Mijn nieuwe doel...

Started by Jan Muisers, February 10, 2011, 20:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers

Twee jaar geleden mijn, vroeger gestelde, doel bereikt...na 17 jaar.. : Een vlagzalm vangen van meer dan 50 cm. en/of meer dan 1 kg.
Criteria : De vlagzalm MOET in de rivier leven, dus niet vanuit een meer op de rivier komen paaien, en ik MOET hem vangen met een droge vlieg.
Als je ervanuit gaat dat dergelijke vissen nagenoeg niet meer stijgen naar droge vliegen, een onbegonnen zaak....Maar, toch gelukt. Helaas duurde de euforie niet zo lang. Heel negatief gezien viel ik in een diep gat  ::koffie01:: ......Wat nu ?

Ik ben een echte vlagzalm fanaat......Zweedse vlagzalmen.  Forellen zijn voor mij een lastige bijvangst ( Niet negatief bedoeld hoor...het is gewoon mijn mening)
Wat moet nu mijn nieuwe doel worden ? Een vlagzalm van boven de 60 cm ? Ze zijn gevangen in Zweden, echter in meren en dat is nou net niet mijn hobby. Lekker snel stromende rivieren, daar hou ik van.

Door mijn ziekte van afgelopen jaar, heb ik de eigenaardigste dingen gedaan, waaronder lezen.....veel lezen. 

Yes, mijn leven heeft weer zin...niet alleen omdat het met de gezondheid weer beter gaat....nee, ik ga een vlagzalm van 3 KILO   vangen  8)

KAN NIET, hoor ik jullie al zeggen. Dat is het mooie ervan...is nagenoeg onmogelijk, MAAR KAN WEL. 

Nee, niet in een rivier of in een meer...nee, in de zee. Het gaat om in zee levende vlagzalmen. In de Botnische golf, en dan hoofdzakelijk in het bovenste gedeelte, zowel aan de Zweedse, als aan de Finse kant. (Ja Ja, ik weet 't..de zee stroomt ook niet zo snel ., maar 3 kilo ?)

Ik heb gelezen dat de gemiddelde vis 1 kg. weegt, maar er zijn vissen gevangen van over de 3 kg. Gezien deze vlagzalm in aantal aanzienlijk is terug gegaan, de afgelopen 100 jaar, zal de 3 kg. er niet zo snel inzitten...maar he, ik ben pas 50 dus dat moet nog te doen zijn.....toch?? ::fluiten::   
Nog even afwachten of het enkelhandig vissen nog zal gaan, maar ik denk dat voor m'n nieuwe doel, een tweehandige, lichtere hengel ook zou kunnen voldoen.

Nog even een vraagje aan de heren zeeforel vissers : ik weet dat jullie meestal in Denemarken vissen, maar ooit iets gehoord over dit soort Thymalus Thymalus ?  Er schijnen twee sub species te bestaan..de Island Grayling en de Roaming grayling. Wat het eerste betekend, kan ik nog wel raden maar die tweede...ik wist niet, dat die vissen iets met mobiele telefonie te maken hadden   ::slaan::

Ik zal jullie wel laten weten, als mijn nieuwe doel bereikt is......over 30 jaar of zo.  ;)

Hier nog een pdf file, met wat info over de vis en de visserij.  http://www.pro-flyfishing.fi/download/sea_grayling.pdf

Mocht het toeval er zijn, dat er iemand info over deze vis heeft...alles is welkom.

Jan.


Bert J.

Vlagzalm vind ik een geweldig mooie vis. Niet dat ik er ooit op gevist heb, maar wat niet is kan nog komen...
Ik wist in ieder geval niet dat de vlagzalm op zee voorkomt. Helemaal nieuw voor mij. Wel heel interessant.
Misschien dat door het voedselaanbod ze zo zwaar kunnen worden?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Sieger

Moooooooi doel Jan en een mooi vooruitzicht om er achteraan te gaan... Doelen najagen is met vissen niet helemaal mijn ding, maar als het dan toch moet graag doelen die zeer lastig te halen zijn... Kun je er tenminste lekker lang over doen...

