Dagje aan de Geul

Started by JEVDE, May 22, 2016, 12:29:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Gisteren een half dagje aan de Geul gevist. Weersvoorspellingen waren 23 graden en zon en bewolkt. Zag er goed uit, dus in de auto gestapt naar het zuiden de avond van te voren. Vroeg opstaan viel tegen, dus uiteindelijk pas even voor elven opgetuigd aan het water. Begonnen in Mechelen, alwaar ik binnen het kwartier een mooie forel ving, op een droge march brown. Een mooie vis, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat hij zichzelf  haakte  toen ik niet echt goed stond op te letten. In een wat sneller stromend stukje, waar het omringende water wat langzamer stroomde. Blij mee, want dat geeft meteen vertrouwen.

Er was eigenlijk geen activiteit van vis te bespeuren. En dat geeft mij altijd weinig hoop. Zeker omdat ik, uitzonderingen daargelaten, altijd droog vis. Wel waren er grote zwermen kleine, vooral zwarte insecten op het wateroppervlak. Soms ook lichtere insecten. Hier en daar, sporadisch wat groters. Er stond ook een redelijk windje. Soms hoorde ik een plons, maar echte rises heb ik niet kunnen ontdekken. Uiteindelijk drie mooie vissen gevangen op de droge march brown. Nog een karper zien zwemmen, net als vorige keer. Later op de dag nog op het stuk van Wijlre gevist, maar daar niks meer gevangen.



















Rossie69

mooie sfeerplaten en Forel natuurlijk

Woenos


Menno_siemensma

Mooi forelletje en de omgeving natuurlijk ook.  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59


Plantje

Mooi man! Toch hebben we voor mij. Gevoel zat van dergelijke beken in Nederland waar ook forel zou moeten kunnen leven. Zie ik dat verkeerd of interesseert men zich er niet voor?

JEVDE

Ik heb daar zelf weinig zicht op. Denk wel dat het een helse klus is. Denk ook dat je geen forel gaat uitzetten in een beek waar die oorspronkelijk niet voorkwam.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


sjoerd

Quote from: JEVDE on June 01, 2016, 20:31:57
Ik heb daar zelf weinig zicht op. Denk wel dat het een helse klus is. Denk ook dat je geen forel gaat uitzetten in een beek waar die oorspronkelijk niet voorkwam.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

En ook kwam er vroeger wel forel voor, dan zijn de Groenen wel zo tegen om forel te herintroduceren, naar ik heb gehoord van mensen die forel hebben uitgezet in de Achterhoek. Want: zo werd verklaard, die eten misschien de elritsjes en andere visjes op!!!

Plantje

Ik sprak in de achterhoek een vliegvisser. Hij had het over een paar vliegen en muggen die beschermd waren waarvan ze bang waren dat die door de forel opgevreten zouden worden

Raymond

Herintroduceren van een zichzelf in stand houdende populatie beekforel is een enorm project. Op de Geul zijn hier heel veel mensen en organisaties bij betrokken. Kijk maar eens op deze site:

http://www.vbc-geul.nl/

::wtf::

Plantje

Interessant Raymond. Ook mooi om te zien dat het herstellen van de natuur niet betekent dat ze vissen gaan verbieden!

Raymond

Ja echt fantastisch hoe al die organisaties die op sommige vlakken toch ook wel tegengestelde belangen hebben samenwerken.

De komende jaren gaat ook een project lopen om de meivlieg terug te krijgen. Van vrouwelijke vliegen die op Duitse rivieren gevangen worden, worden de eitjes afgestreken en uitgezet in de zandbodem. De wens van velen is dat de hele rivier ooit "fly only"en 100% C&R wordt maar zover is het helaas nog lang niet...
::wtf::