Bahamas begin Maart '19

Started by rnootebos, November 27, 2018, 16:50:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Wat Ben zegt klopt wel, zei Sepp ook al, maar die stond er al om 5-6uur in de ochtend zonder surfers, want die had ik ook voor dat oude huisje mag dat wel??
Maar ze zwemmen daar inderdaad rondjes, dus laten liggen en afwachten een 15min ofzo, niet vervelend daar haha.
Maar ik heb ze ook zien tailen daar en in alle opwinding aanwerpen en hup die wind deed hem erbovenop landen, die was weg grrrr.
Hele grote tarpon gezien, die kon niet onderwater blijven met zijn staart zo groot, komt een surfer aan en weg vis, die ging gewoon door tot die zeedam de lullo!
Paar permits ook gezien, begreep van Edwin dat je erachteraan moest rennen, nou pfffff die waren mij te snel.
Toen maar met zoonlief gaan snorkelen die durfde niet alleen, insmeren....moet dat? De rest is duidelijk, koorts en niet te genieten of kunnen slapen zo rood.

Bone F

Tijdens mijn vissen op noord Sorobon zwom er ook regelmatig. een ca. 1m.Tarpon en die lust graag Bonefish! Misschien dat ze daarom ook wel minimaal aanwezig waren.

rnootebos

Op 5 Maart ga ik met 'Bonefish Simon' Bains op Nassau een halve dag op stap (lokale gids - wereldberoemd in de Bahamas). Dan hoop ik redelijk wat te leren over vissen op bonefish daar - zodat ik de rest van de vakantie zelf op stap kan gaan. Indien nodig kan ik waarschijnlijk op Eleuthera nog een keer met een gids op pad...

Nog twee weken te gaan :D
Never confuse education with intelligence...

Mike

Quote from: Bone F on February 15, 2019, 09:12:50
Tijdens mijn vissen op noord Sorobon zwom er ook regelmatig. een ca. 1m.Tarpon en die lust graag Bonefish! Misschien dat ze daarom ook wel minimaal aanwezig waren.

Dan zou ik mij daar toch op focussen. 1 m tarpon is prima te doen met een #8 en een streamertje.
Ik denk overigens dat dat wel meevalt.
In Cuba heb ik regelmatig baby tarpons en scholen met bonefish gezien die vlak naast elkaar over de flats cruisen. Tarpon focust zich over t algemeen hoofdzakelijk op Sardines, mullet en reefsquid.
Baracudda's hebben ze wel een bloedhekel aan. Ik heb ook heel vaak gezien dat baracudda's met een bloedgang achter bones aan jaagden. Ook tijdens t drillen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

#29
Nou ik ben benieuwd of je hem ook spot, moet je wel hard door het water kunnen lopen want hij is zo weer weg! 😊 Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd maar ja als ze zo aan het cruisen zijn lastig.
En Marcel dat heb ik allemaal niet gezien hoor en ik durf te zeggen dat ik toch redelijk getrainde ogen heb. Het was gewoon minder. Ik ben niet zo vroeg op pad gegaan. En dan was daar ook nog zo'n bijdehandje die zei dat de bones na 5en bij Sorobon naar de kust kwamen, nee dus allemaal gejeweetwel.

Mike

Ja, dat is t probleem met de meeste vissen in die tropische wateren. Die komen met een bloedgang voorbij. 1 halve kans en t is over.
Super frustrerend maar dat maakt t ook zo leuk en uitdagend.
Ik bereid me mentaal vast voor op weinig tot geen vangsten, dan kan t alleen maar meevallen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bone F

Kijk now you're talking! Lukt het jou wel (legaal) dan ja wat dan  ;D.

drefter

Bone f  ik ben ook net terug 2 weken Bonaire  maar heb je niet gezien of zien vissen heb wel paar uurtjes gemaakt en inderdaad weinig gevangen stuk of 5 bones  en het een en ander aan stekelige  vissen.

Bone F

Wat meer details misschien? Ik zo nu en dan wel een vv'er gezien maar vangen nee. Als je alleen op Sorobon gevist hebt was jij waarschijnlijk een van hen. Daar is volgens mij de enige legale plek om bones te vangen.

MarcelN

Nee hoor, Drefter ving ze aan de kust, daar mag iedereen vissen!

