Vangsten van het seizoen 2016

Started by maurice, January 01, 2016, 13:01:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

jo flyfishing

Nee, piertje veel te druk naar mijn zin :-)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gerrit59


FSCHAMP

Dat is schitterend Jo, dubbele cijfers, dat kom je  niet dikwijls tegen ook al zijn ze wat kleiner.

Ik kon spijtig genoeg niet omdat ik moest gaan eten met mijn familie bij mijn ouders.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

vdKaa

Gistermiddag samen met een collega rondom Soest wezen vissen met een #2/3, drijvende lijn en onverzwaarde nymph. De vlagerige wind maakte me het me soms best moeilijk en ik heb flink kunnen werken aan mijn "uit de knoop halen" skills :-[. Ondanks de soms dichte begroeiing in de sloten waren er toch nog wat plekken te vinden waar op geworpen kon worden. Met de nodige tips heb ik toch 6 mooie voorntjes weten te vangen vangen :D
Fouten zijn kansen om iets te leren

wh82

Lekker zeg!
Quote from: vdKaa on May 22, 2016, 17:41:09
De vlagerige wind maakte me het me soms best moeilijk en ik heb flink kunnen werken aan mijn "uit de knoop halen" skills :-[.
Herkenbaar ;) Kortere leader en wijdere loops, en zijwaarts werpen ipv overhead.

vdKaa

Ja, iedere keer neem ik me weer voor het te onthouden en toe te passen....... ::)
Fouten zijn kansen om iets te leren

Bert J.

Gisteren met Arno en Hein voor de eerste keer dit jaar op de zeebaars geweest. Tweede stek
leverde de eerste baarzen van het seizoen op. Twee voor Hein, één voor Arno en twee voor mij.
Mooie knokkers van begin veertig en achter in de veertig. Op stek drie ving ik nog een zeeforelletje,
maar die was me te vlug af voor de foto.
Gemakkelijk is het niet, maar de voldoening groot als je een aanbeet krijgt. En verslavend!




The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

merijn1982

Mooi bert!! Ik moet ook snel eens die kant op!!
Tight lines!!

FSCHAMP

Inderdaad, het zijn toch mooie exemplaren om het seizoen mee te starten.

Ik hoop in de nabije toekomst ook mijn eerste zeebaarzen van het nieuwe seizoen te verschalken.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Een mooi begin weer mannen!

Gerrit

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Quote from: Bert J. on May 23, 2016, 18:14:08
Gisteren met Arno en Hein voor de eerste keer dit jaar op de zeebaars geweest. Tweede stek
leverde de eerste baarzen van het seizoen op. Twee voor Hein, één voor Arno en twee voor mij.
Mooie knokkers van begin veertig en achter in de veertig. Op stek drie ving ik nog een zeeforelletje,
maar die was me te vlug af voor de foto.
Gemakkelijk is het niet, maar de voldoening groot als je een aanbeet krijgt. En verslavend!
vis je dan met zinklijn of drijvende lijn? Ik wil volgende week ook mijn geluk bij Oostvoorne en maasvlakte beproeven en zonder enige praktijkervaring op zeebaars kan ik alle hulp gebruiken. :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

Menno,

Ik vis bijna altijd ep-streamers aan een zinkende lijn, 3 of 5 inch per sec afhankelijk van de stroming, maar meestal met Airflo 40+ sniper di3 (met intermediate volglijn, maar volledig zinkend kan ook)
1,5 à 2 meter fluorocarbon 0,40mm en de streamer in een lusje (perfect loop knoop)

Met garnaal patroontjes wordt ook veel gevist, hoe de setup daar is weet ik niet. Ik vermoed dat je die trager vist en een intermediate lijn is dan misschien aangewezen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Quote from: jo flyfishing on May 24, 2016, 10:51:05
Menno,

Ik vis bijna altijd ep-streamers aan een zinkende lijn, 3 of 5 inch per sec afhankelijk van de stroming, maar meestal met Airflo 40+ sniper di3 (met intermediate volglijn, maar volledig zinkend kan ook)
1,5 à 2 meter fluorocarbon 0,40mm en de streamer in een lusje (perfect loop knoop)

Met garnaal patroontjes wordt ook veel gevist, hoe de setup daar is weet ik niet. Ik vermoed dat je die trager vist en een intermediate lijn is dan misschien aangewezen.
Bedankt voor de snelle reactie, duidelijk ook. Is die 0,40mm FR ook echt noodzakelijk of is dit meer better save then sorry dikte?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

#264
Verleden jaar 2 grote vissen verspeeld die ik zelfs niet te zien gekregen heb met 0,40.
Heeft niet zo zeer met trekkracht te maken maar met 'meer materiaal' om door te schuren of  snijden tegen stenen of oesterschelpen.
Voor de vis maakt het niet uit, die is niet leaderschuw, anders zou je ook langere leaders gebruiken.
Sommigen gaan zelfs 0,50 of 0,60 gebruiken.

