reishengeltjes

Started by Scaramouche, September 22, 2022, 23:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Volgend jaar hoop ik een lange fietsvakantie te maken in Zweden en Noorwegen en dan moet er wel een hengeltje mee. Ideale transportlengte is <49cm en ik wil het liefst een #5 zodat ik ook een streamertje kan werpen. Ik heb gezien dat A&M een #3 heeft, dat is te licht helaas. Ik heb ook een Redington gevonden op internet, dat is misschien de hengel die ik zoek en er is ook een modelletje van Shakespeare maar die vind ik zo snel alleen in een #6.

Heeft iemand nog meer tips? Of als iemand een dergelijk hengeltje heeft dat ligt te verstoffen heb ik ook interesse om die over te nemen #durftevragen.

Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

#1
Wychwood heeft (had?) leuke 6-delige hengeltjes - de Quest. Volgens mij zijn ze discontinued, maar ze zijn links en rechts nog wel te vinden. Eventueel kan ik je mijn 8'6" #4 wel lenen ;-). Ik heb ook een hele oude 'Partridge' 9' #5/6 6-delig die volgens mij van dezelfde OEM blankbakker afkomstig was...

En Cabela's ook - zowel 5- als 7-delig. Die 7-delige zijn wat duurder...

feragen

Orvis heeft zogenaamde "frequent flyer" hengels die 7 delig zijn, zelf heb ik model 8'6" #5.
Mocht je niets passends vinden, dan kun je hem lenen.
Logistiek is dan wel een dingetje, de hengel bevind zich in Noorwegen (Melhus).
---
The fly is the limit!

pierre

Orvis Frequent Flyer is ook een fijne hengelserie.
Ik heb een 3, een 6 en een 9 (niet in de verkoop  :)). Hebben een redelijk snelle actie. Zijn niet heel licht, mede door (het aantal) pen-bus sluitingen, maar dat betreft iedere reishengel wel en ik zie dat niet als manco.
Momenteel zie ik helaas geen aanbod op MP. Maar je hebt nog tijd om nieuw aanbod in de gaten te houden.

Hans-oet-remunj

#4
Hoi

In Noorwegen maak ik al meer dan 30 jaar veel gebruik van een telescopische vliegenhengel. 9 voet #6/7. 6/7 is wel een maatje zwaarder dan #5. Zelf zie ik dat niet als probleem, heel dun vissen wil ik niet, een extra lange leader helpt bij spooky vis, en met wind heb je het net wat makkelijker... 

Toegegeven, Telescoop klinkt niet echt sexy maar ... voldoet in de praktijk vaak verbazend goed.

Net als velen haalde ook ik er lang geleden mijn neus voor op. Een telescoop hengel van zo'n goedkoop massa merk? Laat maar liggen...Totdat een heel bekende vliegvisser er mij op attendeerde. Toch maar eens geprobeerd en ik heb er geen spijt van. Stukken beter en praktischer dan de 7 delige klassiek hengels die ik had.

Het bevalt zelfs zo goed dat ik op vakantie vaak alleen met de telescoop vis. De 'betere' 2 delige hengels pak ik niet eens meer uit. Zon telescoop kun je opgetuigd en ingeschoven in je rugzak meenemen.   Een praktische en goedkope hit&run oplossing. Transportkoker: een korte pvc pijp met een uitsparing voor de reel.

Helaas zijn bruikbare telescoop vliegen hengels niet altijd even goed verkrijgbaar. Vaak is het een beetje prutserige uitvoering, en dat is jammer, want de potentie is er.  (Soms hebben dat soort hengels bv een wat iel topje, maar dat is snel vervangen door iets beters cq neem altijd een reserve oogje mee.)











Jan Damman

Hallo Frank,
Ik heb nog een Shakespeare agility 8.6 #5 reishengel 7 delig liggen in het stof ;D, ooit als backup gekocht maar nooit gebruikt.
Wil er wel van af.

Groet Jan
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

henkverhaar

Quote from: Hans-oet-remunj on September 23, 2022, 20:35:44

In Noorwegen maak ik al meer dan 30 jaar veel gebruik van een telescopische vliegenhengel. 9 voet #6/7.

