Fly fishing on the River Ahr

Started by FSCHAMP, March 30, 2019, 08:53:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Hier een rivier, die ik de laatste twee jaar terug bezocht heb na er zeker meer dan 10 jaar niet meer geweest te zijn. Vele jaren geleden was dit een top rivier voor mooie forellen en vlagzalmen, maar het heeft er ook veel jaren minder goed geweest nadat de rivier enkele keren bezocht geweest is door die zwarte chinese beschermde vogels, waarop nu een afschot percentage staat in Duitsland. Ik vind dat deze rivier terug naar een behoorlijk niveau gaat en dat ze best de moeite waard is om ze terug te bezoeken.
Zijn er hier nog met dezelfde meningen?

https://youtu.be/W-ZI-qrgdok
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jan114

Helemaal mee eens. Is nu een ondergewaardeerde rivier. Is dit het stuk bij de camping.

Alex

Vorig jaar washet nog aardig bagger

Marco B

Ik kwam ruim 30 jaar geleden voor het eerst aan de Ahr. In 1e instantie op de camping in Altenahr waar je op het gemeentehuis een vergunning kon krijgen. Het visbestand bestond toen overwegend uit vlagzalmen, kopvoorn en barbeel. Niet hele grote vlagzalmen maar wel heel veel. Vangsten van 100 vlagzalmen op een dag was niet uitzonderlijk. Daarna ben ik een keer of 25 in pension Marita geweest die een stuk rivier hadden gepacht in Rech. Het vissen was altijd erg goed, maar had meer te maken met de wijze waarop de rivier door de eigenaar werd verzorgd. Regelmatig uitzet van forel (kopvoorn moest volgens hem op de kant gegooid worden.... helaas) en in de zomer veel barbeel.
Ik heb ooit wel gevraagd of het teruglopen van de vlagzalmstand iets te maken had met de aalscholvers maar volgens hem was dat op zijn stuk niet het geval. Het werd volgens hem veroorzaakt door de aantallen bruine forel die hij jaarlijks uitzette. De vlagzalm zou verdreven worden door de forel.
Was een mooie periode in dat pension. Ongedwongen, helemaal gericht op vliegvissers en goed betaalbaar. Jammer dat ze zijn gestopt. Ook het stuk van Dernau en Mayschoss heb ik bevist maar ik moet zeggen dat de visstand daar over het algemeen niet het niveau van Rech had en uiteindelijk kwam ik daar dus altijd weer terug.
Inmiddels ben ik daar al een jaar of 10 niet meer geweest omdat ik me op andere visserij ben gaan richten (zeeforel, zalm). Op het stuk van Rech waar ik dus verreweg het vaakst heb gevist heb ik nooit iets gemerkt van een terugloop van de visstand maar heeft blijkbaar dus alles te maken met de eigenaar/pachter van het water.
Grappig detail: Heb daar ooit begin 2000 een dagje gevist met Colin Powell, de toenmalige minister van buitenlandse zaken van de Verenigde Staten die op bezoek was op de Amerikaanse basis in  Philipsheim en zin had om een dagje te vissen. Best bizar, rustig vissen met hier en daar een bodygard op de kant die alles in de gaten hield.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

FSCHAMP

Quote from: Alex on March 30, 2019, 10:46:48
Vorig jaar washet nog aardig bagger

@ Alex : Dit is een filmpje gemaakt met beelden van 2018. Ik moet zeggen dat ik er gemiddeld 25-40 vissen per dag ving met een lengte van 20 tot 40 cm. Heel veel beekforel, af en toe een regenboog en uitzonderlijk een vlagzalm.

