Schotland tips gevraagd

Started by iMarco, February 14, 2020, 21:20:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

iMarco

Beste vliegvissers,

Ik zie door de bomen het bos effe niet meer. Ik wil graag vissen in Schotland in juni en heb wel wat internet zitten afstruinen naar wat te doen. Veel info maar heb effe behoefte aan wat concrete tips. Ik heb ook op fishpal gekeken maar het aantal stekken dat daar beschikbaar is, lijkt zeer beperkt. Misschien dat nog niet alles is geactiveerd voor de boeking of iets dergelijks. Is het handig om vooral de bergen in te trekken voor onderstaande wensen? En waar kan ik dan het beste zijn?

Dus als jullie suggesties hebben hoor ik het graag, al dan niet via een privé bericht. Ik ben op zoek naar:
- vis: forel en als het zo uitkomt zalm maar geen must
- water: rivier niet al te breed (<20 mtr), voorkeur voor wat afwisseling in riffles en pools

Veel dank voor het meedenken.

Marco


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gert

Ik ben er vorig jaar augustus geweest. Motor- en kampeervakantie, maar ik ga ook altijd vissen als de gelegenheid zich voordoet. Heb dan echter niet alles bij me dus maak het mezelf niet te moeilijk met de stekken.
Heb ook maar weinig gevangen, maar wel een paar mooie stekken gezien. En ik had het "geluk" dat er in Lochawe 33.000 regenboogforellen waren ontsnapt uit een kwekerij en die wil men zo snel mogelijk weggevangen hebben, dus gratis vissen in een zalmrivier. Heb er helaas voor hun alleen een paar beekforellen gevangen ;)

En ik heb een mooie fishery gezien waar ik wel had willen vissen, maar dat mocht niet op zondag - is heel vaak zo dat je op zondag niet mag vissen. Kan ik nog wel terugzoeken als je geïnteresseerd bent.

Verder vond ik achteraf het midden en oosten mooier en vooral: geen last van midges! dan de westkant.
In de minder interessante rivieren kun je vaak gratis vissen. Ze hanteren eerder het systeem dat je toestemming moet hebben ipv een vergunning.
Ga je kamperen? Dan is dit ook wel een mooie plek: Invernahavon Caravan Site aan de River Truim. Campingeigenaar heeft een "eigen" stuk rivier waar ik bij de camping gratis mocht vissen, ook op zondag. Rivier mondt vlak bij de camping uit in de Spey, waar je een vergunning voor kunt kopen.

Heb je hier wat aan?

Groet,
Gert

iMarco

Dank voor je reactie Gert. Ik ga kijken!

Marco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iMarco

Ziet er goed uit Gert. Misschien doen we die camping nog wel effe aan... Inmiddels tickets en een defender geboekt met daktent in inverness.

Als er nog meer tips zijn qua route of mooie plekken om te vissen hou ik mij aanbevolen.

Gr
Marco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Scaramouche

Vanuit Inverness kun je vrij makklijk the great glen inrijden, en dan kom je bij Drumnadrochit bij twee leuke riviertjes die precies aan je wensen voldoen. Zeker de Enrick is mooi en daar trekt ook wat zalm op vanuit loch Ness. iets doorrijd naar Invermoriston kom je bij de Moriston river, die is ook mooi maar wel wat breder. Weer wat verder kom je bij de Oich, en daarna de Garry. In de Garry heb ik een paar keer heel leuk brookies gevangen.

En zo kun je helemaal doorrijden tot Fort William en steeds weer andere riviertjes tegenkomen. de wat grotere rivieren kunnen gereserveerd zijn voor zalmvissers. als je de bergen in gaat kom je in wild terrein met veel meertjes waar allemaal wel bruine forel zwemt, maar overwegend klein spul.

bij Drumnadrochit kun je rechtsaf de bergen in richting het plaatsje Cannich. Daar stroomt de Strathglass, een heul mooi riviertje in een fantastisch landschap. Destijds was het daar gratis vissen maar ik had geen spullen bij me toen. Ik zag veel zalmvissers daar in het water staan en in het restaurant waar we aten stond 'locally caught trout' op het menu. zal dus wel wat zitten  :)

Tickets kun je meestal ter plekke bij de river keeper kopen, bij de rivieren zelf staan dan honesty boxes of een telefoonnummer. Mijn ervaring is dat als je de river keeper belt, hij zegt "ga maar vast vissen, ik vind je wel" en dan kom ie een uurtje later langs voor een praatje en een ticketboekje. day tickets voor forel zijn heel betaalbaar. Heb wel contant geld bij je.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iMarco

Dank Scaramouche. Bruikbare tips!!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk