weer een beginner

Started by aardappel, October 03, 2014, 01:24:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aardappel

Hallo allemaal,

me net geregistreerd dus zal me even voorstellen. Vroeger viste ik regelmatig met de vaste stok maar heb vervolgens jaren niet meer gevist (wel veel vis gegeten ;)). Een jaartje terug leerde ik de vader kennen van een schoolvriendinnetje van mijn dochter. Die wist me over te halen om een keer op een forel vijver te gaan vissen en sindsdien ga ik met enige regelmaat. Begonnen met een geleende telescoop hengel, toen een keer een leuke matchhengel gekocht en vervolgens aan de "tremarella" geraakt. Dat actieve vissen bevalt me gewoon het beste en dan het liefste zo licht mogelijk. Tijdje terug kreeg ik van een vriend van me een shakespeare sigma vlieghengel met reel. Kon hier in de buurt een paar droge vliegen en een nieuw lijntje op de kop tikken (aftma 6) dus op naar onze eerste vliegvis ervaring bij herberg t mun in appelterm. Nou dat was meer dan leuk, mn inmiddels vaste vismaat heeft het ding niet meer losgelaten en ook ik ben een tijd bezig geweest om te leren vliegvissen. Ging mij wat minder af helaas maar goed, leuk was het zeker en hij heeft er ook nog wat kunnen vangen.

Nou heb ik voor een meer dan schappelijke prijs een mooie g loomis aftma 4 van 7'9" kunnen kopen (moet hem nog ophalen) waarmee ik hier in Eindhoven, parkvijvers etc, wil gaan vissen op voorntjes en ander klein spul (zit geen grote vis op, vd zomer tot 20cm voorns gevangen maar dan is het echt op). Natuurlijk heb ik me al wat ingelezen, ook hier, en heb het idee dat het een goeie keuze is. Las zelfs dat zeg alles wat in een pan past er goed mee te vangen moet zijn.

Het is voor mij allemaal nieuw en ik ga maar af op wat ik lees, soms zijn die zaken ietwat tegenstrijdig, dus als ik me ergens in vergis hoor ik het graag.

Behalve de hengel heb ik natuurlijk nog meer nodig, en tjonge daar heb ik dus nog wel veel vragen over. Ik las bijvoorbeeld ergens dat de reel eigenlijk geen andere functie heeft dan het houden van de lijn, dan zou ik denken dat sommige cnc reels uit china (onder de 60 euro) prima zouden moeten zijn, maar dan ga je zoeken en komen er reels van $$$ tot $$$$ voorbij. Hoe kan dat?

Van die gekregen hengel, ik had geen idee behalve het aftma nummer, dus ik heb de enige rol gekocht die ze hadden, drijvend. Nou las ik later dat juist de lijn een groot verschil uitmaakt.de backing en de leader heb ik hergebruikt, ook geen idee wat dat precies is.

Dus vandaar ben ik hier, de nummers moeten gelijk zijn, maar wat kan ik nou het beste aanschaffen voor wat betreft die loomis? Welk soort lijn, wat voor soort leader en welke dry flies? Ook niet onbelangrijk welke reel? Eerder met het forelvissen heb ik een paar dingen aangeschaft waarvan ik nu denk, ach, ik wist niet beter en die staan nu te versloffen in de kast. Doe het nu liever in 1 keer goed  :)

Op voorhand alvast bedankt voor tips en advies!

mvg,

Louis
Eindhoven

Sieger

Hoi Louis, welkom hier en vooral veel plezier op dit forum...

Misschien helpt deze beknopte cursus je iets op weg. Specifieke vragen kun je uiteraard altijd stellen, maar over algemene dingen vind je hierin een behoorlijke basis....

http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?action=downloads;sa=view;down=7


Sieger

Raymond

Hey Louis,

Welkom hier en veel plezier gewenst in je lange reis die vliegvissen heet. Ik kan je heel veel tips geven maar geef er maar één! Ga met andere vliegvissers mee en houd in het begin je euro's in de beurs. Er is zoveel te leren en dat doe je het liefste in de praktijk, doe rustig aan. En, dan toch nog maar een tweede tip, volg een goede werpcursus.

