Grains verus zinksnelheden

Started by FSCHAMP, September 21, 2015, 22:31:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Ik ben in het bezit van een Loop S1 Cross Flatsman #10 hengel en ik ben op zoek naar een paar lijnen voor deze hengel nl.

een #10 lijn met een zinksnelheid van 3 ips en 5 ips (inch per second). Nu, ik zie dat voor heel wat # 10 lijnen geen zinksnelheden maar grains staan. Nu, ik heb geen idee welke zinksnelheden overseen komen met deze grains. Is daar een tabel voor?

bv. de Sage Bass II Flyline is bv. te verkrijgen in 230 grain, 290 grain, 330 grain of 390 grain, maar ik heb geen enkel idee wat de zinksnelheden zijn.

Kan iemand van jullie me hier meer over zeggen?

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

Op de site van Jim Teeny zie je wel de grains oplopen naarmate de zinksnelheid oploopt, maar ik denk dat het geen verplichte constante is dat die twee aan elkaar gekoppeld zijn.

p.forel

Tenzij je er een loodje aan hang zinkt hij
Iets beter gebruik maken van internet zou je deze vraag bespaart hebben

henkverhaar

Quote from: FSCHAMP on September 21, 2015, 22:31:51Nu, ik zie dat voor heel wat # 10 lijnen geen zinksnelheden maar grains staan. Nu, ik heb geen idee welke zinksnelheden overseen komen met deze grains. Is daar een tabel voor?

bv. de Sage Bass II Flyline is bv. te verkrijgen in 230 grain, 290 grain, 330 grain of 390 grain, maar ik heb geen enkel idee wat de zinksnelheden zijn.

Kan iemand van jullie me hier meer over zeggen?

Ja. Er is geen enkel verband tussen grains (een gewichtsmaat) en zinksnelheid. Zinksnelheid wordt bepaald door dichtheid (en diameter - weerstand in het water). Grains is slechts het gewicht - van de eerste 30 voet - en is feitelijk hetzelfde als een AFTMA klasse, die ook gebaseerd is op het gewicht van een standaardlengte. Om de zinksnelheid te bepalen zul je ook de diameter van de lijn (feitelijk de inhoud van het stuk dat overeenkomt met dat gewicht in grains) moeten weten. Bij Teeny geldt naar ik me kan herinneren dat alle zinklijnen dezelfde diameter hebben en dat je de zinksnelheid dus met enige moeite wel uit het aantal grains kunt 'afleiden', maar een zinklijn van 'hetzelfde aantal grains' van een ander merk zal weer een heel andere zinksnelheid hebben. In theorie is het zelfs mogelijk, al is het tamelijk onwaarschijnlijk, dat binnen een serie van een fabrikant een lijn met een hoger gewicht een lagere zinksnelheid heeft als een lijn met een lager gewicht. Denk aan drijvende lijnen, waar alle AFTMA-klassen drijven, ook bijvoorbeeld die #15 lijn, die zeker meer dan 390 grains is...

Scaramouche

Er is natuurljk altijd de doe-het-zelf optie http://flyfishingresearch.net/calcemyourself.html
:P

Op die site staat veel info die je misschien verder helpt. Maar in principe staan op de meeste doosjes wel 'Type 3' of iets dergelijks. Dat komt dan grofweg overeen met een zinksnelheid van 3 ips.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

#5
Gino,

Hier ( http://www.looptackle.com/fly-rods/cross-s1-series/ ) op de loop site onderaan klikken op 'cross s1 line table' en dan zie je dat ze 355 grains voor de #10 flatsman aanbevelen.

Zinksnelheid word bepaald door de densiteit (verhouding gewicht/volume van het materiaal, check ff de wet van archimedes, die van de overlopende badkuip  ;D ) en niet door gewicht alleen.

een stukje van de Sage Bass II Flylin 390 grain afknippen dus


"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Plantje

Quote from: p.forel on September 22, 2015, 07:10:03
Tenzij je er een loodje aan hang zinkt hij
Iets beter gebruik maken van internet zou je deze vraag bespaart hebben
Hij maakt toch ook gebruik van internet door hier de vraag te stellen?

johan1965

Quote from: Plantje on September 22, 2015, 18:11:19
Hij maakt toch ook gebruik van internet door hier de vraag te stellen?
::agree::Helemaal juist ,Plantje. En zo leer ik ook nog wat bij. Met dank aan Henk Verhaar enz.

p.forel

#8
Sage Bass II Fly Line

Built for oversized, wind-resistant flies, with an aggressive weight forward head and abrupt front taper. These( floating lines) will fit the new Sage Bass rods like a ring on a finger.


