Lussen in reel bij lijn op lengte brengen

Started by JEVDE, December 02, 2016, 22:49:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Bij een van mijn reels (Orvis Battenkill Mid Arbor II) valt het me op dat er lussen ontstaan op de reel, wanneer ik lijn uit de reel trek, bijv. wanneer ik de lijn wat op lengte wil brengen als ik ga casten of wanneer ik dubbel strip. De reel spint dan en er komen lussen in de lijn. Wanneer ik de slip strakker zet, gebeurt het niet, maar dan moet ik 'm flink strak zetten. Zo strak, dat ik de reel (en de slip) niet lekker vindt functioneren. Bij mijn andere reels heb ik daar totaal geen last van. Iemand een idee hoe dit komt?

jevde

Stefan Schout

Ik denk dat het aan je lijn ligt en niet aan je reel. Gooi er maar eens een andere lijn op van een ander merk.

Je kan ook eens proberen de lijn een poosje om een lege fietsvelg op te bergen en daarna nog eens kijken of het dan nog zo is.

Floor

Klinkt als een probleem met je slip en niet met de lijn, uit elkaar halen , goed controleren op slijtage en evt wat vet hier en daar. Anders zou ik het ook niet weten.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gert

Lijkt mij ook eerder aan de reel (met name de slip) te liggen dan aan de lijn.
Maar wat wel het grote verschil zou kunnen zijn met die andere reels: dit is een mid arbor. Als die andere reels small of juist large arbor zijn, is er sowieso al een verschil in het aantal omwentelingen van de spoel om dezelfde hoeveelheid lijn van de reel te trekken. En daarmee wordt de snelheid dat die spoel ronddraait ook anders. En dan speelt het gewicht van de spoel ook nog een grote rol, of die langer blijft "tollen" of meteen stilstaat.

Groet,
Gert

Beertje

IK heb meer het idee dat je de lijn verkeerd op de reel gespoeld hebt. Hij zit er denk ik getwist op.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Als de spoel sneller draait dan dat de lijn eraf rolt krijg je lussen of zoals bij foutief afgestelde baitcastreels; pruiken. Ik denk dat dit hier aan de orde is.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Menno_siemensma

#6
Quote from: Floor on December 03, 2016, 10:33:12
Klinkt als een probleem met je slip en niet met de lijn, uit elkaar halen , goed controleren op slijtage en evt wat vet hier en daar. Anders zou ik het ook niet weten.
Dat heb ik ook, af en toe heb ik dat met een reeltje waarbij de slip dan te los staat en dan een stuk lijn eraf wil halen draait die nog tig keer rond. Als het alleen kan met de slip erg strak, dan is de slip niet goed meer. De lijn zal het niet aan liggen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Heeft alles te maken met je slipafstelling en je zou toch denken dat dit reeltje een slip heeft die heel goed af te stellen is. Ik ken deze reel niet, maar de oude La versie heeft een meer dan uitstekende slip.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

henkverhaar

Quote from: Floor on December 03, 2016, 11:19:10
Als de spoel sneller draait dan dat de lijn eraf rolt krijg je lussen of zoals bij foutief afgestelde baitcastreels; pruiken. Ik denk dat dit hier aan de orde is.

IDD. Voorkomen is echter een probleem, aangezien JEVDE beschrijft dat hij dan zijn slip erg strak moet zetten. Voorzichtig strippen, slip schoonmaken zodat ie beter functioneert, reclameren, of gewoon een andere reel gebruiken. Ik zou voor het laatste kiezen denk ik ;-)

Bone F

Zoals ik het lees ijkt het een gevalletje van "geheugen" in je lijn. Door je slip strakker te zetten gaat dat eruit door de kracht die je op de lijn uitoefend. Mijn tip is dus trek een meter of 15 van je reel en rek die met enige kracht uit.

JEVDE

Dank voor alle tips. Erg nuttig!

