Snoeken

Started by BJ, June 01, 2014, 20:22:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BJ

Wat gebruiken jullie voor het snoeken (hengel, lijn en reel) en waarom en waarom bepaalde lijnen, hengel en reels niet?

Het seizoen is weer open dus er mag weer gesnoekt worden.

De 1e meter snoek staat al op het forum.

BJ

jan114

Hè bj het licht er aan waar je gaat snoeken, doe je dat op groot water dan zou ik een 9 lijn gebruiken.
Snoek je in de polder dan is een 8 wel voldoende. Ga je naar ondiep water dan een drijvende lijn, ga je naar diep water een zinkende of snel zinkend lijn.

wouter veuger

#2
Zoals jan zegt,ligt eraan waar je gaat vissen idd. Vis je uitsluitend in kleinschalig water met streamers van bescheiden afmetingen,kun je met een #7 uit de voeten.

Zou je bijvoorbeeld hoofdzakelijk met grote streamers vanuit de boot op groot water gaan vissen waar je tegen dikke meterbakken aan kunt lopen,zou een #10 niet misstaan.

Zelf vis ik zowel in de polder als op groter water,en ben ook niet vies van een flinke streamer,en om die met een beetje wind ook nog weg te kunnen zetten,vis ik met een #9 (LOOP booster).

Reel die erop zit is een airflo switch superlite,das een cassette reel,kun je mooi van drijflijntje naar intermediate of sinktip switchten als je dat wil.


merijn1982

 Is zelf met een 8/9 kan in sommige situaties wel wat lichter. Maar  vis ook graag met grote en zware streamers  ( bucktail en bont ) dus dat is wel prettiger met werpen. Net als wouter ook een cassette reel om makkelijk te kunnen wisselen. Al vis ik zelf 90 % van de tijd met drijvend. ( ligt een btje aan waar je vist ) dacht dat een slip niet van belang was met snoeken. Maar na afgelopen zaterdag kom ik daar toch op terug en was ik blij met een goed werkende slip!
Tight lines!!

iamveenstra

Ik heb eergisteren  en gisteren ook maar eens gesnoekt met de streamer. Ik heb een aantal kleine streamers gekocht om mee te beginnen. Omdat ik een beginnende vliegvisser ben zal dat lastig genoeg wezen dacht ik zo. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Dus gewoon lekker de tijd genomen om te oefenen met werpen met een streamer. Een hele avond en niets gevangen. Geeft niets. Gisteren gelijk nog een keer gevist en ik merkte dat ik de streamer al makkelijker wegkrijg. Dus oefening baart kunst.
In de komende weken dus gewoon lekker verder met oefenen. Gisteren ving mijn buurman visser aan de IJssel nog wel een snoek van 70 cm. Heerlijk om zo'n mooie snoek te zien. Zag er gezond uit. Hopen dat ik volgende keer er een uit mag halen;-)
greetzz
Eer was was was, was was is...

merijn1982

Oefening baart kunst. Komt vanzelf die eerste snoek:-)
Tight lines!!

wouter veuger

Zo is dat, lekker blijven vissen en zwiepen,al is het maar omdat het zo'n leuke visserij is,vooral aan de oppervlakte met een divertje!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze periode meestal maar weinig snoek vang,maar het visuele aspect van het gebeuren maakt het toch altijd spannend.

Periode juli/aug/september vis ik praktisch nooit op snoek,maar des te meer op baars met streamertjes,ook erg mooie visserij.

Vanaf oktober zo is mama esox weer aan de beurt :)

maurice

JB, ik gebruik een #7 hengel 9ft voor de beken en sommige vijvers hier in de buurt.
Voorzien van een WF7 lijn met daar een stuk fluorcarbon van 100 tot 150 cm 40/100 als leader.
Aan de leader komt een titanium onderlijn van min 30cm en dan de streamer.

Streamers die ik gebruik zijn EP en H2O van 12 tot 25cm en voor het langzaam binnen strippen bucktail streamers van 13 tot 20 cm
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Ik gebruik een 7 of 8 hengel, maar het belangrijkste vind ik de speciale Pike- of Big Fly lijn. Deze is zo opgebouwd dat je er veel makkelijker grote streamers mee weg kunt zetten in vergelijking met een lijn die vooral bedoeld is voor kleine vliegjes.

Ik snoek bijna uitsluitend in polderslootjes, dus voor mij volstaat een drijvende lijn.
Stuk nylon of wat dan ook van ca. 1,5 - 2 meter en een stalen of titanium onderlijntje of spinstangetje.

Groet,
Gert

Scaramouche

Een #7 is denk ik het minimum maar voor snoek gebruik ik zelf een #9 hengel. Dit vooral om goed tegendruk te kunnen zetten als er een zware vis aan hangt, zodat de haak goed zet. Ik begon met een Grey's saltwater XD, maar die was eigenlijk te snel voor mijn werptechniek. Ik heb vorig jaar van Sieger een Thomas & Thomas kunnen overnemen, en die is wat trager, wat fijner werpt, zeker in smalle slootjes waar je de hengel met weinig lijn moet laden.

