OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.klopper

Zucht.Mooi voorbeeld weer van niet snappen hoe de natuur werkt.Op een gegeven moment zal er evenwicht ontstaan tussen de hoeveelheid forel en de hoeveelheid bot.

Verder is bot ook een roofvis en zal ook het speldaas[vd soort bot]eten en dus zichzelf reguleren.Net zoals de forel dat speldaas en de eitjes zal eten.Iedere roofvis reguleert zijn eigen soort en tevens andere soorten

Wat de oorzaak ook is,voedsel tekort is in ieder geval niet de oorzaak vd langzamere groei.

Menno_siemensma

Zucht, je vergeet alleen even dat dit niet een volledig ecosysteem is maar een door de mens aangelegd reservoir (door de afsluiting) en beperkte biodiversiteit. Niet te vergelijken met een water dat in open verbinding staat met de zee.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

j.klopper

dat maakt geen moer uit,roofvis reguleert  de eigen en andere soort.Van roofvis kan er nooit te veel komen,bovendien is bot een leuke vis om te vangen.Kan toch je dag een beetje redden.


Menno_siemensma

Quote from: j.klopper on March 01, 2017, 20:48:30
dat maakt geen moer uit,roofvis reguleert  de eigen en andere soort.Van roofvis kan er nooit te veel komen,bovendien is bot een leuke vis om te vangen.Kan toch je dag een beetje redden.
Ah ok want forel paait ook in brak water uiteraard... Nee dus en zoals het nu gaat gaat er geen balans komen, omdat er wel bot bij komt maar geen kleine forel, behalve die uitzetters. Ik denk niet dat het idee is dat we jaren gaan wachten totdat de situatie, volgens jou, zal stabiliseren. Gezien die gigantische maar dan ook gigantische explosieve groei van de botten aantallen, lijkt het me vrij duidelijk dat hier een onbalans is. Jammer genoeg kan je in nederland gewoonweg de natuur niet zijn gang gewoon maar laten gaan, omdat er gewoonweg niet genoeg plek voor is. er zijn een paar plekjes, hier een bosje daar een duintje, paar heidegebiedjes. Thats about it. En we verwachten dan dat alle dieren zich daar maar aan houden? Nee de dieren die zich het beste aanpassen zullen voor een overschot zorgen, net zoals op het land zal dit onder water gebeuren, helemaal in een verder afgesloten water.
Of denk je dat het toeval is dat van die karpervijvers met ijs of hoge temperaturen elke keer weer problemen hebben en 'normale' wateren met karpers geen centje pijn?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Ik denk dat Menno het cruciale punt aansnijdt: forel hoort eigenlijk niet thuis in het OVM. Dat ze daar zitten is een cultuurelement, in plaats van een natuurelement. Ze zitten er uitsluitend omdat we er op willen kunnen vissen en vervullen verder geen enkele natuurlijke functie. Als we ze daar willen laten floreren moeten we actief beheer toepassen. Als de natuur verder zijn gang gaat, zal het hele meer verzoeten, vertroebelen, en veralgen. Die botten zijn een verstorende factor voor de regenboogforellen, dat is wel duidelijk denk ik. Tegelijkertijd is het onmogelijk om ze ooit nog uit het OVM te krijgen of ze op natuurlijke wijze te reguleren (tenzij we een paar zeehonden uitzetten in het OVM  ???).

Misschien zal de conclusie op de lange termijn dan ook zijn dat het weinig zin meer heeft om regenbogen uit te zetten en moet er worden nagedacht over alleen nog maar bruintjes, of misschien andere soorten als bulltrout of arctic char?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on March 02, 2017, 08:30:49
Ik denk dat Menno het cruciale punt aansnijdt: forel hoort eigenlijk niet thuis in het OVM. Dat ze daar zitten is een cultuurelement, in plaats van een natuurelement. Ze zitten er uitsluitend omdat we er op willen kunnen vissen en vervullen verder geen enkele natuurlijke functie. Als we ze daar willen laten floreren moeten we actief beheer toepassen. Als de natuur verder zijn gang gaat, zal het hele meer verzoeten, vertroebelen, en veralgen. Die botten zijn een verstorende factor voor de regenboogforellen, dat is wel duidelijk denk ik. Tegelijkertijd is het onmogelijk om ze ooit nog uit het OVM te krijgen of ze op natuurlijke wijze te reguleren (tenzij we een paar zeehonden uitzetten in het OVM  ???).

