Ochtendje weg!

Started by Wouter573, August 11, 2012, 17:48:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter573

Beste vliegvissers,

Na een periode met veel plezier al jullie verslagen te hebben gelezen, leek het mij ook leuk een duit in het zakje te doen! Ik vliegvis nu bijna 1 jaar en it's only getting better! Ik kan gerust zeggen dat er een kleine verslaving aan het groeien is. Ik geniet van mijn eerste zomer als vliegvisser in Nederland! Maar back to business.

Vandaag voor de eerste keer in de ochtend erop uit getrokken naar de Mark in Breda. Mijn ouders moesten vanochtend om 6:45 uur vertrekken om hun vliegtuig te halen richting Frankrijk! Dilemma dus. Wegbrengen of vissen. Gelukkig mijn vriendin weten te strikken om ze weg te brengen en ik vissen. Goed geregeld al zeg ik het zelf! ;D

Bij de Mark aangekomen lag die er mooi en rustig bij! Tot mijn grote vreugde zag ik de verschillende schooltjes windes al spelende het oppervlak beroeren! Dit kon wel eens een leuk dagje worden, zonnetje, actieve vis en weinig wind. Heerlijk! Hengel opgetuigd, droge vlieg eraan geknoopt (CDC F-fly, zelf gebonden toch het leukst) en voorzichtig richting de waterkant gelopen. Lijn van de reel halen en wachten tot ik ze weer zie. Genoeg actie overal! Helaas merkte ik dat de Hoegaarden van gisteren de werpprestaties niet ten goede kwamen. De precisie was ver te zoeken, te harde landing van de vlieg of een van de vele stukken gras vals gehaakt. Niet zo erg maar dit dwong me er wel toe om iedere keer mijn vlieg te vervangen, dit omdat de eendenkont veertjes weer nat waren (nog tips?). Uiteindelijk heb ik mezelf streng toe moeten spreken, concentratie herwonnen en het werpen ging weer als vanouds. Niet veel later dan ook mijn eerste winde kunnen landen.

Mark zoals wij deze in Breda kennen.


Mijn eerste winde van de dag.


Opgelucht en blij met het eerste succes van de dag besloot ik even te wachten of de windes nog actief zouden worden op deze stek. Ik weet niet hoe dat met jullie is, maar mij bekruipt toch iedere keer de gedachte dat als je een vis vangt en vanzelfsprekend de vis weer zijn vrijheid terug geeft, deze het doorverteld aan zijn maatjes onder water. ;D Zo ook deze keer. Geen vis meer te zien. Ik besloot nog wat met een natte vlieg te proberen tot het feest abrupt beëindigd werd door een malloot die dacht dat de vissen niet zouden schrikken als hij zijn hond een stok van een meter uit het water liet halen, terwijl de rivier daar hooguit 12 meter breed is. Dus..... en bedankt.

Rustig aan verder gestiefeld en ook verder op waren de windes weer actief. Dit keer kon ik de windes prachtig zien zwemmen. Lijn op lengte brengen... De vlieg land prachtig bij de winde in de buurt... Deze draait en slurpt de vlieg van de oppervlakte... Hangen. Fantastisch, vliegvissen op en top. Vis spotten, werpen en vangen. Mooier dan dit wordt het niet, dit is denk ik het gevoel waar we het voor doen of zit ik hier abuis?

Winde 2


Tijdens de immense dril van deze winde (not) werd ik in mijn rug belaagd door een stel vijandige koeien. Ik weet dat ze hoogstwaarschijnlijk alleen nieuwsgierig waren, maar ik kan me herinneren dat ik mij wel eens meer op mijn gemak heb gevoeld. Ik wilde het moment waarop de koeien mij agressief en argwanend aankeken met jullie delen, maar alsof de duivel ermee mee speelde lieten ze mij voor wat het was. Te laat dus, maar kijk toch maar even naar die hoorns!

