weerhaakloos of niet?

Started by Beertje, February 25, 2014, 11:52:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Wat ik mij afvraag; vist de Nederlandse vliegvisser overwegend weerhaakloos of niet? En waarom wel en waarom niet?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Koen

In het begin niet, maar toch de vliegvissersgewoonte overgenomen. Tegenwoordig dus wel weerhaakloos. Je moet gewoon het vertouwen er in krijgen dat het heel weinig uitmaakt. Heel af en toe valt er es een forel af maar als je lijn straks houd blijven ze prima hangen. Tis trouwens niet gezegd dat als je de lijn slap laat vallen dat ze er dan meteen af vallen maar de kans wordt wel veel groter als de vis zich ruig verzet  ;D

Koen

Oh vergeten te melden maar weerhaakloos is gewoon handiger. Onthaken gaat gewoon 10 keer sneller en je beschadigd de vis veel minder. Met snoeken is het ook fijner voor je zelf omdat je gewoon minder kans hebt dat hij of zij ff de tandjes in jou zet  ;D

Gert

Ik vis overwegend weerhaakloos. Het is sowieso vaak verplicht, en ik vind het met name bij kleinere visjes een hoop gepiel om de vlieg uit de bek te krijgen als er een weerhaak aan zit.
Verbaasde me laatst dan ook bij Vis TV dat er werd gezegd dat je best met weerhaak kunt vissen, want die zijn tegenwoordig zoooo klein dat het geen problemen zou opleveren.
Ik zal misschien wat meer verspelen, maar of ik nou 30 of 40 voorntjes vang boeit me niet zo. Bovendien heb ik meer effectieve vistijd want er gaat minder tijd verloren aan het onthaken ;).

Mijn streamers hebben in eerste instantie wel een weerhaak. Vaak knijp ik die alsnog plat bij het onthaken als het "nodig" is.

Groet,
Gert

Sieger

Probeer zoveel mogelijk weerhaakloos te vissen, maar vergeet ook wel eens de haak plat te knijpen.

In Ierland keken ze me trouwens heel verbaasd aan toen ik vroeg of het weerhaakloos moest... "Je wilt toch vis vangen... "...


Sieger

Rena

Ik vis overwegend weerhaakloos, op de Rena is dit verplicht.

Mijn ervaring is dat als je de vis "goed" haakt, dat het niet echt veel uitmaakt.
Haak je jezelf, dan ben je blij met weerhaakloos lijkt me, maar spreek niet uit ervaring (gelukkig).


gijsie20

Ik vis ook alleen weerhaakloos. Vaak idd verplicht op de rivieren waar ik vis, er wordt zelfs op gecontroleerd hebben we in Duitsland meegemaakt.
Ik doe het voornamelijk voor de vis, zo min mogelijk beschadiging en een snelle release.

Van de zomer ook gehad...gestruikeld in het gewas en de vlieg tot aan de haakbocht in mijn duim, was blij dat er geen weerhaak aan zat  :)

gr

Heintje Davids

Vind dit altijd weer zo'n 'geneuzel in de marge' discussie. Weerhaakloos vissen voor een snelle release, om vervolgens ik weet niet hoelang bezig te zijn met foto's, waar al dan niet nog een statief moet worden geplaatst voor de zelfontspanner. Als het niet mag in ieder geval weerhaakloos en verder mag iedereen het wat mij betreft voor zichzelf weten. Wat mezelf betreft: soms wel, soms niet. Afhankelijk waar ik op vis. Het beste is haakloos en nog beter voor de vis is niet vissen maar ja, het is zo leuk om te doen.

Beertje

Ik sta er zelf zo in: weerhaakloos als moet/kan en anders niet. Bij voornvissen is het bv geen probleem.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Mijn persoonlijke stelling (en ja ter duscussie!)

Ik vis altijd weerhaakloos!

Ik zag al een criteria langs komen over een snelle makkelijke release, klopt ook
Ik vind het bv. wel zo prettig als je jezelf haakt ook!

Maar....

Ik ben van mening (en dat is mijn persoonlijke reden voor weerhaakloos) dat een weerhaakloze haak, makkelijker en dieper inhaakt (minder weerstand tijdens inhaken), een kleinere wond veroorzaakt en dus (als je de boel op spanning kan houden) minder vis verspeelt!

Natuurlijk zijn er "mitsen en maren" maar zoals ik zei, dit is mijn persoonlijke mening.

Gr

Jan
"Petri Heil"


Mike

Mensen denken ten onrechte dat ze minder vis vangen als ze de weerhaak plat knijpen.
Ik durf stellig te beweren dat dit dikke vette bullshit is.
Een kundige visser zal de lijn strak houden en dan kan de haak er nooit uitglippen.

Probeer maar eens een weerhaakloze haak ergens in te prikken en dan los te schudden terwijl er spanning op staat,...gaat je nooit van ze langzalzeleven lukken.....

Alleen misschien als vissen heel hoog in de lucht springen kunnen ze de haak los schudden maar ook heel moeilijk.

Als je nou een dure trip maakt en alles wilt benutten dan kan ik mij voorstellen dat je de weerhaak laat zitten.
Ik ga over een paar weken naar Cuba en ik zal daar tijdens het vissen op tarpon enzo de werhaak waarschijnlijk laten zitten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Mooi die zalm leeft nog ;D
Ook hier altijd weerhaakloos, tenzij ik het vergeet, dan baal ik vanzelf tijdens het onthaken, wat een geklooi.

merijn1982

Alleen weerhaakloos als het moet..
Tight lines!!

Heintje Davids

Quote from: Mike on February 25, 2014, 17:59:32
Mensen denken ten onrechte dat ze minder vis vangen als ze de weerhaak plat knijpen.
Ik durf stellig te beweren dat dit dikke vette bullshit is.
Een kundige visser zal de lijn strak houden en dan kan de haak er nooit uitglippen.

Probeer maar eens een weerhaakloze haak ergens in te prikken en dan los te schudden terwijl er spanning op staat,...gaat je nooit van ze langzalzeleven lukken.....

Alleen misschien als vissen heel hoog in de lucht springen kunnen ze de haak los schudden maar ook heel moeilijk.

Als je nou een dure trip maakt en alles wilt benutten dan kan ik mij voorstellen dat je de weerhaak laat zitten.
Ik ga over een paar weken naar Cuba en ik zal daar tijdens het vissen op tarpon enzo de werhaak waarschijnlijk laten zitten.

Kom op Mike, nu ook een beetje kerel zijn en niet meteen gaan terugkrabbelen. Als je stellig kunt beweren dat het dikke vette bullshit is dan kun je toch zeker zo'n Tarpon ook met een weerhaakloze haak te lijf gaan. En als Jan Keur zijn theorie klopt dat een weerhaakloze haak beter inhaakt dan eentje met weerhaak dan kom je met de gehaakte vissen zeker boven het gemiddelde van 1 op de 5 gehaakte Tarpons. En dat drillen lukt dan ook makkelijk; gewoon je lijn goed strak houden en een beetje spanning op houden :).

MarcelN

Quote from: Heintje Davids on February 25, 2014, 18:56:48
Kom op Mike,  gewoon je lijn goed strak houden en een beetje spanning op houden :).
;D

Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on February 25, 2014, 18:24:18
Al vaker had ik meegemaakt dat een flinke zalm, na gehaakt te zijn, naar de bodem gaat achter een steen, en daar ligt te rukken en te roppen.
Je kunt trekken wat je wilt met een 16 footer voor een 12 lijn, maar die vis komt niet van de plaats. Na 20 minuten pas met volle zijwaartse druk kreeg ik de vis in beweging en begon de drill waarbij de vis nog een paar keer achter die grote steen kroop.
Tip: als het je weer overkomt, gooi dan een paar kiezel stenen naar die zalm. 9 van de 10 keer komt ie dan weer in beweging...  :)

Hilco de Visser

ik vis iedere keer weer met een haak  :P

Mike

#17
Als jullie het niet erg vinden laat ik de weerhaak er voor de tarpons toch maar op zitten.
Iedereen weet dat tarpons echt de nr 1 escape artists zijn.
Bovendien heb ik voor de Cuba trip inmiddels ong €8.000 uitgegeven en ik ben er nog niet eens :o
Resultaat is geen optie meer maar een must.

Voor vissoorten als, voorn, forel, brasem, windes enz durf ik echt zeer stellig te beweren dat je echt niet meer vangt met weerhaak.
Gewoon hengeltje goed krom trekken en spanning houden dan zal 99 % gewoon blijven hangen en de ene % die wel losschiet was waarschijnlijk ook los geschoten met weerhaak..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Beertje on February 25, 2014, 16:47:03
Ik sta er zelf zo in: weerhaakloos als moet/kan en anders niet. Bij voornvissen is het bv geen probleem.

Beertje, dit snap ik niet helemaal. Het is op wel 6 verschillende manieren te interpreteren.

