Vangsten van het seizoen 2016

Started by maurice, January 01, 2016, 13:01:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Super!! Ik ben vandaag ook een paar uur geweest helaas 2 verspeelde karpers en een aantal missers. Wel weer genoten van het spannende spelletje en het mooie weer!
Tight lines!!

markpiet

#176
Eergisteren voor het eerst zelfstandig op de karper geweest nadat ik vorig weekend een masterclass carp on the fly had gevolgd.
Ik had er in de middag al een paar gespot en ben na het eten eropuit geweest.
De eerste karper spuugde de vlieg uit voor ik aan kon slaan. Maar de tweede wist ik na enig stalken toch te verleiden tot een aanbeet en deze bleef ook nog hangen. Een mooie 80cm belande in het net. Volgens een collega die meestal vanuit de tent vist en er al veel heeft gevangen is dit exemplaar toch een pond of 12. Nou ja dat zullen we maar aannemen dan. Bijna had ik er nog een bij. maar helaas trok ik de vlieg rechtstreeks uit zijn bek.
Gisteren ook even geweest. De karpers negeerden massaal mijn vlieg. en kruisten lekker rustig langs mijn presentatie. uiteindelijk toch nog een weten te pakken direct onder de kant. Hij zat van het gras te vreten dat in het water hing. Daar liet ik mijn bolletje tussendoor zakken en die werd gelijk gepakt.
Een kleintje weliswaar.  Maar met 2 keer op de karper en gelijk 2 keer raak zal je mij niet horen klagen.

(Van de winter ving ik ze nog met een streamer in de rug. Maar op deze manier is het toch leuker.  ::nanana::)
groeten van Mark
><((((0>

Mettrop

Quote from: merijn1982 on May 05, 2016, 18:16:05
Super!! Ik ben vandaag ook een paar uur geweest helaas 2 verspeelde karpers en een aantal missers. Wel weer genoten van het spannende spelletje en het mooie weer!

Ik heb er net ook 2 verkloot! 1 lijnbreuk op de knoop, en 1 zwom zich vast.

Gerrit59

Mooi toch Mark om zo te beginnen? TOP!

Gerrit

merijn1982

Tight lines!!

sjoerd

Quote from: Mettrop on May 05, 2016, 20:42:50
Ik heb er net ook 2 verkloot! 1 lijnbreuk op de knoop, en 1 zwom zich vast.

Welke lijndikte gebruik je dan als je 2 vissen verspeeld?

Caslambalk

Gisteravond met de droge vlieg gevist.
Stuk of 30 aanbeten en alles gemist :-\ .
Waren veel kleine vissen denk ik, wel 3 keer een vis gevoelt.
Iemand tips hoe ik ze wel kan vangen, ik vis trouwens nog niet lang met de droge vlieg dus het kan ook aan me techniek liggen.

Groetjes Cas Lambalk
als ze me missen ben ik vissen ;)

Plantje

Vaak is het niet erg als je kleine visjes mist. Het is leuk om de aanbeten te krijgen, maar als ze blijven hangen en je let niet goed op zeilt de vis bij het aanslaan door de lucht. En in mijn ervaring zijn er ook wel eens van die kleine voorntjes die het voor elkaar krijgen om de haak ver genoeg naar binnen te krijgen dat ze blijven hangen, maar dan is zelfs een haakmaat 14 of 16 nog te groot om netjes te onthaken. Onthaak je waar deze vastzat en je haakt een stukje terug (of erger: een stukje dieper) de vis opnieuw.

HappyFisherman

Vanmorgen ff op een gemeentevijver gevist (die met die zonnebaarsjes Wilco) en echte kneiters van voorns gevangen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Pfff, exact 50 km gefiets op zoek naar karpers. Wel mooie karpers kunnen spotten,ondanks de stevige ZO wind, die natuurlijk op veel plekken in de lengte van het water woei, bijna een bak gehaakt maar uiteindelijk toch zonder karpers gehaakt te hebben huiswaarts. Tsja dat hoort ook bij het karpervliegvissen.Het is niet altijd raak. Maar het kan erg fustrewrend en tegelijk ook heel spannend zijn, als een vette schubkarper zich omdraait naar de vlieg zwemt en op 10 cm afstand daarvan toch de vlieg weigert. Dan denk je en nu gaat tie.......nee dus. Morgen nieuwe kansen.
De brasems waren wel heel erg actief en ik kon op zicht zo even een stelletje van die vloermatten verleiden met een nimfje. Alleen de aantrekkende wind zorgde ervoor dat ze zich al snel lieten zakken.

Grote vissen , sommigen wel anderen nog niet afgepaaid

Gerrit59

Wel een mooie foto van die vloermat Sjoerd.
Je had wel mooi weer voor dat fietstochtje... dat dan weer wel.

Gerrit

sjoerd

Quote from: Gerrit59 on May 07, 2016, 17:41:30
Wel een mooie foto van die vloermat Sjoerd.
Je had wel mooi weer voor dat fietstochtje... dat dan weer wel.

Gerrit

Ja, gelukkig terug meest wind mee!

Joost S.

Vandaag een ontelbaar aantal brasems van buffelformaat gezien. Waren met andere dingen bezig als mijn vlieg op eten.

Ordinair, zo midden in de stad mijn vlieg negeren.

:)


iMarco

Ja hier ging het ook helemaal los met die platten in de paai...  Ze waren er maar druk mee.

sjoerd

#189
Vlak voor de paai is toptijd en soms zijn er sommige vissen ook  tijdens de paai nog wel te vangen!
Deze is van gisteren. 62 cm en kilo's zwaar!


