Tips voor de Lek of Merwede

Started by PAULSTONE, April 27, 2020, 20:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PAULSTONE

Ik wil het eens gaan proberen in een grote rivier. Ik zit te denken aan de Lek of Merwede (ik woon bij Den Haag). Met nimf of streamertje op voorn, winde en baars. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik ga namelijk altijd de polder in, naar de Eiffel of in de Nieuwe Waterweg op fint.

Wie helpt mij een beetje op weg?
Waar kan ik goed bij het water komen met een goede kans op vis?
Wat is het beste seizoen en het beste weer (hoogzomer met warm weer?)
Is voor de nimf een 9 ft #3 met 3 meter leader goed?
Wat zijn goede nimfen (kleur en formaat)?

Dank voor je advies!!!!

Groet,
Paul


Wilco

Paulstone,

Voor advies eerst  jezelf even voorstellen.

mvg Wilco

feragen

---
The fly is the limit!

Martijn

Ha PaulStone,

Ik loop dus tegen hetzelfde aan (zie de link die feragen heeft geplakt), alleen bij een andere rivier :-)
Beide rivieren zijn in mijn beleving wel vergelijkbaar...

#3 lijkt mij zeeer/te licht, ik zou zelf minimaal voor #5 gaan, afhankelijk waar je op vist en afhankelijk van de hengel. Een leuke voorn, brasem of winde wordt m.i. een ramp als je dat met een #3 naar binnen probeert te krijgen. Een streamer met een #3 lijkt mij uitgesloten.
Om de vis te zoeken en het water te leren kennen vis ik nu met #6, met nimfen haak 8 a 10, met name om grotere afstanden te kunnen overbruggen. Uit mijn ervaring met feedervissen op de ijssel weet ik dat de vis -zeker in combinatie met wat stroming- erg veel weerstand kan leveren, ook de kleinere vissen..

Zoals ik het nu zie, maar let op, ik heb nog geen vis met de vlieghengel weten te vangen!!!! ---Briljant om dan toch al tips te gaan geven toch  ::wtf:: ( ::ban::??)----

- Rondom de kribben bij veranderende waterstromen, met name waar stromingsrichtingen elkaar raken (waar kleine vis het moeilijker krijgt), daar zijn doorgaans de rovers te vinden (baars/snoekbaars/roofblei).
- opkomend water, is mijn ervaring met andere visserij, is slechter/beroerd vangen.
- kentering is doorgaans makkelijker vissen en grotere kans om te vangen.

En dan nu weer verder met de zoektocht naar de vis :-)

Mike

Quote from: Martijn on April 28, 2020, 15:56:26
Ha PaulStone,
- kentering is doorgaans makkelijker vissen en grotere kans om te vangen.

Laat dat nou net het moment zijn dat ik doorgaans m'n spullen tegen een boom zet en ff een broodje en een biertje ga doen.
Stroming betekend doorgaans actieve vis. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met dood tij niets kunt vangen maar mijn ervaring leert dat dit vaak het moeilijkste moment is.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MartinT

+1 wat betreft opgaand of afgaand water Mike.
Verschil overigens per soort water/rivier wat mijn voorkeur heeft.
Doodtij is lekker even wat anders doen dan vissen.

Bruce

Hey Paul,

Zelf afgelopen vrijdag voor het eerst geprobeerd op de Lek met de vlieg te vissen. Hieronder mijn takeaways die ik als beginner realiseerde of te weten kwam, mssn heb je er wat aan:

- De vis zit nu nog heel erg opgestapeld, na de paai spreidt deze zich meer waardoor je meer kans maakt per krib (me laten vertellen);
- De Waal is 'makkelijker' water dan de Lek omdat het daar beter stroomt;
- Houd goed rekening met de wind, Voordeel van de de rivier is dat je met wat planning water uit kan zoeken waar je de wind in je voordeel kan laten werken;
- Stroming is key, net als bij de waterweg op fint.


Mijn two cents, geen makkelijke visserij, geen aanbeet gehad afgelopen vrijdag, maar het was onze eerste keer.

PAULSTONE

Dank voor de reacties! Ik ga het van de zomer zeker eens proberen