nimfen zonder beetindicator

Started by sebas-vh, March 23, 2011, 19:38:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

sebas-vh

Hallo allemaal,
Ik heb eigenlijk tot nu toe alleen maar met de droge vlieg gevist.
Nu zou ik graag wat meer met de nimf willen gaan vissen.
Heb wel een paar keer met de nimf gevist, maar MET beet indicator.
Ik vond het wel leuk alleen was ik een beetje het 'vliegvis gevoel' kwijt.
Zat alleen maar naar dat ding te kijken en leek net of ik met een veel te dikke lijn aan het dobber vissen was.. :-\
Ook het werpen was minder met zo'n ding aan je lijn..

Nu zou ik graag willen leren nimfen zonder beetindicator. Ik vis gewoon op stilstaand water dus het moet gewoon kunnen dacht ik zo.
Heb veel site's afgezocht maar ik heb niet echt nuttige informatie kunnen vinden.
Zou iemand mij een paar beginners trucjes kunnen vertellen, waardoor ik morgen niet volledig kansloos aan de kant sta.. ;D


   
Gr Sebas

sebas-vh

#1
hou ik me hengel als de lijn uitgestrekt voor me ligt met de punt omhoog of naar benden gericht.
Moet ik de hengel voor me houden of juist opzij?(naast me)
Moet er spanning op mijn lijn of laat ik me lijn in een soort 'lus' vallen.
Gr Sebas

HappyFisherman

Zorgen dat je contact houdt met de vlieg is dan belangrijk, zodat je de aanbeet kunt voelen. Probeer gewoon uit wat jij het makkelijkst/fijnst vind.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Ik begrijp je gevoel van het dobbertje vissen en heb het ook een beetje, maar zonder indicator gaat het op stilstaand water ook als je super goed naar je leader op het water kijkt.

Wat ik fijner vind als je in de bovenste meter wil vissen is een leader van 3meter met op 1 meter van je droge vlieg op de punt een kort stukje nylon (droppertje) aanbinden (10cm) en daar een licht verzwaard nimfje aan.
Dat trekt je leader mooi onderwater (is goed voor de droge vlieg)  en je hebt toch een soort van beetverklikker.
Doordat je nimf zakt komt je vlieg heel langzaam dichter bij, en dan haal je zeer langzaam wat lijn binnen zodat je nimf weer stijgt....
Mooie methode om droog en nimf tegelijk te vissen.
De eerste 10 keer dat je zo gaat vissen ga je veel vloeken omdat je vaak in de knoop zal hangen...,  maar eens het je lukt...

Als je veel dieper wil nimfvissen kan je een vrij grote droge vlieg aanbinden en in de haakbocht een lang stuk nylon aanbinden (lengte ifv waterdiepte) en daaraan je stevig verzwaarde nimf. Dit werpt veel makkelijker als de eerste methode en het is vaak lachen als de zoveelste vis even komt kijken aan je droge vlieg en dan er kwaad een mep op geeft met zijn staart (afgelopen weekend nog mee gemaakt) en ondertussen heb je je nimf op de juiste diepte hangen.

Mijn ervaring is dat ik nooit overtrek als ik mijn hengel een beetje schuin weg hou (niet recht naar de vlieg) en een klein boogje laat hangen.

succes

Bart

Troutbuster

Het kan prima met, maar idd. zonder is fijner vissen!
Ik vis vaak met 3 kleine (#16 en 18) verzwaarde nymphen (tungsten 2 mm) zonderverklikker.
de aanbeten zijn (vaak) onmiskenbaar maar.....
Vaak zijn de omstandigheden er niet naar en moet je wel een verklik methode toepassen.
Ingevette leader is er een echter bij wat ruwer water niet of nauwelijks waarneembaar
Een standaard beetverklikker is dan de oplossing.
Ik vis graag wedstrijden en veelal is de regel géén beetverklikker!!
Wel toegestaan is 3 vliegen!!
Dus.... de topdropper wordt dan standaard een redelijk forse, goed drijvende (foam of Poly yarn) droge vlieg
In eerste instantie een goede beetverklikker maar in 2e instantie tevens een goede vis verleider!!
Het gebeurt te vaak dat bv forel op de beetverklikker slaat, en dan is het wel ff lekker dat er in je beetverklikker een haak zit!!!
Ook een oplossing bij wat ruwere omstandigheden is vissen met een intermediate lijn en 2 of 3 nymphen
Deze "gaan" dan horizontaal door het water (een goede effectieve aanbieding!!) en je vist dus onder het ruwe (wind en kabbel) wateroppervlak door.
Vissen op gevoel dus!!

