Suriname juni 2025

Started by Gert, June 26, 2025, 17:15:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gert

Ik ben 3 weken in Suriname op vakantie geweest, en hoewel het geen visvakantie was, had ik wel een vlieghengeltje (7-delige #3) meegenomen voor je weet maar nooit.
Langs de oever van zowel de rivieren bij de monding in de oceaan, als op de kustlijn van de oceaan zelf, bleek het te stikken van een vreemd visje: de koetai, ook wel vieroog genoemd. Wetenschappelijke naam Anableps anableps.
Het bijzondere is dat ze in de oppervlakte zwemmen, met hun ogen half boven water.
Volgens de locals zijn ze niet aan de hengel te vangen, alleen met een netje. Maar zij vissen met een werphengel, bonk lood, grote haak en garnaal of zo op de bodem.
Maar omdat ze in de oppervlakte zwemmen, leek het mij uitermate geschikt om het met de vlieg te proberen.
Informatie waar ik vooral later achter kwam: Ze hebben per oog 2 pupillen, waarmee ze tegelijkertijd zowel onder als boven water kunnen kijken. En het aas bestaat uit kleine waterdiertjes en insecten.

Het was een beetje uitproberen waar ze op aasden, maar in de eerste sessie (aan de rivieroever) is het gelukt om er 6 te vangen, en later aan de oceaan nog een aantal.
Met de kennis van nu, maar vooral ook: welke vliegen had ik mee moeten nemen, had elke worp misschien wel raak kunnen zijn....
Het was hoe dan ook leuk, net als de rest van de vakantie overigens!

zeeforel

Leuk verhaal. Dank voor het delen!

Chaisedieu

Dank voor het delen. Leuk verhaal

gijsie20

Dat is een bijzondere vis Gert! Wat leuk dat je zo nog even wat hebt kunnen vissen en vangen op vakantie in Suriname  :D lijkt mij ook nog wel eens handig zo een reishengeltje.