K-pump

Started by Heintje Davids, February 16, 2014, 13:03:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Heintje Davids

Omdat ik nogal een last van mijn rug heb vis ik graag vanuit een bellyboot omdat dit voor mij de enige manier is om uren te kunnen vissen zonder klachten. Voor het oppompen van mijn BB gebruik ik een elektrische pomp van Coleman. Het nadeel van deze pomp is alleen dat hij geen luchtdruk voldoende heeft om door de beveiliging van de (summit)ventielen te blazen waardoor ik verplicht ben om het ventiel open te zetten. Nadat mijn boot opgepompt is moet ik de pomp er af halen en zo snel mogelijk het ventiel sluiten waarmee ik weer veel druk verlies en verplicht ben om het laatste deel toch weer met een hand- of voetpomp te doen.

Dit laatste doe ik dan weer met zo'n handpomp met dubbele functie en dat werkt prima, ware het niet dat dit dus weer rugpijn tot gevolg heeft. De voetpompen die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd vond ik allemaal dramatisch slecht functioneren. Ik ben ook nog in het bezit van een elektrische 'truckair' pomp die op zich sterk genoeg is en die ik altijd gebruikt heb om mijn Karstentent op te pompen en waarmee je zelfs autobanden in no-time oppompt, maar hier zit alleen een aansluiting op voor autoventielen. Misschien weet iemand of hier hulpventielen voor te koop zijn die op het summitventiel van mijn BB past.

Nu zit ik al enige tijd te kijken naar een goede vervanging van de handpomp en ben ik terecht gekomen bij een hele eenvoudige pomp die in Amerika gemaakt wordt: de K-pump. Volgens de reclame werkt deze pomp heel erg licht en heeft een meer dan gemiddelde luchtcapaciteit. Echter, ik ben tot op heden nog nooit iemand tegengekomen die zo'n pomp gebruikt en er iets zinnigs over kan zeggen en om nu een hele dure pomp op de bonnefooi aan te schaffen gaat me weer wat ver. De kleinste uitvoering, de mini, kost in Europa al zo'n €85. Geld uitgeven voor iets dat goed werkt vind ik op zich niet zo erg maar moet dan wel zeker weten dat het ook goed functioneert.

Vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft of een elektrische pomp kent die sterk genoeg is om door de beveiliging van het ventiel te blazen of weet of er hulpventielen verkrijgbaar zijn voor mijn elektrische Truckair pomp. Misschien heb ik deze vraag hier al eens eerder gesteld maar inmiddels is het ledenbestand dusdanig gewijzigd dus niet geschoten, altijd mis!

bij

Is een compressor op12 v geen optie. Volgens heb je deze tot 12 bar. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Heintje Davids

De Truck Air die ik heb kan zo'n 300 psi (=12 bar) aan en is sterk genoeg om door het veiligheidsventiel te blazen dus dat is het probleem niet. Probleem bij deze pomp is dat ik geen verloopnippel voor de summit-ventielen kan vinden.

bij

Jammer ik had de oplossing voor je gevonden. Kun je niet op een of andere manier een verloop maken waarbij die aan de ene kant op de compressor past en aan de andere kant op belly boot met daar tusssen een stuk luchtslang enn vastmaken met slangklemmen? Ik. Heb er zelf geen ervaring met een belly boot weet dus  niet of het kan.


Heintje Davids

Mannen, dank voor de ideeën. Ik kon bij de link geen passend verloopstuk vinden Marten maar ik ga toch nog maar weer eens op zoek. En dat idee van een andere slang aan mijn compressor bevestigen ga ik eerst maar eens bekijken. Is misschien zo gek nog niet.

HappyFisherman

Ik kreeg bij een K-pomp hele andere ideeen, maar dat zal wel aan mij liggen ;P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Verbaast me in jouw geval niet, Bram maar a dirty mind is a joy forever  :)