Nog even weg voor de ijstijd begint

Started by dryfly, January 29, 2012, 18:05:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dryfly

Afgelopen weken veel gewerkt en dus weinig tijd gehad om te vissen. Vanochtend moest het dan maar gebeuren voordat de ijstijd aanbreekt waar ze het al maanden over hebben. Had verwacht dat het vanmorgen -4 graden  zou zijn maar het viel mee. De meter gaf vanmorgen om 07:30 uur +0,5 graden aan, ik blij en op naar de Ronde Bleek.
Ik tuig daar standaard 2 hengels op, een TFO TICRX #7en #8. Een met een drijvende lijn met daaraan een leader van 6 a 7 meter met meestal 2 vliegen, vaak een buzzer aan de dropper en een app (bloedworm) aan de punt, eventueel met een beetverklikker. De andere hengel vis ik met een zinklijn (airflo sixht dense delta DI7 sinking of Airflo fourty plus expert di3 sinking) met daaraan Wooly buggers, boobies (allebei wit, zwart en olive), Blobs, buzzers en soms een nimpfje.

08:30 stond ik op mijn vlot op het water, ik tot een uur of 10:00 de enige, super relaxed op een vijver van 7 ha. Eerst de zinklijn met een witte boobie, vissen zaten 's-Morgens vrij hoog dus mijn boobie hoefde niet ver af te zinken en mijn eerste aanbeet was een feit.

Het volgende filmpje laat zien dat een reel met goede slip erg belangrijk is op de Ronde Bleek. Reel is een Lamson Konic 4.0 (relatief goedkoop € 169, kleinere maten al vanaf €  139,-), die dezelfde slip heeft dan zijn duurdere broertjes, is mij verteld. Eigenlijk hoort dit laatste thuis op in een ander topic waarom een (dure)reel?

http://youtu.be/6zJdttDE9P4

En hier het resultaat (ongeveer 60 cm)



De vissen zaten dusdanig bovenin dat ik over ben gestapt naar de droge lijn met daaraan 2 natte vliegen. Dit naar aanleiding van de bindsessie van Jan op de binddag in Apeldoorn. Een Peter Ross aan de punt en de andere aan de dropper (weet de naam niet).



Dit resulteerde al snel in een klein exemplaar van ongeveer 40 cm aan de dropper.



Daarna nog een iets grotere van ongeveer 50 cm aan dezelfde dropper vlieg.



Activiteit bovenin werd minder en ben weer met zinklijn aan de gang gegaan laatste uur nog 1 aanbeet gehad maar na korte dril gelost.

Ondanks de kou en het ijs uit mijn ogen krabben (van mijn hengel dan) een fijne ochtend gehad en leuke vissen gevangen. Nu maar weer wachten tot de ijstijd weer voorbij is.

Groeten,
Dryfly

Ne pas pipi contre le vent

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Lekker Jurgen en mooie vis gevangen.... Kan me herinneren dat we er gestaan hebben dat eerst een wak moest worden geslagen... ;D
Dan viel het vandaag nog mee toch... 8)

Mooi dat de natte vlieg het hier ook gewoon doet.....


Sieger

dryfly

Nou en of Sieger, slechter dan toen kan ook niet. Of we hadden het gat zelf moeten zagen.
Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Quote from: dryfly on January 29, 2012, 19:20:04
Nou en of Sieger, slechter dan toen kan ook niet. Of we hadden het gat zelf moeten zagen.

;D


Sieger

BV

#5
Prachtig,  in  januari vis die in de bovenste lagen zit is mooi hé.

A{b}r{a}xa{s}


Rossie69

ja was voor de meeste een fijn weekend.

mooi dat er vis is gevangen

vliegvisgek

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on January 29, 2012, 20:04:13
mooi gedaan Jurgen

zekers mooie vissen,,,, en bart ik ving vorigjaar net toen het ijs eraf was een dikke op een droge vlieg bij de rondebleek de rest die dag was alles op zinklijn met booby of blobs

sjoerd

Oei   Dry fly, volgens mij een goede manier om de reel snel naar de kl..... te helpen als je zo de vis binnendraait!
Je draait nu  met het volle gewicht van de vis de lijn  binnen, Je kunt  aan het geluid wel horen dat de reel hard moet werken en op zijn donder krijgt.
Pompend vissen is een betere manier om een grote vis binnen te halen. Bij een goedkoop reeltje had je nu rond afgesleten tandwielen :) :) :)
Dat viel mij op bij het drilfimpje. Wel leuk gevangen in de kou!


gr Sjoerd

dryfly

@ Sjoerd: Ik ben altijd in voor tips en als ik iets beter kan doen dan hoor ik dat graag dat voorop gesteld, maar ik begrijp het verschil niet zo goed of ik snap het niet dat kan natuurlijk ook.

Als ik je goed begrijp hef jij de hengel om de vis binnen te halen en draai jij de lijn op bij het naar beneden brengen van de hengel om de druk te op de lijn te verminderen bij het binnendraaien, ik draai de lijn binnen zodra ik minder weerstand van de vis voel. Bij mijn manier staat er mischien iets meer spanning op de lijn tijdens het binnendraaien. Is dat dan slecht voor de reel?

En als de vis nu eenmaal besluit te vertrekken laat ik hem gaan, met een dusdanige weerstand op de slip dat mijn leader het houdt. Daar is die slip toch voor?

Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Voor mij is er geen andere manier dan die Jurgen nu toepast.... Tandwielen afslijten in een vliegen reel als je de slip gebruikt kan m.i. niet...
De slip maakt gebruik van tegen elkaar wrijvende schijven... Komt geen tandwiel bij kijken... En de lagers die erin zitten zijn er op gebouwd....
De kwaliteit van het remmateriaal is uiteraard wel van groot belang...