Je bedoelt toch zeker niet te zeggen dat het bij voorn vissen verstandiger is om wel een weerhaak te gebruiken.
Voorns zijn juist nogal kwetsbaar en die kleine bekkies zal dat haakje juist helemaal niet snel uitvallen ( maar wellicht bedoelde je dat ook )
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Heintje Davids

De prijs van een reis lijkt me toch geen excuus voor een beetje kundig visser  ;), maar vooruit, laat ik maar ophouden met plagen. Er begint per slot van rekening al wat nuancering in je stelligheid te komen.

En even serieus: Misschien heeft Troutbuster wel gelijk met zijn persoonlijke theorie dat een weekhaakloze haak beter en dieper haakt en dat een weerhaakloze haak een minder diepe wond maakt. Zou best kunnen, alleen vraag ik mij dan wel altijd af waarom men op forellen.. uh vijvers dan wel predikt dat er weerhaakloos gevist moet worden maar men zelden of nooit een maximum haakgrootte verordonneert. Een weerhaakloze #6 of #8 maakt toch echt een groter gat in een vis dan een haakje nummer 12 of 14 MET weerhaak.

En wat mij ook opvalt is dat ik blijkbaar niet anders ben dan anderen, hooguit iets minder stellig want uiteindelijk vis ik vrijwel altijd weerhaakloos (puur omdat ik het onthaken makkelijk vind) tot het moment dat het om zalm of iets dergelijks gaat, want dan gaat er toch echt een weerhaak op. Ik heb ooit na een volle week vissen de 1e goede aanbeet verspeeld door het ontbreken van een weerhaak en geloof me, ze hebben me in Oost Groningen nog horen vloeken. Bij Mike constateer ik nu bij voorbaat hetzelfde. Eerst de grote broek aantrekken maar in het geval van Tarpon toch maar ietsje gas terug nemen. We zijn net mensen  ;).

HappyFisherman

Quote from: Heintje Davids on February 25, 2014, 14:17:43
Vind dit altijd weer zo'n 'geneuzel in de marge' discussie. Weerhaakloos vissen voor een snelle release, om vervolgens ik weet niet hoelang bezig te zijn met foto's, waar al dan niet nog een statief moet worden geplaatst voor de zelfontspanner.

Vult ie zelf zo'n beetje het hele topic met geneuzel in de marge. Zelfontspanner nodig Heintje?  ::fluiten:: ::dance::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Mike

En zo wordt de zoveelste topic over al dan niet weerhaakloos vissen toch nog een boeiende discussie.
Ik ben ervan overtuigd dat Troutbuster gelijk heeft.

Hier is een fimpje van mij waar ik in korte tijd twee bones verlies omdat ik MET weerhaak vis.
In dezelfde periode viste ik heel veel op putten, altijd zonder weerhaak.
Ik was gewend om een klein stripstrike-je te doen of gewoon mn lijn even strak te laten lopen.
Ik moest er echt even aan wennen dat ik de haak nu wel ff goed moest zetten.
Overigens komt de laatste vis ook wel ineens heel hard op mij af gezwommen en dacht ik m op de reel te willen houden. Dat doen we dus de volgende keer ook ff anders. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=MZ4p--LYPq8&feature=youtube_gdata_player
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Quote from: Heintje Davids on February 25, 2014, 20:16:30
En even serieus: Misschien heeft Troutbuster wel gelijk met zijn persoonlijke theorie dat een weekhaakloze haak beter en dieper haakt en dat een weerhaakloze haak een minder diepe wond maakt. Zou best kunnen, alleen vraag ik mij dan wel altijd af waarom men op forellen.. uh vijvers dan wel predikt dat er weerhaakloos gevist moet worden maar men zelden of nooit een maximum haakgrootte verordonneert. Een weerhaakloze #6 of #8 maakt toch echt een groter gat in een vis dan een haakje nummer 12 of 14 MET weerhaak.

Ik ben er altijd van uit gegaan dat een weerhaak verboden is omdat de vis bij eventuele lijnbreuk zelf alsnog makkelijk de haak kwijt kan raken. Met aan 1 kant een oogje of bledje en de andere kant een weerhaak zal dat lastig zijn.
Dat er een kleinere wond achterblijft "als alles normaal verloopt" is dan een mooie bijkomstigheid.

Gert

Ja, weet niet of het aan de weerhaak lag Mike, maar wat me wel opvalt: je gaat 2x gelijk door met vissen, zonder je haak te inspecteren na zo'n losser :o
Dat doe je toch ook wel anders de volgende keer?

Beertje

#24
@Mike, je hebt gelijk, dit is op verschillende manieren te lezen. Ik bedoel dat je op voorn prima weerhaakloos kunt vissen .
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.