Misschien zal de conclusie op de lange termijn dan ook zijn dat het weinig zin meer heeft om regenbogen uit te zetten en moet er worden nagedacht over alleen nog maar bruintjes, of misschien andere soorten als bulltrout of arctic char?
Dat is het punt idd, vooral de regenboog heeft hier feitelijk niks te zoeken. Als je daarbij ook nog een onevenredig aantal botten bij rekent dan gaat een 100% in de natuur opgegroeide bot het winnen van een opgekweekte 'domme' regenboog. De bruine/zeeforel komt hier echter wel voor en heeft dus een betere concurrentie positie blijkbaar. Bulltrout weet ik niet of die uberhaupt opgekweekt wordt, bronforel is wel eens eerder uitgezet maar was geloof ik ook geen denderend succes, zijn beide ook vissen die veelal diep zitten, dat zijn niet echt de droge vlieg happers die regenbogen wel veel meer zijn.
Ik weet niet wat in de natuur vooral op botten jaagt maar het lijkt me dat hiermee niet echt een probleem wordt opgelost maar het probleem verschuift. Als er een jager is die ze kan opvreten en de aantallen reduceert én niet of nauwelijks impact heeft op de forellen aantallen zonder dan zelf ook overheersend te worden, zeg ik doen maar dat lijkt me een utopie.

Er zal actief beleid moeten worden gevoerd net zoals op elk afgesloten kunstmatig opgezet forelwater. Wegvangen van ongewenste overschotten van botten, afschieten van aalscholvers(oh wacht mag niet natuurlijk want zielig voor die vogels  :-X) en voorkomen van illegale verwijdering van forel van het water door controle etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

#381
Mannen...een vraagje:

Ik was gisteren op de vereniging en daar hadden we de discussie over het OVM en de toekomst ::)
Nu liggen de plannen er een beetje globaal als volgt bij:
In het voorjaar van 2018 willen ze er een flinke berg forel in gooien, én groter ::klappen::
maar....hij gaat dan wel 2 maanden dicht én is er het idee om elke visser een €10,- per visdag te rekenen :o
Daar wringt voor mij dan de schoen, want ik vis er als het mij uitkomt en dat kan 3x zijn maar ook 50x en in dat geval lijkt mij een jaarlijkse bijdrage van een €100,- of €200,- veel beter, daar wil ik hier dus wel graag de discussie over lezen/voeren.
Wat willen jullie de OVM diehards?
Sponsering komt ook via de bekende winkels maar nu is Wout v. leeuwen er ook bij.
Er komen al jaren geen buitenlanders als duitsers, fransen en engelsen meer dus internationaal is deze huidige flop ook al doorgedrongen :-\ dus ook fijn voor de campings en hotels regio Oostvoorne wanneer het weer beter gaat.
Ook fijn dat dit soort discussies allemaal via omwegen moet, ik vraag Franklin wel vaker wat maar hij zegt niets, ik hoop dus dat hij hier wel blij mee is ;D maar wél doordrammen dat we een boekhouder in dienst moeten nemen voor de vangstregistraties, mafk..s

Koen

10 euro per dag? hmm ik weet het niet hoor. Wellicht beter dan 100 a 200 euro, want dat is gewoon veel. Als je dat gaat doen komt er niemand, en zeker geen buitenlanders. Laat ze eerst maar es wat doen aan die platvischen. Wat hopen ze te bereiken met die 10 euro per dag? Hoe gaan ze dat controleren dan?

Andere vraag, hoe staat het met de vangsten? Ben al een tijd niet geweest en wil der wel weer es op uit eigenlijk :)

Caspar

Als er genoeg vis in gaat en een berg platvis eruit, zou ik voor deze mooie plas best €10 willen betalen.
Wel via internet, dat je niet nog ergens langs moet om een vergunning te halen 'smorgens.

Maar idd, controleren is lastig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Let it Fly.


Menno_siemensma

Een bult vis erin gooien heeft weinig nut, sterker nog eerder averechts effect lijkt me.  Voor mij was het een mooie droom daar een dikke regenboog uit te halen. Ik zie zonder rigoureuze stappen geen verbetering, ook niet een vergunning. Als je er nog wat van wil maken, lijkt een bruine forel only opzet nog het meest kanshebbend, maar dat maakt het een voornamelijk bellyboat only visserij.  Ik zie dan de grootste groep afhaken en is het een groot water voor een paar vissers. Niet het roemruchte water waar men van heinde en verre voor kwam en helemaal niet uit het buitenland.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

Quote from: Koen on March 07, 2017, 19:27:25
10 euro per dag? hmm ik weet het niet hoor. Wellicht beter dan 100 a 200 euro, want dat is gewoon veel. Als je dat gaat doen komt er niemand, en zeker geen buitenlanders. Laat ze eerst maar es wat doen aan die platvischen. Wat hopen ze te bereiken met die 10 euro per dag? Hoe gaan ze dat controleren dan?