Probleem met nog meer trekkracht komt als je je vlieg op de bodem 'parkeert'. Dan moet je de lijn breken, en ik heb liefst dat de leader breekt, niet de vliegvislijn.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Aha, op die fiets. Ik doe het liefst ook niet een dikkere leader qua trekkracht eraan dan de vliegenlijn zelf heeft, je zult net zien dat je dan bij een vastzitter opeens de halve lijn in het water ziet verdwijnen... Ik heb wel gelezen dat ze behoorlijk goed zijn in het tussen de stenen doorjakkeren en zo de lijn doorsnijden/schuren iinderdaad. Dan ga ik even een rolletje 40/100 -45/100ste FC halen, 35/100ste nylon komen we niet heel ver mee.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JB

Bij ons op de club heeft iemand eens een presentatie gegeven over het zeebaars vissen.
Hij gebruikte ook 40 a 45/100 FC en plaatse tussen deze lijn en de vliegenlijn een breeklijntje ( 10 a 20 cm) om zijn vliegenlijn heel te houden wanneer hij vast kwam te zitten.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bert J.

Mijn 38.00 fluor breekt negen van de tien keer op de perfection loop knoop en niet op de vliegenlijn.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

wh82

#268
Ik ben helemaal klaar met FC. Dat rotspul breekt altijd op de knoop. Met nylon verloor ik nooit vliegen. Met FC wel, en altijd op de knoop. Niet dat de knoop losraakt maar de knoop breekt. Vorige week heb ik een heel grote forel op die manier verspeeld. Ik had hem al bij het net gehad maar kreeg nog een run. Bijna weer binnen en pang.. 2X tippet. Froghair. Troep is het. Ik ga over op Nylon.
De vis was vermoedelijk 65-70 cm (mijn net heeft een opening van 55 cm zodoende kon ik dat zien).

Bert J.

In mijn (zeebaars) geval moet ie juist op de knoop breken. Beter op de knoop van de leader dan op de vliegenlijn.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

wh82

In dat geval: FC breekt als geen ander,  wat mij betreft niet positief maar je moet maar een lijnbreuk nodig hebben ;)

Bert J.

Verder is FC slijtvaster op de stenen, er zit minder rek in en sterk genoeg voor de grootste zeebaars.
(mits je ze uit de stenen weet te houden)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

merijn1982

Quote from: wh82 on May 24, 2016, 16:25:52
Ik ben helemaal klaar met FC. Dat rotspul breekt altijd op de knoop. Met nylon verloor ik nooit vliegen. Met FC wel, en altijd op de knoop. Niet dat de knoop losraakt maar de knoop breekt. Vorige week heb ik een heel grote forel op die manier verspeeld. Ik had hem al bij het net gehad maar kreeg nog een run. Bijna weer binnen en pang.. 2X tippet. Froghair. Troep is het. Ik ga over op Nylon.
De vis was vermoedelijk 65-70 cm (mijn net heeft een opening van 55 cm zodoende kon ik dat zien).

Maak je de knoop wel nat voor je 'm aantrekt?
Tight lines!!

wh82

Kletsnat! Met een vette klodder ;)
Overigens is het geen nieuws hoor dat FC op de knoop keihard achteruit gaat qua breeksterkte. http://www.tackletour.com/reviewfluorocarbon2pg4.html
Het enige echte voordeel van FC is dat het minder snel doorschuurt. Wat dat betreft denk ik dat je bij de zeebaarsvisserij het inderdaad helpt.
Ik heb me er toe laten verleiden door de zogenaamde onzichtbaarheid maar dat schijnt grotendeels een broodje aap te zijn.

Scaramouche

Ik heb die slechte ervaringen met FC niet MAAR ik vervang de tippet wel bij elke sessie en gebruik geen complete FC leaders meer. Ik heb het idee dat FC op de knoop als het ware verhardt en na een tijdje broos wordt (zoals je dat ook met elastiekjes hebt).

Ik heb dat probleem overigens weer helemaal niet bij het supperdikke FC (1,1mm) dat ik gebruik voor het vissen met jerkbaits.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10