SAGE kenners, advies gevraagd

Started by Gerrit72, January 29, 2013, 22:46:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Vandaag had ik een financiele meevaller. Een door mij met de detector gevonden ring (zonder inscriptie/niet bij een eigenaar terug te brengen/lang onder de grond geweest) bleek 18 karaat goud. Mijn vriendin bezocht een opkoper en 2 juweliers. De hoogste bieder betaalde 160 euro  :P. Een mooi zakcentje voor vliegvismateriaal. Nu denk ik na over 2 hengels;

::hulp::

- Sage RPL (model 690-4) 6#

- Sage Launch, 6 #, 4 pcs

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en waarom (en wat mag zoiets kosten, met koker?)

Alvast bedankt, Groeten Gerrit
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Die RPL (op MP ??? ) is een mooie hengel, maar wel een ouder model... Geen probleem hoor, maar is niet zo 'snel' als de nieuwere modellen... Zou mij erg goed passen... Die prijs op MP vind ik heel schappelijk....

De Launch is van een heel andere klasse en zou ik mooi laten liggen en ff doorsparen....


Sieger

Gerrit72

Quote from: Rob van H. on January 29, 2013, 22:47:54
wil je een eerlijk no nonsense antwoord??


Gooi het er uit zou ik zeggen (eerlijk is toch no nonsense? ;D)

Sieger bedankt!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Zeenimf

Gerrit , ik heb een rpl een 4e en is 2 delig ,een geweldige hengel ,vis er altijd mee ,ook op de putten .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Gerrit72


Zeenimf, Rob en Spey bedankt!

Mijn hengels nu zijn heeeel erg low-budget en 2e hands (15 euro of 40, 50 euro voor een hele set).
Ik vermaak me er prima mee, duurder dan die 160 euro ga/kan ik het echt niet maken.
Zelf neig ik het meest naar de RPL, waarbij ik puur afga op meningen die ik eerder al
van anderen hoorde.

Testen kan ik tot ik een ons weeg, ik ben er nog lang niet uit, wat voor mij het meest ultiem werpt.
Ik vind het werpen met heel veel hengels fijn, van traag glas tot de snellere hengels.
Waar ik wel uit ben is dat 7# voor mij de bovengrens is. Zwaarder is voor mijn visserij niet nodig (en werpt
aanzienlijk minder lekker dan rond de 6#).

Wat dat betreft vraag ik me af of een hele dure hengel voor mij wel zo veel meer visgenot zal betekenen.
Ik heb met best wat hengels geworpen (sage nog niet), maar elke hengel heeft zn voors en zn tegens.
Vandaar mijn vraag om advies.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Zeenimf

Rob,ben het met je stelling niet eens  het hoeft niet altijd "oudere afval te" wezen omdat ze zelf iets anders willen .

Ik vis al enkele jaren met een rpl en heb deze overgenomen van een zeer goede" Vliegvisser" en was  nog  nieuw .

Dus, het hoeft niet altijd "Bagger "te wezen wat je koopt.

Maar voor je iets 2e hands  koopt ,moet je hem wel eerst goed bekijken .


Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Zeenimf

Rob ,mijn advies was daarom ook ,eerst kijken en dan kopen .

Weet dat er hier onlangs ook een rpl+ te koop was ,en die was ook in een zeer goede staat en daar werd ook geen hoge prijs voor gevraagd .

Volgens de kenners zijn de rpl en rpl+ top hengels .

Ik heb vorig jaar nog met een sage van  700 euro,s staan te vissen ,maar dat was niet mijn ding .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Gerrit72


Spey, over Sage RPL en RPL+ (wat is het verschil?) heb ik goede
verhalen gehoord.

Omdat ik 1 te koop zag staan (en geld verdient had), begon bij
mij een gevoel te kriebelen (wat vrouwen denk ik kennen uit de
uitverkooptijd ;)).

