Connectors

Started by Vliegop, June 17, 2014, 11:23:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegop

Is het geruik van een connector om snel van vlieg, nimf te wisselen verstandig of niet

[attachment deleted by admin]

iamveenstra

ik maak zelf soms gebruik van connectors. Alleen ben ik er al wel achter dat ik meer vertrouwen heb in het zelf knuppen dan in de connectors.
Die ik heb zijn prima, maar ik denk toch dat je weleens metaalmoeheid kan krijgen of dat er iets om kan buigen.
En knuppen kan bijna net zo snel.
Zelf zou ik gaan voor knuppen. Je bent misschien dan wat lijn kwijt, maar dat kan je prima goedmaken door het gebruik van een tippet als je leader te kort wordt.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Gert

#2
Ik vind het niet verstandig....
Is waarschijnlijk bedoeld voor mensen die moeite hebben met knopen maken, maar dat leer je juist alleen maar door het veel te doen ;) (Tenzij je echt iets aan je handen of vingers mankeert natuurlijk).
Ten eerste: zo vaak hoef je niet van vlieg te wisselen, als je er maar in gelooft dat het niet (alleen) aan de vlieg ligt dat je geen aanbeten krijgt.
Ten tweede: als je veel vangt en daardoor een "versleten" vlieg vaak moet vervangen, is het ook goed om regelmatig de knoop opnieuw te maken want die heeft ook veel te lijden.
En ze zijn sowieso niet geschikt voor een droge vlieg denk ik.

Als de reden zou zijn dat je leader/tippet zo snel opraakt door het steeds weg moeten gooien van een paar centimeter: neem een leader met een ringetje of lusje en vervang regelmatig alleen de tippet. Of als je met nimfen vist: gebruik een stuk nylon of zo van 1 dikte van laten we zeggen 2,5 - 3 meter. Als ie te kort wordt knoop je er gewoon weer een nieuw stuk aan.
Mijn ervaring met Stroft is dat dat nauwelijks verzwakt op de knopen wat treksterkte betreft, dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.

Maar ik ben ook benieuwd naar eventuele andere meningen. Heb die dingen nog wel ergens liggen denk ik. Ook ik ben ooit begonnen met vliegvissen namelijk :o

Groet,
Gert


Gert

O ja, en nog iets: als je veel vliegen verspeelt aan bomen etc., lost dit het probleem ook niet op, want dan ben je ook elke keer nog zo'n connectortje kwijt.

Vliegop

Het knopen etc. gaat prima. Het gaat mij meer om het snelle wisselen van de nimf.
Maar ben benieuwd of het de actie van je nifmf beinvloed.

Scaramouche

Die beinvloeden de actie zeker wel. Bij snel binnen vissen valt het nog wel mee, maar met een langzamere actie ga je dat merken, een daarmee de vis waarschijnlijk nog veel beter. Bovendien verandert het het silhouet van je vlieg compleet. Als je op baars vist zal dat weinig verschil in vangsten maken, maar bij een schuwe forel vermindert het je vangstkansen.

Ik oefen regelmatig met het leggen van de rapalaknop, binnenshuis met een donkere zonnebril op, om de handigheid te krijgen dat heel snel en bij slecht licht te kunnen doen. Die knoop heeft me nog nooit in de steek gelaten en is simpel genoeg om je nimfje snel te vervangen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Arno

het beïnvloed de actie ten goede waarom knoopt het gros van de vliegvissers anders met een lusje deze connectors zijn het lusje.
deze connectors zijn een uitkomst ik gebruik ze altijd zowel met streamers als met nimfen als droog prima oplossing en ik denk niet dat er iemand
sneller is met knopen dan dit.

Gr Arno

Vliegop

Bedankt voor jullie freactie, ik ga gewoon beiden uitproberen. Als ik echt verschil merk laat ik dat nog weten.

HappyFisherman

Quote from: Arno on June 17, 2014, 19:29:27
en ik denk niet dat er iemand
sneller is met knopen dan dit.
Gr Arno

Jij houdt sowieso niet van knuppen Arno :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Quote from: Arno on June 17, 2014, 19:29:27
ik gebruik ze altijd zowel met streamers als met nimfen als droog
Gr Arno

Trekken ze een droge vlieg niet onder water? Heb ze zelf nog nooit met droge vliegen geprobeerd dus ben wel benieuwd.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Dick

gewoon doen gebruik ze al jaren

@nermos

Ow, ik wist nog ineens niet dat er zoiets bestond :o
Ik gebruik gewoon een tippet die ik knoop.

Raymond

Ik zie hier het nut echt niet van in. De vlieg gewoon rechtstreeks aanknopen en af en toe de tippet vervangen omdat die te kort wordt of beschadigd is, is naar mijn idee perfect. Hoef ik er ook niet eens over na te denken of zo'n ding de actie (???) en het silhouet van de vlieg negatief beïnvloedt.
::wtf::

Vliegop

De meningen zijn hierover duidelijk verdeeld.

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

::wtf::

Arno

onbekend maakt onbemind.

of wat een boer niet kent dat vreet hij niet.

Dick

zo is het maar net Arno, en wat hij wel kent vreet hij teveel van

Vliegop

Mag een slotje op.

Thanks  ::goodjob::