Lijn maakt heel veel verschil bij het werpen. Ik had een reel met lijn er kant en klaar op gekocht, geen idee wat voor 1 maar die deed/doet het prima. Het is alleen een zinkende en ik wilde ook een drijvende. Ik heb toen een Triangle Taper gekocht maar dat was een drama met grote streamers. Ik heb nu twee lijnen gevonden die erg prettig werpen. Op een ander forum had ik al eens daarover geschreven, ik plak het hier er even in:

1. Airflo Sixth Sense Pike Floating. werpt heel soepel. Schiet de lijn naar behoren. Grootste voordeel: geen rek in de lijn! Een eigenschap die het zetten van de haak makkelijker maakt. klassering is 8/9, 9/10, etc. Welke lijn voor je hengel geschikt is, moet je zelf uitvinden of laat je goed adviseren. Prijs van de lijn zo ongeveer 50 euro maar je ziet ook leuke aanbiedingen voorbij komen.

2. Rio Specialty Pike/Muskie. Laadt de hengel heel snel op, en schiet uitstekend. Heel geschikt voor wat kleinere slootjes. Beschikbaar in drijvende en intermediate/sinking uitvoeringen van Aftma 8 tot en met 11. Lijn is wel te zwaar voor de aangegeven klassering: een 8 lijn is uitstekend te gooien op een medium 9 hengel. Bij een redelijke zachte hengel loop je kans de hengel over te belasten als je valse worpen doet met de hele belly uit de top. Dat gaat dan ten koste van je presentatie en accuratesse. Presentatie is niet heel cruciaal bij snoek, accuraat werpen kan dat natuurlijk wel zijn, dus kies een lijn die goed bij je hengel past en staar je daarom niet blind op de klassering die op het doosje staat. Prijs van de lijn zo'n 70 euro.

Voor de onderlijn gebruik ik 1,5-2 meter amnesia met 20 ponds breeksterkte. vroeger had ik dan een klein spinstangetje maar daar ben ik vanaf gestapt toen ik een niet eens heel grote snoek ving die het hele geval naar binnen had geslikt. Ik gebruik nu 40cm 7-strand met een niet te grote speld. Is iets lastiger werpen omdat dat schokkerig overslaat maar dat went vrij snel.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

merijn1982

Goede lijn info! Gebruik wel een loop booster int./float. En voor drijvend een wf ( weet geen merk en type. Maar is wel een wf vorm ) werpt prima al denk ik dat het beter kan. Je moet gewoon ook wennen aan dat lompe werpen met natte halve kippen. Maar dat komt vanzelf en het is mooi vissen!
Tight lines!!

iamveenstra

kan het kloppen dat die sixth sense pike floating niet zo makkelijk te krijgen is?
Heb ff beetje lopen zoeken op internet, maar kon het niet zo makkelijk vinden. Of hoort die pike er niet tussen.
Vis zelf met een drijvende lijn en ben er al achter dat ik op de ijssel ook wel een intermediair  kan gebruiken. kun je net iets meer diepte halen volgens mij.
Of met een klein loodje voor de streamer.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Scaramouche

Ik heb een plaatje erbij gezocht, dit is em, lichtblauwe head, oranje volglijn. Ik denk dat ik het fout had met 6th sense, het blijkt een Ridge te zijn.



Ik kan em zo 1-2-3 ook niet meer vinden op internet. Volgens mij heb ik nog twee nieuwe reservelijnen liggen. Ik wil in geval van hoge nood en tegen leuk ruilmateriaal iemand nog wel blij mee maken met eentje daarvan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

merijn1982

Zou geen loodje gebruiken om dieper te komen. Waar dit bij een ninfje best werkt en nog wel te werpen is is dat bij eem streamer anders. Je zal dan zoveel lood moeten gebruiken om resultaat te halen en dat zal dan weer niet te werpen zijn. Je zal dus e ht de diepte moeten halen door middel van je lijn
Tight lines!!

Gerrit59

En onderschat ook het risico niet van het loodje wat tijdens het werpen de hengel kan raken........

iamveenstra

nog ff een vraagje van mijn kant.
Kun je echt met alle streamers vissen met de vlieghengel? Ook die met dreggen etc? of is dit niet zo handig?
En ook met spinners etc? Dat laatste lijkt me op de een of andere manier niet, maargoed waarom weet ik ook niet.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Gert

Quote from: iamveenstra on June 04, 2014, 11:21:29
nog ff een vraagje van mijn kant.
Kun je echt met alle streamers vissen met de vlieghengel? Ook die met dreggen etc? of is dit niet zo handig?
En ook met spinners etc? Dat laatste lijkt me op de een of andere manier niet, maargoed waarom weet ik ook niet.
greetzz