Een hengel testen vind ik ook moeilijk. Even droog staan zwiepen zegt
ook niet altijd alles. Een uur (of langer) ermee vissen geeft mi een beter beeld.
Is toch altijd wennen en aftasten hoe je het meest effectief werpt met een hengel.
Of de bijbehorende eigenschappen je bevallen, merk je ook dan pas.

Dat vind ik ook de charme van de 'koopjes' hengels. Die zijn vaak zo goedkoop dat je
je er geen buil aan valt en tot op heden bevallen de meeste (op 1 na) hengels mij prima.
Ik vang mijn vis en geniet intens van de vliegvisserij.

E e n 8# hengel is me te zwaar, die gaat binnenkort weer in de verkoop.



The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

Gerrit, je moet doen wat jou gevoel je aangeeft.
maar koop niet te overhaast een 2de hands hengel van een onbekende.

mocht je gaan kijken let dan vooral op de,
-dat de ogen niet versleten zijn
-de blank zijn rek niet heeft verloren
- reperaties aan de engel of ogen

als het kan neem een "ervaren" vliegvisser mee die weet hoe de hengel moet voelen en wat hij moet kunnen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gerrit72


Maurice bedankt voor het advies!

Op zich heb ik altijd veel vertrouwen als het gaat om (goedkope) spullen kopen.
Nu ik wat duurder kijk (voor mijn doen) merk ik dat ik onzeker wordt, vandaar
het topic.

Via Marktplaats kopen brengt vaak met zich mee dat de spullen ver weg zijn.
In dit geval zou ik dan iemand mee moeten nemen, die deze hengel kent, blijft
toch moeilijk.

Iedereen bedankt voor de info, wordt een leuk topic zo over Sage RPL en over tips en trucs voor aanschaffen van materiaal :) Info blijft welkom.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Het lot heeft beslist, de hengel is weg / verkocht.

Aangezien de hengel in Utrecht stond was kijken even geen optie.
Op zich jammer, maar dit is wel het risico van twijfelen.
Snel beslissen heeft echter ook zn risico's  ;).

Het geld kunnen we ook voor andere dingen goed gebruiken.
Voorlopig maar even rustig aandoen, ik vermaak me prima met mijn 'rommel'.

Maar...als marktplaats fanaat, zie ik vast wel weer wat voorbij komen,
hopelijk dan dichterbij.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

omfgimpro

Zomaar een suggestie maar waarom koop je niet gewoon een nieuwe guideline EXP4, een redington of een Shakespeare ? houd je nog geld over en heb je een gloednieuwe hengel.

Rick

Gerrit,

Ik als marktplaats "expert" Heb in het verleden ook regelmatig de duurdere merken gebruikt aangeschaft.  Ik zie het zo,  of de hengel nog precies zo is als toen ie nieuw was is niet zo belangrijk.  Als ie er nog netjes uitziet en naar je zin is met werpen, is het toch goed?
ik heb pas een gebruikte sage slt 9,6 voet #7 gekocht.  Die is regelmatig gebruikt en de blank zal ongetwijfeld niet meer zo strak zijn als nieuw, maar ik ben er heel content mee.
En als je er weer van af wilt is marktplaats de beste manier.  Als je geduld hebt met de verkoop kan je er soms zelfs nog wat aan verdienen...
De sage launch zou ik je niet aanraden.  Dit is echt een instapper, en de kleur gaat je binnen een uur echt tegen staan....
Martin hengelsport in Rotterdam heeft ook geregeld gebruikte stokken staan.  Heb je ook gewoon iets om op terug te vallen als er iets niet in orde blijkt te zijn..

Gerrit72

Quote from: omfgimpro on January 30, 2013, 11:49:16
Zomaar een suggestie maar waarom koop je niet gewoon een nieuwe guideline EXP4, een redington of een Shakespeare ? houd je nog geld over en heb je een gloednieuwe hengel.

Ik heb een aantal hengels staan, maar ben erg benieuwd naar hengels waar anderen
lyrisch over zijn. Vandaar mn keuze op de keuze rpl.

