waarom zit vliegenlijn niet op een klosje

Started by Kruijff, March 15, 2014, 18:24:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kruijff

Hele simpele vraag..

Waarom ziet vliegenlijn niet op een klos? Heb zojuist weer enorm staan te kloten om een lijn op te spoelen. In de knoop, in de war.... mijn vrouw is. U bezig de boel te ontwarren :) ( en ik weet dat het dan goed komt)

Happy weekend
Gr Ed

MarcelN

Dan heb je waarschijnlijk een 'budget'lijntje gekocht, vandaar de prijs=geen spoel ;) staat er wel 'reel-end' op?

Jan Bruins

TIP:  doe hem de volgende keer om een fles, jampot of koker en spoel dan met z'n tween de lijn op de reel.
Een geeft voorzichtig lijn, terwijl de ander opspoelt.
En als de lijn aan de bovenzijde van de spoel afloopt, dan moet hij ook aan de bovenzijde weer op de spoel van de reel gespoeld worden.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Kruijff

Wel budget lijntje, overigens van prima kwaliteit... Wel reel end. Jan bedankt voor je tip.
Gr Ed

MarcelN

hehe :D dat lees je toch, hij is net uit de klit en dus prima van kwaliteit, dat je dat niet snapt zeg ::)
tja, zoals Cruijf zou zeggen....'logisch'!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser

#6
Bij die budget lijntjes van A&M zit er keurig een stickertje op welk eindje op de reel moet .

Ik vind het ook prima kwaliteit , maar ik heb nog nooit met een echte goeie lijn gegooid dus mijn bevinding  is nergens op gebaseerd  :-X

en inderdaad ook hier altijd bij het uitpakken in de knoop  :-[

weerwolf

bij sommigen merk ik dat ze al jaren met dure lijnen gooien en dan ook vinden dat de goedkope lijnen nix zijn. Dat is niet echt een argument vindt ik.

Ik heb goedkope lijnen die niet zo goed zijn als dure lijnen maar prijs kwaliteit is wel goed.  Maar zoals de meesten weten vis ik graag licht en die lichte lijnen zijn een stuk moeilijker te maken dan de zwaardere lijnen. Onlangs de lijn van Barrio getest en die is een stuk beter dan die van a en m maar cast ook weer minder dan de Rio lijnen maar als je de prijzen ziet klopt het dan ook weer het is 12 euro, 34 euro of 80 euro. Alle waar naar zijn geld.


Ik kies vaak de goedkopere lijnen of middenklasse vanwege de prijs maar ook omdat ik veel in de stad vis en het zonde vind om zelf mijn lijn kapot te trappen.........en een lijn van 80 euro die kapot gaat doet meer pijn dan 1 van 34 of 12.


wat betreft duurzaamheid een lijn van 12 euro hoeft ook niet zo lang mee te gaan en bij een dure lijn verwacht je dat hij lang mee gaat omdat hij duur is.


Wel ben ik het eens dat de goedkope lijnen vaak wel minder constant van dikte zijn en dat er wel eens spikkeltjes in zitten en ja die vindt ik ook irritant.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Arie de Vries

Om het in de war raken van de lijn te voorkomen gebruik ik een line winder
Ook een prima ding om de lijn van de reel te halen

[attachment deleted by admin]
Groet, Arie

Rene V.

@Weerwolf,je geeft eigenlijk al antwoord op je stelling.Ik vis ook alleen met lijnen uit het topsegment,om redenen die jij aangeeft.Geen lijnen met oneffenheden,dikte verschil of blijven kringelen om helemaal al niet te moeten denken aan zinklijnen die drijven.
Kopen om vervolgens weg te gooien vind ik zonde van mijn geld. ;)

Groet Rene V.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Is de lijn afrollen op een schone ondergrond en vervolgens op de reel spoelen geen optie? Ik heb daar wel goede ervaringen mee.  Heb ook wel eens met een duurdere lijn zitten te martelen.....

weerwolf

De linewinder die Arie heeft heb ik ook, van de ene kant wel gemakkelijk je kan ook de lijnen zonder spoel op dat ding zetten maar er zit geen contragewicht aan de slinger en dan schud dan ding nogal flink.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bone F

Voor de klussers onder ons bij deze een lijnspoel gemaakt van een afdruiprekje van Ikea. De uiteinden zijn een beetje buigbaar dus je haalt de lijn er zo af en plaatst hem net zo makkelijk weer terug.

Frans

[attachment deleted by admin]

Kruijff

Quote from: Kruijff on March 15, 2014, 19:14:31
Wel budget lijntje, overigens van prima kwaliteit... Wel reel end. Jan bedankt voor je tip.

Reactie mijnerzijds,

Het betreft hier inderdaad een lijntje van AM. heb meerdere lijnen hiervan en die bevallen mij allemaal prima. Ik gebruik ze niet intensief, heb ook geen ervaring met "kwalitietslijnen", maar voor mij voldoen deze lijnen prima!
Gr Ed

Rena

Quote from: Bone F on March 16, 2014, 14:56:26
Voor de klussers onder ons bij deze een lijnspoel gemaakt van een afdruiprekje van Ikea. De uiteinden zijn een beetje buigbaar dus je haalt de lijn er zo af en plaatst hem net zo makkelijk weer terug.

Frans

Goede tip Frans!
Dan weet ik nu iets nuttigs te maken van dat nutteloze ding :)


Inderk

Kwaliteitslijnen of budget lijnen.......

Leg ze even gestrekt neer of in grote lussen en zet ze op je reel.

dan komen ze zonder te torderen op je reel wat minder risico op kringelen geeft.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

heb het nog met vissen dat ik dikke pruiken heb.
hahaha.

net zoals Henk het ook al aangeeft.
zo doe ik het ook.
want met die spoel of zonder lukt het me ook nog steeds.

Heb nu ook een #4 van A&M bevalt me super.
weet wel volgend jaar gewoon weer een nieuwe.

Heintje Davids

Jullie doen echt iets verkeerd mannen! Ik heb een echtgenote die altijd even helpt bij het opspoelen van lijnen en er voor zorgt dat ze niet kinken en met de juiste spanning opgespoeld worden.. Is er zo langzamerhand handiger in dan ik  8). Kwestie van goed trainen; althans, ze laat mij al jaren in die waan!

HappyFisherman

Dan moeten we dus allemaal maar met onze nieuwe lijn naar de vrouw van Heintje, of was dat niet wat je bedoelde?  ::)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

You wish, maar tegen een woekerprijs bespreekbaar!

maurice

Vis nu 3 jaar redelijk vaak met een A&M #3 lijn en deze is nog top.


Ed vriend, zo heb je wel je meisje betrokken bij je hobby. ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Quote from: maurice on March 18, 2014, 23:14:33
Vis nu 3 jaar redelijk vaak met een A&M #3 lijn en deze is nog top.


Ed vriend, zo heb je wel je meisje betrokken bij je hobby. ;)

dat is waar... En ze vindt het nog leuk ook  :)
Gr Ed

jur606

nog geen last gehad met kinkende lijnen net zoals Ed of helpt mijn vrouw even of 1 van mijn kinderen :)

Bone F

Om een eventueel gekinkte lijn daar vrij van te maken kun je 'm helemaal afrollen en laten hangen bij bv. een flatgebouw, dan is ie zeker voorlopig kinkvrij.
Kinken (gedraaide lussen) is natuurlijk nog iet anders dan kringelen door geheugen dat ik de lijn zit. Dat is lastiger denk ik.