lijn gedraaid

Started by Jean-Pierre, March 18, 2018, 22:57:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jean-Pierre

Hallo vissers,

Ik ben een beginnend vliegvisser op snoek en vandaag had ik (pas voor de 3e keer aan het vissen) erg veel last van de vliegenlijn die constant in de knoop zat. En dan gaat het om het laatste stuk van de vliegenlijn. Bij het werpen gaat het goed, maar als het laatste stuk eruit gegooid moet worden zit dit helemaal gedraaid en in de knoop. Hierdoor krijg ik de lijn dus niet helemaal tot het laatste stuk uitgeworpen. Wat doe ik fout en net zo belangrijk, hoe kan ik dit voorkomen/oplossen?

Groeten JP

Gert

Welkom Jean-Pierre.
Wat jij beschrijft komt me bekend voor - klinkt als een Belgian cast en is ooit hier op het forum aan de orde geweest:
Re: Twistende lijnen

Maar je kunt ook gewoon een waardeloze lijn hebben natuurlijk ;)

Bone F

Wat ook helpt is je vliegenlijn een meter of 20 afrollen en dan eventueel met hulp van je vismaat of ergens aan vastknopen flink hard trekken aan de lijn. Je zult zien dat de kringels er uit gaan, mag best fors hoor een lijn kan wel wat hebben. Je merk vanzelf als je te hard trekt. ;D

Menno_siemensma

Als je kan de lijn vanaf een hoogte laten uithangen zodat de dr lijn kan rond draaien en de draai er uit kan komen, en weer op de reel draaien of eerst ook wat uitrekken zoals hierboven gezegd is. Mocht je hem al een tijdje gebruiken is een combi met de lijn schoonmaken dan het moment ook voor.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jean-Pierre

Quote from: Gert on March 19, 2018, 00:01:50
Welkom Jean-Pierre.
Wat jij beschrijft komt me bekend voor - klinkt als een Belgian cast en is ooit hier op het forum aan de orde geweest:
Re: Twistende lijnen

Maar je kunt ook gewoon een waardeloze lijn hebben natuurlijk ;)

Dat is het inderdaad! Vond eigenlijk al dat ik als een belg stond te werpen, maar dat kwam meer omdat ik in een ochtend 3x in een struik vastzat ::)

Gert

Quote from: Jean-Pierre on March 19, 2018, 12:10:52
Dat is het inderdaad! Vond eigenlijk al dat ik als een belg stond te werpen, maar dat kwam meer omdat ik in een ochtend 3x in een struik vastzat ::)

Ok, dus dan moet je het jezelf afleren, of elke keer weer de tips van Frans of Menno opvolgen  ;D

Jean-Pierre

Maar als ik het goed begrijp, kan ik als ik het precies zo uitvoer als in het filmpje, de getwiste lijn voorkomen?

paul de bruijn

Ik wil totaal geen betweter zijn of commentaar leveren op je werpkwaliteiten.,maar je hebt het over het "laatste deel" van de lijn.
Ik ben de techniek na al die jaren nog niet machtig om de 30 mtr te halen,maar ik ken erg weinig mensen die een complete snoeklijn inclusief streamer er uit gooien na 3 keer vissen
Kan aan je lijn liggen,en onderschat ook de invloed van kou niet op je lijn,het boeltje wordt beduidend minder soepel

Bone F

Ik denk dat hij niet bv. de laatste 5m. van een vliegenlijn bedoeld maar het stuk slack dat volgens iedereen tijdens het werpen heeft en dat toch al gauw een meter of 3/4 al naar gelang je zelf vertrouwen.  ;D

Gerrit59

Quote from: paul de bruijn on March 19, 2018, 18:57:41
Ik wil totaal geen betweter zijn of commentaar leveren op je werpkwaliteiten.,maar je hebt het over het "laatste deel" van de lijn.
Ik ben de techniek na al die jaren nog niet machtig om de 30 mtr te halen,maar ik ken erg weinig mensen die een complete snoeklijn inclusief streamer er uit gooien na 3 keer vissen
Kan aan je lijn liggen,en onderschat ook de invloed van kou niet op je lijn,het boeltje wordt beduidend minder soepel

Twee zielen, een gedachte......
De oorzaak moet echt ergens anders liggen en is  - zoals je het omschrijft - op afstand niet te beoordelen. Het lijkt me eerder een complex van factoren te zijn.
Het is ook beslist niet mijn bedoeling je werpkwaliteiten te bekritiseren, maar als je bij de derde keer vissen je gehele vliegenlijn eruit krijgt, ben je meer dan een natuurtalent. Zeker als het ook nog om een streamerlat gaat.
Mijn advies zou zijn: zoek samen met een ervaren vliegvisser naar de oorzaak.
Succes!