Ik bedoelde jaarlijks 100 of 200,- vind ik geen probleem, maar idd wat Menno zegt, dat water zal eerst moeten verbeteren. Doe wat aan de bovenste pijp....

Scaramouche

10 euro per dag vind ik best schappelijk, als er dan ook echt weer een redelijke kans op leuke vis is vanaf de kant. een mooi bestand aan bruintjes is leuk, maar die blijven toch verder weg in het diepe begrijp ik.

Kan er voor de botten niet een paar keer per jaar een 'wegvangdag' onder supervisie van de vereniging worden gehouden? Koppel er een leuk prijsje aan voor de meeste botten en op een goeie dag ben je een paar honderd botten kwijt. Of dat zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar het zou best een leuk evenement zijn (ik zou komen). Barbecue na afloop bij Stormvogel en de horeca is ook weer blij :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

MarcelN - of liever de mensen van zijn club - hebben de klok horen luiden of geven informatie die nog niet is 'uitgerijpt'  ::) .
Het gaat allemaal om zaken die misschien wel eens in een vergadering zijn geroepen, maar nog lang niet zijn uitgewerkt of besloten.
Geen zorgen dus: Sportvisserij Zuidwest Nederland zal de laatste zijn die verplichte dagvergunningen gaat invoeren.
Misschien dagvergunningen voor toeristen die geen zin hebben om lid van een vereniging te worden, maar dat wordt naast de Vispas voor controleurs ook een moeilijk verhaal.
De oude boven-uitlaat bij de Stormvogel weer op de nieuwe pijp aankoppelen, is misschien nog wel een optie, maar het waterschap gaat die oude pijp echt niet repareren of vervangen. Dat kunnen we allemaal dom vinden, want als die enige nieuwe pijp een keer kapot gaat, heeft het Waterschap een gigantisch probleem omdat ze geen overtollig water meer kunnen wegpompen (!)
Grote regenboogforellen die zo groot zijn dat aalscholvers grote moeite hebben om ze in hun snavel te krijgen, zijn misschien een optie, maar zijn ook behoorlijk kostbaar. Dus of dat het gaat worden? De charme van het Oostvoornsemeer was juist dat forellen daar zelf in korte tijd tot zulke afmetingen konden groeien.
En ja, het doorgeven van de vangsten op de daartoe bestemde formulieren is van het grootste belang voor een goed beheer van het Oostvoornsemeer in de toekomst. Vreemd, dat Nederlanders daar vaak zo'n moeite mee hebben. In Amerika weten sportvissers dat het invullen van die formulieren in hun eigen belang is en worden ze massaal in de speciale brievenbussen gedaan.
Het is de bedoeling dat er dit jaar en in de komende jaren mooie prijzen onder de inzenders van de formulieren worden verloot...

MarcelN

ook leuk, 2 vliegen.....maar kieper die botten dan wel in de zee, dat dood maken vind ik zo'n onzin, daar gruwel ik van

MarcelN

#389
Quote from: Franky Boy on March 07, 2017, 20:55:40

Het is de bedoeling dat er dit jaar en in de komende jaren mooie prijzen onder de inzenders van de formulieren worden verloot...
En hoe ga je dat controleren dan? Of hoor je dat via de smartTV bij de vissers thuis of ze hard lachen?
En toch zit er een hoog waarheidsgehalte in mijn verhaal, of het niet uitgerijpt is kan best, er komt heel veel vis in, meer dan anders. Regel iets tegen die aalscholvers, maak extra 'vogelhutjes' in de struiken voor mensen met speciale aalscholver hobbies :P
Ik stond vanmiddag met een mede forumlid te zeebaarzen en omdat de alloc..uh medevissers er van balen dat ze niets mee mogen nemen, gooien ze ze naar de aalscholvers die het spel al kennen en allemaal bij hun zitten te wachten. Die arme vissen zijn zo verzwakt van die geslikte zagers en krabben dat ze niet kunnen ontsnappen >:(

Mike

Hoi Frank,

Ik wilde destijds zoals beloofd het formulier invullen dus ging ik naar de site via de link die je had geplaatst.
Ik deed dat (zoals waarschijnlijk de meeste mensen) met m'n telefoon. Je komt er dan vrij snel achter dat dat niet lukt. Je moet namelijk eerst een formulier downloaden, dat invullen, bijvoegen en terug sturen.
Op m'n laptop heb ik ook geen word dus ook daar kon ik de vangsten ook niet mee doorgeven.
Als ze graag alle vangsten willen registreren en de bereidwilligheid tegen lijkt te vallen, is het misschien een idee om het wat gemakkelijker te maken.

