#4 hengel welke kiezen

Started by Belgian angler, October 08, 2022, 00:26:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Belgian angler

Hoi allemaal
ben er aan toe gekomen om een #4 aan te kopen
Ik twijfel tussen de
Sigma van shakespeare de 8ft 4#
Of de scierra 8'6 #4
Iemand ervaring met deze hengels
Werpen
Of de #4 ook echt een 4 is
Iemand die een van deze 2 heeft en Weet welke lijnen goed zijn
Wil er droge vliegen nimfen en mini streamertjes mee vissen
Vooral voorn en baars op kanaal
Haventjes in de winter

Ben genoodzaakt om deze online te bestellen
Omdat ik geen vervoer heb naar de ver gelegen speciaalzaken
En ik online kopen toch een beetje een risico
Vind zonder een babbel met iemand die ervaring heeft

FSCHAMP

Geen ervaring met deze hengels. Ik ben ook een Belgische vliegvisser.

Binnenkort is er een Vliegvis Beurs (Fly happening 2022) in Putte (https://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/fly-happening-2022-vliegvisbeurs/7c7856f0-0452-4e10-b11d-b455a65c9cb5), waar zeer veel handelaars komen en waar je meestal de hengels wel kan testen. Misschien is dat een gelegenheid.
Van waar ben je ergens?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Belgian angler

Ben van hasselt limburg
De d fly #4 zou een lijn van 9gr moeten hebben maar volgens tabellen zou een 4 ongeveer 7.8 gr lijn moete hebben
Heb een 5 gehad 8'6 viste hier op forellen putjes mee en op vijvers op karper heb hier karpers van 6 kg mee geland echte vechters
Daarom wil ik echt wel een 4 voor voorn en baars waar ik toch nog wel een onverzwaard of lichtjes verzwaard streamertje werpen
Op karper doe ik niet meer die 5 is gesneuveld en heb ook nog een 7 die ook leuk is voor die keer ik eens op karper ga
Die beurs lijkt me intressant maar ik zit zonder vervoer
Daarom dat ik hem ook online moet aanschaffe
Waardoor ik me zorge maak dat ik een miskoop zou doen

Menno_siemensma

Weinig kans dat je echt een miskoop doet, als ik dan zou kiezen zou ik voor scierra gaan, de shakespears zijn vaak wat aan de zwaardere kant qua hengel gewicht, maar lijnen is altijd afwachten. iets zwaarder is fijner werpen dan iets te licht iig.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Belgian angler

#4
Echt een dilemma
Mijn budget laat
Een lijn en de d fly toe
Of
Een lijn
En 2 shakespeare hengels
Ik heb een 3 thuis maar een heel kort

Maar ben wel blij dat het gewicht hier werd aangehaald
Heb het eve nagekeken
De d fly weegt 98gr bij8'6
De sigma 97gr maar deze is maar8 ft
Alleen snap niet dat de d fly een 9 gr lijn zou moete hebben
En een scierra aerial 4 wt lijn dit ook is
Maar als ik online een aftma tabel opzoek bij #4
De middenwaarde 7,8 gr is welke bij een lijn van scientific anglers wf4 ook echt 7 gr is

Is de 4wt d fly eigelijk een 5 wt dan?
Of is er een verschil in het wegen en testen van de lijn en hengels bij verschillende merken

Gert

Wordt wel erg theoretisch zo. Kun je niet een treinkaartje naar Putte kopen? ::hulp::

Menno_siemensma

Quote from: Belgian angler on October 09, 2022, 22:55:33
Echt een dilemma
Mijn budget laat
Een lijn en de d fly toe
Of
Een lijn
En 2 shakespeare hengels
Ik heb een 3 thuis maar een heel kort

Maar ben wel blij dat het gewicht hier werd aangehaald
Heb het eve nagekeken
De d fly weegt 98gr bij8'6
De sigma 97gr maar deze is maar8 ft
Alleen snap niet dat de d fly een 9 gr lijn zou moete hebben
En een scierra aerial 4 wt lijn dit ook is
Maar als ik online een aftma tabel opzoek bij #4
De middenwaarde 7,8 gr is welke bij een lijn van scientific anglers wf4 ook echt 7 gr is

Is de 4wt d fly eigelijk een 5 wt dan?
Of is er een verschil in het wegen en testen van de lijn en hengels bij verschillende merken
niet om het een of andere maar ik denk dat je er een beetje te diep op in gaat, al snap ik dat budget niet alle opties toelaat te testen natuurlijk. het is niet zo dat je absoluut niet kan werpen met een iets te lichte lijn, het gaat alleen wat minder lekker als je echt wat afstand wil werpen, wat je met een 4 vrijwel 90% van de tijd niet gaat doen, meeste worpen zullen binnen de 10m liggen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Belgian angler

Mss wel maar als ik een 4 koop en koop een 4 lijn die eigenlijk een 5 is gaat het wel brokke opleveren
En wil natuurlijk zeker een 4
Met een 5 op voorns is toch beetje te log

henkverhaar

#8
Quote from: Belgian angler on October 10, 2022, 22:55:36
Mss wel maar als ik een 4 koop en koop een 4 lijn die eigenlijk een 5 is gaat het wel brokke opleveren

Dat valt reuze mee - behalve als je met die #5 probeert 30 meter te werpen...

