Start opleiding Werpcertificaat VNV/RANO 2014

Started by devliegvisser, February 18, 2014, 18:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Vanaf  maart start weer de opleiding voor het behalen van het VNV werpcertificaat van de RANO. Door beter te leren werpen ga je ook beter vissen. In deze link vindt je alle info:

https://www.facebook.com/groups/thekingfisher/permalink/696884543696547/

Op de website van de Kingfisher staat een beschrijving hoe de opleiding ervaren wordt:

http://www.thekingfisher.nl/index.php/rano-2011-sp-7543657

Groet,

Devliegvisser


Koen

Quote from: devliegvisser on February 18, 2014, 18:38:27
Door beter te leren werpen ga je ook beter vissen.

Dit durf ik nog wel aan te vechten hoor. Der zijn zat mensen die fantastisch kunnen werpen maar echt niet kunnen vissen en omgekeerd.

MarcelN

#2
Haha mee eens Koen ::goodjob:: zat gezien op het OVM, gasten met de mooiste technieken en worpen, maar wie ving de vis.... ;)
Zoals Jan Schreiner wel eens opmerkte:

"Zij die zich expert laten noemen op visgebied hebben nog minstens vijftig jaar nodig om te leren ontdekken dat er op dat gebied geen experts bestaan."

Mike

Toch ben ik wel benieuwd of ik er iets van zou kunnen opsteken.
Ik heb het idee dat ik best prima kan werpen maar ik ben wel nieuwsschierig of zo'n vnv cursus voor mij de moeite waard zou kunnen zijn.

Wat leer je nu zoal op zo'n cursus.
Is er niet een filmpje beschikbaar waar mensen iets op demonstreren waarvan ik enthousiast zou kunnen worden ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Quote from: Mike on February 18, 2014, 19:10:26
Wat leer je nu zoal op zo'n cursus.
Ringslingeren en meer onzin, maar vooral status Mike, want is het niet heerlijk om bij 'die Manshaft' te horen, heerlijk met Sepp en Bas door het water stampen en ook het gevoel hebben, 'hier ben ik!'

Kruijff

En zo is het.... Ben zelf ook geen super "werper". Of ik daardoor minder vang? Misschien wel, ik heb er echter niet minder plezier door... En volgens mij gaat het juist daar om!!!
Gr Ed

Heintje Davids

Ben ook geen supercaster en zit ook niet te wachten op allerlei werpcursussen. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat het je geen betere visser maakt, maar moet wel toegeven dat beter werpen ertoe kan leiden dat je meer vis kan vangen omdat sommige vissen, die normaliter buiten je bereik zijn, dan wel bereikt kunnen worden. Helemaal flauwekul is het dus ook niet.

HappyFisherman

Prachtig initiatief. Er is er maar 1 hier op het forum die echt goed kan werpen wet een vliegenhengel, dus kan de rest wel een cursus gebruiken  8). Volgende forumdag dat er maar eens bij in bouwen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcelN

Ga jij nou maar lekker vliegen binden in je Doka, gaan wij ze wel vangen 8)
Vissen is zó onvoorspelbaar, gooi jij hem net voor z'n neus, ben je dan ineens goed? Nee dan heb je mazzel én een leuke dag!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.


Mike

Hm, weinig positieve geluiden dus..
Dat filmpje in Marten zn post heb ik even bekeken en het zal vast erg gezellig zijn maar ik wordt er idd ook niet erg warm van.

Om mensen te enthousiasmeren voor een dergelijke cursus, is het misschien een goed idee om een beetje een flotte video te maken van mensen die spectaculaire (praktische) worpen maken.
Ik zou wel graag bij willen leren maar ik vraag me eerlijk gezegd af of dat wel de goede cursus is daarvoor.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Dit filmpje kwam ik net nog tegen. https://www.youtube.com/watch?v=SLv1QL7phQc&feature=youtube_gdata_player
Geeft een iets beter idee van het geheel.

Ik zie ineens Hanafi er tussen staan.
Nou ga ik toevallig met hem naar Cuba over iets meer dan 3 weken, kan ik meteen aan hem vragen of dat iets voor mij is.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Quote from: Heintje Davids on February 18, 2014, 20:42:21
... maar moet wel toegeven dat beter werpen ertoe kan leiden dat je meer vis kan vangen omdat sommige vissen, die normaliter buiten je bereik zijn, dan wel bereikt kunnen worden. Helemaal flauwekul is het dus ook niet.

Er is nog een reden waarom je meer vis kunt vangen als je beter, of liever gezegd efficienter, kunt werpen. Ik zie namelijk nogal eens vliegvissers die hun vlieg vooral in de lucht hebben ipv op/in het water omdat ze heel veel valse worpen nodig hebben.
Maar ik heb zelf ook nooit zo'n cursus gevolgd en zal er ook wel nooit meer van komen...

Groet,
Gert

harlin

Quote from: HappyFisherman on February 18, 2014, 21:11:27
Wat is een Doka?
De doka is tegenwoordig mijn computerhok, "boekenkast", diaovervloei/beamer mogelijkheden,  tv, bindhok enz.
Maar dat dokawerk was toch leuker om te doen.

Als je het nu nog niet snapt moet je maar ff google.  ::computer::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

#15
Er is zelfs een heel boek over de DOKA van Damocles geschreven..... ::)


Voor het overige zie ik maar weinig argumenten waarom een goede cursus geen nut zou hebben. Argumenten als 'elitaire clubjes' etc snijden wat mij betreft weinig hout. Ik heb zeker geen behoefte om EFFA cursussen o.i.d.  te promoten, maar ben een groot voorstander van 'basiscursussen'. Het heeft mij in elk geval veel geholpen om snel met veel plezier aan het water te staan.

Ga ik er beter door vangen? Waarschijnlijk niet, behalve in situaties waar ik dus wel achter die ene steen moet zijn en ik het toch wel erg lekker vind dat ik daar de vlieg dus ook kan krijgen.

Waar het mij met vooral bij heeft geholpen is het vissen zonder dat ik steeds mijn volle aandacht aan het werpen hoef te schenken. Misschien net zoiets  als eerst je camera goed kennen voor je weer aandacht kunt geven aan de plaat die je wilt maken.....


Sieger

Hilco de Visser

Als je je rijbewijs hebt kun je voldoende goed auto rijden .
Maar je kan ook diverse cursussen volgen om nog beter te kunnen rijden of te reageren in noodgevallen.

ben je dan een betere chauffeur?  krijg je dan wél de lekkere wijven?

iedereen moet zelf kiezen wat ie wil ........

Rene V.

Als je zo goed rijd in de F1komen die lekkere wijven ook,meerdan 1 zelfs :P

Groet Rene V.

golddigger

Quote from: Rene V. on February 19, 2014, 07:58:44
Als je zo goed rijd in de F1komen die lekkere wijven ook,meerdan 1 zelfs :P

Groet Rene V.
Da's dan mooi balen!
Je moet die lekkere wijven allemaal "aandacht" geven
Blijft er dus helemaal geen tijd meer over om te vissen ::)
M.a.w.:een cursus gaat ten koste van je vistijd :o
Perry

merijn1982

Ik heb afgelopen weekend mee gedaan aan de clinic vsn de casting four. Dus wel wat anders als dit. Maar moet zeggen dat het zeker wel leerzaam is en je er echt wel wat van opsteekt. Ja ook ik van me visje. En ja ik kan ook een behoorlijk stukje lijn wegzetten. Dus heb ik het nodig?? Nee misdchien niet. Maar ik vind het wel leuk om mijn techniek te verbeteren. En de volgende keer de vlieg iets beter of makkelijker te presenteren. Maar dat is voor iedereen anders. Denk alleen dat er ook een hoop ego's zijn die zich er niet aan willen wagen omdat ze wellicht niet zo goed zijn als ze zelf willen geloven....
Tight lines!!

merijn1982

Ja helemaal prima. Ieder zijn ding:-) alleen jammer dat mensen het dan volledig gaan afbranden en mensen in hokjes plaatsen omdat ze het zelf niet willen....
Tight lines!!

jur606

#21
Ik ben begonnen met wat tips van een maatje van me die in zijn eerdere jaren al heeel veel gevliegvist heeft.