Bone F

Knap gedaan hoor, als dat de kust aan de oostzijde is met die golfslag. Een kennis van mij  snorkelt daar wekelijks op diverse plekken maar heeft daar nog nooit een bone gezien wel regelmatig tarpon. Ik heb daar ook wel wat klein spul gevangen waaronder een kleine palometa. Nou Mike je weet nu waar je zijn moet. :)

MarcelN

Nee was de rustige westkant.

Ochi

#37
Bones zwemmen ook gewoon in Kralendijk tussen de boten die daar voor de kade los in zee liggen op de flats.
Touwen van de boten zijn je uitdaging en dat lijken ze te weten ook :-)
Het is echt niet alleen Sorobon maar het concenteerd zich wel hoofdzakelijk in een straal van 10km rondom Sorobon maar ook veel daar aan de westzijde.

Ben er 1 keer geweest met zo'n grote boot en in 2017 om te vissen maar net als zo vaak is een paar dagen zoeken op verschillende momenten van de dag belangrijker dan alleen vissen. In 18 dagen 1400km rijden op Bonaire is een kunst hoor. Google earth is your friend en ook iemand die je voor de eerste dagen op weg helpt zodat je tussen het zoeken door ook nog ff kan vissen.

Mike, jou ervaring is goed genoeg en je gaat er gewoon bones vangen!!

Oh ja en als je echt grote Bara's wil vangen dan kom je die met harde wind ook nog wel vlak onder de kant tegen. Zoals je weet is dat niet mijn ding maar anderhalve meter heb ik een paar keer gezien  :o

Greetz Ochi

Mike

Quote from: Ochi on February 17, 2019, 10:42:01
In 18 dagen 1400km rijden op Bonaire is een kunst hoor. Google earth is your friend en ook iemand die je voor de eerste dagen op weg helpt zodat je tussen het zoeken door ook nog ff kan vissen.

Mike, jou ervaring is goed genoeg en je gaat er gewoon bones vangen!!

Greetz Ochi

Nou, dat hoop ik dan maar. Mijn ervaring is hoofdzakelijk met skiffs en gidsen. Ik laat de gids meestal met mn vismaat achter en ga dan zelf aan de wandel maar dan loop ik in elk geval al wel op een flat waar ze zeker zitten. Spotten en aangooien gaat prima maar ik moet ze wel eerst vinden.
Ik ben niet te beroerd om flink te fietsen maar 1400 km is me toch wat veel  ???
Ik ga gewoon met mn maatje een beetje rondfietsen net zolang todat ik ergens vis zie. Flamingo's en andere delicate zaken vermijd ik en bordjes met no trespassing negeer ik maar ff todat ik wordt weggestuurd door iemand van bevoegd gezag. In elk geval hartelijk dank voor alle tips.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Mike, die iemand zie je niet maar hoor je vanzelf  ;D
Sepp is er ook nog niet zo lang van terug en drones patrouilleren er met grote regelmaat, laat je dat dan ook weten als ze je gepakt hebben?

Mike

Ja hoor.
Ik zal een eerlijk verslag doen... als ik terug kom en niet in t gevang eindig  ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Fietsen  ::wtf::

Het is er warm en er wordt niet veel gefietst, kijk je wel een beetje uit!
Ik weet niet waar je zit maar als het rond Kralendijk is dan zijn het toch wel afstanden voor de fiets met die temperatuur en wind.
Vergeet niet dat om op sommige stekken te komen je een 4 a 5 km over een dirth road rijd dus huur wel een fiets met dikke banden en neem een plaksetje mee.
Meest voorkomden oorzaak op de Antillen van een lekke band zijn de doornen van een cactus en op elk van de ABC eilanden ben ik al bij een bandenboer geweest beter beken als la platta  ;D

Bone F

#42
Rustig stukje westkust daar staat de oceaan vol op! Ik heb alleen maar golven gezien die 5/6 m. hoog op de kust klappen. En voor Mike Kralendijk Sorobon is 9km. Het zuidelijke puntje waarschijnlijk 3a 4 km. verder. Wie had het over 1400km. op een eiland van 39 x 12km.? Jammer Mike dat je kennelijk geen respect hebt voor regels tbv natuurbehoud dat zegt toch wel iets  >:(.

