Dikke regenboogforellen in B.C.

Started by Mike, December 29, 2025, 21:50:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

In 2024 zijn we met Fish&Trips naar B.C. geweest. We hebben daar enorme hoeveelheden grote regenboogforellen gevangen met af en toe zelfs een zalm ertussen.
Ik had nog wat pov GoPro beelden gemaakt die best de moeite waard zijn om te delen.
Heel apart hoe je daar in het recent afgebrande bos achterelkaar grote wilde regenboogforellen staat te vangen terwijl er overal om je heen dikke zalmen zwemmen.

https://youtu.be/pspm-ETRv5M?si=VvwQRjDFiBiU7Olj

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

paul de bruijn

Zag er bekend uit,behalve dan de French leader.Behoorlijk effectief zo te zien.

sarca2

Ik zit daar al een tijdje naar te kijken dat vissen in BC. Interessant. Wat voor hengel gebruik je daar? Mij werd verteld #10 minimaal voor de visserij op zalm, heb daarom ook een 10 wt gekocht maar jullie lijke wat lichter bezig te zijn maar waarschijnlijk ook geen #2.

Wanneer waren jullie daar? Goed te zien dat er ook rooie rakkers, waarschijnlijkm zalm zitten.
::new::

paul de bruijn

Nou,een 10 is wel aan de zware kant,het kan wel,maar ik heb de laatste keer met een #8 op de zalm gestaan,en met een #6 op de forel,en dat gaf niet echt problemen.
Wel zo dat met een zwaardere aftma je de vis wat sneller kan drillen of stoppen,in geval dikke King of Chum niet geheel overbodig.
Beste tijd is vaak vanaf half oktober,beetje afhankelijk van de optrek en de rivier.In het binnenland duurt het wat langer voor de vis er is dan bv op Vancouver Island.En de optrek per rivier verschilt,heb meegemaakt dat op de ene rivier de vis erop trok,terwijl de rivier kilometer verderop al uitgepaaid was en alleen nog maar kadavers liggen.
En een en ander afhankelijk van de waterstand in de rivier.Wat erg mooi kan zijn als je de vis op zee aantreft,de zalm uiteraard.Die zijn dan helemaal vers en op hun sterkst,dat is waanzinnig.
Je kunt in principe in oktober en november Chum,King,Coho,Pink en Sockeye vangen.Als bijvangst oa mountain whitefish,suckerfish,springjacks en uiteraard de genoemde forelsoorten,Regenboog,Steelhead,Bulltrout en Laketrout.
Overigens niet zo dat al die genoemde soorten ook in alle wateren aanwezig zijn,maar om even aan te geven wat je zoal kunt verwachten.

sarca2

Ok, ooit, helaas ben ik meestal oktober november druk met werk maar zou eens 10 dagen kunnen proberen te plannen. Klink wel als optimum om daar te vissen.

Menno_siemensma

Een #10 is echt geen overkill hoor, vooral met chums en kings, wil je niet 20 min + per vis bezig zijn. Vooral op flink snel stromende rivieren zoals de adams trekken die je hengel driedubbel krom. voor forel tussen de 6 en 8 prima vooral als je wat groter forel kan verwachten is dat echt niet te zwaar. Ja een kleintje heb je dan wellicht niet heel veel qua dril maar mocht er een zalm tussendoor komen heb je tenminste wat in te brengen en een kans die te landen.
Oktober is wel de beste maand wat dat betreft idd.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Fly4Fish

Hallo,

De video was erg leuk om naar te kijken!

Ikzelf heb nog nooit in het buitenland gevist, maar vind zulke filmpjes interessant.

Chapeau !

HenkM

In Canada ving ik 40 inch trophy Steelhead met een 1 handige #8 en dat was zwaar genoeg.
Toen wij er waren waren de Kings al afgepaaid. We zagen ze wel voorbij komem.Vissen van over de meter.
Een #8 was absoluut te licht geweest voor de Red Kings.

Mike

We waren daar in oktober. Ik begon met een 2/3 nymph hengel van 10.6 ft met 14/00.
Dit bleek veel te licht. Heb daarom mn oude 10 ft #4 Z-axis gepakt met 16/00 en dat is eigenlijk perfect. Zalm visten we niet gericht op want die zijn in de paai en vreten ook amper. Zo nu en dan pakte we er 1 maar dat is natuurlijk niet te doen met dat lichte materiaal.  We hebben daar hele grote zalmen gezien en een paar flinke gevangen. Er zitten vissen tussen die je met een normale #10 denk ik ook niet binnen krijgt. Maar ik zou lekker voor de forel gaan daar en die zalmen met rust laten. Als je daar echt gericht op wil vissen lijkt t me verstandig om dat in een andere periode te doen en minstens een 8 te pakken maar 10 is ook niet te zwaar denk ik.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

dit is de onderstaande zalm op een 7/8 hengel, was eigenlijk mee op forel aan het vissen en voor de lol even een  zalmvlieg eraan, maar de zalm pakte de vlieg ook daadwerkelijk en 20 min later en bijna het einde van de backing gezien te hebben, vrijwel compleet uitgebogen haak toch kunnen landen. Dat was 1x en nooit weer gericht op chinook zalm met minder dan een 10. En dit was nog een relatief kleine chinook van net geen meter. (dit was mijn 2012 trip)

Maar ook een grote chum heeft geen moeite met een 10 hengel helemaal tot een handvat krom te trekken een 40m run te nemen als die het op zijn vinnen krijgt en stroomafwaarts gaat. Voor forel zoals gezegd is een 6 wel echt minimale, tot een 7 of 8, ga je bvb op de squamish achter cutthroats aan, dan kan je wel het normale forel spul gebruiken van 4-5je. Bij de monding van de adams zitten ook forellen van dik over de 60-70 of zelfs 80cm die je met een viertje er dan echt niet uit gaat krijgen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sarca2

Ok, boodschap is duidelijk. Goed om meerdere hengels mee te hebben. Voor die rivier waar jullie stonden lijkt mij idd 4 of 5 wt 10 ft euronymph hengel ideaal. Ik zag het aanbod van fish en trips, ziet er goed uit. Is jouw filmpje vanuit Shuswap gebied? Ik denk wel interesse te hebben in hun Trip2. Is nog even maar zal me aanmelden