Gerrit

Bone F

Volgens mij zegt hij helemaal niet dat hij zijn volle lijn eruit gooit of heb ik ergens over heen gelezen  :-[

Gert

#11
Ik ga maar even met Frans mee - ik ga ervan uit dat Jean-Pierre het laatste stuk lijn dat van de reel getrokken is, bedoelt.

Jean-Pierre,
Als je werpt volgens onderstaand filmpje voorkom je het juist NIET - deze tekst hoort erbij:

The Belgian or oval cast is a sidearm backcast with an overhead forward cast. This oval casting motions separates the back cast from the forward casting plane so you cannot get wind knots but it twists the line. Because the plane of the back cast loop is not 180 degrees from the forward cast loop, it is easy to vary the loop size and prevent your fly from hitting the rod and breaking the rod tip. It is a great cast to use when tossing heavy flies or multiple flies. However, every false cast or forward cast with the oval cast will introduce twist and it doesn't take long for loose line to furl itself into a rope.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=0tQdBnnO0bA

Gerrit59

Er staat in de 2e regel: 'als het laatste stuk er uit gegooid moet worden' ..... Dan ben je toch aardig op weg dunkt me.
Maar misschien lees jij het anders  :)

Jean-Pierre

Nee, heren. Ik kan jullie uit de droom helpen, ik gooi niet de hele lijn uit. Een meter of 20, dan houdt het voorlopig wel even op. Ik bedoel inderdaad het laatste stuk vliegenlijn dat ik uit de reel heb gehaald. Heb al ergens gelezen dat als ik alle lijn die ik uit de reel heb getrokken wegzet het een stuk minder moet zijn.

Ga het weekend nog wel even bij de hengelsportwinkel langs waar ik ook de werplessen heb gehad en zal het daar ook nog wel vragen. Bedankt voor de antwoorden en alle hulp is welkom!

Groeten JP

Gerrit59

Ok, dat is al een stuk duidelijker.
Als je het nu zo uitlegt zit er al aardig 'geheugen' in de lijn. Heb je de lijn recent op de reel gespoeld of zit de lijn al langer op de reel? Het kan natuurlijk zijn dat het laatste het geval is en dan heb je de oorzaak denk ik al te pakken.
We horen nog wel wat de reden is.

Gerrit

Jean-Pierre

De lijn zat er in de winkel al opgespoeld. Heb de Orvis encounter startset gekocht namelijk. Tijdens het oefenen met een stuk wol en de eerdere keren vissen had ik nergens last van. Zou het misschien ook door de kou van afgelopen zondag kunnen komen? Moest toen elk kwartier de ogen ijsvrij maken, zal vast ook niet geweldig zijn geweest voor de vliegenlijn denk ik???

paul de bruijn

Ga er maar van uit dat de kou in dit geval een grote spelbreker is.Niet voor 100%,maar wel een groot deel.
Ga er van uit dat tijdens het gooien met de wol de temperatuur beduidend hoger was,ook van het water

Jean-Pierre

De temperatuur was alle oefensessies, werplessen en de keren dat ik ben gaan vissen gewoon warm vergeleken met afgelopen zondag  :D

Jean-Pierre

[attachment id=1 msg=174039]

zo zag het er na een tijdje dus uit  :'(

Jean-Pierre

Als ik de foto nu eens goed bekijk, zal het ijs en de kou wel een erg grote rol hebben gespeeld in het draaien/twisten van de lijn. Die heeft tijdens het werpen natuurlijk veel te veel weerstand gehad  ::new::

Bone F

Ja onder die omstandigheden werkt alles anders, ik ook.... blijf lekker thuis!

Jean-Pierre

Quote from: Bone F on March 19, 2018, 22:44:58
Ja onder die omstandigheden werkt alles anders, ik ook.... blijf lekker thuis!

::agree:: ik de volgende keer ook met deze kou. Maar ja, net de eerste vliegenhengel en dan ook nog eens tijd om te vissen. Kon nou eenmaal niet stil blijven zitten. En al helemaal niet na onderstaande vangst een paar dagen daarvoor.....
[attachment id=2 msg=174044]
[attachment id=1 msg=174044]

Scaramouche

nou, dat is tenminste gelijk een beste snoek!  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Inderdaad een prachtige vis, dat stimuleert wel kk'en en ook nog niks dan ben je het gauw zat!

Jean-Pierre

Mijn voordeel is dat ik al een aantal jaar op snoek vis en daardoor natuurlijk een bepaalde stekkennis heb opgebouwd. Het enige wat er dan nog overblijft is die streamer op de juiste plaats krijgen en een hongerige vis  :P

Trouwens wel een prachtig gezicht als je zo'n beest over je streamer heen ziet schuiven.