gezocht: duurzame lijnmand (ik ben niet van de omgekeerde-IKEA-kruk-met-gaten)

Started by Wim Envy, August 14, 2013, 23:11:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wim Envy

Ik zoek zoals het subject al aangeeft, een goede duurzame lijnmand. Ik zie soms vliegvissers IKEA krukken omdraaien en zelfs complete afwasteiltjes ombouwen. Hulde voor jullie creativiteit, maar ik koop maar zeer selectief vismateriaal, en zie graag dat het mooi en duurzaam is. Is er een visser onder ons die zo'n mand in de verkoop doet, of heeft iemand een link naar een interessant mandje.

Voor de bellyboat is hij niet nodig, maar 75% van mijn visserij is struinend door de polder, dus is het eigenlijk onmisbaar.

Sieger



Sieger

Wim Envy

Dat is zeker een strak mandje Sieger, dank voor de tip. Wat kost deze?

edit; ik zie het al, 38,- dat is te overzien.  ::goodjob::

Arno

Wim ik weet niet waar je woont maar ik heb er nog een in de schuur liggen
voor 15 euro mag je hem komen halen in zwolle.
is wel dezelfde bak alleen een andere kleur(blauw)

Gr Arno

Wim Envy

Arno, dank je wel maar ik woon nabij het bescheiden Woudenstein. Naar Zwolle rijden is niet echt een optie. Wellicht dat ik via Dyckers die mand  van Sieger bestel, ziet er echt netjes uit.

Heintje Davids

Quote from: Wim Envy on August 14, 2013, 23:11:06
Voor de bellyboat is hij niet nodig, maar 75% van mijn visserij is struinend door de polder, dus is het eigenlijk onmisbaar.
Omdat????
Zie in polders nooit mensen met zo'n onhandig zware en lompe mand rondstruinen.

Wim Envy

Juist in de polder valt continu de lijn bij het strippen tussen riet en takjes. Dus bij iedere paar meter die ik naar links of rechts ga, moet ik de lijn in meters om mijn hand wikkelen. Nu lukt het wel redelijk om te struinen op het moment dat de lijn in het water ligt, maar een mandje lijkt me veel idealer.

En ik heb het niet over een onhandige zware lompe mand,  ::) maar over een aangenaam lijnmandje...

sietzedevisser

Die linekurv is een erg prettig ding. Ook onmisbaar op de dammetjes van het ovm, zeebaarzen en finten.

Heintje Davids

Het is uiteraard heel persoonlijk en vooropgesteld dat ik liever helemaal geen gebruik maak van een lijnmand, gebruik ik afhankelijk van de omstandigheden tegenwoordig een coil keeper van Orvis of een Flexistripper. De linekurv heb ik ook jaren gehad en vrijwel nooit gebruikt omdat ik het een gruwelijk lomp en groot ding vind. Orvis had of heeft ook een soortgelijke mand, maar dan vierkant en die is in mijn ogen al iets bruikbaarder omdat ie niet zo achterlijk groot is. Het nadeel van de Linekurv vind ik dat ie door z'n formaat eigenlijk altijd recht op je buik zit waardoor je de hengel altijd wat hoger moet houden omdat je anders geen normale strip kunt maken.
Bij het vissen vanaf de kant maak ik, wanneer de situatie daar om vraagt, tegenwoordig gebruik van een coil keeper. Een klein apparaatje dat je aan je riem vastmaakt en waar de lijn tussen geklemd wordt en dus niet op de grond ligt. Bij het wadend vissen gebruik in tegenwoordig een flexistripper die vanaf de kant overigens ook goed te gebruiken is. Zo'n ding is een stuk handzamer dan de Linekurv, veel lichter, kleiner en doet precies hetzelfde, alleen in mijn ogen een stuk comfortabeler en je kunt een flexistripper ook goed op je zij dragen ipv op je buik zodat je een normale natuurlijke strip kunt maken. Uiteraard blijft het persoonlijk maar ik zou het eerst eens uit proberen voordat ik tot aanschaf van zo'n grote lijnmand overging. Door schade en schande wijs geworden (nou ja, wijs :))

jelle

duurzaam??????????

nou zag ik toevallig een veldje met vlas, daar kun je ook een mooi mandje van vlechten
duurzaam en van de zaadjes kun je weer een nieuw mandje kweken.
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Wim Envy

Quote from: jelle on August 15, 2013, 20:16:02
duurzaam?????????

duur·zaam (Dikke van Dale)
1 lang durend
2 weinig aan slijtage of bederf onderhevig
3 het milieu weinig belastend

Vooral gericht op 1 en 2 dus, grapjas  ;) En als we dan toch elkaars woorden ontleden, zou ik in jouw onderschrift achter 'jou vingers' en 'jou hersens' en 'w' voegen, daar het een bezittelijk voornaamwoord betreft.  ::blabla::

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Wim Envy

Heintje Davids, van zowel een coilkeeper als een flexi-dinges heb ik nog nooit gehoord. Ik ga eens wat speuren over het web, prettig om meerdere opties te hebben. Ik heb wel eens een vierkant mandje geprobeerd, zonder binnenwerk maar daar werd ik absoluut niet vrolijk van. Zoals hierboven al aangegeven, ieder keer raakte de boel in de war.

