Nieuw belgisch parcours Aisne

Started by sarca2, December 11, 2020, 18:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

Nou ja weet niet of het nieuw is maar kreeg een blad in de bus, weet niet hoe ik op die verzendlijst ben gekomen misschien via de houfalize visclub. hoe dan ook er staat een parcours van 8 km op d Aisne in. Misschien interessant, ze lijken er te stocken. In hetzelfde blad stond ook een fotootje van een zalm van 95 cm, gevangen bij de stuw van Lixhe in de Maas.

Ik ga hier proberen de scan van het artikeltje te delen met parcours en adressen voor dagvergunningen a 15 euro. als dat uploaden niet lukt zet ik het wel ergens zodat het downloadbaar is.
::new::

jo flyfishing

Wat betreft Lixhe zie ik op facebook wel meer meldingen : https://www.facebook.com/SaumonMeuse/
Parcour op de aisne eens te bekijken. bedankt voor de info.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sarca2

Ok Jo, ik ben benieuwd, laat t horen als je iets weet, volgens mij ben jij de deskundige hier vwb deze regio. ik kwam dit ook nog tegen; http://amisdelaisne.blogspot.com/

toen ik dit las kwam bij mij ook een idee op, misschien slaat het nergens op maar wil het toch delen.

Er zijn nogal wat stroompjes in Belgie die zeer geschikt zijn voor forel, qua rivier niet onderdoen voor topplekken in Europa maar gewoon geen (goede) forelstand hebben. De kleine verenigingetjes daar hebben gewoon niet het geld op dit op gang te brengen. Deze club heeft 50 kg forel uitgezet, dat zal ze zo'n 500 euro kosten, waarschijnlijk voor hun al best een bedrag maar weinig vis voor die 8 km.

Stel dat je 25 vliegvisgekken kunt vinden die ieder 100 euro willen inleggen en de mannen ter plaatse staan open, dan zou je midden in de 8 km daar een only-fly no-kill zone van bv 4 km kunnen instellen. met het ingelegde geld kun je dan 5x zoveel stocken als de mannen ter plaatse en degenen die ingelegd hebben kunnen zo vaak als ze willen, redelijk in de buurt van waar ze wonen (bijvoorbeeld nederland) lekker vliegvissen met redelijke vangstkansen op forel. lokaal zou je de nederlandse vliegvissers een pension kunnen aanraden dan, merkt de middenstand daar ook iets positiefs. je zou dan met de club van 25 jaarlijks, aan het begin van het seizoen ook mee moeten doen met de schoonmaak van het parcours.

Misschien moet je er dan voor kiezen om het helemaal privé te houden, geen dagkaarten of jaarvergunningen meer te koop, behalve voor locals die bekenden zijn van de huidige verenigingsleden, en met (een beperkt aantal) locals zou je het dan hetzelfde als op de Kyll kunnen doen, die mogen met wormen vissen als ze dat willen en vis meenemen.

Nu rijden we, of vliegen zelfs, om leuk forel te kunnen vangen. Mijn idee is dat de Ardennen op de voor ons bevisbare plekken vanaf juni redelijk leeg zijn qua forel. Dus om leuk te vissen rij ik ver en trof afgelopen zomer nog steeds een slechte/matige bezetting. Zonde dat dit niet anders gaat.

Communicatief wel een lastig verhaal. ik spreek bv geen woord Frans. Toch lijkt het me aan de andere kant ook geen rocket-science om zoiets voor elkaar te krijgen.  25 man hebben die in principe interesse hebben om 100 euro in te leggen, concreet aanbod naar de Belgen maken, toesturen naar de verschillende locale amis de ' vul in: naam van hun riviertje', afspraken maken met een locale club die toehapt, de 100 euro innen en gaan met de banaan met uitzetten. Mij zou het uiteindelijk geld besparen en leukere visdagen opleveren.

benieuwd wat jij hier van denkt Jo. zou dit kunnen werken?

::new::

gijsie20

Ik krijg dat blaadje ook elk jaar idd. Denk idd vanuit inschrijving jaarvergunning van Houffalize.
Leuk stukje idd van de Aisne, wellicht volgend seizoen eens een dagje kijken.

FSCHAMP

Ik heb er enkele jaren een vergunning gehad. Mooie forellen en vlagzalmen gevangen op het no-kill parcours dat goed bereikbaar was tegen de baan, tot ze dit parcours verlegd hebben naar ver in de bos, waar helemaal geen controle was. Heel wat Vlamingen zijn toen uit de club gestapt omdat ze vonden dat dit niet kon. Enkel het bestuur besliste hierover en dit was in het kader van dat grote forellen regelmatig moeten geoogst nl. om de zoveel jaar.  De meeste Vlamingen (30-tal) vonden dit geen goed beleid en zijn toen samen met mij uit de club gestapt.

Het toenmalige no-kill parcours was een mooi parcours om te vissen.  Ik ben er nu al een aantal jaar niet meer geweest.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

Quote from: sarca2 on December 12, 2020, 15:31:21
volgens mij ben jij de deskundige hier vwb deze regio.
Te veel eer. ik kom regelmatig vissen op een 2 @3 tal plaatsen in de ardennen, meer niet (en de laatste 2 jaar ivm met de droogte een pak minder) ik spreek wel een mondje Frans.
Ik zou er dringend werk van moeten maken om op meer 'nieuwe' plaatsen te gaan vissen.

Wat betreft je idee om een club te sponsoren : er is op zijn minst al één club die zo werkt, (oa millenium op de Our, alleen no-kill, als je wil logies zga naast het water op een boerderij,dagkaarten alleen op uitnodging van én vergezeld door clublid) maar wat je merkt is dat de vis ook daar verdwijnt.

Ik denk dat je op heel wat wantrouwen gaat stoten, of profetariaat (laat ze onze forel maar betalen).
En je gaat er heel wat tijd insteken.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sarca2

Ok FSCHAMP en Jo, bedankt voor jullie reacties.

Ja het idee is simpel maar misschien nog niet zo simpel om voor elkaar te krijgen. Ik bedacht me ook al dat het probleem van visstropers groot kan zijn en nauwelijks aan te pakken. Misschien moet je dan een paar keer per jaar uitzetten en er genoegen mee nemen dat het 6 weken na een uitzetting weer matig is met de forelbezetting. Betalen voor forel kan natuurlijk, ik zou dan direct de firma betalen die de vis voor het uitzetten levert, en aanwezig zijn bij hun uitzettingen.

Misschien is het iets om vanuit een samenwerking van een (paar) vliegvisvereniging(en) te doen. Samenwerking met een hotelletje dat dagkaarten kan koppelen aan overnachtingen zou wellicht ook kunnen werken. Hoe dan ook moet het lokaal geaccepteerd zijn door de Ardense vissers natuurlijk anders mislukt het sowieso. En er is nogal een cultuurverschil qua tegen hengelsport aankijken. Daar is het toch vaak iets a la de jacht, voedsel vergaren. Voor ons niet. Beide kanten moeten dan gerespecteerd. Er zijn wel heel veel plekken waar het qua beschikbaar riviertje zou kunnen.

Ik ga er eens over nadenken. Misschien dat anderen hier ook een idee hierover hebben. Zitten vele kanten aan.
::new::