Succes

Jan.
"Petri Heil"


maurice

het meeste is al gezegd,
persoonlijk vindt ik het ook fijner dan met verklikker maar ja soms is het beter.
wat ik er nog aan toe wil voegen is dat het binnen strippen op verschillende snelheden ook belangrijk is.


maar voor de rest,
hou je lijn strak en je voelt hem of haar wel.

weet wel dat Karel nu ook mooie leaders maakt met oranje kop.
zie je de aanbeet wel maar je hebt geen bolletje op je lijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

brian

dat zonder beetverklikker is leuk als het warmer is word waarneer je de vis ziet en aanwerpt, dan vis je op zicht.
maar daar heb je nu nog niet zo veel an

@troutbuster, mag je dan(bijna) overal in nederland met 3 vliegjes vissen? ik dacht altijd 2

Troutbuster

Brian,
Op de meeste forellenplassen maar met één vlieg!!
Daar komt dus de conventionele beetverklikker van pas.
Tijdens wedstrijden (bv VNV NK) mag men met max 3 vliegen vissen, ook op de forellenputten!!

Vrij vissen in polder, op de plas en de rivier!!?? ligt aan de bepalingen van de visrecht hebbende
Als dit niet het geval is raadpleeg de lijst van wateren voor het bep. water
Volgens mij mag het bijna overal met 3 vliegen.

Bijkomstigheid!!! met 3 vliegen gaan je vangsten met sprongen omhoog!!
Het werpt in het begin belabbert en je zal vaak alles in de knoop gooien, maar uiteindelijk heb je het door om "swingend" te werpen dus met wijde loops ipv strakke loops!
Zo haken de vliegen elkaar niet of nauwelijks!!
Een indicatie of alles mooi gestrekt te water gaat is goed opletten of je 3 "plopjes" ziet aan je strekkende leader aan het einde van je worp!! dan zit je goed!!

Succes!!
"Petri Heil"


brian

oke! vis al wel vaak met 2 vliegjes (ja die gaan al vaak in de knoop) dus weet niet hoe dat met 3 vliegjes zal gaan.. dan doe je zeker 1 zware/grotere nimf onderaan en dan 2 (bv.) spiders aan een zijlijntje?

Troutbuster

Het is een mogelijkheid Brian.
3 vliegen waarvan de zwaarste op de punt middelste iets minder zwaar en de top dropper een onverzwaarde vlieg of een droge, goed drijvende vlieg!
Belangrijker is dat je zoals gezegd met ruimere lussen werpt dan met één vlieg.
Het werpt minder ver maar dat is in vele gevallen geen probleem!

Ik vis vaak, op bv de grote rivier zoals de Mewede, met 3 vliegen in de zelfde gewichtsklasse en grootte alleen met verschillende patroontjes.

Op ondieper water zou ik het met een verzwaarde en de rest lichter proberen

Succes

Jan
"Petri Heil"


brian

oke wist niet dat dat kon, maar met mijn werpkunsten komt alles wel in het water.. alleen hoe weet ik nog niet haha:P

maar ik ga het zeker proberen, heb je al wel is een triple-letje gehad?

sebas-vh

begin denk ik maar met 1 nimf of 1 nimf + droge vlieg ipv meteen 3 vliegen ::)

Ik las ergens dat als je met meer dan 1 nimf vist, je nimfen veel minder natuurlijk gaan bewegen en dat je daardoor ook minder vangt..
kan dit kloppen?

Kan je ook je nimf achter je droge vlieg knopen? dat je aan de haakbocht van de droge vlieg een lijn knoopt en dan aan het einde van die lijn je nimf?
Dit stond op site, maar als de vis dan de droge vlieg wil pakken voelt hij de lijn?
heeft iemand ervaring met deze manier?
Gr Sebas

hendri

wil prima hoor nimphje in de haakbocht hangen van een droge vlieg. als je droge vlieg maar genoeg drijfvermogen heeft.

brian

wow daar had ik nog helemaal niet aangedacht VET!

sebas-vh

Quote from: hendri on March 24, 2011, 20:33:59
wil prima hoor nimphje in de haakbocht hangen van een droge vlieg. als je droge vlieg maar genoeg drijfvermogen heeft.
Hoe groot moet de droge vlieg dan ongeveer zijn?
En heeft de vis dan geen last van die lijn?
Gr Sebas

brian

licht eraan hoe zwaar je nimf is he die je eronder hangt, denk als je een stevig palmertje hebt dat wel lukt,

wat jij net ook zei, kan je die vis dan wel goed haken op de droge vanwege die lijn????

hendri

ik doe zomers vaak een klinkhamertje #12 of !4 en dan spidertje of buzzertje er onder. vanuit de bb tegen de rietkragen aanvissen. ik vang dan zowel op de droge als op de spider of buzzer.  ook wil er een goudkopje op #18 wel goed onder. gewoon ff proberen wat wil.

sebas-vh

Quote from: hendri on March 24, 2011, 20:54:36
ik doe zomers vaak een klinkhamertje #12 of !4 en dan spidertje of buzzertje er onder. vanuit de bb tegen de rietkragen aanvissen. ik vang dan zowel op de droge als op de spider of buzzer.  ook wil er een goudkopje op #18 wel goed onder. gewoon ff proberen wat wil.
Maar die lijn aan die haakbocht knopen werkt dus wel?