Die heeft mij met mijn 1e (#4 7 of 8 foot)) set-up geholpen, En ook een uurtje of 1.5 met zijn hulp en aanwijzingen geworpen.
tips gekregen waarop te letten e.d. toen zelf verder gaan oefenen en proberen.

Ik krijg de vlieg(jes) nu een ruime tijd verder, zonder knopen of ander bomen gras e.d. redelijk waar ik ze wil hebben.
Ok mijn afstanden kunnen denk ik nog wel beter maar waar ik tot op heden het meeste vis tot meter of 15 kan ik goed uit de voeten (zelfs met bomen achter me etc)

Hier ben ik verlopig tevreden over.

In Denemarken afgleopen jaar merkte ik wel dat er zeker met een langere #7 (9foot)
Ik nog zeker wel wat winst kan behalen in afstanden werpen.
Nu ging dat ook met de dag beter en met wat tips van wat Denen kwam ik een heel eind.

Ik denk dat ik aan sommige dingen zeker wel wat kan hebben maar over 7-10-15 meter in een ring gooien
(nee dat is niet mijn ding en niet mijn manier van oefenen) Liever met bomen op meter op meter of 7 achter je proberen dat stekje 15 meter voor je te berijken daar zit meer mijn idee van leuk oefenen. Real life oefenen

Puur om meer afstand te gooien zou ik nog wel eens ergens begeleiding les willen volgen.
(de rest mijn lijn moet in op het water liggen z.s.m. niet in de lucht)











devliegvisser

Wat een reakties. Ik vliegvis al lang en bij mij is de essentie van vliegvissen het in vaak mooie omgevingen  vissen en hopelijk vangen van wat vis samen met je vismaat(en). De laatste 6 jaar heb ik beter leren werpen door het volgen van verschillende werpcursussen. Door het beter leren werpen en tijdens de cursussen ontmoeten van nieuwe visvrienden ben ik ook beter gaan leren vissen. Het klopt niet dat er tijdens de cursussen die ik gevolgd heb een sfeer zou hangen van kijk mij eens hoe goed ik wel niet kan werpen of het horen bij een select groepje.  De cursussen zijn laagdrempelig, ongedwongen, hoge kwaliteit, een hoop lol en voor iedereen goed te volgen. Gewoon eens een keer proberen zou ik zeggen. Kan je daarna een gefundeerde mening geven.

Groet,

De vliegvisser

Jan Bruins

#23
Ben het helemaal met bovenstaande van DeVliegvisser eens !
Heb zelf ook een aantal jaren werplessen gevolgd op de club.
Het was niet echt mijn ding, maar het heeft zeer zeker zijn vruchten afgeworpen !!!
En als je heel goed kunt werpen zul je waarschijnlijk geen betere visser worden, maar wel  precies en met veel meer gemak je lijn kunnen wegzetten.
Het zit hem soms in de hele kleine verbeteringen.
Maar ja, als je nooit werplessen volgt zul je van deze kleine (of grote) tekortkomingen ook geen weet hebben. En de sfeer......die was altijd ongedwongen en goed, niks geen poeha.
En als ik in de toekomst weer een paar lessen kan volgen, dan ga ik dat zeker doen.
Want er valt nog heel wat (bij) te leren!
I don't drink water, fish f*ck in it...

HappyFisherman

Waarin een visser al heel gauw met een vanger verward wordt, hetgeen twee verschillende dingen zijn...
Vliegvissen is bevlogen vissen...