Leuke stek aan de Ourthe gezocht

Started by Woenos, September 21, 2020, 10:22:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Goedemorgen,

Zo net voor het weer gaat omslaan wil ik nog even gaan vissen in de Ourthe (of een zijrivier). Met het staatsverlof, dus dat kan vanaf de stuw in Nisramont.
Nu ken ik wat stekken rond Sy die mooi zijn, maar heeft er iemand nog andere tips?

30 september sluit het forel seizoen in de wilde wateren als ik het goed lees, dat is stroomopwaarts vanaf Jupille, is het dan gewoon toegestaan om door te vissen op forel in de rest van de rivier?

henkverhaar

Volgens mij sluit het forelseizoen op 30 september op alle (stromende) wateren. Op de 'wilde wateren' (eaux vives) is alles dan gesloten, op de langzamer stromende wateren ('eaux mixtes') mag gewoon op vlagzalm en kopvoorn gevist worden. De Ourthe is 'mixte' stroomafwaarts van de brug van Jupille in Hodister (http://www.maisondelapeche.be/Fr/Ou-pecher--_12_3.html); vanaf daar stroomafwaarts mag je dus na 30 september vissen.

Woenos

Quote from: henkverhaar on September 21, 2020, 11:18:48
Volgens mij sluit het forelseizoen op 30 september op alle (stromende) wateren. Op de 'wilde wateren' (eaux vives) is alles dan gesloten, op de langzamer stromende wateren ('eaux mixtes') mag gewoon op vlagzalm en kopvoorn gevist worden. De Ourthe is 'mixte' stroomafwaarts van de brug van Jupille in Hodister (http://www.maisondelapeche.be/Fr/Ou-pecher--_12_3.html); vanaf daar stroomafwaarts mag je dus na 30 september vissen.

Ah nu lees ik het ook goed! Snap het nu, dankjewel.

Woenos

Kleine update  na een dagje vissen rondom Sy, de Ourthe was zeer helder, laag en met weinig stroming. Nog nooit zoveel barbeel gezien en ook kapitale kopvoorn. Maar de forel was afwezig/niet te vinden/niet te verleiden. Ook kon ik er niet achter komen waar de vis op aan het azen was, denk iets heel kleins.

Maar het was een mooie dag met veel natuurschoon.

Gert

Mijn ervaring met (grotere) kopvoorn is dat die vooral heel snel toehappen op iets wat (zogenaamd) uit een boom valt. Dus vissen met sprinkhaan, torretje, rupsje etc. is vaak wel succesvol als je die onder de overhangende takken weet te plaatsen. Langer dan een paar seconden laten liggen heeft vaak al geen zin meer.

JEVDE

En heel belangrijk, anders dan bij sommige andere vissen, de vlieg moet echt vlak voor zn kop landen. Anders zal hij niet snel bijten.

Woenos

Maar waar was al die forel naartoe? Misschien dat de hete zomer en hengeldruk(meer vissers door COVID) iets gedaan heeft met de stand?

sarca2

kopvoorn gaat waarschijnlijk beste met worm, mag bij ons natuurlijk niet dus dan iets wat er op lijkt, rode chenile werkt maar gaat snel kapot, ik ben nog op zoek naar vervanging daarvan. wel slappe hap qua drillen die kopvoorns.
::new::

gijsie20

Quote from: Woenos on September 24, 2020, 12:46:28
Maar waar was al die forel naartoe? Misschien dat de hete zomer en hengeldruk(meer vissers door COVID) iets gedaan heeft met de stand?

Waarschijnlijk naar diepere/koudere delen. Water is veel te laag en warm voor forel. Door het warme water heel veel kopvoorn en barbeel de rivier op zien zwemmen. Idd dit jaar ook veel vissers gezien ( vaak zonder plaatselijke vergunning...) dat zal ook niet meehelpen. En uitzonderlijk veel wild kampeerders dit jaar ook.

gijsie20

Quote from: sarca2 on September 24, 2020, 21:57:05
kopvoorn gaat waarschijnlijk beste met worm, mag bij ons natuurlijk niet dus dan iets wat er op lijkt, rode chenile werkt maar gaat snel kapot, ik ben nog op zoek naar vervanging daarvan. wel slappe hap qua drillen die kopvoorns.

Ik vang er regelmatig nog wel een op een zwarte woolly bugger of een zwart torretje. Qua dril stelt een kopvoorn niks voor idd, ook een 50cm+ geeft zich zo over.

Woenos

Quote from: gijsie20 on September 25, 2020, 07:58:40
Waarschijnlijk naar diepere/koudere delen. Water is veel te laag en warm voor forel. Door het warme water heel veel kopvoorn en barbeel de rivier op zien zwemmen. Idd dit jaar ook veel vissers gezien ( vaak zonder plaatselijke vergunning...) dat zal ook niet meehelpen. En uitzonderlijk veel wild kampeerders dit jaar ook.

Ja dat is natuurlijk ook wel logisch. Ik was ook een beetje eigenwijs om alleen met de droge vlieg te willen vissen :) De diepe stukken zagen er zo stil uit....toch even moeten gaan nymphen daar.

Wilco

Quote from: sarca2 on September 24, 2020, 21:57:05
kopvoorn gaat waarschijnlijk beste met worm, mag bij ons natuurlijk niet dus dan iets wat er op lijkt, rode chenile werkt maar gaat snel kapot, ik ben nog op zoek naar vervanging daarvan. wel slappe hap qua drillen die kopvoorns.

Mag een squirmy worm wel ??

sarca2

Quote from: Wilco on September 25, 2020, 23:13:36
Mag een squirmy worm wel ??

Ik weet niet hoe het daar op de Ourthe zit. Op de no-kill niet lijkt me. Verschilt waarschijnlijk per water/vereniging, hangt er een beetje vanaf hoe ze de regels stellen als er alleen staat dat natuurlijk aas verboden is dan kan het. Als ze specifieker zijn en stellen dat je alleen met droog, nymph en streamer onder bepaalde grootte mag, dan niet. Ik zie het ook meer als noodoplossing, iets waar ik naar grijp als forel afwezig is, niks anders werkt en je toch wil blijven vissen op de kopvoorns die je ziet. Beetje op het randje van wat je nog vliegvissen kunt noemen lijkt me. Ik zou nooit beginnen op forelwater met een wormimitatie, in duitsland op de kinzig 'redde' het in augustus nog een beetje mijn visochtend.
::new::