Veel succes! :D
::wtf::

Mike

#3
Hoi Louis,

Je hengel is perfect.
Een reel hoeft niet heel duur te zijn.
Dure reels hebben vaak een betere slip die langer mee gaat maar voor de vissen die jij wilt gaan belagen zal je doorgaans je slip niet hoeven gebruiken.
Verder is een goede vliegenlijn wel een heel belangrijk onderdeel. Een heel goed lijntje voor een redelijke prijs is bv de blauw witte lijn van Snowbee, ik zoek zo ff een linkje.
Als je al een goed lijntje hebt gekocht ook prima natuurlijk.
Welk merk en type is belangrijk.
De oude backing kan je laten zitten.
Leader moet je ook geen halszaak van maken en zeker niet te veel geld aan uit geven.
Gebruik gewoon een stuk nylon dat ong net zo lang is als je hengel.
Wanneer je vist met droge vliegjes of kleine nympjes kan je de leader "taperen" zoals dat heet.
Dit houd alleen maar in dat je een leader maakt die van dik naar dun loopt. Hiervoor kan je 3 stukjes aan elkaar knopen,  bv een meter 20/00 ste een m 18/00ste en een meter 16/00 ste maar ik zou me daar voorlopig niet te druk over maken en gewoon een stuk 16/00ste ofzo gebruiken.
Het rendement wat je haalt uit een getaperde leader is voorlopig toch te verwaarlozen tov je werptechniek,  die de komende tijd steeds beter zal worden.
En verder,  ga zo snel mogelijk met een ervaren vliegvisser op pad. Deze gaat jou in 1 uur meer leren dan 10 boeken of een topic van 20 pagina's. Bevendien voorkom je dat je per ongeluk dingen aanleert die je straks weer moet afleren.
Succes!

Dit vind ik een heel fijn draadje en redelijk te betalen.
http://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Snowbee-xs-two-collor-lijnen

Vergeet niet de juiste # aan te toetsen. Een 4
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

hannus

of kijk eens bij de sponsors ....

HappyFisherman

Idd Hannus, bij A&M hebben ze ook leuk spul  ::jumpers::

Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Denk dat je voor snowbee ook terecht kunt bij mudller.nl.
Persoonlijk veel betere ervaring mer dan met oplich...... van Peeters.

Een reel is in mijn ogen een opslag voor je lijn en voor het voornvissen heb je geen slip nodig.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

hannus

haha Bram, dat zei ik.....  (s)

TK88

Hoi Louis,

Als je via een PB even je adres doorgeeft stuur ik je gratis wat van mijn beste vangers voor de witvis :)

Stevo


Net wat raymond al aan haalde  zoek eens naar een vliegvis vereniging in jou buurt.
Vaak erg veel kunde en ervaring aawezig, en je kunt er vaak ook een werp cursus volgen.
Het heeft mij in iedergeval erg geholpen en nog trouwens  :)

Veel plezier in de nieuwe tak van sport .

John

Welkom Louis

probeer ook eens een forum dagje mee te pakken. Altijd leerzaam!!


FSCHAMP

 ::welkom::  Louis

en veel plezier hier op het forum en met het vliegvissen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

aardappel

Bedankt allemaal, heb al een kleine cursus gehad en ga binnenkort een dag op les. Had al begrepen dat een beetje training wel zo handig is. Ga me nog wat verder inlezen ook. Forum dagje john? Wanneer zijn die?

John

1 november is er de snoektour in de polders bij Zwolle. Kun je met je #6 ook wel mee doen.

In januari is er de laatste jaren een vliegbinddag in Apeldoorn. leuke dag om iets op te steken m.b.t. vliegbinden en je ziet een groot deel van de forumleden.
En in het voorjaar de tour de OV. Eerst stond de OV voor OVerijssel echter de laatste jaren staat deze voor OVeral.

Daarnaast gewoon het forum in de gaten houden over eventuele vistripjes waar je jezelf voor kunt opgeven.

Arie de Vries

Hè John, vergeet de forumdag in maart in Baggelhuizen niet? Voor Eindhoven wel een kolere end rijden, maar toch....
Louis, van harte welkom hier
Groet, Arie

Team

Quote from: maurice on October 03, 2014, 16:18:24
Denk dat je voor snowbee ook terecht kunt bij mudller.nl.
Persoonlijk veel betere ervaring mer dan met oplich...... van Peeters.

Een reel is in mijn ogen een opslag voor je lijn en voor het voornvissen heb je geen slip nodig.


Ik vind dat Henk Peeters dat niet verdiend Maurice, jij als Master op dit forum moet beter weten.

Ton Meijer
NUNC  AUT  NUNQUAM

hannus

Maurice heeft recht op zijn mening, zoals wij allemaal....

Mike

#17
 ::agree:: Mijn mening is dat je beter wat meer geld uit kunt geven voor een topproduct ipv een budget product van a&m

Of dat nu is bij, Henk Peters,  Martin Hengelsport, Ton Temming, Fly And Spin, Exclusive Fishing, Handyfish, enz. maakt niet uit.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Dat van Peters is wat mij betreft waarheid ipv een mening, ze willen schijnbaar niet verkopen en er absoluut geen moeite voor doen, en dat is niet van horen zeggen maar 4 keer een persoonlijke mening en dan hebben ze al 2 kansen teveel gehad.


Wat betreft dat mee geld uitgeven is niet helemaal waar. er zijn zat goede spullen voor weinig geld. En veel dure merken hebben goede spullen maar is niet 2 of 3 keer beter dan de goedkope spullen. Ik heb hengels van grote merken gezien die gewoon slecht afgebouwd zijn, niet vakkundig. Ik heb een goedkoop vliegvisvest (scierra nog geen 40 euro)gehad wat 6 jaar meeging (en nog niet af is maar niet mooi meer)..........ik lees zat klachten over dure vesten ed.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

goswit

Mike. 
Wat is er mis met A & M ?

Wel eens na gedacht dat veel mensen bv, Sage / Hardy / Orvis / Simss / niet kunnen betalen , maar wel graag willen vissen ?

Wist je trouwen dat veel topmerken het ook onder een andere naam op de markt brengen , maar dan wel 40 % goedkoper.

Ben het dus niet eens met jouw mening.  Dat is dus mijn mening .

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

#20
Als je de betere merken niet kunt betalen zal a&m misschien best een redelijk alternatief zijn.
Als je het wel kunt betalen zou ik zeker voor een echt goed merk gaan.
De betere en duurdere merken zijn niet voor niets duurder. Dat je daarbij af en toe ook een flinke duit voor de merknaam betaald staat buiten kijf.

Ik ben van mening dat het er op dit forum een beetje of inmiddels zelfs een beetje erg, een eenduidig advies gegeven wordt.

Waar ik een beetje moeite mee heb en zelfs af en toe behoorlijk de kriebels van krijg is dat in bijna elke vraag van een beginner die iets wil weten over materiaal, het topic meteen bol staat van mensen die a&m aanbevelen, alsof er niets anders is.
Om het nog erger te maken zijn sommige reacties bijna nijdig als je iets anders adviseert.
Het lijkt af en toe wel een soort a&m kartel te worden.

Ik mag graag shoppen bij een aantal van de eerder door mij genoemde winkels en betaal graag wat extra's voor mooi en beter materiaal. Ik vind het niet eerlijk dat elke nieuweling hier meteen doodgegooid wordt met a&m alsof dat per definitie de beste keuze zou zijn. En daarom laat ik graag een tegengeluid horen.

Ik heb zelf ook wel eens een bestelling gedaan bij a&m en ik was niet zo tevreden.
Ik heb van maatjes die daar hengels kochten de hengels wel eens uitgeprobeerd en ik vond het er leuk uitzien voor dat geld maar het is het wmb net niet helemaal.

Verder heb ik overigens niets tegen de mensen van a&m. Ik ken ze niet en heb ook geen reden om iets naars over hun als persoon te zeggen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Joost S.

#21
Best een moeilijk puntje dit. Kreeg al een soortgelijke vraag over de prijs in een ander topic.

Maar het is moeilijk omdat iedereen in een andere situatie zit. Ook nog eens andere eisen stelt.

Toch denk ik, als je begint, ga dan niet meteen hele dure spullen kopen. Omdat je nog niet weet of je het uberhaupt leuk vindt. En je ook nog niet weet welke vliegvisserij je ligt en waar je uiteindelijk de meeste tijd aan besteed.

Als je wat goedkoper in stapt, kan je ook sneller aan de slag natuurlijk. En ook wat meer dingen uit proberen als je wilt.

En als je zo een beetje gesetteld bent, en je wat meer kennis hebt. Dan kan je het zo gek maken als je zelf wilt.


zo heb ik het ongeveer gedaan. Laag instappen, en langszaam op voeren, ;-).



Hilco de Visser

als je wat minder dure spullen koop kan je er ook nog eens OP stappen  :-X

Joost S.


Raymond

Ik ben en blijf van mening dat een beginner niet direct met dat dure spul moet beginnen. Gewoon een hengeltje en lijntje van inderdaad bijvoorbeeld A&M. Wat is daar mis mee? Als je net begint, ben je maanden of zelfs de eerste jaren aan het kloten eer je een fatsoenlijke werptechniek hebt en weet waar je zelf het fijnste mee vist. Ik vind het altijd weer fantastisch als ik beginnende vliegvissers hoor vertellen dat het werpen al zo goed gaat na enkele weken. Nou, iedere ervaren vliegvisser weet dat goed of zelfs heel goed werpen zeer veel aandacht aan de techniek en veel trainingsuren vraagt. Vissen en werpen met een vliegenhengel is een reis waaraan nooit een einde komt. Ik wil de eerste vliegvisser zien die durft te beweren dat hij alles weet en niks meer te leren heeft. Daar is het gewoon een veel te complexe sport voor. Dus eenvoudig en rustig aan beginnen...
::wtf::