Caddis Adult 2 J:sons

Started by Derofly, August 26, 2012, 21:10:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Derofly

Als beginnend vliegvisser en (inmiddels enthousiast) binder vandaag mijn eerste Caddis gebonden met het J:sons materiaal. Ben wel aardig tevreden met het resultaat. Daarom hierbij "ter leering ende vermaeck" een plaatje van deze Caddis (maat 2, op een C12FB#10).

Rossie69

 :P

da ziet er lekker uit hoor.


forel


marc

#3

grt marc

JB

Marc,

Jammer dat je een beginnend vliegvisser en binder, die een vlieg naar eigen interpretatie heeft gebonden, op de wijze äfbrand".
Alleen omdat jij de gebruikte materialen en bindwijze niet op hun plaats vond.

@Derofly
::goodjob::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Troutbuster

Derofly,
ik vind het ook een mooi beessie!! ::goodjob::
Gaat vast en zeker vis vangen!
Dat ie niet helemaal volgens de "regelen der kust" is maakt geen bal uit joh!
Ik vind 'm knap gebonden en het vliegje ziet er lekker uit!
Als ik een vis was....... ;D ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Marc kennende was dit vast niet op de manier bedoeld zoals je het leest JB.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Team

Derofly,

Ik vind het een top vlieg, gaat echt vangen, er komen op dit forum wel heel andere monsters voorbij,
doorgaan vooral doorgaan zou Barry zeggen,
Ik ben ook geen topbinder, maar vang wel met mijn eigen monsters.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gert

Tsja, het is zo te zien wel een mooi gebonden vlieg. En wie weet gaat die ook wel vis opleveren. Is maar 1 manier om erachter te komen.
Maar ik vind wel dat Marc gelijk heeft: het lijkt niet echt op een adult caddis.

Dus wat mij betreft: ja, mooie fantasievlieg. Ben benieuwd of die vis oplevert ;)

Groet,
Gert

marc

voor degene die het verkeerd lezen,
ik kraak geen beginner af,moest het ook leren met vallen en opstaan zonder het www.
zal in eerste instantie mss ook denken ::die marc dat is een rare.
ik wou die gast alleen maar aan het denken zetten.
de waarheid is soms hard,alleen  op deze manier gaat de maker verder gaan nadenken over het gebruik van materialen
de eigenschap drijvend of niet.
haaksoorten:droge ,nimf,nat, scud
haakgroottes.
het binden van dit soort creaties brengt alleen de vaardigheid van basis technieken bij.
waarom dan niet ineens in de juiste verhouding op de juiste haken???
het striksel op zich is niet verkeerd,maar vatbaar voor.
zal het heel simpel stellen ,bind eens een vlieg waarop je geen vis kan vangen.
waarom zijn vele patronen, jarenlang gekend als visvangers nou presies met deze materialen gemaakt ?
zal wel een goede reden voor zijn ,niet altijd derect af te lezen aan het uitzicht van de vlieg.
onze aspirant visser (binder ) zou er veel baat bij hebben om aan te sluiten bij een vereniging,daar wordt hij zeker weten op het goede spoor gezet en zal met nog meer inzet achter de vice gaan plaats nemen.daar wou ik uiteindelijk naar toe .
dat is mijn inziens nog altijd iets anders dan iemand afkraken.
hoop dat we nu weer verder kunnen
grt marc

Rossie69

#10
Ha en Marc moet je binden leren.
schuif maar es bij hem aan :)

ik weet beter.

Maar is juist gehandeld,door Marc.

JB mag comentaar hebben,maar ook zekers wel een beetje gepast.

Marc we gaan gewoon verder.
denk wel dat Derofly het,goed oppakt,zoals er gereageerd is.

we gaan gewoon weer verder.


Gert

Quote from: marc on August 27, 2012, 10:42:31
zijn vele patronen van te vinden op het net ,probeer eerst eens één van deze na te binden ipv een uitvinding te doen .

Marc, het is niet zo dat Derofly zelf een uitvinding heeft gedaan - op de site van J:sons staat deze vlieg als voorbeeld, compleet met step by step. Maar vervolgens vind ik dat de verhoudingen bij de vlieg van Derofly een beetje zoek zijn geraakt, en daardoor lijkt het in mijn ogen niet meer op een caddis.
http://www.jsonsweden.com/en/tie-json-fishing-flies/caddis/caddis-adult/tie-caddis-adult-1

 

marc

@  bert ,
bij deze plaats ik graag een bestelling van een paar dozijn van deze adult caddis,dat is klasse bindwerk.
zonder gekheid nu,
iedereen kan nu wel zien dat iemand die de nodige vaardigheid bezit best in staat is om een mooi en vangend exemplaar te binden met de voorgestelde materialen.
het binden van vliegen vergt meestal een hoop geduld en oefening,dit wordt op zijn tijd vertaald naar mooie creaties als bovenstaande.
niemand verwacht van een beginnende binder dat hij in no time in staat is dergelijk vliegen te strikken,daarom wou ik de brave ziel aan het denken zetten  :)
grt marc

Derofly

#13
Hartelijk dank voor de reacties mannen!


Ben pas sinds enkele maanden met vliegvissen en binden bezig. Heb de basisvaardighden geleerd op de vliegvisvereniging waar ik dit voorjaar een cursus heb gevolgd. Snap heel goed dat je dit niet 1-2-3 onder de knie hebt maar veel moet oefenen etc. Lees hiertoe de diverse boeken (Blokdijk etc) en bekijk ook met veel interesse de filmpjes van McPhail.

Groot respect voor de mooie creaties zoals de caddis van Speycast (ook mooi gefotografeerd trouwens): prachtig!

Ik zag in het vnv magazine de advertentie van J:sons en dat sprak me aan. Heb de spulletjes aangeschaft en dit weekend mijn eerste vleugeltjes en extended bodies gemaakt. Het geheel volgens de instructies samengebonden en ik was (als beginner) redelijk tevreden met het resultaat. Heb vervolgens in dit enthousiasme de foto geplaatst.Inderdaad klopt de verhouding niet en zou e.e.a. nog wat "strakker" gebonden kunnen worden. Dat gaat allemaal goedkomen! Ik heb mij in ieder geval zondag prima met deze hobbie geamuseerd. En daar gaat het toch feitelijk allemaal om.

Wat voor binder je ook bent : beginner, gevorderde, purist, no-nonsense, als je er maar plezier aan hebt!
:)
Grts
Jos


Ps: vanavond een vriendelijk pb van Marc ontvangen: no hard feelings!