Aan de lijn zal het (m.i.) niet liggen, die is vrij nieuw en vormt vanzichzelf geen lussen. Het gaat echt om lusvorming op de reel bij het draaien van de reel. Wat menno, geert en floor beschrijven, dat herken ik. Dus misschien eens naar de slip kijken. Beertje; je zegt mogelijk zit de lijn er verkeerd/getwist op gespoeld; ook dat zou best kunnen; hoe voorkom je dat wanneer je zef een lijn opspoelt en het niet bij een winkelier laat doen?

dank.

Menno_siemensma

Quote from: JEVDE on December 04, 2016, 11:46:45
Dank voor alle tips. Erg nuttig!

Aan de lijn zal het (m.i.) niet liggen, die is vrij nieuw en vormt vanzichzelf geen lussen. Het gaat echt om lusvorming op de reel bij het draaien van de reel. Wat menno, geert en floor beschrijven, dat herken ik. Dus misschien eens naar de slip kijken. Beertje; je zegt mogelijk zit de lijn er verkeerd/getwist op gespoeld; ook dat zou best kunnen; hoe voorkom je dat wanneer je zef een lijn opspoelt en het niet bij een winkelier laat doen?

dank.
ik gooi of loop de lijn helemaal uit op een grasveldje, dan een paar keer op en neer lopen en tijdens de lijn goed strak door je handen halen, zoals je grofweg een lengte touw meet, dus eerst ene hand een meter naar de punt van de lijn en dan de andere erheen etc. Dan zou de meeste kink er wel uit zijn en kun je de lijn, onder lichte spanning tussen je vingers door op je reel draaien.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

Dit filmje geeft een goed beeld hoe je de lijn recht op de reel spoelt.
https://www.youtube.com/watch?v=whb-YUqv4Ls
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Beertje on December 04, 2016, 12:33:50
Dit filmje geeft een goed beeld hoe je de lijn recht op de reel spoelt.
https://www.youtube.com/watch?v=whb-YUqv4Ls

ZO MOET HET DUS JUIST NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Vanaf 8:30 houdt die sukkel nou juist de spoel met de lijn 180 graden verkeerd om met de reel.

Zo moet het:

O____O

En NIET zo:

O\O



Bone F

Wat je ook nog zou kunnen proberen om het kinken door verkeert opspoelen eruit te krijgen is je lijn helemaal van de spoel halen en hem dan met een klein gewichtje uit laten hangen bv.   In een trappenhuis, balcon of iets dergelijks. Dan gaan alle valse draaiingen eruit. Lijkt een beetje opde tip van Menno.

FSCHAMP

Gert,

je hebt volledig gelijk, de man heeft de spoel verkeerd vast en de lijn wordt dus verkeerd opgespoeld waardoor de lijn getwist wordt.

Wat het filmpje toont is dus verkeerd.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Je hebt gelijk. Het was mij niet opgevallen. :o
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Quote from: Marco B on December 03, 2016, 12:03:51
Heeft alles te maken met je slipafstelling en je zou toch denken dat dit reeltje een slip heeft die heel goed af te stellen is. Ik ken deze reel niet, maar de oude La versie heeft een meer dan uitstekende slip.

Wat Marco en enkele anderen zeggen klopt in dit geval. Het is gewoon de slip die niet goed werkt!!! Heeft helemaal niks met geheugen, verkeerd opspoelen etc te maken.
Ik had het dit jaar ook met een nieuw gekocht reeltje, merk zal ik maar even niet noemen maar het heeft mij al een grote snoek gekost. Heel irritant is het dat je slip die op zich heel goed werkt, door het per abuis aanraken van de slipknop, losser wordt gedraaid en daardoor lichter gaat  draaien met gevolg dat bij lijnafgifte tijdens het werpen of bij een run van een vis, de spoel gaat "doordraaien".
Stel je de slip wat strakker dan is of lijkt althans het probleem opgelost maar dan moet je veel kracht gebruiken om de lijn eraf te trekken. Probleem is dus dat de slip  niet lekker afgesteld kan worden, dus te los of te vast. Ik zal iig maar eens mijn winkelier benaderen m.b.t. deze reel.