Koeien


Omdat een partij bomen mij ervan weerhielden om lang de Mark verder te lopen, heb ik mijn weg vervolgd langs de vistrap. Eigenlijk een snelstromend riviertje, waarbij als je niet beter wist je je bijna in Duitsland of Engeland zou wanen. Wetende dat er niet gevist mag worden in de vistrap, kwam toch het jachtinstinct in mij naar boven en sloop ik langs de oevers van het riviertje op zoek naar vis. Daar! Net voor het kleine watervalletje lag een vis(je), waarvan ik jullie de identiteit schuldig moet blijven, met zijn kop in de stroming. Prachtig om te zien, dit moest een forel zijn! Helaas weten we beter, maar deze gedachte flitste wel even door mijn hoofd. Toch maar even proberen of deze "stand in" forel zin had in een vliegje. Ik begin met werpen. Vliegenlijn in de knoop. Ik kijk op en geen vis meer te bekennen. Ok! Dan maar niet de wet overtreden. Op naar de volgende stek.

Vistrap 1, met het watervalletje waarvoor een vis gespot werd


Vistrap 2


Aangekomen bij het bredere en ondiepere stuk van de Mark. Ze hebben de Mark zijn natuurlijke vorm en vrije loop  weer terug gegeven en ik moet zeggen dat het erg mooi is geworden. Bij dit ondiepe stuk lijkt het zelf mogelijk te zijn om te waden! Volgende keer toch maar eens proberen, want tussen de brandnetels is het ook niet altijd even gezellig. Aan de overkant zitten de luie vissers. Even gegroet en een kort praatje gemaakt. Het was niet veel volgens de heren. Verder gelopen naar de overkant. Aangekomen waren er weer veel kleine schooltjes windes te spotten, niet actief, maar ze waren er wel! 1ste worp was meteen raak, helaas sloeg ik iets te vroeg aan of was de haak niet goed gezet, maar na wat gespetter schoot de vis los. Weer een nieuwe vlieg eraan, CDC emerger, top vliegje, al veel mee gevangen. Toen ik de vlieg weer aan had geknoopt, zag ik warempel weer een schooltje winde mijn kant op zwemmen. Dit keer wat het wel raak, 2 worpen nodig gehad. Toch wel mooi om te zien hoe ze aan de overkant keken. ;D

Winde 3


Toen nog wat verder gelopen, aantal worpen gemaakt, maar helaas geen pakkers meer. De zon liet het ook afweten of moeten we de wolken de schuld geven? In ieder geval kon ik de schooltjes niet meer spotten als de zon achter de wolken was. Uiteindelijk heb ik besloten rustig richting mijn auto terug te wandelen, uiteraard wel op de uitkijk voor vis! Weer door het weiland met de koeien, dit keer lieten ze me wel met rust, waarschijnlijk zijn we nu matties  ;). Verderop was er weer volop leven in het water. Ik had al een paar keer geprobeerd, zonder resultaat, maar had al wel een aantal toeschouwers. Wat vinden ze het toch interessant he! Maakt het ook leuk, maar legt ook een druk op de schouders, we moeten de eer toch hooghouden! :P

Weer een nieuwe vlieg aangeknoopt en er waren een of meerdere windes flink aan het azen aan het oppervlak. Met een precieze worp landde de vlieg op nog geen 5 cm afstand. Even stil.... En slurp. YESSSS. Tot mijn verbazing werd mijn hengel flink krom getrokken, iets wat me nog niet vaak is overkomen (nog weinig grotere vissen vangen, op één snoek na). Dit kon wel een een grote zijn! Meestal komen de kleinere windes meteen naar boven, maar van deze was nog geen spoor te bekennen. ANTICLIMAX! Helaas moest ik mijn meerdere bekennen in de onbekende tegenstander (waarschijnlijk winde) aan de andere kant van de lijn. Ik moest me troosten met een super goed gevoel van de vis spotten, precies werpen en haken, maar niet landen. Ook de toeschouwer was teleurgesteld, hij is het enige bewijsstuk dat over is gebleven van dit verhaal, ik had zijn nummer moeten vragen haha!