Sieger

harlin

Goed lezen Sieger,
Quote from: sjoerd on January 30, 2012, 16:45:15
Bij een goedkoop reeltje had je nu rond afgesleten tandwielen :) :) :)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Moet je voor de lol maar eens kijken hoe ze een pacifische zalm van een pond of 30 binnen halen.... Met volle druk op hengel en reel....
Moet het tegenkunnen.... (steelhead op stromend water ook trouwens...)


Sieger

harlin

Quote from: Sieger on January 30, 2012, 17:31:40
Tandwielen afslijten in een vliegen reel als je de slip gebruikt kan m.i. niet...
Dat kan wel, zit een soort veer in die op spanning gezet kan worden.
De palletjes worden dan aangedrukt en die remmen dan het tandwiel af.
Geeft wel een stuk minder herrie als ze rond worden. ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Quote from: harlin on January 30, 2012, 18:03:31
Dat kan wel, zit een soort veer in die op spanning gezet kan worden.
De palletjes worden dan aangedrukt en die remmen dan het tandwiel af.
Geeft wel een stuk minder herrie als ze rond worden. ;D

Maar dat is niet waar op geremd wordt.... Zal misschien ook een beetje aan de reel liggen, maar als die dit niet kan hebben dan had het maar geen reel moeten worden..... ;)


Sieger

Sieger

#16
Heb nog ff op de tekening van een dutch reel gekeken... Ik zie geen tandwielen in het slipsysteem... Alleen in de ratel...

Zal straks ff plaatje plakken, lukt niet met de iPad



In de Lamson specificatie ook geen tandwielen... http://waterworks-lamson.com/wp-content/uploads/Technical_Details.pdf


Sieger

Sieger

Tekening staat er bij...



Beetje klein, maar Danielsson heeft volgens mij ook geen tandwielen...



Sieger

dryfly

Bij mijn lamson zitten volgens mij geen tandwielen in het slipsysteem, het is een konisch slipsysteem (wat dat dan ook voor mag stellen). Het ratelgeluid wordt veroorzaakt door een klein kunstof palletje wat op een tandwiel ratelt maar geen effect heeft op het slipsysteem. Heeft wel iets weg van het kartonnetje wat ik vroeger op mijn fiets maakte voor het stoere geluid (net een echte motor). Ik denk dat dat rateltje erop zit om je vismaten te alarmeren dat je een grote te pakken hebt zodat ze foto's en filmpjes kunen komen maken. Maar ik denk dat het de functie heeft zit dat je spoel ook als je slip helemaal open staat niet alle kanten op draait zonder dat je dat wilt.
Ne pas pipi contre le vent

Sieger

#19
Ja klopt...  ::) Staat er ook... binnen draaien... te veel op iets anders gefocussed ...

Moest er even over nadenken hoe ik dat ook al weer doe.... Lijn binnenhalen: Hengel omhoog... reel stil, hengel naar beneden lijn binnen draaien.... Inderdaad niet volle kracht op de reel....


Sieger

Sieger


Overigens zit daar ook geen tandwiel bij de Dutch, maar iets met nokken, assen en naaldlagers die 1 kant op kunnen draaien...  (ben niet zo technisch maar ik zie geen tandwielen...) Maar ik heb die wel eens bij click and pawl reels gezien... Weet niet of die nog in andere systemen gebruikt worden...  ???


Sieger

sjoerd

Leuk dat er inderdaad niet goed wordt gelezen.Ik had het helemaal niet over de slip! Afhankelijk voor wat een type reel je hebt, heb je inderdaad wel of geen "tandwieltjes".
In ieder geval  is het zo datje ongeacht het binnenwerk van je reel, je nooit met kracht  moet binnendraaien, dat geldt niet alleen voor reels maar ook voor veel gereedschap.
Dat is het punt wat ik wilde maken, luister maar eens naar het filmpje dan hoor je echt dat de reel zwaar belast wordt en dat kun je voorkomen met "pompend"binnenvissen.
Enne ervaring met steelheads en alle pacifische zalmsoorten heb ik ook hoor en daar in Bc heb ik ook het nodige gezien wat verkeerd drillen betreft. Lijnbreuk door verkeerde
slipinstelling,of hengels die doormidden braken door een verkeerde manier van binnenvissen.
D.w.z. De hengel lekker ver naar achteren buigen i.p.v. schuin voor je houden. Je kon er gewoon op wachten als je zo iemand een vis zag drillen.
Enfin ik kan er de nodige anekdotes over vertellen.
gr sjoerd

sjoerd

Klaas, als je pompend binnenvist, dan spoel je de lijn op, op het moment dat je de hengel naar beneden buigt , Op dat moment heb je dus veel minder gewicht
binnen te draaien en hoef je dus ook veel minder kracht op je reel uit te oefenen. Bij het naar boven trekken van de hengel, gebruik je de reel niet en kun je de lijn
met de hand tegen het handvat klemmen.
Niet nieuws overigens want in de zeehengelsport is het ook gebruikelijk bij het naar boven takelen van zware vis.

weerwolf

door het gelijktijdig binnenhalen en opspoelen wordt de belasting van de as van de reel totaal anders. De as krijgt dan veel meer ongelijke druk door de stand en de druk van de slinger.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

johannes

Pompend heeft ook een nadeel als je het niet goed uitvoerd. ik heb dat ook vaak "verkeerd" gedaan maar merk dat als ik heel kort pompend een echt dikke vis dril de vis geen tijd heeft om te keren en de driltijd verkort wordt.