Dank voor het meedenken.

Rena

Dit lijnmandje wordt beschreven in de laatste flyfishing and flytying.

Zelf heb ik hem ook en gebruik hem eigenlijk alleen aan zee, ben er tevreden over.
Wel is het zo dat ik hem laag laat hangen om het verzamelen van de lijn makelijker te maken.
Voor andere visserij vind ik het persoonlijk erg onhandig.

Een methode die ik gebruik als ik veel beweeg langs het water, is het verzamelen van de lussen tussen mijn vingers.
Als je door hebt hoe je het moet doen, is het erg handig.
Werkt ook prima als je lijn door de stroming niet goed schiet.


TL, Peter

Sieger

Volgens mij heeft H.D. deze ook... maar best aan de prijs.... De Linekurv is inderdaad best groot, maar wel te doen vind ik. Ik kan hem ook op de heup dragen, maar misschien ligt dat aan de omvang....  8)

http://www.flyfishing-and-flytying.co.uk/reviews/view/cftx-300_line_basket/


Sieger

Heintje Davids

Als je veel moet lopen in de buurt van obstakels lig je 3 keer per dag op je gezicht omdat je niet kunt zien waar je loopt met die gootsteen op je pens. Wat mij betreft alleen geschikt om te waden.

Arno

wel een beetje kort zichtig Heintje je kun de bak ook naar je heup draaien en zelfs doordraaien naar je rug
helemaal geen probleem dus met lopen
en dat niet iedereen jouw mening deelt is toch geen reden om zo te reageren kom op man.
be happy ::duim:: ::proost::

Gr Arno

Sieger

Quote from: Heintje Davids on August 16, 2013, 00:06:03
Als je veel moet lopen in de buurt van obstakels lig je 3 keer per dag op je gezicht omdat je niet kunt zien waar je loopt met die gootsteen op je pens. Wat mij betreft alleen geschikt om te waden.


;D  Wijs uit eigen ervaring....

Nee flauwe kul... denk dat iedereen zijn/haat eigen overweging daarbij heeft....


Sieger

Heintje Davids

Wat ik er maar mee wil aangeven is wat de mogelijkheden en de onvolkomenheden zijn arno. Natuurlijk kun je dat ding draaien maar wanneer je om de 1 of 2 worpen een metertje of 2 wilt doorlopen over hele gladde grote keien dan werkt dat dus niet. Heeft dus niets te maken met gelijk willen hebben. Je mag helemaal zelf weten wat je prettig vindt en doen wat je wilt maar kortzichtigheid is je ogen sluiten voor andere mogelijkheden. Voor het gebruik wat jij ervan maakt in denemarken is ie best bruikbaar, maar voor het struinen over gladde grote keien op schuine oevers zoals op sommige zeebaarsstekken op rozenburg vind ik dat ding niet echt geschikt en zijn er wat mij betreft betere opties. En ik denk dat wanneer je de mand in de polder wilt gebruiken dat je dan ook niet iedere keer de moeite neemt om na iedere paar worpen dat ding naar je rug of zij te draaien wanneer je weer een paar meter doorloopt. Maar excuses dat ik je Linekurv zo oneerbiedig een gootsteenbak heb genoemd  ;).

Wim Envy

Sieger, dank voor de link. Maar ik vind 99,- vrij veel. Ik begrijp inderdaad dat het qua zicht zijn beperkingen heeft, en over gladde stenen zelfs levensgevaarlijk is. Strippen doe je sowieso niet recht onder je buik lijkt me, dus de mand zal meer op mijn linkerheup hangen. Misschien moet ik als een krab gaan struinen, pootjes naar rechts, lekker veilig :o.

Wanneer ik dan op zeebaars vis rondom de blokkendammen, -en niet vanaf de belly-boat-, kan ik me het 'lussen-draaien' eigen maken. Dat vind ik ook een heel aardige tip. Dank you'all...

Rena

Dat is wel duur, €99. Mijn mandje koste ongeveer €45 in Noorwegen en dat was inclusief verzending.
Moet dus wel goedkoper kunnen lijkt mij...

RiverHunter

Bij Henk Peeters, gisteren stonden er wel 10/15 stuks, ff contacten en je weet het, ohja de zelfde als Sieger.

Gr, Ron.

Rene V.


Rena

Quote from: Rene V. on August 16, 2013, 13:46:06
Linekurv kost bij Martin hengelsport 45 euro.

Groet Rene V.

Linekurv... hos Martin sportsfiskebutikken ... nice one Rene :)

Wim Envy

Quote from: Rena on August 16, 2013, 18:20:13
Linekurv... hos Martin sportsfiskebutikken ... nice one Rene :)

Ik heb werkelijk geen benul wat je zegt, laat staan dat ik kan meeveren op de amusementswaarde...  ::wtf::