aanslaan droge vlieg

Started by Teunisvlieg, July 09, 2016, 15:48:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teunisvlieg

Hallo mede vliegvissers,

Dit is nu mijn eerste vraag op dit forum.   ::new:: Ik heb vandaag weer eens op een (polder) vijvertje vlak bij ons huis gevist met de droge vlieg. Het komt bij mij in de buurt niet veel voor dat er veel vis aan de oppervlakte aast maar bij dit vijvertje is er altijd wel vis aan het azen, ze komen dan vaak niet eens boven de vijftien cm uit maar ze zitten er wel met veel. Dit is tot nu toe het enige water waar ik met de droge vlieg gevangen heb (ik heb vandaag een baarsje gevangen).
Maar als ik daar vis zie ik wel vaak dat er gericht gebeten wordt aan mijn vliegje, er komt een kolk en soms word hij even onder getrokken maar hij drijft altijd snel weer boven en ik sla altijd mis. Ik vis daar het meeste met haakje 20 en 16 en ik krijg op beide haakmaten aanbeten, maar ik mag ze bijna nooit landen!
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor jullie goede en positive antwoorden,
Grt. Teun

Herman

Welkom op t forum Teun.
Vaak zijn t heul kleine vissen die dat doen, is meer zuigen dan happen....
Eigenlijk is daar weinig tot niets aan te doen is mijn ervaring.

Als je tijd over hebt na het vissen wordt t op prijs gesteld als je je in het welkomsttopic voorstelt (maar dat geheel terzijde).
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gert

Ja, heel herkenbaar en waarschijnlijk zijn het inderdaad hele kleine visjes die aan je vliegje zitten te sleuren. Mijn ervaring is echter wel, dat de (iets) grotere er vlak onder zwemmen dus kun je toch beter met een nimfje gaan vissen.
En mogelijk dat tegen de avond het wel lukt om die ook met een droge vlieg te vangen.

Groet,
Gert

Teunisvlieg

Bedankt voor de snelle reacties. Dan zal ik zometeen een welkomsttopick opstellen hoor. Dan gebruik ik toch maar een nymf je.

Herman

Of onder je droge vlieg een nymph knopen. Heb je aan de aan de ene kant n droge vlieg en aan de andere kant een prachtige strike indicator....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

p.forel

Laat geworden gisteren avond Herman 😂😂😂😂😂😂😂

Herman

Nope, gewoon nachtdiensten  8)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

p.forel

Dan heb je tijdens het typen je bril niet op 🙊🙈🙉

Franky Boy

Bij forellen krijg je meestal meer tijd om aan te slaan.
Bij grote forellen kun je gerust een seconde wachten totdat hij/zij wegdraait.
Sla je te vroeg, dan sla je ze de vlieg uit de bek...
Bij voorntjes ligt dat anders.
Dan moet je met een droge vlieg vaak razendsnel aanslaan.
Beter dan aanslaan met de hengel, is het snel straktrekken van de lijn die je in de hand hebt.
Dat werkt veel sneller en heeft als voordeel dat de vlieg niet van het wateroppervlak vliegt, maar in de buurt blijft en soms voor een tweede maal wordt gepakt.
Aan kleine 'sabbelaartjes' is niets te doen die haak je bijna nooit.

Herman

Inderdaad Bert...
Nymph onder een droge vlieg....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

p.forel

Dat snap ik wel Herman

Staat een beetje vreemd  geschreven de hele zin

wh82

Ik kan nog 1 ding toevoegen aan bovenstaande. Als je die kleine visjes echt wilt vangen dan lukt t vaak prima met vliegjes op haakje 20-24. Moet je wel willen natuurlijk.

Teunisvlieg

Goede tip van dat nympje onder een droge vlieg, daar ga ik zeker wat mee doen. Ik heb nu een paar vliegjes van haakmaat 20 die ik daar dan voor ga gebruiken, ik zal de grootste er niet mee vangen maar dat is ook niet erg toch.

HappyFisherman

Kleiner dan maat 20 is ook echt niet nodig. Teveel gepriegel, blijft toch niet droog en onthaken wordt er nou ook niet makkelijker op.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

En hoe is het je vergaan?

Voordeel van lijn strak trekken in plaats van met de hengel aanslaan is, dat bij misslaan de lijn niet in een hoop ergens voor je of achter je in de planten ligt. En natuurlijk is het ook een voordeel dat het minder hard gaat zodat de kleine visjes niet door de lucht zeilen.

Teunisvlieg

Srry voor late reactie, ik ben druk geweest en heb al een tijdje (te lang eigelijk) niet meer echt gevist. Maar ik zomervakantie in polen heb ik wel vis gevangen. Inderdaad nymph met droge vlieg als beetverklikker. Nadeel van die rivier was dat er zowel forellen van +dertig cm (wat een nadeel) als kleine kopvoorn en vlagzalm zat. Je weet niet hoe hard je moet aanslaan en soms vloog er per ongeluk een klein visje door de lucht. Toen ik meer de lijn op het water liet ging het inderdaad beter.
Zelfs een visje van drie a vier cm eraan gehad.

Tot zover mijn eerste poging op rivier.