Kan je eigenlijk nu al met een natte vlieg vissen? :)
Gr Sebas

brian

sommige hebben al op de droge gevangen:P dus denk het wel

Plantje

#19
Ja, erg herkenbaar! Dat gevoel dat je niet echt aan het vliegvissen bent!
Voordat ik een vliegvishengel had en dus ook voordat ik goed en wel werplessen heb gehad ben ik in Duitsland aan het vissen geweest met een klein werphengeltje met een buldo en daaraan een nimf. Dat werkte op zich best aardig voor de kleine beekforelletjes. Toch voelt zo'n beetverklikker alsof ik weer een beetje terug bij af ben :(

De oplossingen die hier gegeven worden zullen best kunnen werken, maar ook daarbij heb ik het gevoel dat je weer met een beetverklikker bezig bent. Echter dan in de vorm van een droge vlieg of een ingevette leader. Is het niet zo, dat je bij een nimf een aanbeet gewoon moet kunnen voelen?

Misschien zie ik dat wel helemaal fout hoor, want ik heb met een nimf nog nooit lekker vis kunnen vangen. Ik vraag me dan altijd af of ik het wel goed doe...

  • Vis ik diep genoeg? Of misschien te diep?
  • Hoe snel moet je binnen strippen? Wat is snel en wat is langzaam?
  • Moet je met korte rukjes binnenstrippen waardoor de nimf sprongetjes maakt? Of moet je telkens een stukje binnenhalen waardoor het lijkt alsof de nimf gewoon een stukje zwemt? Of juist zo gelijkmatig mogelijk?
  • Welke nimf moet eraan? En ligt het feit dat ik niets vang aan de verkeerde nimf? Of gewoon dat er iets anders verkeerd gaat?
  • Zit er überhaupt wel vis op die plek?
Eigenlijk te veel variabelen! Maar een uurtje of wat met een nimf vissen geeft mij vaak het gevoel dat ik met mijn vliegenlat bij een stuk water sta waar geen enkele vis zit!
Dat geeft me altijd het gevoel van vroeger toen ik nog wel met mades of met hennep viste. Dan zat je soms een half uur naar je dobber te turen en er gebeurde maar niets! Bleek na een half uur, dat bij het inwerpen het hennep bolletje al van de haak was gegaan!
Ik ben nu ook bezig om te kijken hoe ik dat wat kan verbeteren. Maar tips in de goeie richting zijn altijd welkom!

brian

ga is nimfen in zz en dan op helder water, zoek een groepje vis op en werp ze is aan. je zult snel zien hoe snel of langzaam je moet strippen, volg je nimf. pak gewoon een maatje 16 of 18 goudkopje, echt is heel makkelijk. de ene dag moet je snel en korte strips, en de volgende dag kan het zomaar zijn dat je langzame achtjes moet strippen..

Plantje

Dan moet ik denk ik eens wat andere stukjes in Zwolle Zuid opzoeken. Het water hier is vaak niet bepaald helder! Dus een groepje vissen opzoeken is ook niet simpel.

Vandaag nog even geprobeerd hier achter het huis. 3 nimfen en een kleine streamer eraan gehad en geen enkele aanbeet gehad :(

brian

uhm... bij waar ik in zz vis is bijna alles helder, soms niet als (paar dagen) hard heeft geregend of er is gemaaid langs de kanten.
ik weet denk ik al welk deel dat is dat is meestal altijd koffiewater, ik vis daar ook niet

Plantje

Ik weet ook wel een beetje welk deel jij bedoelt. Bijvoorbeeld bij de Domela Nieuwenhuisware. Schitterend helder water kun je daar hebben!

Tja, bij ons achter het huis is het inderdaad koffiebruin, maar er zit vis genoeg! Gelukkig is het waterschap bezig met diverse projecten om het water wat helderder te krijgen. Eén van de ideeën die ze hebben is om stroming in het water aan te brengen. Dat lijkt me helemaal relaxed! Mooi stromend helder water achter het huis!
En dat is ook de reden dat ik toch hier achter het huis in dat koffiebruine water vis...hoeveel gemakkelijker kun je het hebben?! ;)

brian

domela nieuwenhuisware? zegt mij niets, maar als het helder is gewoon is proberen/uittesten. ik ga miss zo ook nog ff tis zulk mooi weer