orvelte

Started by NickMSD, May 22, 2012, 21:48:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NickMSD

hey,

ik ga binnenkort een weekendje naar Orvelte, heeft er misschien iemand tips waar je daar het beste kan vissen en hoe?

Mvg.
Nick

Jan Bruins

Oranjekanaal of Beilervaart
I don't drink water, fish f*ck in it...

ben

Voor Forel naar de Woldstek, Ruinerwold, 5 min. met auto, 12 min met fiets. Iets verder bij Assen de gigantisch mooie Plas "Baggelhuizen " Voor witvis en dergelijke plenty mooi water in de Buurt, De Wold Aa of ook natuurlijk Drentsche Hoofdvaart, veel succes!!!!

NickMSD

vanuit Orvelte naar Ruinerwold?
lijkt me niet binnen 12 minuten mogelijk?!?

maar bedankt voor de supertips:D

ben

moet je natuurlijk wel een snelle fiets hebben!!

ben

Orvelte ligt toch in de buurt van Havelte en Uffelte???

Inderk

Quote from: ben on May 22, 2012, 22:16:05
Orvelte ligt toch in de buurt van Havelte en Uffelte???
Excuus, Orvelte ligt dichter bij Beilen en Westerbork en dus bij Assen.
Vissen kan in het Oranjekanaal dat ook bij Orvelte ligt. Verder ben je van harte welkom op Baggelhuizen
http://maps.google.nl/maps?q=Orvelte&hl=nl&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.723476,16.907959&oq=orvelte&t=h&hnear=Orvelte,+Midden-Drenthe,+Drenthe&z=13
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


ben

Foutje bedankt, ben ook geen Drent (maar vind het daar wel mooi!!)

hendri

vorig jaar ben ik er geweest, oranje kanaal is een mooi ruisvoorn kanaaltje. ;)

NickMSD

oke, dan denk ik dat ik daar eens ga kijken...

DMeijer

Het is een heel mooi rustig kanaaltje, waar geen boten varen. Vanwege hoogteverschillen tussen begin en eind van het kanaal zijn er een aantal sluisen geplaatst. Er zit veel heel veel (rood-)voorn in dat kanaaltje. Een nadeel, het heeft op sommige plaatsen hoge walkanten. Maar idd bij Orvelte is het goed te doen. Er lopen 2 wegen langs het kanaal. Het beste is te vissen vanaf het boerenweggetje, aan de zuidkant.

Meer info over het kanaal zie wiki> http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranjekanaal_(Drenthe))


Gerrit72

Nick, het Oranjekanaal ligt zoals je op het kaartje kan zien heel dicht bij Orvelte. Het is een mooie stek, wel met redelijk wat plantengroei, maar ook grote scholen voorns (al heb ik echt grote nog niet kunnen vinden/vangen, zal wel aan mij liggen).

Er zitten mooie karpers (op sommige delen 30 ponders, maar ook leuke snoekjes), wel een kwestie van even zoeken, niet overal is het super (qua vis), qua omgeving wel. Het is lekker landelijk en rustig. Veel succes! en we verwachten natuurlijk een vangstverslag ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Oh ja, je vroeg ook 'hoe?' Op veel plaatsen kun je de schooltjes voorn gewoon in het oppervlakte zien liggen of azen. Gewoon 1 of 2 droge vliegjes aan je leader en succes gegarandeerd ;D.

De hoge kanten hoef je je niet door af te laten schrikken (al zijn ze bij Smilde wel heel erg hoog).
Op andere plaatsen kan je door de hoge kanten goed op het water kijken en de vis goed zien (ook de aanbeten). Op de hoge kanten wordt ook nog eens veel minder gevist (en daarom zit ik juist daar ;)).

Op maandag was ik er voor het laatst en toen was drijvend kroos irritant, icm wind dreef dit tegen de lijn. Hoop niet dat dit probleem groter wordt. Het Oranjekanaal staat wel bekend om plantenoverlast oa door gedumpte exoten.

Op de schuine kanten is een langere hengel wel handig. Na de worp de hengel ri water (naar beneden) houden, omdat anders het gewicht v/d lijn onder de top, je montage weer naar je toe trekt. Ook ben je zelf beter zichtbaar voor de vis, omdat je hoog staat. Groen gekleed dus en ik ga meestal halverwege de helling staan, dan kun je nog prima werpen en maak je goed gebruik van de achtergrond dekking (over het algemeen blijven de voorns tot voor het kantje in mijn buurt, als je voorzichtig doet verschrik je ze dus niet).

