Starter Reel (en lijn) voor een Temple Fork Outfitters TiCr X #5, 9ft

Started by reinaard van der vossen, March 15, 2011, 20:03:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

reinaard van der vossen

Na een hele lange tijd niet te hebben gevist heb ik dat afgelopen jaar weer opgepakt. Eerst zeevissen en spinnen maar ik heb enkele weken terug gekeken of er nog wat over is van de splitcane vliegenhengel die nog ergens in de garage staat. Deze is ooit van mijn vader geweest.

Na enkele decenia ongebruikt te hebben vertoefd en enkele verhuizingen verder denk ik dat ik gerust kan stellen dat de hengel als "beyond repair" moet worden beschouwd. Ik bewaar hem voorlopig en kom misschien ooit aan restauratie toe.

Na enkele malen met een schuin oog naar een nieuwe vliegenhengel te hebben gekeken kreeg ik een aanbieding voor de hengel uit de topictitel. Ondanks dat het boven budget was heb ik uiteindelijk besloten het toch te doen. Stiekem had ik namelijk al naar TFO gekeken maar dan een modelletje goedkoper. In eerste instantie keek ik naar goedkopere beginnerssetjes maar ben niet zo zeker of dat voldoende biedt om echt plezier aan het vliegvissen te beleven. Normaal kijk ik niet altijd zo nauw (vis is vis) maar met vliegvissen luistert het werpen veel nauwer dan met andere vormen van vissen. Als ik hem niet stuk maak dan kan (moet) de hengel heel lang meegaan.

De hengel is nieuw maar al ruim een jaar in het bezit van iemand (wel nog in het plastic) en bij de hengel zit een mooie stevige TFO transportkoker.

Nu moet er ook nog een reel komen en aangezien ik eigenlijk niet op de lijn wil beknibbelen zal ik het budget voor de reel toch enigzins strak in de hand moeten houden. Ik heb er twee uitgezocht en wel de volgende:
1: een Fenwick World Class Cassette #5/#6. De reel kost 55€ in de aanbieding met twee extra spoelen. Voor zover ik reviews heb kunnen vinden zin die redelijk goed, de reel ziet er goed uit en heeft een goede prijs. Een plaatje (mod, indien zulke links niet mogen hoor ik dat graag) vindt je hier: http://www.goedkopervissen.nl/Fenwick-World-Class-Cassette-5-6.en.html?cPath=1327_1378_4827
2: een Fladen Maxximus lever drag fly reel. Deze is wat duurder (ongeveer 110€) maar lijkt zeer gedegen zijn gebouwd (gefreest aluminium) zoutwater bestendig en lijkt een erg goede slip te hebben. Bovendien ziet de reel er erg goed uit en dat is ook mooi meegenomen. Een plaatje (mag dat?) vindt je hier http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/Fladen-Maxximus-Lever-Drag-Fly-Reel----6.html

Kent iemand deze reels of is er iets te bedenken waarom ik deze reel niet zou moeten kiezen?


Mijn tweede vraag betreft de lijn en wel in combi met de hengel. Ik wilde in eerste instantie een Shakespeare worcestershire lijn nemen (WF5F) van ongeveer 29€. Ik denk dat deze lijn lang niet slecht is maar ik heb begrepen dat de TFO #5 TiCr X misschien gebaat is bij een net iets zwaardere lijn. Ik kan natuurlijk een WF6f lijn nemen maar ben benieuwd wat jullie daarvan zouden vinden.

Aangezien ik het, mede gezien de uitgaven, voorlopig bij één hengel wil houden heb ik gekozen voor een #5. Zeker als beginner.

maurice

als eerste eens WELKOM.

is een mooie hengel die je hebt.
persoonlijk zou ik een goedkopere reel nemen en een betere meestal duurdere lijn.
zelf ben ik nog al te spreken over de Cordland 444 een goede degelijke lijn.
en ja de reel voor €50 moet je ook een goede hebben hoor.
en dan ben je voor nog geen €120,00 klaar

een zwadere lijn zou ik nooit doen, maar ja dat moet je proberen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Van mij ook een hartelijk welkom en vervolgens ben ik het met Maurice eens... Ik zou in eerste instantie kijken naar een goede passende lijn. De reel is in principe een lijn-houder en de kwaliteit is op zich wel belangrijk, maar maakt voor het vissen niet heel veel verschil...