Ik probeer eerst die van 30+ cm maar eens te pakken in Duitsland... Zal al lastig zat worden... ;)


Sieger

HappyFisherman

Misschien ook wel een goed idee Jan, om het jezelf heel erg moeilijk te gaan maken  ???
Ik hoop dat het lukt, wanneer ook...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Is zeker een mooi doel Jan. En ik hoop van harte dat het je ooit gaat lukken.
Maar ik hoop toch ook wel dat we nu niet de komende 30 jaar of zo verstoken blijven van je andere bijdragen op dit forum ;).
Want de kunst van het binden die jij beheerst, inclusief de nuttige tips die je daarbij geeft, en materiaalkennis in het algemeen zijn en blijven voor velen van ons leerzaam.

Wat die vlagzalmen betreft: is voor mij ook nieuw dat die in zee voorkomen.

Groet,
Gert

Jan Muisers


Och, als ik heel eerlijk ben, was de tijd, die ik bezig was gedurende die 17 jaar, mijn doel te bereiken, zeker zo mooi, dan het vangen van de vis. Dus de weg naar het doel, IS het doel, zal ik maar zeggen.

En wat het binden betreft : Of ik weer kan vissen, dat weet ik niet, maar van het binden zullen ze me weg moeten slaan.
De vliegen zullen wellicht niet meer worden, zoals ik ze zou willen hebben, maar toch...ze zullen een knuppel mee moeten nemen. ;D

Jan.


Useless

Altijd leuk om jezelf nieuwe doelen voor te houden Jan, daarmee hou je jezelf aan de gang. Je zou ook kunnen gaan voor een 60 plusser.
Ik wist niet eens dat ze zo groot konden worden totdat ik 12 jaar geleden in de Otava viste in Tjechie. Ik viste daar een paar dagen met een heel jong gozertje die daar een huisje (nou ja, huisje; het was een heel groot wijnvat met een brits er in) had gehuurd.
Op een ochtend kwam hij me halen en liet me bij aankomst een , helaas inmiddels dooie, vlagzalm zien die hij die ochtend had gevangen. Hij was maar liefst 68 centimeter groot. Een mosterlijk grote vis. Zo groot had ik ze nog nooit gezien en heb ik ook nooit meer gezien, maar blijkbaar bestaan ze dus wel. Misschien ook een leuke uitdaging voor je. Enfin, ik lees over een jaar of 50 je verslag wel  ;D.

Jan Muisers


Evert, ik had de camera wel bij me  ;) (Maar ik denk dat je de foto's wel kent.)

Ik zie nu, dat ze de klinkhammer nog in de mond heeft.




Hier gaat ze terug naar huis. Zo zie ik ze het liefst.




Jan.

johannes

dat is wel een heftig doel
wat een gave foto die tweede
het is leuk om doelen na te streven meestal stel ik ze niet zo scherp als jouw doel hoor.
hoe is het met de kleurenpracht van de vlagzalm op het zoute veranderd dat of houden ze de kleuren?

veel succes


Jan Muisers


Geen idee welke kleur ze hebben, Johannes. De enige foto's die ik gezien heb, staan in de link die ik erbij geplaatst heb. Ze zien er daar een beetje bruin / goud kleurig uit, maar of dit nou de echte kleur is???

Jan.


Rossie69

#10
toen ik mn eerste ving hield ik die stevig vast,nadeel stond op een steen net zo groot als een klinker.
en in de stroom,en was al donker aan het worden,de boys waren best wel een stukkie van me vandaan.
dan is het verdraaid,moeilijk een mooie foto te maken,dat vondt ik jammer,dus verkozen we maar ieder zijn weg te gaan.
ik schreeuwde het uit zo blij als een klein kind.

:)

Jan begijp je doel helemaal,vooral voor zo,n mooie vis.


maurice

een mooi doel Jan.
ik hoop dat het je snel mag gaan lukken en wij dus mee mogen genieten van de foto`s.
ik hoop dit jaar de eerste te vangen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Inderk

Jan,

Zodra ik even tijd heb zal ik een stuk uit een Fliegenfischer ff voor je scannen.
Of heb je daar al een Duits artikel van?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan Muisers


Inderk, dat heb ik al...en Klaas, ik heb een Zweeds onderzoek naar de paai plaatsen. Daar zat ook een kaartje bij, welke plekken ze paaien en ook waar ze te vangen zijn.


Jan.