De Ourthe nabij Houffalize

Started by Troutbuster, March 05, 2012, 17:07:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

#125
Quote from: bronco billy on April 19, 2013, 12:28:35
ok, Jan ::goodjob:: dat vind ik wel .
Mag je eerder beginnen,of is de start precies om 10 uur?
grtjs
Peter

Jullie maken geen schijn van kans!

Heb zojuist de gehele wedstrijdcommissie omgekocht :P :P :P :P


sorry voor het off topic
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

bronco billy

haha Christof, de vis wordt duur betaald  ::blabla::
de resultaten zullen het bewijzen
ik hou je wel in de gaten  of het wel eerlijk gaat ::foei::

zie je morgenvroeg
grtjs Peter

Troutbuster

Broeders!!

Morgen gaat het eindelijk gebeuren!

Na plannen, afzeggen, plannen en weer afzeggen gaan we eindelijk richting Houffalize morgen 28-04-13!!

De eerste keer voor mij dit jaar, en voor Peter (Bronco Billy) Christof, en Frans (Allen Lure and Emerger!) de eerste keer op stromend water!!

Ontdanks de regen die gevallen is, is de Ourthe redelijk in het "gareel" gebleven en daarnaast "lonkt" de Martin Moulin ook natuurlijk!!

We gaan het beleven en een verslagje volgt uiteraard!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Jaaaah morgen is het dan eindelijk zover, vissen in Houffalize.

Ben zeer benieuwd hoe het er aan toe gaat en Troutbuster gaat een druk dagje krijgen met drie beginnelingen!

Top dat hij ons mee op sleeptouw neemt ::goodjob:: ::goodjob::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Herman

Tja, er zijn er ook die moeten werken...................
Wie weet de komende maand mijn eerste trip die kant op....
Veel plezier mensen die nu gaan!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

bronco billy

Was een fantastische dag!!! ::top::
Gisteren naar de Ourthe, en we hebben allemaal( Jan ,Christof en Frans) forel gevangen.
Jan het meeste ,maar dat hadden we ook wel verwacht.
En ik mn eerste Forel , een hele mooie . mn eerste vis met een vlieghengel, allerlei vliegen geprobeerd en met diverse nimphen, forel aanbeten gehad.
3 forellen eraf voor ze binnengehaald waren, moet nog wennen aan het constant binnenhalen, als de lijn slap gaat hangen, draaien de forellen eraf.Veel geleerd die dag. Mn eerste visavontuur op een riviertje met een vishengel, fantastisch gewoon.
Jan heeft uitgelegd , waar de forel zich het liefst schuil houdt. Dus de oever afstropen en goed blijven kijken naar het water, diepe geulen zoeken enz.

Alle vliegen die in de bomen zaten heb ik er weer uit kunnen krijgen, maar wel een tiental vliegen op de bodem verspeeld, gelijk weer een reden om deze week weer vliegen te binden.
Ook bewust dat mn werptechniek nog veel moet verbeteren! Dus veel oefenen.( fluisterde Jan)
Bedankt Jan , een geweldige ervaring .Dit wordt natuurlijk vervolgd. ::bravoo::
grtjs
Peter

Troutbuster

#131
Bedankt Peter, maar alle eer aan jezelf joh!!
Ik kan het wel mooi vertellen, maar jij moet het zelf doen!!
Wel een geslaagd dagje Ourthe/Houffalize, waarvan hier een verslag(je)

Zondag 28-04-13 om 6:30 vertrokken vanaf de verzamelplaats Halsteren
Peter, Christof, Frans en ik,

Na een voorspoedige reis aangekomen in Houffalize maar.. ::wtf:: ????
Mountainbike wedstrijd!! DRUK!!!! niet normaal!!
Gelukkig wel plaats bij de bakker en na een heerlijke tas koffie met een Croiussant-Créme, bij de kroeg aan de overkant de jaarvergunning gescooord (€ 65,-)
Ook dit liep allemaal zeer voorspoedig dus op naar de stekken!!
Door de drukte van de Mountainbike omloop, was er in Houffa een omleiding maar we vonden gelukkig snel de juiste weg.
Bij de monding van de Martin Moulin de auto geparkeerd en we waren niet alleen!
Een 3 tal vlamingen gingen ook voor het eerst dit jaar de Ourthe weer eens op.
Het weer viel alles mee, wel fris, maar weinig wind maakte het prima te doen.
Wat veel belangrijker was,  was de waterstand en de helderheid van de Ourthe!!
Deze was ontdanks de regenval van vrijdag, mooi op niveau (45 cm) en belangrijker, niet gekleurd!!!

