunning dat mag, maar gaan vissen is dan gewoonlijk niet vis vangen..
Gevolg van lage watertemperaturen is weinig tot totaal geen voedselaanbod en dat icm. het feit dat een vis koudbloedig is en dus in de winterse periode vrijwel geen stofwisseling heeft en ook daardoor weinig tot geen behoefte aan voedsel heeft en dus niet actief hoeft te zijn, omdat dit weinig nut zou hebben.
Mooi is het dan om te vergelijken met een forellenpfuf waar je 's winters tussen het ijs ze kunt vangen omdat die wel actief zijn omdat ze regelmatig bijgevoerd worden en dus heel ander gedrag dan in natuurlijk water vertonen.
Kortom als er er tussenuit wilt gaan om te vissen doe dat gerust als het mag, maar houdt bovenstaande in je achterhoofd en kies je stek daarom zorgvuldig wanneer je ook nog iets wilt vangen.

Raymond

Jan beschrijft precies zoals het is. Op de rivieren vang je momenteel niet of nauwelijks. En die kopvoorns kun je al helemaal vergeten, die hebben toch echt wel een hogere watertemperatuur nodig...
::wtf::

Fly4Fish

Hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips natuurlijk!  :)

Het water is inderdaad erg koud nu met weinig leven, maar ik zag er vandaag bij een wandeling wel erg veel aalscholvers.
Niet alleen aan de kant, maar ook enkele welke net uit het water kwamen.

Vissen mag ik aan dit water. Heb er vergunning voor. Gesloten tijd is van 1 april tot de laatste zaterdag van mei.

gijsie20

Normaal gesproken heb je een gesloten tijd voor Salmonide vissen van September/Oktober tm Maart/April.

maurice

Vraag me af waar je in de polder pf een Nederlandse beek op beek/bruineforel wilt vissen.
Kijk dan goed op je vergunning wanneer de gesloten tijd is
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Fly4Fish

Gesloten tijden zijn goed, maar je kunt geen label aan je vlieg hangen welke vis wel en niet mag bijten.
Directe terugzet plicht heb je doorgaans op alle beken gelukkig.
Ik vis nooit gericht op maar één soort en zet alle vis keurig terug.
Tijdens paaiperioden mag je op veel Nederlandse beken helemaal niet vissen.

gijsie20

Quote from: Fly4Fish on March 06, 2018, 12:52:48
Gesloten tijden zijn goed, maar je kunt geen label aan je vlieg hangen welke vis wel en niet mag bijten.
Directe terugzet plicht heb je doorgaans op alle beken gelukkig.
Ik vis nooit gericht op maar één soort en zet alle vis keurig terug.
Tijdens paaiperioden mag je op veel Nederlandse beken helemaal niet vissen.

Kan..maar er zijn zat beken (buitenland dan) die geen andere vis bevatten, dus dan heeft het geen zin om er te vissen en vaak is dan het hele Parcours van de vereniging sowieso gesloten.

Vorig jaar ofzo was er hier iemand met een zelfde soort vraag..en die wilde willens en wetens op een rivier vissen (met 90% salmonide bestand)in gesloten tijd, ook onder het mom van...tsja..ik kan niet bepalen welke vis er gaat happen..dan ben je mijns inziens verkeerd bezig ;)

Maar goed, nog 2 weken en dan gaat het seizoen weer open, sta ik weer in de rivier en gaan we het weer beleven..al is er in het begin van het seizoen nog weinig te vangen. Vis ligt stil op de bodem..vaak mooi te zien aan de bloedkruipertjes die er aan hangen als je er een vangt.