Op dit moment vis ik op 1 plaats op het Oranjekanaal met heel veel planten, maar ook heel veel voorn. Tijdens het vissen, zie ik met regelmaat snoek (soms meerdere tegelijk) door de voorns heenschieten. De plaats is alleen niet dicht bij Orvelte. Hopelijk vind je ook zo'n plek, dan is een mooie snoek vangen ook een makkie.

Qua omgeving zit je geweldig. In Orvelte waan je je door de oude boerderijen een paar eeuwen terug. Als 'classic' liefhebber vind ik dat helemaal geweldig. Ik hoop dat je je daar gaat vermaken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

NickMSD

super! bedankt

NickMSD

we gaan naar Landal Orveltermarke, iemand daar ervaringen?

NickMSD

nog iemand tips? ik ga dit weekend namelijk :D

Gerrit72


Nick veel plezier! Ben zeer benieuwd naar je vangsten/ervaringen!

De voorn zat deze week niet zo massaal in het oppervlakte als gebruikelijk.
Gezien de voorspellingen zal daar in het weekend niet zo veel in wijzigen.
Met zonnige dagen wemelt het er soms van, maar dat zit er helaas niet in.

De snoekjes van topc 'relaxen in de regen' komen ook van het Oranjekanaal
alleen dan een stuk oostelijker (dik uur = 3 aanbeten, 2 binnen).

Hoop dat je een fijn weekend hebt! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

NickMSD

ik heb helemaal niks!!! gevangen, terwijl er zo nu en dan wel eens een vis sprong.
wat doe ik fout? krijg er een kleine 15 meter lijn uit, stip in 8jes en met halen, vis met een #18/ #14 vlieg of nimf.......

ohoh, wat een kl*tezooi :$

Gerrit72


Erg moeilijk te zeggen, wat je doet lijkt goed en 15 meter is meer dan zat.
Eens meegaan met een ervaren vliegvisser zal verhelderend zijn, die ziet zo wat er beter kan
en kan je laten zien hoe je wel vangt. Jammer dat je niets had, het kan daar wel :'(
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Een fout die veel mensen maken;

denken dat ze op het "vakantieadres" goed zullen vangen.

Kan natuurlijk wel, maar in veel gevallen zul je toch het water eerst moeten leren kennen.

Ik ben (met name in het buitenland) hiermee al vaak op de koffie gekomen.

Lekker alvast op het web struinen naar je ideale stek en veel mooie verslagen hierover lezen en dan,.................dan moet je het zelf doen op dit voor jou onbekende water.

En gebrek aan ervaring op echt stromend water speelt hier natuurlijk ook een grote rol bij.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Plantje

#20
Ok, maar als je in je eigen buurt wel wat voorn kunt vangen dan moet dat op een andere plaats in Nederland ook haast wel lukken.
Je kunt ook gewoon pech hebben natuurlijk! Ik heb ook van die dagen dat ik hier achter het huis helemaal NIETS vang. En soms heb ik gewoon een paar keer per uur een voorntje. In dit geval denk ik dat het meer pech is dan het water wel of niet kennen.

Ik ben het wel deels met je eens Jan, maar ik denk dat Nick zich in dit geval niet zozeer hoeft te bedenken wat hij verkeerd heeft gedaan. Ik denk dat ieder ander op datzelfde moment op die plaats ook moeite had gehad.

Peter B.

Je moet in ieder geval de moet niet laten zakken.
Elke dag is weer anders, dat merk ik zelf ook, en elk water is wat dat betreft ook toch weer verschillend.

Inderk

Thuis vangen is geen garantie dat je elders ook vangt.
Je zult thuis ook wel visloze vistochtjes hebben.

Het Oranjekanaal is niet altijd even gemakkelijk.
Soms vang ik heel goed ruisvoorn (niet groot, maar wel voldoende)
En andere dagen vang ik helemaal ook niets.

Een nymph of een droge vlieg, is heel variabel qua vangsten.
Maar er zit vis zat in het oranjekanaal!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Inderdaad, je kunt ook gewoon pech hebben. Maar als je naar het buitenland gaat is het risico groter, dat je een andere techniek, hele andere vliegen, een ander tijdstip enz enz moet hanteren. Dat is ook waar Jan het over heeft geloof ik.

Jan Bruins

Klopt.

Ik ben vaak in het buitenland geweest met te hoge verwachtingen.

En je hebt wel gelijk, een beetje vliegvisser zou in nederland overal z'n visje moeten kunnen vangen.

Alleen je hebt soms van die dagen................. ::scheet::
I don't drink water, fish f*ck in it...