Noorwegen info voor zoekenden

Started by Jan, May 23, 2018, 19:55:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

In de negentiger jaren zijn wij met een groep vliegvissers, waarvan sporadisch de samenstelling veranderde, elke zomer een paar weken naar Noorwegen geweest om te vliegvissen en specifiek op zalm en zeeforel.
Tijdens mijn familievakantie had ik in 1989 ontdekt, na enig volhouden, dat het mogelijk is met onze "normale" vliegvisspullen om zalm te vangen.
Met mijn familie en vrienden stonden we toen op de Bjolstadcamping aan de mooie Malmefjord waar je genoeg in zee kon vissen, maar we hadden niet voor niets onze vliegvisspullen meegenomen op aanraden van Kees Govaerts die we goed kenden van de Kyllburg camping waar ik toen een jaarplaats had.
Na enig informeren bij de VVV van Molde bleek dat niet erg ver daar vandaan een specifiek vliegviswater op zalm was, waarvan o.a. de vliegvissers uit Molde mede het beheer hadden.
We zullen wel geluk gehad hebben, maar de eerste dag vingen Henk en ik onze eerste zalmen, waarvan een enkele aan de droge vlieg, een uit de kluiten gewassen Buckcaddis op haakje 6.
Die belevenissen van toen hebben daarna mijn vakantiepatroon en dat van de vrienden gewijzigd.
Omdat mijn dochters toch liever naar Frankrijk gingen en 2 weken wel genoeg was, ging de rest van de redelijk lange (voortgezet onderwijs) vakantie naar andere dingen.
Waaronder met een groepje gelijkgezinden naar Noorwegen om met de vlieg op zalm te vissen.
De eerste paar jaren waren we de meeste tijd aan de Oselva, maar omdat die mondingsvisserij ook afhankelijk is van getijde en de nodige neerslag hebben ook we veel andere rivieren daar in de wijde omgeving geprobeerd en later ook wel andere doelen gesteld in Driva, Orkla en Gaula.
Wij hebben rondom die rivieren veel ervaring opgedaan en gemerkt wat eventueel mogelijk maar ook onmogelijk was.
Omdat op dit forum vaak vragen gesteld worden over stekken, campings en rivieren om te vliegvissen in Noorwegen, ben ik maar eens in het video archief van die jaren en later gedoken om in heel korte videootjes een idee te geven van de soort visserij en geef ik ook wat summiere info. Er kunnen natuurlijk vragen gesteld worden, maar voel me vrij die wel of niet te beantwoorden. Het gebied blijft redelijk beperkt, maar naar latere ervaringen bleek, goed en niet te duur te bereiken met een goede visserij.
Ik hoop niet te reageren op rottige off-topic opmerkingen en zal dat ook zeker niet doen tenzij het me (weer ) te gortig wordt zoals een paar jaar geleden. Dan verdwijn ik weer in de lurkstand en maak de video's alleen privé te bekijken.
Vandaag om te beginnen de Oselva bij Molde, die ik HIER al noemde.
Schroom niet als je vragen hebt.
Wordt vervolgt.

https://vimeo.com/271272411

Ochi

Jan,
Leuk om dit te zien!

Ben zelf pas een keer in Noorwegen(Mandalselva)geweest en heb toen geen zalm mogen vangen.
Heb nog wel steeds in mijn achterhoofd zitten dat ik terug wil gaan.
Ik ga jou bijdrage zeker volgen en als het bloed weer harder gaat stromen maak ik mogelijk van je aanbieding om vragen te stellen gebruik.
Dank voor het delen!

Greetz Ochi

Jan

Graag gedaan Ochi.
Helaas heb ik weinig tot geen info over de Zuid Noorse rivieren.
Reden is dat in mijn begintijd in Noorwegen, al 30 jaar geleden, daar en in bijna het hele Zuid Westen van Noorwegen de rivieren vrijwel dood waren door de zure regen die daar heel veel heeft vernield.
Erbij kwam nog de gyrodactylus parasiet die vooral de sporadisch overgebleven zalmpjes decimeerden.
Dus ben ik het wat Noordelijker gaan zoeken ook door de relatief kortere reistijd en had daar wel zoveel succes dat ik nooit meer heb omgekeken naar de mogelijkheden in het zuiden.
Heel langzaam en moeilijk is daar weer een bestand opgebouwd en ten gevolge daarvan zijn de mogelijkheden voor vergunningen e.d daar minder.
De komende tijd zal ik  nog een aantal korte videootjes en mogelijke info geven van een selectie van de rivieren waar ik in de loop der jaren wel gevist heb met o.a Gaula, Orkla, Driva, Malme elva, Skauga, Surna en Eira.

Arie de Vries

Groet, Arie

Ochi

Jan,

Ik vind het prima als het noordelijker is.
Beetje langer in de auto of andere luchthaven maakt mij niet uit.
Ik vis dubbel en enkelhandig en mijn zalmervaring is tot nu beperkt tot BC Canada tijdens vakanties met de camper samen met de vrouw.. Voor Noorwegen overweeg ik echt weer een week vissen met mijn maat dus ergens waar je kans maakt tegen niet al te hoge kosten en waar enkelhandig zoals in jou filmpje ook mogelijk is. Mijn maat vist nog niet dubbelhandig. Ik ga je films bekijken en misschien komt het er dan eens van.

Afgelopen maanden wat contact gehad met iemand in Ijsland viavia maar zelfs vriendenprijzen voor 5 dagen zalmvissen zijn daar duurder dan 3 weken met de camper in BC dus die staat weer onder aan de lijst met kanshebbers.

Greetz Ochi