@ Marco B : inderdaad, die jaren heb ik ook meegemaakt, niet in Rech maar in Mayschoss. Honderd vlagzalmen op een dag was normaal toen, echter begin jaren 2000 hebben ze enkele jaren zeer veel last gehad van de aalscholvers waar ik naar verwees en is het vlagzalm bestand aardig teruggelopen. Dit hebben ze nu vooral opgelost door beekforel en regenboog forel uit te zetten. 
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Ik ben een paar jaar geleden aan de Ahr geweest  met 2 medevissers en wij hebben toen slecht gevangen. Wij verbleven op camping Victoria Station in Kreutzberg/Altenahr. Misschien dat dat een verkeerde keuze was en is het elders beter, dat hoor ik dan graag. Iedere 15 min. een trein net als in Dernau is ook niet echt genieten 😕 Wel apart dat ze daar regenbogen uitzetten, in de Kyll mocht dat niet vanwege fauna vervalsing.

Jan

#6
Ben heel vaak naar de Ahr geweest, de eerste keer in 1981 in de herfst toen we met een paar vrienden de zaak wel eens wat onveilig zouden maken.
Bedoeling was één van de vele pensions op te zoeken voor 2 overnachtingen, maar nooit geweten wat een "Winzer fest" is en dat die gedurende een periode van half september tot minstens half oktober altijd wel op één of meerdere plaatsen alles beheerst en dat dus ook de  pensions helemaal volgeboekt waren.
Gelukkig hadden we ook een paar tentjes meegenomen en mochten bij uitzondering van de overigens strenge camping baas in Dernau ergens op een uitloopveldje vlakbij de brug gaan staan. Niet veel geslapen overigens, wel dikke pret gehad en lekker gevist op toen vooral vlagzalm met hier en daar onder de bomen mooie beekforellen.
Omdat we ook wel eens willen weten wat dat Winzerfest inhoudt, ook maar een paar keer in de buurt van de brug gevist.
Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoe daar steeds bussen vol met mensen werden afgezet die dan het dorp in slenterden met in de ene zak een fles witte wijn en in de andere zak een fles rode wijn. In één hand een groot glas dat bijna aldoor leeg was en met de andere hand naar ons zwaaiden terwijl ze riepen: Ach du blöde Fishermann, geh doch mal mit saufen". Nu dat hebben we niet direct maar 's avonds wel gedaan, bere gezellig waarbij ook die "strenge" campingbaas een geweldig gastheer bleek te zijn. Van slapen kwam niet veel omdat we 's morgens al heel vroeg wakker werden van lege rollende ijzeren wijnvaten die op vrachtwagens op de brug werden gehesen.
Geweldig leuk en ook een goede visserij op allerlei plekken.
Ben daar en op meer plaatsen nog vaak weer terug geweest, ook met caravan voor een weekje in voor- of najaar.
Toen ik daar een paar jaar geleden nog eens heen ging was het feest nog steeds leuk, maar de visserij was slecht en ik heb niet eens de moeite genomen een vergunning te kopen en de hengels uit de kokers te halen. En dat was toen overal zo, slechte visserij door beperkende maatregelen van de deelstaatregering met als gevolg een zeer eenzijdige visstand van alleen kopvoorn.
De laatste keer dat ik er was is dat regiem wel iets verbeterd en mogen bepaalde vergunningverkopers vis uitzetten om het toerisme op peil te houden, maar om met Marco te spreken trekt me die soort visserij helemaal niet meer omdat ik het thuis ook kan doen voor een maaltje regenbogen en ga ik liever hem voor door niet door de stront te lopen achter de kudde aan, maar op eenzame plekjes te vissen op wilde zalm en zeeforellen waar je je dient aan te passen aan een perfect visserij beheer dat maar een heel korte poos vergunningen verstrekt en die periode gedurende het jaar aanpast naar aanleiding van een goede trek en gunstige omstandigheden.
Dat vind ik nu na lang andere dingen gedaan te hebben de ultieme vliegvis uitdaging.
Update
En omdat ik de herinneringen daaraan toch wel heel leuk vind, even in mijn video archief gedoken en het eerste en laatste stukje video dat ik wil delen even op Vimeo gezet.
Zie hier:
https://vimeo.com/327494554