De kwaliteit (en vooral de prijs) van de reel zit hem dan met  name in de duurzaamheid, de eventuele slip (die ik tot nu toe nog niet echt nodig had..) en niet te vergeten het ontwerp en merk...  :o

Ik zou bij het uitzoeken van een goede lijn, uitgaan van de hengel. Nu weet ik toevallig dat de TiCR-X een behoorlijke 'strakke' en snelle hengel is. Ik heb ooit een #6 gehad waar ik een 7 lijn op gebruikte... De afstemming tussen hengel en lijn moet hier echt ok zijn, anders wordt lekker werpen en vissen met deze hengel best lastig... Probeer een winkel te vinden waar je er een paar kunt proberen.

Ik weet niet of je toevallig as zaterdag op Baggelhuizen aansluit, maar daar zijn veel mensen die reels en lijnen bij zich hebben.. Misschien een mooie gelegenheid om e.e.a. uit te proberen...


Sieger

HappyFisherman

Ik moet eerst zaterdag m'n eigen lijn eens uitproberen :D Heb er net een (2e hands) 444 classic op gezet en die nog niet uitgeprobeerd...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

zijn helefijne lijntjes de  444  happy dat merk je zaterdag wel cortland is 1 van mijn favo,s ;)

Inderk

Die classic lijntjes van Cortland zijn prima!
Ik heb sinds een paar week een Loop evotec 100 op mijn reel zitten.......
Daar is ook helemaal niet mis mee........bomen die ±17 meter achter mij staan haak ik zonder problemen! ;D
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69


reinaard van der vossen

Dank jullie voor jullie commentaren.

De cordland 444 lijkt me inderdaad een goede lijn, dat je hoor je wel vaker. De lijn is niet goedkoop maar dan bezuinog ik (vooralsnog) liever wat op de reel. Ik had al begrepen dat de lijn en de hengel het grootste verschil maken in het werpen.

Mijn vrije tijd is helaas behoorlijk beperkt. Naar "baggelhuizen" o.i.d zit er niets zo in voorlopig. Ik weet in de regio twee relatief goede hengelsportzaken die goed geoutilleerd zijn met een ruim vliegvis assortiment. (Peeters, Rotterdam en Rothfusz, Delft) maar ik weet niet of je daar gewoon een lijn uit kunt proberen. Ook al zou dat zo zijn, ik kan (nog) niet werpen.

Mijn vorige vliegvis aspiraties zijn 30 jaar geleden gestrand en ondanks dat ik de vlieg nog wel weg kreeg ben ik niet zo zeker of ik dat al onder de noemer "vliegvissen" zou moeten scharen. Zelfs al ben ik in de gelegenheid om een lijn uit te proberen dan ben ik mogelijk niet in staat of om te beoordelen of die goed is. Enige uitzonderingsgeval op die stelling zou zijn als ik met de eerste worp de lijn tot aan de backing van de reel werp maar dan laat ik het hier wel even weten 8) ::)

Ik denk dat ik de sprong in het diep ga wagen en kijk naar de cordland 444. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan verwacht dat deze lijn een hoog percentage slagingskans heeft om voor mij een goede match te zijn. Als dat niet het geval is dan is het stevig leergeld maar misschien dat ik dan zover ben dat ik een betere beoordeling kan maken wat het dan wel moet worden.

Misschien dat ik nog in de UK kijk of ik de lijn wat scherper kan inkopen. Ik neem eigenlijk aan dat jullie de 444 classic bedoelen en niet een speciale 444

HappyFisherman

De 444 classic is i.d.d. een prima lijntje (ik zou dan wel een WF nemen). Goede keuze om te investeren in een goede lijn i.p.v. een dure reel.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

heb met Hapy zijn hengel lopen smijten.
met daarop de classic,werpt goed hoor.

Bram tfo zou ik nog ff wat langer, langer mee gaan spelen.

HappyFisherman

Komt voorlopig geen nieuwe hengel in m'n schuur dus zal wel moeten :) Die lijn heeft ff een paar vissessies nodig om op gang te komen. Ben niet eens jarig en ik had slingers zat vandaag ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: reinaard van der vossen on March 19, 2011, 21:56:49
Dank jullie voor jullie commentaren.

De cordland 444 lijkt me inderdaad een goede lijn, dat je hoor je wel vaker. De lijn is niet goedkoop maar dan bezuinog ik (vooralsnog) liever wat op de reel. Ik had al begrepen dat de lijn en de hengel het grootste verschil maken in het werpen.

