Landingsnet

Started by Kruijff, March 03, 2014, 12:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

#25
Ja klopt. Lijkt mij ook. Nou is dat ghost net wel zo, dat die enorm mee buigt, dat is zo een centimeter of 80 diep door het gewicht van de vis.

Maar dan nog is het kort aan he. Toch maar niet doen dan.

Ik vind het wel gek dat Brodin zegt dat dan makkelijk kan. Eigenlijk gewoon slecht van zo een bedrijf.

Nouja..... Toch maar weer mijn normale net mee, wat een gesleep zeg..... Ik blijf door zoeken naar het ultieme struin net.

Want dat is er toch echt nog niet. Of te zwaar, te klein, te groot, te onhandig, te snel kapot, net niet diep genoeg etc etc ..



Onthaakmat heb ik sowieso bij, altijd. En ja, daar zoek ik ook nog een struin oplossing voor. Want ook dat is groot en lomp natuurlijk.


--

Overigens, zo een houten netje is voor voorn en baars en forel wel echt super hoor. Kost inderdaad best veel geld, maar ik denk niet dat je nog wat anders wilt als het eenmaal hebt.

MarcelN

Wat een gezeik om een netje, zeker weer om die foto en die weerhaak?
Forellen en karpers haak je voorin de bek, snoek kan hem wel eens lekker opzuigen.

Kruijff

Huh? ::wtf:: wat hebben we hier dan...
Gr Ed

Joost S.

Gezeik? Foto? Weerhaak?

Waar heb je het over?

Gaat hier over verantwoord vissen landen met zo weinig mogelijk gesleep en geen kat in de zak kopen van 120 euro.

Verder weinig aan de hand, lol.


Kruijff

Quote from: Natte vlieg on March 03, 2014, 20:59:13
Gezeik? Foto? Weerhaak?

Waar heb je het over?

Gaat hier over verantwoord vissen landen met zo weinig mogelijk gesleep en geen kat in de zak kopen van 120 euro.

Verder weinig aan de hand, lol.

Lijkt mij een juiste reactie Natte Vlieg  ::agree::
Gr Ed

MarcelN

oeff smiley vergeten ;D zit maar te dollen luitjes, ik zoek ook wat beters, maar zoveel gebruik ik het niet bedoelde ik wat te hard blijkbaar. :-X

Kruijff

Dit net niks voor je Natte Vlieg?

http://www.solartackle.co.uk/products/stainless?ptitle=bow-loc-carbon-fibre-landing-net_313

Perfect voor grote snoek en karper, kun je opgerold meenemen en eenvoudig uit te "klappen"!
Gr Ed

Heintje Davids

Een groot net waar ikzelf wel eens naar heb gekeken zijn de netten van MCclean, een Nieuw Zeelands bedrijf. Leken mij heel praktisch maar heb er toch maar vanaf gezien omdat ik eigenlijk vrijwel alles met de hand landt (waar ik soms wel eens spijt van heb  :'(. Zijn in Nederland oa verkrijgbaar bij Dykers.

MarcelN

Mee eens Heintje, heb ik ook naar gekeken en is een serieuze gegadigde... http://www.dyckers.com/McLean_Nets

Kruijff

Ik begrijp jullie evt keuzes best hoor, en weet niet precies op welk net van Dyckers jullie doelen maar vergis je alsjeblieft niet in de hoogte van een flinke karper.... Wat is er nou precies mis met een "echt karpernet", want dat is volgens mij het enige geschikte net voor een dergelijk doel..

Een visserij op grote snoeken/karpers brengt nu eenmaal een soort van "ongemakken" met zich mee, het sjouwen met een net en onthaakmat maakt hiervan mijns insziens deel uit.
Gr Ed

MarcelN

@Ed, op het rvforum kun je je heerlijk vermaken met grote netten en onthaakmatten en vergeet de prachtige 'kijk mij eens' foto's niet, wij zijn meer van het struinen met zo min mogelijk materiaal, maar nu schop ik vast weer verkeerd.
Even zonder gekheid Ed, ik zie mijzelf toch echt niet hele bergen zooi meeslepen hoor, hoe ga je dat dan doen, met een trolley? ;D

Kruijff

#36
@Marcelin, t is een keuze die je maakt. Ga je voor het welzijn van de vis of voor het gemak van je zelf? Vliegvissers staan over het algemeen heel goed bekent vanwege hun gedrag en omgang met de vis.... Aan jou de keus. Verwacht echter geen sympathieke reacties als je met een klein net en zonder mat een knappe karper het gras optrekt...