Die heeele grote streamers die eigenlijk zijn bedoeld voor een werphengel lijken me echt te zwaar en daardoor ook gevaarlijk.
En spinners? Zou kunnen, maar dan is het geen vliegvissen meer natuurlijk. Ik vraag me echter vooral af: waarom zou je dat willen? Mooie van een streamer is juist dat je die heeeeel langzaam kunt vissen, en met een spinner werkt dat niet.

iamveenstra

Ik vroeg het me gewoon ff af wat betreft die spinners. Ik was het zelf niet van plan, want ik heb zelf wel een spinhengeltje daarvoor.
Wat de streamers betreft: Wat zijn dan echt zware streamers? Ik heb op een site heel wat streamers gevonden maar ik vroeg mij af of die dus ook voor de vlieghengel zouden kunnen. Ik heb zelf wat uitgezocht met met 1 haak. Alleen wat is zwaar voor streamer?
Ik vis met de streamer met een aftma 8 hengel.
Zal zelf ook nog eens rondspeuren op internet, maar hier zullen mensen er ook wel verstand van hebben dacht ik zo.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Gert

Quote from: iamveenstra on June 04, 2014, 14:24:41
Wat de streamers betreft: Wat zijn dan echt zware streamers? Ik heb op een site heel wat streamers gevonden maar ik vroeg mij af of die dus ook voor de vlieghengel zouden kunnen.

Ik vis wel eens met dit soort streamers, maar dan wel met een werphengel. Zou het niet met een vliegenlat aandurven...



Maar ze vangen wel goed, en daarom bind ik ook streamers met ongeveer deze opbouw, maar dan wel op 1 haak of een tandem (maar ipv een tweede haak doe ik alleen een stangetje), niet met een dreg erin.

Gerrit59

Zware streamers zijn vaak gemaakt van rabbit strips (konijnenbont), arctic fox (foxy tails), e.d.
Eenmaal nat is het werpen wel werken geworden, zeker als ze 20 of 30 cm lang zijn

Gerrit

iamveenstra

Ik ga misschien compleet offtopic, maar wil het wel weten. Degene die ze verkoopt zegt dat ze ook op de vliegenlat kunnen, maar ik ga eigenlijk nooit ergens klakkeloos vanuit.

Het gaat om dit materiaal:
Gebonden op een 3/0 Kensaki 5040N haak (45 mm)
Lengte circa 14 à 16 cm, werpgewicht circa 5 à 7 gram
Materialen; Cock Hackles Paars, Iceland Sheep Hair zilver grijs, Premium zonker strip Grijs, 3D Poppenogen en Epoxymiddel 

Lengte van streamer circa 18 cm gebonden op een 6/0 haak
materialen; Magnum zonker strip,  Flashabou, 3D Poppenogen, Epoxy middel
etc

greetzz
Eer was was was, was was is...

wouter veuger

Ik vis zelf aan de vliegenlat uitsluitend met streamers gemaakt van materialen die geen water opnemen zoals bucktail,saddle hackles,synthetische fibers en flash.

Die kun je rustig groot maken,en dan zijn ze toch nog goed te werpen!

ik heb ook wel met dikke bontstreamers van Magnum zonkerstaarten en een grote finn raccoon kop lopen zwiepen,het kan wel,maar bonkt als een gek,en dat vist gewoon ruk,ik maak ze wel ,maar dan alleen voor aan de spinhengel.


Dus voor mijzelf werkt het zo,dat als ik met de vliegenlat ga snoeken,neem ik m'n streamers mee die geen water opnemen,en je rustig een paar uurtjes kunt zwiepen.

Ga ik op water snoeken,waar je slecht met de vliegenlat uit de voeten kan,neem ik m'n spinhengel mee met bontstreamers

Scaramouche

Waar je naar moet kijken zijn 2 dingen:
1: nat gewicht. Ik heb ooit eens gehoord dat als het nat gewicht groter is dan je lijn, je eigenlijk te zwaar vist. Of die regel werkelijk altijd klopt weet ik niet maar ik hanteer die stelregel wel, anders bonkt het als een malle.
2: luchtweerstand. Een zonker geeft minder luchtweerstand dan een bucktailkraag. Ik maak mijn streamers tegenwoordig om die reden vooral met veren, die zijn in de lucht heel smal en gestroomlijnd, maar zwellen in het water op tot een mooi profiel.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iamveenstra

ok, bedankt voor de tips iig. Ga ik kijken of ik er iets mee kan.
Soms is het wel handig om wat stelregels te hebben voor dit soort zaken. Ongeacht of ze juist zijn, kun je toch ergens vanuit beginnen en uitproberen.
Op die manier kom je er zelf achter wat uiteindelijk werkt voor jou.
Thnx.
Eer was was was, was was is...

BJ

Vele tips op deze topic. Bedankt hiervoor. Hoeft m.i geen slotje op. Is en blijft actueel.

Thanks

BJ