midweek Kyll

Started by Nootjez, June 15, 2023, 10:25:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nootjez

Stilaan zie ik hier wat meer activiteit op het forum, dus daarom doe ik ook nog eens mijn duit in het zakje :)

We zijn vorige week samen met onze Bhoef groep, ontstaan hier op het forum, zoals de vorige jaren naar de Kyll geweest. Met de vangsten was het niet zo wild als vorig jaar, toen we dagen hadden van meer dan 50 vissen, maar iedereen heeft toch goed zijn visjes kunnen vangen. De waterstand was nog goed te doen, glashelder water en makkelijk te waden. Af en toe was er nog een meivlieg te zien, maar de massale hatches zoals vorig jaar hebben we niet gezien.

Vrijdag was onze laatste visdag, en die morgen was de rivier wel heel erg gul voor mij.
Na enkele kleinere forellen op een CDC mayfly zag ik iets groots stijgen, maar weigerde echter mijn grote vlieg binnen te slurpen. Ik zag die vis azen op kleine vliegjes die volop uitkwamen. Mijn leader had al flink te verduren gekregen dus ik besloot er een nieuwe op te zetten met een nieuw puntje 12/100e eraan, in totaal bijna 4 meter lang. Een kleine hertenharen sedge haakmaat 18 eraan en die werd bij de 2e worp al gretig gegrepen. Een mooie forel van ongeveer 45 cm kon ik na een hevige dril scheppen.

Hierna zeker een kilometer water afgelopen op zoek naar stijgende vis, hier en daar nog een kleinere kunnen foppen. Toen ik aan een mooie diepe pool kwam steeg er niks meer en besloot ik dead drift te nimfen met een beetverklikker. Ik besloot om de beetverklikker steeds op dezelfde diepte te laten en te variëren met het gewicht van de nimfjes, om zo af en toe eens te stuiteren over de bodem. Op het eerste stuk van de pool, het meest ondiepe, ving ik een vijftal forellen van rond de 30, vermoedelijk de uitgezette dit jaar.
Na klimmen en klauteren over de rotsen aan de zijkant, kwam ik aan het diepste stuk van de pool, zeker 1.5 meter diep. Ik knoopte er een pink tag nimfje aan met 3.5 mm tungsten bead.
Wéér de tweede worp ging mijn verklikker traag onder alsof ik vastzat aan een steen, maar besloot toch de haak te zetten. Vast, dacht ik, net een tak die traag naar me toe kwam, tot die tak plots stroomopwaarts begon te bewegen. Een dril waar ik een boek zou kunnen over schrijven, met veel spannende momenten later, gleed er een barbeel van meer dan 70 cm in mijn veel te kleine schepnetje  :D

Met knikkende knieën enkele foto's gemaakt met de zelfontspanner op de Iphone, dat gaat nog vrij vlot als je de knopjes weet staan. Ik heb nog een kwartier zitten nagenieten op een rotsblok en ben dan gestopt met vissen, om het verhaal te kunnen delen met het prachtige clubje vismaten dat we intussen geworden zijn.

Ergens daarboven, was onze Ton (Team) vast aan het meegenieten.

Gert

Mooi verhaal, mooie vangsten en mooi dat jullie dat nog steeds in ere houden als vliegvisvriendenclub!

FSCHAMP

Mooi stukje en prachtige foto's.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

greg

Schitterende vangsten, mooi zo`n vriendenclub en ja Ton heeft ook vast zitten genieten  :D