Ps... Ik vis graag met de penhengel op karper. Da's ook struinen he, tasje, net, matje.... That's it
Gr Ed

MarcelN

#37
We dwalen af meneer Kruijff, als ik een karper haak, dan ONThaak ik hem langs de kant, waarom moet dat beest eruit?
U gaat graag met die hype mee, nog ff en die beesten moeten luchtbedden uit Zweden hebben gevuld met karper lachgas, ja U koopt het wel ;D
Ik heb ook altijd graag met de pen gevist hoor, heb hier heel wat fairplay glashengels staan in het foudraal 'special lights' dus geen poken.
Nu verleid ik een karper graag met een zager imitatie of droge vlieg als ze 'happen', maar uit het water....mij teveel werk.
Vroeger hadden ze al die onzin niet joh, matten haha

Je moet die snoeken en karpers hier eens zien hoe ze eruit zien na het paaien ::wtf:: die zie ik ff later ook niet dood drijven hoor, allemaal marketing die zooi.

gijsie20

#38
 ;D ;D ;D

Toch past een karper prima in een standaard magneetnetje  ;D



Joost S.

Ik heb al zo een net kruiff. Ik wil daar juist van af. Ik vind dat veel te zwaar en onhandig. Ik heb ook al een net voor roofvis, van rubber, maar dat ding is helemaal retezwaar.

Als het er is, wil ik een net, wat je op je rug kan doen. Licht in gewicht,  En waar je grote karper en snoek in kan landen.


Maar vrees dat dat er niet is in de goede maat. En dat ligt vaak niet eens aan de oppervalkte van het net, maar aan de diepte van die netten.

Voorlopig wordt het dus  dat grote karpernet mee en onthaakmat. Streamer heeft maar een enkele haak natuurlijk, dus daar moet ik ook snoek mee kunnen landen zonder al te veel problemen.

Bovendien, voor snoek ga ik ook de kieuwgreep aan leren, dus op lange termijn vervalt dat probleem wellicht.




Joost S.

#40
Kijk, hier zie je hoe hij een karper net, gaat maar net. Maar als je een heel groot houten net hebt, dan gaat dat natuurlijk prima.

http://youtu.be/IflkFD25nD4

Maar helaas dus.... Allemaal te klein,

sjoerd

Lekkere discussie over welk net ,of juist geen net.
Ik heb inmiddels heel veel karpers gevangen aan de vliegenlat en daar zaten ook 80 plussers bij. ik kan je verzekeren dat je voor dergelijke zware en grote vissen, gewoon een GROOT net nodig hebt. En Marcel, het is gewoon niet altijd mogelijk om een karper in het water aan het kantje te onthaken. Denk maar eens aan het vissen langs een rietkraag, hoge oever etc.
In mijn optiek heb je een groot net nodig met lange steel. Het is mij vaker overkomen dat een gehaakte karper zich net een meter tot anderhalve meter uit de kant vastzwemt in riet of andere waterplanten. Dan is de vis met een groot en langstelig net toch veilig te landen.
Een klein net is waardeloos, alleen al  zoals hier al is geschreven vaak  te ondiep, maar nog belanrijker je kunt de vis ook niet boven het net dirigeren. Je moet dan vaak meerdere pogingen doen om de vis in het net te krijgen met alle kans van lijnbreuk.
Een onthaakmat is m.i. onnodig want de karper blijft na de landing immers in het NATTE net.

Zelf heb ik een uitklapbaar en uitschuifbaar net van ik dacht van het merk Ron Thompson. Kost geen drol en past keurig in een zelfgemaakte hoes die ik aan de riem of op de rug kan hangen.

Sjoerd

catchem

Ik heb een backwinder stripping net, waar ik een rubberen ghost net in heb gezet. Erg handig omdat het naast een net ook een lijnmandje is. Wel is het een beetje te klein om echt grote vissen te vangen. Voor de echt grote vissen heb ik een rubberen net van Rozenmeijer, maar die kan weer niet makkelijk ergens aan geklikt worden en moet ik altijd ergens aan de kant leggen.

Kruijff

Quote from: MarcelN on March 03, 2014, 22:54:44
We dwalen af meneer Kruijff, als ik een karper haak, dan ONThaak ik hem langs de kant, waarom moet dat beest eruit?
U gaat graag met die hype mee, nog ff en die beesten moeten luchtbedden uit Zweden hebben gevuld met karper lachgas, ja U koopt het wel ;D
Ik heb ook altijd graag met de pen gevist hoor, heb hier heel wat fairplay glashengels staan in het foudraal 'special lights' dus geen poken.
Nu verleid ik een karper graag met een zager imitatie of droge vlieg als ze 'happen', maar uit het water....mij teveel werk.
Vroeger hadden ze al die onzin niet joh, matten haha

Je moet die snoeken en karpers hier eens zien hoe ze eruit zien na het paaien ::wtf:: die zie ik ff later ook niet dood drijven hoor, allemaal marketing die zooi.

Laatste reactie mijnerzijds. Ik heb tenslotte antwoord gekregen op m'n vraag. In antwoord op MarcelIn, ik loop zeker niet met de, zoals jij dat noemt, hype mee. Onthaakmatten zijn al minimaal tien jaar een algemeen begrip in de karpervisserij. geen hype dus. Je laatste reacties, ik vraag me echt af of ik die serieus moet nemen..."maar uit het water... mij te veel werk." Daar begrijp ik dus echt helemaal niets van, en ik ben niet een visser die zoals jij het zegt staat te pronken met foto's etc.


"Vroeger hadden ze al die onzin niet joh, matten haha". Vroeger? Vroeger viste men met roggebrood en aardappels op karper en hing men uren over een brug om een vis te vangen. werd die vis eindelijk gevangen dan werd deze zorgvuldig genet en onthaakt. Door de enorme vlucht die het karpervissen de laatste jaren heeft genomen is het gewoon super belangrijk om zuinig te zijn op de vissen, als een mat daarbij kan helpen vind ik dat super.

Gelukkig blijkt uit de reacties dat er wel vliegvissers die op karper vissen(hype?) zijn die mij wel begrijpen.

Tight Lines
Gr Ed

Jan Bruins

Ik heb ook zo'n "siliconen" net, maar het materiaal is vrij stug met als nadeel dat de vis er makkelijk uit springt.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Twan

Wat betreft dit genoemde net: http://www.amfishingtackle.nl/landingsnetten/am--ghost--trout-net-wood-2760 vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding prima. Fijn netje, met voordelen van snel droge, geen stank, wellicht beter voor de vis etc, maar voor een beetje maatse forel te ondiep. Meerdere malen meegemaakt dat een forel (ronde bleek) niet past of dat hij er weer makkelijk uitspringt.

Joost S.

#46
Ik ben er uit voor mezelf, eindelijk een goed struin net voor karper en snoek.

Heb mijn eigen roofvis- en karpernet gecombineerd tot 1 net. De hoepel en stok van roof en het net van karper, en dat ziet er dan zo uit.







Met een magneet op mijn rug. Na 5 minuten niet meer in de gaten dat die er hangt, want het weegt haast niks.




Nu hopen dat het in de praktijk net zo handig is als op papier, ;-).


De onthaakmat zit in het rugzakgedeelte van mijn vest.

Kruijff

Ziet er goed uit!!!
Gr Ed

merijn1982

Nadeel hoervan dat als je een vis hebt geland. Je net en dus ff later je rug/benen ook nat. Maar voor het struinen ideaal. Ik heb zo'n klein netje voor op me rug. Maar die is natuurlijk niet geschikt voor karpers!
Wil dit jaar ook de karpers gaan belagen met de  vlieg. Zal wel gewoon met groot schepnet en matje moeten. Niet handig. Maar wel zo vis vriendelijk
Tight lines!!

Wiel Slovenië

'k Heb ooit zo 'n (duur) Brodin net cadeau gekregen. 10 keer mee gevist en 100 keer op gevloekt, 't ligt nu "ergens" in een lade en zal er waarschijnlijk nooit meer uitkomen. De Brodin-netten en ook hun namaak-broertjes zijn véél te ondiep, een forel of vlagzalm met goeie fysiek springt er zo uit.......