Rick, bedankt voor de tips :), maar als noorderling is Rotterdam een beetje te ver.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arno

fly & spin heeft ook genoeg 2e hands staan vanaf € 50,00 tot € ??? misschien is dat wat dichter bij??

Gr Arno

vliegvisgek

hallo ik heb medere modellen sage hengels  de rpl die ik heb is een 7# 4 delig en in nieuwstaat deze koste mij ook 300 euro(2de hands) ben er erg blij mee
maar heb ook de xp medere type,s de rh en gewoon ook heb ik de sage LL verkeerd ook in nieuwstaat(gekocht van liefhebbeR)
en eerlijk gezegd blijf deze dat ook haha
je moet met 2de hands hengel beetje geluk hebben
verder heb ik 2de hands gekocht de vps en de slt van het forum hier beiden voor mooie prijzen
en andere modellen die ik heb kocht ik nieuw

de rpl ,xp,ds2 LL sp ,spl en medere oudere modellen zijn  fantastiese hengels maar het moet net je ding zijn gerrit en niet vergelijkbaar met de shakespaire hengels ;D ;D ;D

wat rob aangeeft of arno kijk rustig rond desnoods bij de dealer heeft ook 2de hands soms beetje geluk


Gerrit72

Arno bedankt, Jan Bruins wees me ook al op Fly and Spin, zal daar eens kijken.

Ouwe vliegvisgek  ;D, ik hoop binnenkort een Sage te kopen, dan kan ik eindelijk eens bevestigen dat die zoveel beter zijn dan de goedkope Shakespeares



(of niet natuurlijk ;) ).





The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arjan Maat

Waarom een gebruikte Sage kopen als je voor een fractie meer een nieuwe TFO Finesse 8,9 FT #6 kan aanschaffen met levenslange garantie en heel fijne werp en viseigenschappen? En als er een deeltje sneuvelt . . . . . heb je zo een nieuwe.

Tis maar een suggestie  ;)

TL Arjan

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

vliegvisgek

Quote from: Gerrit72 on January 30, 2013, 14:23:02
Arno bedankt, Jan Bruins wees me ook al op Fly and Spin, zal daar eens kijken.

Ouwe vliegvisgek  ;D, ik hoop binnenkort een Sage te kopen, dan kan ik eindelijk eens bevestigen dat die zoveel beter zijn dan de goedkope Shakespeares



(of niet natuurlijk ;) ).

gerrit je mag mijn hengel of hengels testen bij baggel daarna de shaikspaire oke hahahaah succes met je koop man maar meschien weet ik
nog een sage ds2 verkeerd ook in top conditie voor weinig maar ben er nog niet vrij mee gerrit hoor je nog ;) ;)

Gerrit72



Arjan goede suggestie, ga ik overwegen!

Vliegvisgek bedankt voor je aanbod, wil er graag eens mee werpen :)
Ik hoor graag over die ds!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rick

Wat Arjan zegt is natuurlijk ook een hele goeie optie.  Een nieuwe stok voor die prijs is natuurlijk ook geen rommel.  Sage is zeker niet zaligmakend.
Ik ben er goed over te spreken maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar mee begonnen ben.   Eerst een launch, daarna een xp, gevolgd door een sp en een rplxi.
Nu in mijn derde fase begonnen met een guideline, maar toen er een slt mijn pad kruiste kon ik het toch niet laten...
Hoe noordelijk zit je?  Is de eemhof nog te doen qua afstand?  Als ik die kant op ga ben je ook van harte welkom om met de slt te zwiepen..

Gerrit72


Rick, bedankt, maar Eemhof gaat niet even lukken.
(qua werk en 4 kids, momenteel even behelpen)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

gerrit kun je de kids meenemen naar eemhof kunnen ze mooi op het park goud zoeken of wat dan ook
ligt vast wel wat hahah en de sage ds weet ik van de week heb hem gemaild hoor je nog gerrit  ;) ;) ;)

Hilco

kinderen met vrouw het subtropisch zwemparadijs in .  ;D