Mijn vrije tijd is helaas behoorlijk beperkt. Naar "baggelhuizen" o.i.d zit er niets zo in voorlopig. Ik weet in de regio twee relatief goede hengelsportzaken die goed geoutilleerd zijn met een ruim vliegvis assortiment. (Peeters, Rotterdam en Rothfusz, Delft) maar ik weet niet of je daar gewoon een lijn uit kunt proberen. Ook al zou dat zo zijn, ik kan (nog) niet werpen.

Mijn vorige vliegvis aspiraties zijn 30 jaar geleden gestrand en ondanks dat ik de vlieg nog wel weg kreeg ben ik niet zo zeker of ik dat al onder de noemer "vliegvissen" zou moeten scharen. Zelfs al ben ik in de gelegenheid om een lijn uit te proberen dan ben ik mogelijk niet in staat of om te beoordelen of die goed is. Enige uitzonderingsgeval op die stelling zou zijn als ik met de eerste worp de lijn tot aan de backing van de reel werp maar dan laat ik het hier wel even weten 8) ::)

Ik denk dat ik de sprong in het diep ga wagen en kijk naar de cordland 444. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan verwacht dat deze lijn een hoog percentage slagingskans heeft om voor mij een goede match te zijn. Als dat niet het geval is dan is het stevig leergeld maar misschien dat ik dan zover ben dat ik een betere beoordeling kan maken wat het dan wel moet worden.

Misschien dat ik nog in de UK kijk of ik de lijn wat scherper kan inkopen. Ik neem eigenlijk aan dat jullie de 444 classic bedoelen en niet een speciale 444

Ik kan alleen nog een keer zeggen (zelf duur leergeld betaald) probeer eerst de lijn uit bij deze hengel... Het is geen doorsnee hengel waar elke lijn goed bijpast... Het is een stevige (strakke) hengel, die vraagt om een lijn met een behoorlijke belly of een lijn die van zichzelf al wat zwaarder is dan op de verpakking staat (bv. Royal Wulf Triangle Taper... een 5 lijn is daar eigenlijk een 5 1/2 lijn...) 

De 444 is zeker een goede lijn, maar of deze op de TFO past...???


Sieger

HappyFisherman

Goeie tip, hengel dus mee naar de dealert :) Maar zou je het verschil tussen werpen, goed werpen en lekker werpen voelen als je geen ervaring hebt?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on March 19, 2011, 22:27:22
Goeie tip, hengel dus mee naar de dealert :) Maar zou je het verschil tussen werpen, goed werpen en lekker werpen voelen als je geen ervaring hebt?

Je zou wel kunnen voelen of de lijn de hengel goed laadt... En verder... nee waarschijnlijk niet... daarom verbaasd het mij steeds meer dat er hengels worden gekocht zonder goed uit te proberen... of zonder dat je zelf goed bekend bent met de eigen werpstijl (en welke type hengel daar goed bij past...)   gelukkig trof ik een goede adviseur die me bij de keuze van de 1e hengel prima heeft geholpen...

(en natuurlijk ben ik ook wel eens de mist in gegaan ...  ::) )


Sieger

Rossie69

vraag ook iemandmee als backup evt.

2 ween meer als 1.

maar bram zn stokkie is wel lekker werpen hoor met die lijn

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Ik weet dus niet welke soort hengel ik precies nodig heb en welke lijn daarbij past. Heb afgelopen jaar een hengel gekocht op marktplaats, maar dat doe ik dus niet meer. Dan liever bij een dealer verschillende combinaties uitproberen en voor die service wat extra centen betalen dan een goedkopere hengel aanschaffen, waarbij je geen goed gevoel krijgt.

Edit (nu al, tijdens het voetbal kijken...) Ik heb vandaag met een TFO Lefty Kreigh signature staan zwiepen. Dat gaat wel goed, maar echt lekker gooien vind ik die hengel niet. De hengel vind ik zacht, maar Rossie vond dat nog wel meevallen. Zo veel ervaring heb ik niet met verschillende hengels en dat kan dus ook best aan mijn techniek (of het ontbreken daarvan) liggen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Volgens mij was dat een TFO Professional... Dat is een totaal andere hengel dan de TrCi-x.. De prof heeft een medium-fast actie.. De andere is een Fast Action rod... Niet te vergelijken met elkaar...

TFO heeft wel 19 hengellijnen, die eigenlijk geen van allen op elkaar lijken qua actie... kunt dus ook niet zomaar zeggen dat wat goed is voor de ene ook wel op de andere zal passen...