Quote
En wil natuurlijk zeker een 4
Met een 5 op voorns is toch beetje te log

En ook dat ben ik niet met je eens. Een #5 is een prima allround hengel, en als je een beetje voorn haakt is een #5 helemaal niet overdreven - niet dat je een voorn van 32 cm niet aan een #4 kunt drillen, maar een # is echt geen krankzinnige overkill. In de tijd van splitcane hengels waren de #5 en #6 hengels (of hun tegenhangers destijds - toen lijnen nog op dikte werden geklassificeerd ipv op gewicht) de standaardhengels voor forel (en hier voor poldervissen, voor zover dat toen al gedaan werd). een #4 werd al beschouwd als een niche-hengel.

Persoonlijk zou ik nog steeds adviseren om als eerste hengel een #5 aan te schaffen (en dan bij voorkeur een splitcane natuurlijk... maar daar ben ik niet onbevooroordeeld in ;-) )

Henk

Belgian angler

Ja dat klopt maar mijn keuze naar 4 Komt vooral door dat het merendeel toch kleinere vis gaat zijn
En ik niet echt op water met obstakels vis ik de plaats heb om uit te drillen
Ik heb momenteel nog een 3 en een 7

Gert

https://www.rodcents.org/ccs-database

Ik weet niet of je deze tabel kent? De hengels (en merken) die jij noemt staan er helaas niet tussen, maar het geeft wel een beetje een beeld dat er heel veel hengels "niet zijn wat het AFTMA nummer aangeeft".

Op het forum ook veel over te vinden, met soms oever- en nutteloze discussies. Ik zou het als ik jou was niet lezen, want dan durf je helemaal geen hengel meer aan te schaffen als je bang bent voor een "miskoop".  :)

Daarom nogmaals mijn advies: probeer naar die beurs in Putte te gaan. Zijn ongetwijfeld ook mooie aanbiedingen , ook van andere merken, waardoor je de reis en toegang makkelijk terugverdient.

paul de bruijn

Kan uiteraard niet in je portemonnee kijken maar een setje van Cortland of Airflo kost de wereld niet,en heb je iets wat afgestemd is.Het verhaal van gewicht is allemaal theorie,en gewicht is berekend bij bepaalde lengte lijn.Ik vind zelf een 3 te dicht op een 4 zitten.Weet niet waar je op vist of welk water,maar een 5 geeft wel meer mogelijkheden,denk aan klein streamertje,met wind wat makkelijker te vissen.Denk dat het belangrijkste het gevoel is wat je met de hengel en lijn hebt,dus zoals men al aangaf is het handig te proberen om op die beurs te komen.

Fly4Fish

Quote from: Belgian angler on October 10, 2022, 22:55:36
Met een 5 op voorns is toch beetje te log

Waarom niet een #3 of zelfs een #2 voor het vissen op voorntjes?

Ik vis zelf doorgaans met een #3 op alles, behalve roofvis en karper.
Combineer dit meer een DT lijn en een lichte hengel en plezier verzekerd  :)

Scaramouche

Quote from: Belgian angler on October 11, 2022, 12:09:05
Ja dat klopt maar mijn keuze naar 4 Komt vooral door dat het merendeel toch kleinere vis gaat zijn
En ik niet echt op water met obstakels vis ik de plaats heb om uit te drillen
Ik heb momenteel nog een 3 en een 7

Als je al een 3 hebt gaat een 4 je weinig extra's opleveren. Met een 5 heb je een hengel die netjes tussen je huidig hengels past zonder te veel overlapping. Om maar iets te noemen, in Oostenrijk vang ik hele kleine visjes maar ook sterke 50cm forellen in de volle stroom met een #3. Dus wat je precies denkt te winnen met een viertje snap ik niet helemaal. Met een #5 kun je al wat kleine streamers leuk werpen, dat geeft je iets extra's. De vliegjes die je met een #4 gaat werpen krijg je normaal gesproken ook wel fatsoenlijk op het water met je #3.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Dorski

Quote from: Scaramouche on October 24, 2022, 20:49:43
Als je al een 3 hebt gaat een 4 je weinig extra's opleveren. Met een 5 heb je een hengel die netjes tussen je huidig hengels past zonder te veel overlapping. Om maar iets te noemen, in Oostenrijk vang ik hele kleine visjes maar ook sterke 50cm forellen in de volle stroom met een #3. Dus wat je precies denkt te winnen met een viertje snap ik niet helemaal. Met een #5 kun je al wat kleine streamers leuk werpen, dat geeft je iets extra's. De vliegjes die je met een #4 gaat werpen krijg je normaal gesproken ook wel fatsoenlijk op het water met je #3.

Helemaal mee eens, als je een 3 en een 7 hebt, zou ik zeker voor een 5 gaan.

FSCHAMP

Ik ben ook van dezelfde mening. Ik zou ook gaan voor een #5 als je een #3 en #7 hebt.
Als je al een #3 hebt zou ik met deze aan de slag gaan op voornt(jes). Ik vis de laatste 5 jaar zelfs altijd met een #3 op rivier als het geen echte grote rivieren zijn zoals de Maas/Rijn/Waal enz. Op de doorsnee Belgische rivieren (Ourthe/Aisne/Lesse enz. of Duitse rivieren (Rur/Kyll/Wolf/Kinzig enz. is een #3 perfect. Als je op grotere rivieren vist zoals de Maas/Rijn/Waal enz. en als je zoals ik al een aantal maal gedaan heb in USA op de Snake/Madison/Yellowstone of in Noorwegen bv. Glomma/Trysilelva enz. dan is een #5 of een #6 de ideale hengel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>