stokje

Started by Scaramouche, January 31, 2015, 16:34:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Gisteren een paar stokjes gebonden. Ik zal mezelf wel moeten dwingen om dit ding de kans te geven om iets te vangen, ik vind het eigenlijk helemaal niks.  :-\ Heeft iemand goede ervaringen met dit soort 'vliegen'?

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Dat ding is veels te harig en dik, lang stelige haak nemen en slank houden, liefst geen verzwaring als koperdraad erin, lekker laten 'zweven' door het water.
Gewoon wat opossum dubbing en evt een paar slagen pauwenfiber eromheen. Joep heeft voorbeelden zat van meneer Henk's creatie. ;)

Scaramouche

Te harig kan ik geloven. Te dik kan haast niet, op ware grootte is het een miniem ding. Maar ik zal hem eens met wat fijnere dubbing gaan maken. Wat imiteert het eigenlijk? Muggenlarven of zoiets?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

marc

Lijfje van haze oor. Dub paar slagen pauwfiber erdoorheen. Lange leader deaddrift,ovm killer

MarcelN

Ja maar dit is de verkeerde haak ervoor, leuk voor een kreeftje maar niet voor een stokje. Lang stelig, geen haar van boven, onder uitkammen/trimmen.
Werkte bij mij goed op het OVM, had er zelfs een doublet mee, maar dat mocht niet bleek achteraf :-[ :P

sjoerd

Quote from: Scaramouche on January 31, 2015, 20:35:03
Te harig kan ik geloven. Te dik kan haast niet, op ware grootte is het een miniem ding. Maar ik zal hem eens met wat fijnere dubbing gaan maken. Wat imiteert het eigenlijk? Muggenlarven of zoiets?


Het stokje wordt geacht een klein onderwaterbeestje te imiteren zoals een zoutwaterpissebed, en dergelijke. Maar wat de forel erin ziet, in ieder geval iets eetbaars.

Scaramouche

Hoe is deze? Een stuk dichter bij het origineel. Dubbing toch nog wat harig maar dat zag ik eigenlijk pas op de foto.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

maurice

Haak keuze is beter[emoji12]
Boddy zo min mogelijk dubbing.
Ziet er goed uit.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

MarcelN

Dat ziet er beter uit ::goodjob:: zelf prefereer ik zonder die pauw, maar nogmaals, afgelopen jaar geen stokje of stekelbaars gespot in de bak zoals voorgaande jaren, ik geef de zwakke winter de schuld...
Die stokjes moet je zo 'tunen' dat ze zweven op het gewicht van de haak icm de hoeveelheid dubbing, ter plaatse kun je dat aanpassen met je tippet (FC of nylon, wel of geen vet aan de tip).

Koen

Ik zou toch wat donkerdere dubbing gebruiken. Meer bruin.

Floor

Deze heeft het voor mij wel eens goed gedaan

[attachment deleted by admin]
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

We komen er wel; nu inderdaad iets donkerder en dan bevalt hij me een stuk beter. Eigenwijs als ik ben moet ik er toch ook zelf iets van vinden: ik heb de pauwenfiber vervangen door olive bodyglass, bij het koppie heb ik zwarte dubbing gebruikt en de rug heb ik met lak verhard. In een glas water ziet het er dan echt wel uit als een soort pissebed-achtig iets. Maar voor hetzelfde geld doen deze het niet. Gauw maar een keer proberen.  :)





Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

die gaan het wel doen hoor! ::goodjob::

Rossie69

maak ze van CDC en draai er wel pauw fibertje doorheen.
smeer ernog wat watershed op en klaar.

goeie vangsten op de putten ook mee gehad,zoals de Eemhof :)

Hidde

Wat is de periode om met stokjes te vissen?

Satch

#16
Quote from: Hidde on February 10, 2015, 16:50:46
Wat is de periode om met stokjes te vissen?

Je bedoelt dan waarschijnlijk welke maand en/of jaargetijde ;)
Als ik het onderstaande lees maakt dat volgens mij niet zo uit. Zoals in bijna elk stukje wat er over het "stokje" te vinden is op internet wordt vooral gewezen op de presentatie ervan.

"Stokkies? De meer ervarende vissers op het Oostvoornse meer weten wat ik bedoel, het stokje, overbekend, maar toch de laatste jaren weer vaak vergeten. Het blijft echter een supervlieg op het Ovm, mits goed gevist. Oftewel over wierbedden heen, het liefst in dead drift met een kabbeltje wind en wachten maar. Niet de meest actieve visserij en daarmee ook zeker niet mijn favoriete op het Ovm, maar soms ozo effectief. De dagen van meer dan 8 vissen zijn hedentendage voorbij (alhoewel wat nier is kan wel weer komen met het zouter worden van het meer) echter het stokje doet het nog steeds. In onze shop vind je het stokkie terug in het "Oostvoornsemeer pakket", of bij de nimfen. Wist je trouwens dat het stokje niet alleen zeer effectief op het Oostvoornse meer is, maar ook goed ingezet kan worden op ruisvoorn in de polkder, of op de beken in de eiffel en de ardennen?

Oja probeer op het ovm het stokje ook eens in de winter. Zeker langs de kantjes en strekdammen in de vroege ochtend of tegen de avondschemer, succes verzekerd en zeer spannend."

BRON http://www.dyckers.com/blog/tag/stokje/

MarcelN

Ik dacht meer juni/july Hidde, lekker boven die grasmat laten meedrijven met de wind, maar ook die beestjes heb ik afgelopen jaar niet gezien, OVM was flink van slag.

MarcelN

De dagen van 8 vissen voorbij? Haha ik had er dagen van ruim 20 vissen in 2014 waarvan de helft 50+ maar het natuurlijke aas was nergens te vinden.

wouter veuger

Ja waarschijnlijk bedoeld hij voor normale mensen,niet voor superrrrrrvissert marceln ::agree::

;D ;D :P