Omdat onze Vlaamse Broeders in Petrus, vlakbij de monding van de Martin Moulin startten, zijn wij een stuk stroomopwaarts van de Ourthe begonnen.
Voor  Peter, Christof en Frans, hun eerste schreden op een forellenrivier!
Omdat er geen of weinig insectenleven te bespeuren was, starten we allen met de diepgeviste nymph (al dan niet met beetverklikker! ;)')
Het viel onze "novices" niet mee, maar uiteindelijk kreeg Chris als eerste smaak te pakken, vooral door goed te luisteren naar mijn uitleg, en te kijken naar mijn techniek en methodes die al 3 vissen in het mandje gebracht hadden!
Nog onwennig en dus verspeelde vis, maar de aanbeten kwamen, en dus de vis ook.
Dat viel in de ochtend toch nog niet mee en de "teller" stond tijdens de lunch voor, Peter, Frans en Chris, nog op 0 st!
Na de lunchpauze, gestart op de ondergrens van het No-Kill gedeelte bij de brug van Rensiwez.
Ik was het nymphen meer dan zat en omdat een waterig zonnetje haar best deed de boel iets op te warmen, had ik er een Iron Blue Dunnetje aangeknoopt.
Na een half uurtje vissen, de eerste tekenen van stijgende vis gespot, en niet veel later de eerste vis op de droge vlieg!
Peter stond ook op een goed stekje want hij kreeg veel aanbeten die hij helaas niet meteen kon verzilveren
Frans viste met de nymph achter mij aan, en Cristof was een door mij aangewezen en geprezen plekje aan het bestoken verder stroomopwaarts!
Bij Chris aangekomen zag ik een Big Smile van oor tot oor, en met 2 vingers in de lucht wat duide op 2 st forel.
"Waarop??" vroeg ik, "Op de Red Tag Nymph" riep Chris, "Zet er een droge op joh! ze stijgen overal!!"
"Iron Blue Dun zeker," riep Chris en toen ging het hard
De ene na de andere forel was het "haasje" en Chris en ik stonden heerlijk te "hakken"
Frans kwam naderbij en nadat hij ook een IBD had aangeknoopt ving ook Frans zijn eerste vis
Toen later Peter zich bij de groep voegde met de kreet "Zo, ik kan naar huis want missie geslaagd" betekende dit dat ook Peter succesvol  was geweest en zodoende hadden we allen vis die dag.

Later samen met Chris de Martin Moulin nog even "gechecked" maar de beek leek ogenschijnlijk leeg!
Ogenschijnlijk want ik kon er toch 3 achtereen "snaaien"op een plekje van amper 1 m2
Chris stond erbij en keek ernaar! of eigenlijk zat, want door de relatief hoge kant langs de beek is het zaak op laag te blijven en het spatheldere water met de grootste voorzichtigheid te benaderen om succes te kunnen hebben.
Tel daarbij de lastige werpmogelijkheden door de begroeing en de kleine  ruimtes bij op en je hebt de juiste ingerdienten voor een moeilijke maar spannende "Indianen Visserij" !!
Niet aan iedereen besteed, zeker niet aan de nog onervaren vliegvissers!

Als afsluiting van een geslaagde vliegvismissie, en als "kers op de taart" een heerlijke maaltijd genuttigd in de Herberg la Chouffe, in Achouffe.

Een geslaagde eerste Ourthe trip die uiteraard nog vele malen zal worden vervolgd!!

Peter, Chris en Frans, bedankt voor bijwonen van een mooi dagje, en gefeliciteerd met jullie eerste successen op stromend water!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Klasse Jan! Heerlijke dag en weer een paar vissers enthousiast gekregen. Nog foto's gemaakt?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Christof van den Berge

Jah gisteren een fantastische dag gehad aan de Ourthe en de Martin Moulin.

In het begin wat vis verspeeld door wat geklungel en onwetendheid.
Maar na de middag ging het werkelijk fantastisch, was eigenlijk vertrokken met de gedachten dat het absoluut niet mee zou vallen om de eerste dag gelijk vis te vangen.

Er word weleens gesproken over het "echte vliegvissen" nou voor mij is dat absoluut met een droge vlieg op stromende rivier.
Natuurlijk zijn hier niet altijd de omstandigheden na.

Gelukkig hadden we gisteren een geweldige leermeester bij ons, die ons de skills bij kon brengen.



Snel maar weer een dagje plannen die kant op, deze jongen is helemaal verkocht!!!



Jan Peter Frans bedankt voor de geweldige dag ::wave::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Raymond

#134
Was dus een mooie dag, Jan en de andere mannen. De volgende keer hoop ik er ook bij te zijn en in de tussentijd ga ik er sowieso nog rondstruinen.

En wat Jan vertelt over de Martin-Moulin, herken ik. Niet echt bepaald gemakkelijk, kraakhelder ondiep water met als gevolg schuwe vis en begroeing die het werpen ook niet bepaald gemakkelijk maakt. Het verbaast mij van mezelf dat deze visserij me wel ligt, ik kan daar toch nog vrij goed uit te voeten.
::wtf::

Troutbuster

Quote from: HappyFisherman on April 29, 2013, 11:08:08
Klasse Jan! Heerlijke dag en weer een paar vissers enthousiast gekregen. Nog foto's gemaakt?

Was zeker een gaaf dagje Bram!
Weer een paar vliegvissers "besmet"  ;) ;)

Enkele foto's volgen (wij zijn niet zo van het fotograferen!! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gert

Da's een mooi verslag van een mooie dag mannen!
Krijg er weer helemaal zin in. En dat is maar goed ook, want over 3 weken zijn wij aan de beurt (Herman, m'n broer en ik) - maar dan wel naar de Kyll.

Hoop dat het dan ook met de droge vlieg wil lukken. Vind ik toch wel het leukst.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Christof van den Berge

Morgenochtend om 5.00 vertrekken we weer voor een dagje richting Houffalize....


Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

bronco billy

suc6       Chris en Jan, ::goodjob::
Ik lees het verslag wel morgen.


vandaag mn  ""3tje""  binnengekomen en ligt ondertussen gereed voor volgende week.
nog wat "" specials"" binden en we gaan er weer voor.

grtjs
Peter

Troutbuster

Hee Peter, ik ga niet mee hoor!!
Christof gaat met Frans voor zover ik weet

(trouwens gisteren is er vreselijk goed gevangen op de Ourthe, Peter D. had er 22 (zegt ie ;)))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Jah klopt ga met Frans , Marga gaat ook mee met de hond die gaat de bossen in 8) 8) 8)


22st dat zijn mooie berichten :o , we zullen wel zien hoe het loopt!

Je 3#tje al uitgeprobeerd Peter?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

bronco billy

Nee Chris , net alles opgebouwd en is klaar voor gebruik.
Misschien morgen als ik de kans krijg  ;).
Moet een hoop ""huiswerk ""doen, maar kan hierdoor wel in juni , juli en aug .naar de Ourthe . Tentje mee enz.

Ik hoop dat je goed weer hebt morgen en als Peter D
''zoveel'' heeft gevangen , moet jou dat ook lukken!!!! toch??
Je kent ondertussen de kneepjes van het vak .

veel plezier Chris
grtjs
Peter

Christof van den Berge

Zo en we zijn weer thuis van een heerlijk dagje Houffalize.

Vanochtend om 5.00 vertrokken vanaf Antwerpen is het gaan regenen en dat is eigenlijk niet meer gestopt tot de afrit Houffalize.
De weersvoorspellingen voor vandaag waren super en die zijn uiteindelijk ook uit gekomen.
Jammer dat het de hele nacht heeft geregend in de Ardennen.

Dus rond 7.30 aangekomen op de parkeerplaats van de Martin Moulin snel uit de auto en bij het water gaan kijken, helaas ontzettend troebel water wat we aantroffen.

SPullen uitgepakt hengels opgetuigd met zware nimfen en een beetverklikker en starten maar.

In het eerste uurtje twee aanbeten gemist en daarna niet meer gezien tot aan het eten +-11.30.

Na het eten weer begonnen bij de brug van Rensiwez en zo stroomopwaart tot we uiteindelijk weer aankwamen bij de plek waar ik de laatste keer ook veel succes heb gehad.

Hier een keer of tien de nimf laten driften en achter elkaar twee aanbeten op mijn knal gele beetverklikker.

Dit kon niet anders betekenen dat ik moest omschakelen naar de droge vlieg , inmiddels was de Ourthe al wat helderder geworden, zeker daar waar het heldere water van de Martin Moulin er in stroomt.

Heb hier vanmiddag toch nog 5 mooie forellen weten te vangen, twee lossers gehad en een hele hoop gemist.

Heb heel veel gewisseld van vlieg omdat je soms de vis omhoog zag komen maar net onder de vlieg om zag keren, was dan zelf van mening dat ik dan niet met de juiste vlieg aan het vissen was.

Heb uiteindelijk de vijf vissen op drie verschillende patronen gevangen.


Na het vissen nog even lekker wezen eten in  Houffalize en daarna aan de 2,5 uur durende terug reis begonnen.

Kortom een heerlijk dagje gehad in de Ardennen en snel maar weer een datum prikken om die kant op te gaan!!!!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

bronco billy

Mooi Chris, door het wisselen van vliegen heb je ook weer veel geleerd, denk ik.
5 gevangen is ook mooi en je bent goed bezig geweest. ::goodjob::

En Frans , ook forel gevangen?
tot dinsdag.
grtjs
Peter

Christof van den Berge

Frans had jammer genoeg niets Peter.



