Nylon koken

Started by Bone F, May 14, 2016, 16:26:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Heeft iemand ervaring met het koken van nylon? Nee niet voor consumptief gebruik. Ik gebruik, zoals velen denk ik, dik nylon 50/60 ○/oo als volglijn voor een schietkoplijn. Dat is leaderlijn voor de zeevisserij. Daar zit op zich weinig geheugen in maar op de reel neemt het toch wel die vorm aan. Dus is mijn vraag wat de (moleculaire) reactie is van nylon op warm/heet/kokend water.
grtn Frans

henkverhaar

Quote from: Bone F on May 14, 2016, 16:26:36
Heeft iemand ervaring met het koken van nylon? Nee niet voor consumptief gebruik. Ik gebruik, zoals velen denk ik, dik nylon 50/60 ○/oo als volglijn voor een schietkoplijn. Dat is leaderlijn voor de zeevisserij. Daar zit op zich weinig geheugen in maar op de reel neemt het toch wel die vorm aan. Dus is mijn vraag wat de (moleculaire) reactie is van nylon op warm/heet/kokend water.
grtn Frans

Zacht worden. Da's niet zo spannend. Wat wel spannend is is dat de huidige generaties nylon lijnen niet zomaar een stukkie nylon zijn - er zitten toevoegingen (zoals weekmakers, zeg maar) in, coatings overheen, en/of het zijn 'mengsels' van verschillende typen plestik (copolymere lijn, al dan niet chemisch gebonden). Al die toevoegingen en coatings en 'verbeteringen' zijn niet ontworpen voor gedrag en gebruik bij 100 graden, niet in lucht en niet in water. Ze zouden kunnen wegspoelen, uitlogen, ontmengen, delamineren, onthechten of anderszins. Ik ben dus bang dat het koken van moderne nylonlijn de kwaliteit van de lijn niet ten goede komt. Misschien als je het niet warmer laat worden dan een graad of 40 (ik roep maar wat)... Of een echt experiment doen - kort en lang verhitten tot verschillende temperaturen, en daarna soepelheid, treksterkte, koopsterkte en duurzaamheid vaststellen?

HappyFisherman

Ik snap het even niet Frans, je hebt tegenwoordig geen toepassing binnen de visserij of er is wel nylon voor ontworpen. Uitkoken...   ::bravoo::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Ik kan me ook niet voorstellen Frans dat er geen specifieke nylonlijn voor is...

Gerrit

Bone F

 Henk ik hoopte en wist eigenlijk wel dat jij zou reageren met een gefundeerde reactie toppy!
Je hebt gelijk Bram voor elke visserij enz. maar je kunt natuurlijk multi gebruik maken wat voor een specifieke visserij bedoeld is zoals ik al vermeldde nylon dat in de zeevisserij gebruikt ook inzetten is voor vliegvissen.
Proefondervindelijk lijkt mij dan ook de beste tip. Ik weet dat iemand z'n geknoopte leaders kookte en die werden mooi soepel, maar dus een ander soort nylon. Ik ga maar eens wat uitproberen en misschien komt er nog wat info.Het belangrijkste doel is om het "geheugen" er zoveel mogelijk er uit te halen tegen het kinken.

devliegvisser

Ik kook regelmatig mijn leaders. Gaat het geheugen uit de leader en wordt deze soepel. Water koken van het gas halen. Leader er 50 seconden in in en daarna direct strekken. Krijg je een leader die altijd strekt en weinig kringelt.

Bone F

Quote from: devliegvisser on May 15, 2016, 11:06:31
Ik kook regelmatig mijn leaders. Gaat het geheugen uit de leader en wordt deze soepel. Water koken van het gas halen. Leader er 50 seconden in in en daarna direct strekken. Krijg je een leader die altijd strekt en weinig kringelt.
Ja dat is handige info ik wist nl. niet hoelang. Ik hoop dat dat ook werkt met dik nylon maar dat zie ik dan wel. Ik meld mijn bevindingen nog wel.

Menno_siemensma

Kwestie van dikker nylon iets langer erin dan die 50 sec. Af en toe helemaal uit lopen en dan met wat spanning en warme doek er weer oprollen na een tijdje los te laten liggen helpt ook vast wel een goed stuk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Ik houd van "Al dente", bij 100/100 ongeveer 8 minuten. Als t nog te korrelig smaakt minuutje langer. Klontje boter of scheutje olie tegen klitten.

Smaakt goed met zeevruchten, een beetje olie en knoflook.

(inkoppertje. Ter verdediging: ik heb me al dagen weten inhouden)

Bone F

Nou dan vrees ik dat je een brilletje nodig hebt want die grap heb ik getracht te voorkomen bij de start van dit topic.😊

goswit

  WH       je vergeet wat , vooral niet afspoelen van te voren want dan ben je de visgeur /smaak kwijt. ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

@Bone F, daarom had ik ook gewacht ;)
@Goswit, goede tip ;D

Mettrop

"Vroegah"  strekte ik mijn FC onderlijnen voor het karperen in stoom, misschien werkt dat voor je dikke nylon ook, en wellicht brengt t minder schade aan de lijn toe.

Rossie69

thee heb ik gehoord.
water met thee an de kook,pit uit nylon fc erin ,

henkverhaar

Quote from: Rossie69 on May 17, 2016, 16:48:08
thee heb ik gehoord.

N.B. nylon (lijn, bulk, alle macroscopische materialen die uit nylon polymeer bestaan) neemt water op (da's ook niet zo verwonderlijk, gegeven de chemische struktuur - polyamides bevatten onderdelen die wateroplosbaar zijn (en daar tussen door onderdelen die niet van water houden...)). Hoe heter het water, hoe meer en sneller het opgenomen wordt. Die thee was ooit bedoeld, volgens mij, om van je nylon camo-nylon te maken - bruin kleurtje en enigszins gematteerd.

Rossie69

Dat was het dus.

ga is ff iemand plagen