Airflo lijn met geheugenkronkels

Started by JurjenF, September 23, 2012, 19:26:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Omdat ik net begonnen ben met vliegvissen heb ik via MP een ongebruikte (aan de verpakking etc, te zien) Airflo lijn gekocht. Bij het 1e gebruik zag ik wel dat er wat bochten in de lijn zaten als deze op het water lag. Deze zitten er na enkele weken nog steeds in. Is er een maniertje om dit geheugen eruit te krijgen of is een bezoekje aan de webshop van de sponsor een betere oplossing en die Airflo vergeten?
Vind ik op zich jammer van a) het geld en b) van de lijn op zich.  :'(
Fishing is cheaper than therapy

vliegvisgek

hallo jurjen dan moet je de lijn onder spanning zetten zo als een waslijn uurtje laten zitten daarna moet het 80 % beter zijn succes
;)

Emre

Ik meen dat dit probleem zich voortdoet als de lijn verkeerd op de reel gezet word,
dit probleem heb ik namelijk ook gehad desondanks dat het in een hengelsportzaak
erop gezet was.
Na wat zoeken op internet las ik over deze fout van opzetten.

Wat ik nu doe is de lijn helemaal van de klos halen en uitlopen over een grasveld,
de kronkels uit de lijn draaien zodat hij recht ligt.
Nu kun je gewoon de lijn opspoelen met behulp van je reel.

Als je backing gebruikt, eerst een loop aan het uiteinde maken van de backing groot genoeg om
een loop to loop verbinding te maken zodat je eerst je klos vliegenlijn erdoor kan halen voordat
je de lijn uitloopt.

Jasper

Is zeer waarschijnlijk een ouder type Airflo uit de polyfuse 7000 serie. Die zijn bagger. Hoe je ze ook opspoelt.
Gelukkig hebben ze daarna veel in hun fabricageproces verandert, want ze maken nu geweldige lijnen.
Miskoop dus.....

JurjenF

Heb het doosje er even bij gepakt : Airflo Ridge Supple Tactical. Het betreft een polyfuse XT lijn. Kan niet verkeerd op de spoel zitten want er zat een label aan met 'reel side' erop. En hij gooit goed uit (het is een WF) dus dat kan het niet zijn. Op het doosje staat trouens ook nog dat-ie 'slick memory free coating' heeft. Dus..... :-\.
Ga de tip om de lijn goed uit te spannen eens proberen. Met deze wind vang je toch alleen je'eige' maar.
Fishing is cheaper than therapy

golddigger

Ik heb dat probleem ook gehad met een oudere serie van airflo
Alles geprobeerd, maar het werd alleen maar erger
Uiteindelijk de boel maar weggegooid van ergernis
Perry

vliegvisgek

dat type lijn gewoon uurtje strak weg hangen is altijd de moeite waard zoniet kun je hem altijd
nog als waslijn gebruiken zonde maar ja gebeurd nu eenmaal  ???

Gert

Quote from: JurjenF on September 24, 2012, 18:44:23
Kan niet verkeerd op de spoel zitten want er zat een label aan met 'reel side' erop.

Met "verkeerd opspoelen" wordt dit bedoeld:

(Het ene rondje stelt de haspel voor waar de lijn op zat, het andere rondje de reel, en het streepje de lijn).
O/O dit is fout, want dan zit er meteen een slag in.

En dit is goed:

O_O

Waar het ook vaak mis gaat: men legt de haspel plat op de grond, en de lijn springt er zijdelings af. Het principe van een werpmolen dus. Dat moet je met een vliegenlijn niet doen.

Hoop voor je dat het nog goed komt met die lijn.

Groet,
Gert

Jasper

Hmmm, die ridge supple tactical is volgens mij uit de goede serie. Raarrrr, want daar heb ik supergoede ervaringen mee. Misschien even helemaal eraf halen, uit laten hangen vanaf hoge brug en weer strekken en opdraaien? Wat Gert zegt is goed, maar daar is het al wat laat voor.

HappyFisherman

Hoge brug in NL? ;)

Als je de lijn er op de verkeerde manier hebt opgezet zit er dus bij elke wenteling een 'slag' in de lijn. Uitlopen op een grasveldje (uitkijken voor honde ::scheet:: ) en de lijn in tegengestelde richting tussen je vingers twisten. Krullen er dus uithalen... Werkte bij mij ook prima, maar de tip van Jeroen om het geheel ook nog even uit te hangen is ook altijd de moeite waard (weet jij veel hoe lang die lijn al op de klos zit?).

Succes!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jasper

Ja, of je maakt een grote wartel vast aan een paaltje.

Die brug leek me de makkelijkste optie (gaat voornamelijk om de eerste 15m)

JurjenF

Manne, bedank voor de tips en truuks ::goodjob::
Ga de lijn er van het wekeinde maar even helemaal afhalen en strekken. Zal wel geen brug worden want je kan niet weten of het onschuldige voorbijgangers op een vreemd idee brengt. ??? Zal wel in de tuin gaan gebeuren. Laat het weten of eea gelukt is.
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Ik heb de lijn even (2 dagen) kunnen 'strekken' op zolder. Het is inderdaad wel beter geworden maar nog niet zoals het hoort. ???
Nu met het komende mooie weer en als die mooie windes die in de IJssel om een Mosquite #16 schreeuwen moet de finishing touch toch ff wachten. ;D Maar ik denk dat het wel goed komt.
Intussen ben ik zo 'gek' geworden van dat vliegvissen dat de match en feederhengel ruimte moeten gaan maken voor een 3/4 en een 7/8. Want al die mooie verhalen en foto's van die snoeken aan een vliegenlat.....
Fishing is cheaper than therapy