Dus... mee naar de hengel-boer en iemand mee die mee wil kijken en gooien... :D


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

reinaard van der vossen

Ik heb op de site van Peeters gezien dat er ook een Cortland 444 SL precision taper is die ook in halve AFTMA's te verkrijgen is.

Ik denk dat ik ook nog even advies vraag aan diegene waarvan ik de hengel heb overgenomen. De hengel die ik heb overgenomen was een reserve die niet uit het plastic was gekomen vanwege de toch al veel te grote collectie. Dat de hengel niet slap was wist ik al voordat ik hem kocht en volgens mij past een heel erg soepele hengel ook niet bij mij.

Ik realiseer me dat de eerste lijn die ik koop waarschijnlijk niet de laatste zal zijn en dan bedoel ik geen vervanging vanwege slijtage.

Waterhen Bloa

Laat ik als voormalig importeur van de TFO hengels ook even een duit in het zakje doen !

Er is een niet onbelangrijk verschil tussen de TiCrX #4 en #5 ENNN de zwaardere lijnklasses. De #4 en #5 zijn prettige vishengels waar je zeker geen zwaardere lijn op moet zetten dan de opgegeven lijnklasse en bij de zwaardere modellen (zoutwater uitvoeringen) waarbij het zeker is aan te bevelen een lijnklasse zwaarder te nemen.

Dus op een TiCrX #5 kun je het beste ook een #5 lijn gebruiken !!!!!

Dan de lijn 444 SL verkrijgbaar in halve lijnklasses ...... niet doen ...... ik vind halve lijnklasses onzin (besef dat er slechts ca. 0,65 gram verschil zit tussen een #5 en een #5,5 ....... dus dat gaat nergens over), daarnaast het de 444 SL een hardere coating waardoor die wel makkelijk ver te werpen is , maar hij ook een stuk stugger is, wat over het algemeen de presentatie niet ten goede komt.

De eerder door jou genoemde Worcester lijn is een prima allround vliegenlijn.

De 444 classic vind ik persoonlijk minder bij de hengel passen, hoewel dat zeker een uitstekende lijn is.

De Wulff Triangle Taper is naar mijn persoonlijke mening alleen een prima lijn voor deze hengel als je van plan bent om er meestal ver mee te willen werpen, maar de Wulff TT is relatief licht op de kortere afstand, dus vis je dichterbij vind ik het een gevoelloze lijn......

De TiCrX is een strakkere stok, en ik zou een lijnontwerp kiezen dat deze hengel ook op kortere afstanden al prettig laadt, dan denk ik aan een WF lijn ontwerp waar het gewicht iets verder naar voren ligt, zonder nu ook meteen weer te kiezen voor een extreme afstandslijn. De Rio Gold is een lijn die uitstekend bij de TiCrX #5 past ....... jammer dat die ietsje duurder is (ca. 65 euro), maar zoals anderen al gezegd hebben voor rond de 50 euro zijn plenty behoorlijke reels te vinden.

Veel plezier met je hernieuwde kennismaking met vliegvissen.


reinaard van der vossen

Bedankt voor je reactie.

Ik hoeft zeker geen lijn om perse ver te werpen.  Als dat nodig is kan dat (veel) later altijd nog. Ik ben op zoek naar een lijn waar ik als beginner het beste mee uit de voeten kan en ook nog wat vis mee kan vangen. De presentatie lijkt me daarbij belangrijker dan de afstand.

Weight Forward was inderdaad het idee, ik had de SL precision alleen genoemd vanwege de halve maatjes maar denk inderdaad, mede vanwege je advies, om het gewoon bij een #5 te houden.

Waterhen Boa, wat maakt de Rio Gold een geschikte lijn, met andere woorden, als ik de rio gold niet makkelijk kan krijgen welke lijnen komen er dan in de buurt?  De Worcester is in ieder geval redelijk voorhanden en ook nog eens redelijk goedkoop (29€ in de aanbieding) maar is deze nu minder geschikt voor deze hengel dan de Rio Gold?

Waterhen Bloa

Ik zou als ik jou was gewoon zo'n Worcester lijn kopen voor 29 euro, die lijn wordt gemaakt door Shakespeare (Masterline) en is gewoon een goede lijn.

