Zeebaars 2022

Started by Dorski, May 02, 2022, 08:10:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dorski

Ik was benieuwd of er al iemand op Zeebaars is gaan vissen en zoja, is er al gevangen?
Het is heel lang gelden dat ik op zeebaars heb gevist, maar ik was dit jaar van plan om flink wat tijd te investeren in het kustvliegissen en mijn hengels, reels en vliegen jeuken enorm.

Begin mei is wellicht nog wat vroeg, maar misschien zijn er al geluksvogels?

Gert

Ik zat met een vergelijkbare vraag over Geep, en kwam zodoende op deze site terecht:
https://zeevisland.com/kant-vangsten/

Worden ook vangsten buiten Zeeland gemeld, dus misschien heb je er wat aan.

Dorski

Thnx, handige site idd. Ik kon hem nog niet. Er wordt dus al mondjesmaat zeebaars gevangen op het diepere water.

FSCHAMP

@Dorski: Ik denk dat het nog te vroeg is om met succes op zeebaars te vissen. Immers het vliegvissen op de zeebaars begint maar als de zeewatertemperatuur 14°C of hoger is. Op het ogenblik bedraagt de watertemperatuur slechts 10.8°C.

https://zeetemperatuur.site/stad/zeetemperatuur-nederland/maasvlaktestrand-south-holland-netherlands#:~:text=Gemiddelde%20jaarlijkse%20watertemperatuur%20aan%20de,20.0%C2%B0C)%20in%20augustus.

Als de temperaturen blijven zoals ze nu zijn, denk ik dat eind mei begin juni eerder de periode zal zijn dat de zeebaarzen terug langs de kust beginnen te jagen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

FSCHAMP

@ Gert: Als ik me nog goed herinner gingen mijn vader vroeger eind mei, begin juni op de Meivis (Geep) vissen, maar dit is al vele jaren terug. Zelf heb ik met de vlieg nog nooit op geep gevist gehad.  Moet zeker een leuke ervaring zijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Lijkt mij ook leuk Gino, maar we gaan niet zozeer met de vlieg. Ga ik wel proberen als ze dicht genoeg onder de kant zitten. Afgelopen najaar voor het eerst geweest met wat broers en zwagers, maar toen waren we duidelijk te laat.

Vroeger hadden we wel eens geep als bijvangst op de Wadden.

Menno_siemensma

Volop geep in Denemarken, die zijn of komen binnen een paar dagen vast ook wel in nederland aan de kust. Zeebaars is meestal idd afhankelijk van warmer water, al waren de gepen ook vroeg dit jaar in dk, en het water op de meeste plekken ECHT nog niet boven de 14 graden wat schijnbaar de maatstaf ook is voor geep  ???
Al met al was de zeeforel gewoonweg k*t te noemen, 1 fatsoenlijke volger en vandaag nog 6 kleintjes van 15cm gevangen, wel genoeg geep, stuk of 25 totaal. (die zijn wel lekker om te eten, aanrader)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Kima

"Immers het vliegvissen op de zeebaars begint maar als de zeewatertemperatuur 14°C of hoger is."

Zo te zien hengelen ze de zeebaars er op 6mei al uit in Westkapelle

Streamer

Vanaf een water temp. van 12 graden word de zeebaars actiever. Maar niets zo veranderlijk als een vis en zeker de zeebaars. Je kan er natuurlijk niet zo maar op rekenen. Zeevissers hierin de Botlek vangen ze gewoon het hele jaar door ( met aas ), met een shadje of een streamertje word het een stuk lastiger.

IHYT

FSCHAMP

Inderdaad, maar zij gooien 100 meter of verder en vissen daardoor in veel dieper water. Echter met de vlieg kan je die plaatsen niet bereiken en moet je dus wachten tot het water warmer is en ze dichter bij de kant komen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Dorski

#10
Ik ben zondag avond nog even geweest aan de Oosterschelde, maar geen Zeebaars gezien of gevangen.

EB86

Morgen voor het eerst ooit zeebaarzen zoeken bij de Maasvlakte. Ben benieuwd, hopelijk vang ik er minimaal 1  ;D

Ochi

Ze zijn te vangen maar ik vind de start van het zeebaars seizoen moeilijker dan vorige jaren.
Geen idee of ik als enige meer moet doen voor een zeebaars dit jaar maar de aanhouder wint nog steeds.

EB86

Heerlijke blank. Aan de streamer lag het niet want de stenen hielden er 1 vast.

Had een beetje het gevoel alsof ik voor het eerst weer in Denemarken was. Zoveel water, zo weinig kennis. Helaas was de calandbrug gesloten anders was ik nog naar de havens gegaan.

Streamer

 Je kan gewoon om de callandbrug heen rijden hoor, via de sluizen.
IHYT

EB86

Quote from: Streamer on July 09, 2022, 23:53:52
Je kan gewoon om de callandbrug heen rijden hoor, via de sluizen.

Hmm, google maps gaf 40 minuten aan naar de d'arcy weg. Dus ik dacht laat maar zitten.

Bert J.

Quote from: EB86 on July 09, 2022, 14:27:04
Heerlijke blank. Aan de streamer lag het niet want de stenen hielden er 1 vast.



Jammer dat je geblankt hebt.
Vanmiddag voor het eerst dit seizoen die kant op geweest. Begonnen met hoog water, afgaand.
Binnen twee uur vier aanbeten op de pale/olive streamer. Drie gevangen, een mooie voor de kant
losgeschoten. Heerlijk weer die beuken op de vliegenhengel.
Sorry voor de baggerfoto's..

[attachment id=1 msg=184618]

[attachment id=2 msg=184618]
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Streamer

Ik gebruik de whistle camera app, donders handige app. Je fluit en de foto word gemaakt, de tijd is in te stellen. Gewoon handig als je alleen bent.
IHYT

EB86

Quote from: Bert J. on July 10, 2022, 21:58:02
Jammer dat je geblankt hebt.
Vanmiddag voor het eerst dit seizoen die kant op geweest. Begonnen met hoog water, afgaand.
Binnen twee uur vier aanbeten op de pale/olive streamer. Drie gevangen, een mooie voor de kant
losgeschoten. Heerlijk weer die beuken op de vliegenhengel.
Sorry voor de baggerfoto's..

[attachment id=1 msg=184618]

[attachment id=2 msg=184618]

Had het niet anders verwacht voor een eerste keer. Vooral leergeld geweest. Nieuwe waterweg en calandkanaal zijn bij een uur voor hoogwater tot aan een uurtje erna niet makkelijk te bevissen voor vliegvissers. Ga nog wel een keer terug als de kribben droog liggen en in de havens proberen.

Mooie vissen hoor, hopelijk heb ik er snel eentje te pakken.

Bert J.

Ja, bij laag water zijn deze stekken veel beter te bevissen. Havens inderdaad ook.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Quote from: Streamer on July 10, 2022, 23:18:04
Ik gebruik de whistle camera app, donders handige app. Je fluit en de foto word gemaakt, de tijd is in te stellen. Gewoon handig als je alleen bent.

Ja, die ken ik. Heb ik ook. Maar dit was gewoon dom tegen de zon in genomen. Vlug, vlug, want die vis moet terug..
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Mooie vissen Bert. Ik wou gisteren ook gaan, maar op laatste moment iets tussen gekomen. Damn het was blijkbaar goed. Ik ga zeker in de volgende weekends proberen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>