In totaal 4 uur gevist en het was wel welletjes. Al mijn vliegen waren nat of kwijt en de resterende had ik niet al te veel vertrouwen in. Dus terug naar de auto gewandeld. Ik dacht in mezelf dat ik nog even naar het terras ging om daar een lekkere koele soda of wellicht een biertje te pakken, maar niets bleek minder waar. Deze visdag eindigde in mineur :( Bij het instappen van mijn auto dacht ik al wat weg te glijden. 2 minuten later werd mijn vermoedde bevestigd door een penetrerende geur. Poep aan de schoen en helaas niet meer alleen aan de schoen, maar ook aan het gaspedaal, de mat en ook aan de onderkant van het portier. What the fuck echt! Zo zuur. Maar snel naar huis gereden met ramen open en het schoongemaakt.

Ondanks deze mindere ervaring heb ik een voldaan gevoel overgehouden aan deze ochtend. Zeker voor herhaling vatbaar, alleen zal ik beter uitkijken bij het instappen en het uitstappen van mijn auto :D

Gegroet,

Wouter

Christof van den Berge

Leuk verslag joh... en mooie vis gevangen
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Bert J.

Gefeliciteerd met je eerste windes! Wat een heerlijk verslag om te lezen.
Je bent een geboren schrijver, als je het mij vraagt. Jammer van die grotere,
die je verspeeld hebt!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

pberkenbosch

Ha.. mooi verhaal!! Beetje jammer van de shit :P

Voor de cdc is een goed stuk amadou erg handig.. zo weer droog.. evt. nog heel klein beetje cdc olie erop en je kunt weer gaan..

http://www.pro-flyshop.com/products/petitjean-amadou-dryer

http://www.pro-flyshop.com/products/petitjean-cdc-oil


j.klopper

zwart palmertje,of klinkhamertje gebruiken,hoef je helemaal niet van vlieg te wisselen.

HappyFisherman

Mooi stukkie kerel! Ik wil morgen eens achter de windes aan!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Mooi verslag Wouter! Als iedereen z'n 1e post eens zo deed!  ::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Peter G


Troutbuster

Lekker gevist Wouter ::goodjob::
mooie plaatjes van een mooie en bekende omgeving uit een periode uit mijn jeugd 40 jaar geleden( 7 jaar oud en een jaar in "de Klokkenberg" vertoeft!)
Hoe zit het met het vergunningen stelsel voor de Mark??

Ik hoor het graag (en wie niet)

Oh ja, "shit happens" maar daar was je ook al achter!! ::argh::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Franky Boy

Cdc-vlieg weer droog en drijvend maken?
Ik gebruik al jaren Dry-Shake van Tiemco.
Dat witte poeder neemt vocht op en maakt de hackles weer los en waterafstotend.
Natgeworden vlieg eerst met een Tempo-zakdoekje goed droogknijpen, daarna de vlieg die aan de leader is geknoopt in het busje met Dry-Shake doen. (In het deksel is zelfs een uitsparing voor de leader gemaakt, zodat je bij het sluiten geen lijnbreuk krijgt).
Daarna het busje met poeder en de vlieg goed schudden.
Vlieg eruithalen en overtollig poeder eraf blazen.
En voilà, hij drijft weer als nieuw!

Erwin

Prachtig stukje natuur daar hoor!

Over het droog maken van je vlieg. Ik ben momenteel aan het experimenteren met alochol. Wetende dat dit de-hydrateerd, oftewel ontwatert. Het nadeel is dat het ook ontvet...
Vanavond ging het echter prima, na het drogen dreef m'n vlieg weer hoog en droog op het water! Ik heb een klein potje bio-ethanol (action) bij me. De nat geworden vlieg doop ik er een paar keer in en hij is ontwaterd. Een paar keer blazen en hij is compleet droog!!!

Ik heb ook gemalen vochtvreter uitgetest maar dat beviel mij niet. Er bleven harde brokken achter op de vlieg die ik er weer moeilijk af kreeg. Alcohol bevalt me beter.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Wouter573

Dank jullie wel voor de leuke en handige reacties! Ik ga ze zeker proberen!