Tot dinsdag!

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Herman

Zoals Gert al schreef gaan wij de week na pinksteren naar Birresborn. Ik blijf een nachtje langer en kan vrijdag vissen. Nu heb ik ook de papieren voor Houffalize,  dus kan ik evt vanuit Birresborn op vrijdag die kant op. Ik ben er echter nog nooit geweest en om nu zo maar daar ergens neer te ploffen...
Iemand  vrijdag de 24e nog die kant op??
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Wouter573

Beste medevliegvissers,

Ook ik ben naar de Ardennen afgereisd om samen met mijn vriendin te spenderen in dit prachtige gebied! uiteraard de vliegvishengel mee! Ik heb 1,5 dag kunnen vissen!

Ik ben "helaas" als beginnend vliegvisser begonnen aan dit avontuur! Ik ben gaan vissen vanaf maboge. Ik had dit stuk gekozen omdat de river hier niet meer langs de weg loopt, maar een stuk in de vrije natuur! Ik vind het het mooist om midden in de natuur te vissen met zo weinig mogelijk mensen om je heen! Dit is hier aardig gelukt! Het is een prachtige omgeving!

Net zoals bij Chris stond ook hier de rivier vrij hoog en was het water bruin. Een extra moeilijkheid erbij dus! Ik wist dat dit geen makkelijke klus ging worden!

De eerste dag leverde dan ook weinig op, vanalles geprobeerd. Streamers, nimphen, droog. Niets leek te werken. Ik vrees hierbij dat het of aan de techniek van vissen of aan de vliegen lag.

Aan het einde spotte ik een grote steen midden in de stroming. Erachter vond regelmatig een sprong van een of andere vis plaats en ook werd er regelmatig een vlieg van het oppervlakte afgeplukt. Dit moest het toch wel gaan worden! Na lang geemmerd te hebben met de lijn en de drift die deze maakte, had ik de juiste worp en hoek te pakken, waarbij de vlieg zo lang mogelijk drift vrij gepresenteerd werd. Na een aantal keer mis te hebben geslagen was het raak! Vis!! Het was geen grootse, wel een forel!! Helaas losde deze vis 1 meter van het net!

Zo eindigde een prachtige visdag, visloos! Jammer, maar ik vond het al zo'n gave ervaring! Prachtige natuur, klauteren door en langs de rivier! Uiteindelijk de lichte teleurstelling maar verwerkt met de uitstekende trapisten die te verkrijgen zijn in menig belgische kroeg!

2 dagen erna was ik weer een ochtendje vrij van de vriendin ( in overleg :-) ), met wat tips op zak van een belgische vliegvisser, ging ik weer vol goede moed op stap!

Zelfde plek, een kraakheldere rivier dit keer! Dit kon niet fout! Na eerst met een klein maatje (18-20 zei de vliegvissen) buzzer aan de haal te zijn geweest, zag ik aan de overkant meerdere malen forel springen naar een vlieg! Ik knupte mijn CDC vlieg eraan (f-fly) en liet deze drag vrij (trost) meerdere malen onder de boom langs driften!

Na de tweede drift was het raak! Mijn eerste forel gevangen! De stilte maakte plaatst voor een vreugde kreet! "Fuck yeah" schalde door het dal! Haha! Na de nodige foto's te hebben gemaakt heb ik de forel zijn vrijheid terug gegeven (de forel zat nog wel onder de bloedzuigers). Terug naar de plek, binnen enkele worpen was het weer raak! De tweede forel was een feit!

Daarna weer langs de rivier gaan struinen! Nog 2 kleine vissen weten te haken, serpeling en kopvoorn! Ook nog veel tijd besteedt aan het verleiden van een grote kopvoorn, maar ondanks dat ik de vlieg meerdere malen over zijn plek liet gaan, wilde hij er niet aan! Wellicht niet de juiste vlieg! Jammer!

Al met al super weekend gehad, met de fantastische ervaring van het vangen van wilde forel aan de vlieg, mooier wordt het niet! Ik ben verkocht en ga zeker nog een aantal keer op en neer!

Groeten,

Wouter

Plantje

Jij hebt je goed vermaakt Wouter!

Ik kan me helemaal herkennen in je verhaal: de natuur opzoeken, de kick van gericht op een stijgende vis vissen en dan na veel tijd toch ook daadwerkelijk wat vangen!

Nootjez

Ik ga komend weekend naar Houffalize, jammer genoeg niet om te vissen, maar wel voor een teambuilding-weekend met de biljart club.

De vrouwtjes hebben mij al gezegd " vissen strikt verboden".
Ik neem toch mijn viertje mee in de koffer hoor! al is het maar voor een paar uurtjes ^^