Heb ik ook een ;-) een Shakespeare - 8 en een halve voet geloof ik, gekocht in 1985, bij Frans Knuth in Utrecht - toen ik voor het eerst naar Amerika ging (bustoer door New England en upstate New York. Als ik een hengel mee zou nemen moest 'ie in een rugzak passen... Een Abu Diplomat 156 erbij. Met name gebruikt in een paar meertjes met uitgezette regenboogforellen aan de voet van Mt Washington, langs de Appalachian trail, waar we in een hut van de Appalachian Mountain Club overnachtten en Mt Washington hebben beklommen - van de 'moeilijke' zijde - de andere kant heeft een weg en een tandradbaan (treintje) omhoog ;-) Merkwaardige actie, maar ach, het was beter dan niks...

FSCHAMP

Ik bezit een 5-delige FR Master GATTI FLY ROD #5 9ft is ook verkrijgbaar als #5 8'6". Zeer degelijke hengels. Ideaal als reishengels.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Dank allemaal voor de tips en ideeën. @Jan ik stuur je even een persoonlijk bericht, ik heb zeker interesse om hem over te nemen. Het aanbod van anderen om een hengel te lenen stel ik ook zeker zeer op prijs!

vg Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Martijn

Weten jullie toevallig ook merken die telescoop hengels in de collectie hebben?
Ik zoek een ongeveer #4,. Ik heb hier in het recente verleden uit nieuwsgierigheid wel naar gezocht, maar was er geen tegengekomen, zelfs niet bij Aliexpress...

jo flyfishing


google geeft toch wel wat hits op 'telescopic fly rod'
Waar ze te krijgen/bekijken zijn is een andere zaak natuurlijk.

Quote from: Martijn on September 26, 2022, 22:59:17
Weten jullie toevallig ook merken die telescoop hengels in de collectie hebben?
Ik zoek een ongeveer #4,. Ik heb hier in het recente verleden uit nieuwsgierigheid wel naar gezocht, maar was er geen tegengekomen, zelfs niet bij Aliexpress...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Ja, ik vond er ook wel een paar.
Deze is wel apart, met de lijn door de hengel, ipv door ogen. Zie het nut er niet van in ten opzichte van een gewone telescoophengel, want die hoef je ook niet elke keer opnieuw op- en af te tuigen als je verkast. En heeft wel nadelen zoals plakkende lijn in de hengel.
https://www.youtube.com/watch?v=yTY4dEnh8p0


Hans-oet-remunj

#12
#4 telescoop heb ik nooit gezien. wel range #6-8.  Lijkt me ook heel lastig een bruikbare #4 telescoop te maken. en omdat het een hele kleine markt is (meeste vliegvissers willen er niet aan) vermoed ik dat er weinig R&D op dat vlak is ... 


telescoop merken die ik gebruik/gebruikte:

Nee geen sexy merken... 

de beste was een shakespeare ~ 35 jaar geleden. Niet mooi maar wel degelijk en een prima actie. (nee, niet echt mijn merk maar die hengel was echt ok).
Deze was voor een telescoop niet echt goedkoop toen, maar zijn geld meer dan waard. Na ~ 25 jaar dienst begon deze te verslijten..

Dus op zoek naar een nieuwe en dat viel niet mee.. uiteindelijk in de UK iets gevonden.

Shakespeare had toen inmiddels een nieuwe uitvoering. Die was niet zo degelijk uitgevoerd, maar zeker bruikbaar. Met name de top is kwetsbaar, maar die is gemakkelijk te vervangen, hetgeen ook na 3 visdagen moest gebeuren. (Dit sloot dan wel weer aan op mijn beeld van dit merk  ;) ).  Algehele uitvoering minder degelijk dan de oorspronkelijke. Prijs orde 50 euro. Ik meen 9 voet #6/7. (Dit heb ik toen  uit de UK moeten importeren.)

Ron Thompson heeft/had er ook. Die gebruik ik momenteel. Ook deze is wat minder degelijk dan die oorspronkelijke shakespeare.  Prijs orde 50 euro. Ook deze 9 voet #6/7. Was toen te koop bij hengelsportzak in venlo. Ik had de laatste 2...   

Of  deze merken dit nog voeren, geen idee.  Maar het lukt vast wel om aan zo iets te komen, ik zie er nu nog op alibaba (google telescopic fly rod ). Kost niet veel, een gokje wagen? Tip: let op de uitvoering vd oogjes.


Hajo

Geinig concept zo'n hengel met de lijn door de blank ... maar wel een beetje duur om "zomaar" even aan te schaffen.

Ik heb hier nog een wat oudere Shakespeare hengel, model "Traditional Travel Fly 1720-240", die heeft een transportlengte van 56 cm, 5-delig, 240 cm lang en #5/6. Mijn ideale reisgezel!