Mike

Quote from: Bone F on February 17, 2019, 15:56:47
Jammer Mike dat je kennelijk geen respect hebt voor regels tbv natuurbehoud dat zegt toch wel iets  >:(.

Het ligt iets genuanceerder dan dat. Van mensen die er zijn geweest en van locals die ik telefonisch heb gesproken, heb ik begrepen dat zo af en toe een visser wordt gedoogd, zolang je in elk geval maar ver uit de buurt blijft van de flamingo's. Daar gaat het ze namelijk in de hoofdzaak om.
De "no trespassing" bordjes zouden hoofdzakelijk bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat er geen grootschalige recreatie gaat plaatsvinden. Denk aan vogelaars die te dichtbij komen om foto's te maken, zwemmers, kite surfers of andere activiteiten die de rust ernstig verstoren.
Voorzichtig stapvoets rondlopen om hier en daar wat te vissen zou volgens een aantal locals en vissers die ik heb gesproken geen probleem zijn.
Mocht ik daar horen dat het wel een probleem is ga ik er weer weg.
Heeft dus niets te maken met een gebrek aan regels tbv natuurbehoud.
Ik gedraag mij op de flats in Bonaire niet anders dan ik al deed in, Belize, Cuba, Aruba en Australiƫ. En daar heb ik alles ook netjes achter gelaten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Poehpoeh,

Wat zullen ze zich op Bonaire druk maken over die enkele bonefisher.
Men is daar overal goudeerlijk, coruptie komt er niet voor en een keertje vissen achter een bord is daar zeker een zware misdaad. Zag bij de gevangenis allemaal huilende partners van vliegvissers staan.

Ik rij nooit te hard, nooit door een oranje stoplicht en stop voor iedereen op een zebrapad.

Ben benieuwd hoe het op de bahama's is zouden daar ook borden staan?

Greetz Ochi

Bone F

Mike dat zijn allemaal "brothers in arms", neem eens contact op met Stinapa dan hoor je een heel ander verhaal.

rnootebos

Quote from: Ochi on February 17, 2019, 20:55:54
Poehpoeh,

Wat zullen ze zich op Bonaire druk maken over die enkele bonefisher.
Men is daar overal goudeerlijk, coruptie komt er niet voor en een keertje vissen achter een bord is daar zeker een zware misdaad. Zag bij de gevangenis allemaal huilende partners van vliegvissers staan.

Ik rij nooit te hard, nooit door een oranje stoplicht en stop voor iedereen op een zebrapad.

Ben benieuwd hoe het op de bahama's is zouden daar ook borden staan?

Greetz Ochi

Ik zal je het laten weten Ochi - wellicht staan er bordjes om je naar de beste bonefish stekken te loodsen: 'Best place for bonefish, 2 hours before and after high-tide', take a left turn behind the pineapple tree. PS: Leave only footsteps...

Gegroet,

Richard
Never confuse education with intelligence...

Bone F

#47
 Blijf dromen Richard  :D. Hoog/laag water verschil is maar enkele 10 tallen cm's.

Ochi

Quote from: rnootebos on February 18, 2019, 16:28:15
Ik zal je het laten weten Ochi - wellicht staan er bordjes om je naar de beste bonefish stekken te loodsen: 'Best place for bonefish, 2 hours before and after high-tide', take a left turn behind the pineapple tree. PS: Leave only footsteps.


Nou het komt wel lekker dichtbij nu en er niets zo magisch als je eerste bone van een trip die je reel laat roken door de explosiviteit van deze vis.
Sorry dat we je topic weer verkracht hebben :-[
Ik denk dat je nog wel een spawning shrimp kan gaan binden of een turneffe crab.
Er is vast nog wel een plaatsje in je doos  ;D

Greetz Ochi

Mike

Quote from: Ochi on February 18, 2019, 19:29:00

Sorry dat we je topic weer verkracht hebben :-[

Greetz Ochi

Oh idd, mijn excuses. Jou topic ging aanvankelijk over Bahama's en ik loop maar door te zagen over Bonaire. Ik had dat niet eens meer door.
Als je nog tips nodig hebt voor goede bonefish vliegen, lijnen oid, laat maar weten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER