Afmetingen eendagsvliegen?

Started by Erwin, July 31, 2014, 19:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erwin

Ik ben op zoek naar de grootte die de diverse eendagsvliegen (Ephemeropta) kunnen bereiken.Ik kan het op het internet nergens vinden. Ik ben er inmiddels wel achter dat de caenis (anglers curse) een lijfje van max 5 mm kan krijgen.
Maar hoe zit het met de Cloeon dipterum (Pond olive) en de procloeon (Evening dun)?

Ik hoop het graag van iemand te horen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

FSCHAMP

 Cloeon dipterum (Pond olive) heeft een lengte van 5 tot 7 mm en een vleugellengte van 13 tot 25mm

procloeon (Evening dun) heeft een lengte van 3 tot 9 mm

hier nog enkele andere

These are the body length ranges (excluding tails) for most mayfly genera:

Acentrella (4-6 mm.), Ameletus (9-14 mm.), Anthopotamus (7-18 mm.), Asioplax (3-6 mm.), Attenella (6-8 mm.), Baetis (4-10 mm.), Baetisca (10-14 mm.), Brachycercus (3-6 mm.), Caenis (2-4 mm.), Callibaetis (5-10 mm.), Caudatella (8-11 mm.), Centroptilum (5-7 mm.), Cinygma (8-10 mm.), Cinygmula (6-10 mm.) Diphetor (5-7 mm.), Drunella (6-16 mm.), Epeorus (7-14 mm.), Ephemera (10-30 mm.), Ephemerella (5-12 mm.), Ephoron (9-14 mm.), Heptagenia (8-14 mm.), Heterocloeon (5-6 mm.), Hexagenia (16-40 mm.), Ironodes (11-14 mm.), Isonychia (10-21 mm.), Leptophlebia (8-14 mm.), Leucrocuta (5-8 mm.), Litobrancha (15-40 mm.), Maccaffertium (7-16mm.), Metretopus (10 mm.), Nixe (8-11mm.), Paraleptophlebia (6-11 mm.), Plauditus (3-6 mm.), Procloeon (3-9 mm.), Pseudocloeon (4-6 mm.), Rhithrogena (7-11mm.), Serratella (4-9 mm.), Siphlonurus (9-16 mm.), Siphloplecton (13-19 mm.), Stenacron (8-12 mm.), Stenonema (9-11 mm.), Timpanoga (14-16 mm.), Tricorythodes (3-7mm.)


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Erwin

 ::goodjob:: JE BENT GEWELDIG!!!
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

FSCHAMP

Bedankt voor de lof, maar dit verdien ik echt niet.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

Erwin, wellicht is voor jou het boek "Wondervliegen II" van Leon Janssen een aanrader als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp. Leon bespreekt hierin de voor de vliegvisser belangrijkste insecten en de hiervoor geschikte bindpatronen...
::wtf::

Erwin

Dat klinkt goed Raymond. Ik wil er graag achter komen of bindpatronen overeenkomen met de verschijningsvormen van de in Nederland voorkomende soorten. En of de in de bindpatroon voorgestelde soort uberhaubt wel in Nederland voorkomt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Quote from: FSCHAMP on July 31, 2014, 20:06:28
Cloeon dipterum (Pond olive) heeft een lengte van 5 tot 7 mm en een vleugellengte van 13 tot 25mm

Volgens mij wordt er met 'meerdere maten' gemeten. In het boek the Fly-Fisher's Handbook, wordt voor de Pond Olive een body lengte van 7-10 mm aangegeven.... De rest heb ik ff niet nagezocht....

Is trouwens naast Wondervliegen 2 wel een erg goed boek...
Ook in het boekje van John Goddard -Waterside Guide- staan goede beschrijvingen van de door ons geïmiteerde insecten...

Evengoed bedankt voor het delen...  ::goodjob::


Sieger