Koen


iMarco

Sjoerd, op welke manier is dan de vlieg het beste aan te bieden? Bij mij lieten ze alles links liggen...

Scaramouche

wat een tuintegel van een brasem Sjoerd! Ik zie ze hier ook wel in scholen voorbij komen maar ze moeten niks van mijn nimfen weten.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Caslambalk

Quote from: sjoerd on May 08, 2016, 09:05:38
Vlak voor de paai is toptijd en soms zijn er sommige vissen ook  tijdens de paai nog wel te vangen!
Deze is van gisteren. 62 cm en kilo's zwaar!



Op wat voor vlieg had u hem?
als ze me missen ben ik vissen ;)

sjoerd

Quote from: iMarco on May 08, 2016, 09:43:12
Sjoerd, op welke manier is dan de vlieg het beste aan te bieden? Bij mij lieten ze alles links liggen...

Ik vang ze iig op zicht waarbij de beste periode is vlak VOOR de paai. Dan moet het weer meewerken. Warm en zonnig dan komen ze in scholen naar de oppervlakte en zijn ze in dat gevakl redelijk actief aan het zwemmen. Een snelgevoerde felgekleurde nimf(om zelf goed te zien waar de nimf is!!) laat een aantal brasems meestal dan niet onberoerd. Je ziet ze erachteraan zwemmen en de vlieg wel/niet nemen. Erg spannend moet ik zeggen. Nimf isnverzwaard met tungstenkraal of looddraad zodat je deze ongeveer een halve meter diep kunt voeren en toch ook redelijk snel kunt binnenvissen. Zijn ze eenmaal aan het paaien dan kun jet het wel vergeten. maar.....er zijn brasems (de mannetjes) die een gebiedje claimen en daar soms fel reageren op de nimf, een beetje uit agressie lijkt wel. Ook de brasems die nog niet paaien of afgepaaid zijn zwemmen er tussendoor en zijn dan ook nog wel te vangen maar moeilijker dan net voor de paai.

Gerrit59

Dat is een echte Sjoerd!

Gerrit

iMarco

Bedankt voor het delen Sjoerd. Ik ga kijken of het er nog van komt dit jaar want de meeste brasems zijn snel af gepaaid en dan niet maar aan de oppervlakte te vangen lijkt mij.

Marco

Mettrop

Quote from: sjoerd on May 06, 2016, 09:33:10
Welke lijndikte gebruik je dan als je 2 vissen verspeeld?

26/00  maar 1 zwom zich gewoon vast, en toen ik de boel los had, was de vis weg

sjoerd

Quote from: Mettrop on May 08, 2016, 19:40:36
26/00  maar 1 zwom zich gewoon vast, en toen ik de boel los had, was de vis weg

OK, nu vind ik zelf 26/00 wat aan de lichte kant met name als je in obstakel/plantenrijk water vist.Minimaal vis ik 27/oo stroft  maar eigenlijk zou je de breeksterkte moeten weten/noemen want dat kan bij dezelfde lijndiameter bij verschillende merken natuurlijk nogal wat verschillen. En laten ze nou vaak graag bij gele plomp/waterleliebedden liggen. Dan gebruik ik liever 30/00 want dan kun je een vis net wat beter handelen en voorkomen(lukt niet altijd) dat de vis de planten induikt.En ook bij vastzwemmen blijft de lijn dan meestal wel heel.

Joost S.

#199
Vandaag voor het eerst dit jaar op karper gaan vissen. En na 2 jaar blanken zou het toch leutig zijn om er eens een te vangen.

Mijn 8 is nog maagdelijk wat dat betreft. Want ook nog geen snoek gevangen. Alleen brasems nog...

Ik had een grote drijvende vlieg, broodkorst achtig, er aan gedaan. En dan maar op zoek naar de grote jongens. En al snel zag ik er een paar, niet al te groot. Heb daar 2 uur op zitten jagen. En ik kreeg ze weer niet aan mijn vlieg. Totaal genegeerd. De moed zakte in mijn schoenen, want dit heb ik al 2 jaar meegemaakt. Wel kijken, niet kopen.

Dacht, of hier nog 2 uur met nul actie, of  even verderop kijken. Laatste deed ik, kwam langs een sloot, wist niet wat ik zag.

Een flinke groep  karpers, groot tot belachelijk groot, waren aan het schuren. Hmmm... Toch eens proberen of er eentje tijd heeft voor mij.

Gooi mijn broodvlieg in de zwemrichting van 2 enorme biggen waar wijlen Rini Groothuis de hik van zou hebben gekregen.

En... Ze zien het! Ze gaan er op af! Komaaaaaaann! Zou dit hem gaan worden?

Ja, ja...... Nee..... Toch niet... Wat meterjes verder er in voor nog een poging. Ik kijk naar rechts, zie langszaam Geer en Goor op de vlieg komen, echt... Mijn hart klopt van de spanning....

En toen gebeurde het!

Er komt van links, zonder enkele voorrang, een redelijk modale snoek aan gesjeesd en pakt zonder enige schroom mijn broodvlieg!

On-ge-lo-fe-lijk! Snoek! Op een haak met wit yarn en een stukje foam, meer ist niet.

En die had ik ook nog niet. Dus die kan ik van mijn wenslijst af halen.


Maar zouden de heren/dames karpers ook eens willen bijten svp???


Hier een filmpje van de snoek, had hem hier net 5 seconden aan de lijn.

http://youtu.be/BLbAY9v8QoY


Aan het einde zie je een karper onder de snoek, om te kijken waar die allemaal mee bezig was. Je kan hem net zien.

Dat was een kleintje in die groep karpers.......


I will be back!