Jig-haken?

Started by Martijn, January 18, 2026, 16:41:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Goedenavond,

Ik ga starten met het opzetten van een visdoos Perdigon-vliegen.

Gebruiken jullie hier altijd jig-haken voor, en heeft dit extra merkbaar voordeel?

ik heb in één (duits) viswater gevist waar ik de waarschuwing kreeg dat ik geen jig-haken mocht gebruiken (had ik ook niet, dus hier dacht ik verder ook niet over na)... Verder ook nog niet eerder gehoord.
Ik weet dus niet of dit in meerdere wateren verboden is...

Jig-haken zouden veel minder snel vasthaken op de bodem.
Anderzijds hoorde ik dat, als je slotted beats concentrisch op je haak monteert, je -vrijwel- hetzelfde effect zou hebben (?). Theorie was dat de concentrische beat de haak ook omdraait. Als ik de haakvorm zie, dan kan ik deze gedachte volgen, maar is het idee inderdaad hetzelfde maar effect van een jighaak groter.
Ervaring hiermee heb ik dus niet.

Wat is jullie ervaring?
- worden jig-haken vaker verboden of had ik een uitzondering te pakken?
- is er merkbaar verschil tussen gewone haken en jig-haken (als je de beat concentrisch monteert)?

(deze voorraad aanschaffen zal een paar honderd euro aan materiaal gaan kosten, en wederom verdere uitbreiding van de verzameling... als het met "normale" haken ook zou kunnen maar dan wel met slotted beats zou dit dus niet verkeerd zijn... :-)

Bedankt!

Gert

Ik heb er geen ervaring mee, en geen verstand van. Maar ik vraag me wel af wat de reden zou zijn dat ze verboden zijn. Zou men er bij voorbaat van uitgaan dat er lood wordt gebruikt?

Dorski

Ik heb nog nooit ergens meegemaakt dat er een verbod is op jighaken. Ik vermoed dat je dan net pech hebt gehad dat jij op dit ene water bent geweest waar dit verboden is.
Ik denk niet dat je met een slotted bead een jighaak kunt imiteren. Ik denk dat het effect van een jigaak vele male groter is dan de offset van een slotted bead.
Mijn advies zou zijn; bind je patroon met een paar jighaken en een paar gewone haken.
Ik bind bijna al mijn verzwaarde nimfen tegenwoordig op jighaken.

henkverhaar

Even voor de goede orde, gaat het hier uitsluitend om de haakvorm, of specifiek over jighaken MET verzwaring?

Martijn

ik zag dat ik in mijn tekst een typo had gemaakt... ik gaf "concentrisch aan", ik bedoelde excentrisch... Sorry..

@Dorski, bedankt!

@Henk:
Het water waar mij de jig-haken verboden werd, werd de vorm voor mij op papier uitgetekend (ik had totaal geen idee waar hij het over had...).
Hier tekende hij dus de vorm van de haak met een beat erop. Duidelijk wijzend naar de extra knik in de steel...

Ik ben online ook jig-haken tegengekomen waar ook meteen verzwaring op zit, lijken op de loodkoppen voor shads met een verzwaring doorlopend richting de steel (ik meen deze op een chinese site te hebben gezien) - dit is dus niet wat ik bedoel.

ik heb het dus puur over de haken waar je zelf de beat op zet.
Volgens 2 vliegvissers waar ik mee sprak, zou je met een slotted beat, excentrisch op de haak gemonteerd, op een normale nimf-haak, hetzelfde effect bereiken als een jighaak (bij de jig-haak wordt het effect alleen versterkt).

Maar ik ga het dan inderdaad eerst maar eens een paar haken kopen en het zelf proberen met een beperkte hoeveelheid...

Thanx!

FSCHAMP

Quote from: Dorski on January 21, 2026, 13:55:34Ik heb nog nooit ergens meegemaakt dat er een verbod is op jighaken. Ik vermoed dat je dan net pech hebt gehad dat jij op dit ene water bent geweest waar dit verboden is.
Ik denk niet dat je met een slotted bead een jighaak kunt imiteren. Ik denk dat het effect van een jigaak vele male groter is dan de offset van een slotted bead.
Mijn advies zou zijn; bind je patroon met een paar jighaken en een paar gewone haken.
Ik bind bijna al mijn verzwaarde nimfen tegenwoordig op jighaken.

@Dorski : op veel Duitse wateren is het verboden om met nimfen gebonden op jighaken te vissen.
Je mag er wel vissen met offset beads of de excentrische beads zoals jullie ze hier vermelden.

Ik heb beiden in mijn vliegendoos zitten om dit te vermijden.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sarca2

Is op die Duitse wateren dan bijvoorbeeld de Hanak 450 BL verboden? https://www.czechnymph.com/en/fly-tying-hook-hanak-competition-jig-superb-h450bl of gaat het om van die extreme jig haken waarbij het oog op 90 graden van d steel zit (van die haken die met jig loodkoppen worden gebruikt?

Vraag me ook af waar die verboden gelden, ik ben nooit zo diep in de reglementen gedoken. Geldt dit bv op de Kyl?
::new::

FSCHAMP

Het geldt ook voor de Hanak 450 BL. Op de Kyll is het niet verboden, maar op vele Duitse Rivieren in het Zwarte Woud wel. Hier staat het uitdrukkelijk vermeld op de de vergunning. Ook in sommige Oostenrijkse rivieren is het verboden om met jig nymphen te vissen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sarca2

Ok, bedankt voor deze informatie, inderdaad dus goed om nymphen met andere type haken mee te hebben. Ik ga meteen scud haken gebruiken voor nieuwe te binden nymphen zodat wat variatie heb als ik naar Oostenrijk ga.
::new::

Menno_siemensma

Wat is de redenering achter het niet mogen gebruiken van jighaken dan?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.