Het WF ontwerp is redelijk standaard en het is dus een allround lijn. In het leren werpen zul je best wel eens op gras werpen en gras, aarde en zand maken korte metten met een vliegenlijn, dus als je na een paar maanden graswerpen een lijn naar de kloten heb geholpen, kan dat maar beter een goedkope lijn zijn.

Rio lijnen zijn in principe gemakkelijk te krijgen, al is er wel het eea. veranderd in de distributie van Rio in de afgelopen 5 jaar, waardoor het wel lastiger is geworden........

Als ik jou was zou ik eerst leren werpen, en dan als je het behoorlijk onder de knie hebt een lijn te kopen waarvan het ontwerp past bij je werpstijl of je manier van vissen .......

Kijk bijvb. eens op de website van Rio ( http://www.rioproducts.com ) om alleen maar eens te ontdekken hoeveel verschillende lijnen en lijn ontwerpen er zijn, kijk ook naar de verschillende tapers etc.... snel zul je iets gaan begrijpen over verschillende lijnen en wat die voor jou kunnen betekenen ...... maar eerst ff leren werpen !

reinaard van der vossen

#24
Waterhen, thanks voor je adviezen.

Ik heb de lijn binnen en het is een worcester WF5F geworden. De reel die ik wilde hebben was niet op voorraad dus ik heb nu even een shakespeare alpha reeltje van 15€ (trouwens voor zo'n bedrag nog een heel  leuk reeltje die ook nog eens met reserve spoel geleverd wordt)  Ik heb gelijk ook wat simpele vliegen meebesteld want ik vermoed dat ik er in het begin veel zal verliezen. Mijn oude doosje vliegen is zo'n 30 jaar oud dus ik ben bang dat die tot stof verkruimelen als ik ze ga proberen. Ik zal ze eens nakijken.

Ik had een uurtje over vandaag dus met hengel, reel en vlieg naar de waterkant.

Ik heb veel gevangen, rietstengels, droogstoppels, verschillende soorten gras en m'n pet. Ik ben ook nog bijna voorover de sloot ingedonderd maar dat schijnt erbij te horen. Ik weet nu waarom al die vliegvissers een waadpak hebben. Niet perse om te waden maar als ze dan hun evenwicht verliezen blijven ze tenminste relatief droog als ze een stap vooruit het water in moeten doen.

Verschillende malen heb ik de innige omhelzing van vlieg, leader en hengel mogen ontvlechten maar uiteindelijk kreeg ik de lijn vlieg toch zo'n 12 meter weg en daar ben ik best trots op. Jammer dat er geen visje wilde happen. Ik weet ook niet of er vis zat en eigenlijk was het daar ook niet om te doen want ik heb zoveel mogelijk een plekje uitgezocht zonder bomen en met zo min mogelijk kans een toevallige voorbijganger mee te sleuren in de back-cast.

Missie van vandaag is geslaagd

Laat die springende regenboogforellen nu maar komen 8)

Ik heb gezien dat er bij mij in de buurt een vliegvisclub zou moeten zitten en ik zal eens kijken of ik die kan vinden

Edit 20:50 uur vandaag

Tijdens het eten zag ik muggen dansen dus ik dacht nog even in de schemering een vliegje gooien in een lokaal slootje. Een "musquito" uit de bak gevist en eens kijken of er al wat wil rijssen.

Het is een succes geworden, de eerste 15 worpen waren grandioos (voor mijn doen). Daarna wist ik een tak te haken, de enige in de wijde omtrek, die slechts met een minuscuul puntje boven water stak. Hoe ik met mijn droge vlieg de tak heb weten te haken is me onduidelijk want de kans is op z'n minst één op een miljoen maar het is me gelukt. Ik heb na een goede worsteling zelfs mijn vlieg teruggekregen maar daarna ging het snel bergafwaarts. Ik ben met mijn goede schoenen in de enige plas in de wijde omtrek terecht gekomen en de stinkende modder zit er nu nog in. Terwijl ik zucht en een stille vloek sla werp ik nog een laatste keer maar de vlieg begint te leven en draait een dubbele grinner, albright en een bimini twist in de leader.  Dat zou niet zo erg zijn als de aanduiding 4X op een pakje met leaders zou betekenen dat er 4 leaders inzitten (wist ik veel) maar dit is momenteel nog de enige leader die ik heb. Ik weet wanneer het tijd is om naar huis te gaan en zit nu dus maar verslag te doen van mijn eerste ervaringen.

Vis heb ik wederom niet gezien maar ik heb ze wel horen lachen