Plantje BETER is wat ik zeg

Plantje

Toch vreemd, want je zegt eigenlijk dat de lijn pas blijft drijven als je er een loodje aan hangt. Om vervolgens iemand te verwijten dat ie dat had kunnen vinden als ie beter (ok, dat moet ik toegeven dat het er staat) op internet had gezocht.

Mijn punt: Mensen moeten volgens mij gewoon een vraag kunnen stellen zonder direct doorverwezen te worden naar Google. Op sommige momenten en op een bepaalde manier kan dat best. Zelf had ik er hier niet en zeker niet op die manier voor gekozen.

MarcelN

pfff slakje en zout, je moet de tekst niet zo letterlijk lezen van Piet, je begrijpt heus wel wat er moet staan.
Dat kreng drijft tenzij je er lood aan hangt. Hij doet ook maar zijn best hoor ;D

p.forel

De vraag  hoe snel een floating lijn zink!

Mag je beantwoorden met zelfde onzin

p.forel

Ach marcel  je mag van een vliegvisser met jaren ervaring toch wel verwachten dat hij verschil weet tussen zinklijn en floating .

Een beetje lezen wat er bij lijnen staat doet wonderen  :-X

johan1965

Quote from: Plantje on September 22, 2015, 20:19:26
Toch vreemd, want je zegt eigenlijk dat de lijn pas blijft drijven als je er een loodje aan hangt. Om vervolgens iemand te verwijten dat ie dat had kunnen vinden als ie beter (ok, dat moet ik toegeven dat het er staat) op internet had gezocht.

Mijn punt: Mensen moeten volgens mij gewoon een vraag kunnen stellen zonder direct doorverwezen te worden naar Google. Op sommige momenten en op een bepaalde manier kan dat best. Zelf had ik er hier niet en zeker niet op die manier voor gekozen.
Call me stupid! Maar vind dit een heel normale vraag, zeker voor n vliegvisforum.
Ik heb al veel nuttige info hier gezocht en gevonden. Misschien had ik het wel op google kunnen vinden, maar is toch minder gezellig. Een soort linkedin, zeg maar.

Plantje

Quote from: p.forel on September 22, 2015, 21:21:17
De vraag  hoe snel een floating lijn zink!

Mag je beantwoorden met zelfde onzin
En je mag hem ook links laten liggen als het je niet aanstaat.

Er zijn vele ergere gevallen geweest. Mensen die vragen stelden over het vliegvissen zonder hengel, keer op keer serieus antwoord kregen en daar dan niets mee deden. Dit is niet zo'n geval denk ik.

MarcelN


Plantje

Ik had het niet over hem, maar je snapt het idee ;)

FSCHAMP

Piet op de website waar ik de lijn zag staan, stond niet dat het een drijvende lijn was. Er werd enkel melding gemaakt van de grains en het was één van de zovele lijnen, die bekeken had voor een aftma 10 en de anderen waren wel degelijk zinkende lijnen. Echter deze lijn was de laatste, die ik bekeken had en heb deze als voorbeeld genomen.  Nu, jij maakt waarschijnlijk nooit fouten zeker. 

Aan de anderen bedankt voor de verstrekte info, ik kon nl. ook nergens een tabel vinden vandaar dat ik de vraag hier effe plaatste omdat hier toch heel wat ervaren vliegvissers zijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

johan1965

Quote from: MarcelN on September 22, 2015, 21:41:13
aha soort van caslamzak ;)
haha, Die doet me denken aan Mart Smeets, n vraag stellen en door het antwoord heen praten

Scaramouche

Hier vind je een mooie overzichtstabel die de verhouding diameter/gewicht vertaalt naar sink rates:
http://flyfishingresearch.net/sinkrate/sinkratelookuptables.html
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10