Ik vis regelmatig op een Duitse rivier waar je €27.5,- betaald voor een dagkaart. Als je je vangsten invult op de site (kan ook met je mobieltje) krijg je €7.5,- terug gestort.
Doe je dat niet, kan je de keer erna op jou naam geen kaart meer kopen. Pas als je je vangsten invult kan je weer een dagkaart kopen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Quote from: MarcelN on March 07, 2017, 20:56:42
ook leuk, 2 vliegen.....maar kieper die botten dan wel in de zee, dat dood maken vind ik zo'n onzin, daar gruwel ik van
snap je idee achter terugzetten in de zee maar dat gaat never nooit werken in de praktijk. Hoe te voorkomen dat ze dood gaan in transport ernaar toe, hoe überhaupt de vis levend verzamelen, bellyboat vissers gaan dit dus niet doen, als je tot je middel 100 meter in het water staat hoe zorg je dan dat ze in leven blijven als je niet om de 10 min heen en weer wil sjouwen. Geef het dan een ander doel als veevoer of iets dergelijks. Dood kan je ze in ieder geval simpeler meenemen als je klaar bent en in een bak doen bijvoorbeeld.  Dan heb ik het nog niet eens over onwil of mensen die ze levend terug zetten of gewoon doodmaken en teruggooien.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

@Mike, dat is precies hetzelfde probleem waar ik tegenaan liep.
Nu heb ik een aantal formulieren bij de Stormvogel hier liggen en dacht slim te zijn onder het mom van 'vroeger was alles beter' en deze via mijn duif op te sturen, nee da's geen 'app'....was ik die sperwer hier in de kerk vergeten >:(
@Menno, ik heb dan ook geen diervriendelijke oplossing voor de botten, maar dat 'opruimen' ::denken:: nu heb ik daar met andere 'dingen' geen probleem mee, maar die beestjes kunnen zich niet verdedigen he :-\

Nootjez

Hoeveel kg regenboogforel (en bruine) is er de laatste 5 jaar uitgezet?

Franky Boy

De opmerking van Mike nemen we mee: Een versie op de website die je snel met je smartphone kunt invullen.
Misschien compleet met app, al heb ik geen flauw idee wat daarmee wordt bedoeld... ???
Wat betreft de opmerking van MarcelN: Als iemand leuk denkt te zijn, halen we die nepformulieren er wel uit.
Plus: Zo iemand loopt toch de kans dat hij zich onsterfelijk belachelijk maakt? (Die?? Die vist nooit op het OVM !)  ::ban::
Hoeveel forellen er de laatste 5 jaar zijn uitgezet?
Even uit het hoofd:
Beekforel: 2100 Kilogram
Regenboogforel: 7300 Kilogram
Ik kan er 100 Kilogram naast zitten...

j.klopper

nogmaals die bot is het probleem niet lijkt me.Ten eerste  vormen hun eitjes en broed een voedselbron,ten tweede regelt een bot op een gegeven moment ook weer de hoeveelheid vd eigen soort[zoals iedere roofvis].Ten derde is het een aardige sportvis.Ten vierde lijkt me een bot deels van ander voedsel te leven dan een forel .Hij lijkt me geen vliegen van de oppervlakte te plukken in ieder geval .
Is er geen andere verklaring voor die langzamere groei?Te hoge watertemperatuur bv door de slappe winters vd laatste jaren?

MarcelN

Grappig, ik heb gisteravond even 2 films van nzb afgetrokken :P Flyfishing Dutchman part 1+2 en daar zag je het Oostvoornsemeer op ik denk een 20jaar geleden ofzo,
maar wat zijn de stenen daar nog schoon :o en wat een bende is het nu :-\
Ook het zeebaarzen was toen al hot, leuke bellybootjes hadden ze toen ;D
Leuk ook om Rudy van Duijnhoven in die jaren te zien, die is geen steek verandert 8) terwijl de helft vast al tuinieren is op de rug :'(

En Franklin, zwemmen de nieuwe visjes al in het OVM? Krijg nu al berichten door dat dit gezever beter de doofpot in kan, raar hoor.

Franky Boy

Ik ben gisteren even bij het Oostvoornsemeer langsgegaan om foto's te maken.
Er vielen mij twee dingen op:
Ten eerste, het water was glashelder (ik zag wel al wat algen op de stenen).
Ten tweede, is de Loswal de enige plek waar nog wordt gevist? (de weinige vliegvissers bevonden zich allemaal rond die plek).
Aan de vangsten kan het niet liggen, want er werden mij alleen een paar 'volgers' gemeld en geen enkele aanbeet.  :D

guidogast

Dag Franky, ik was er donderdag, wilde rechts van de loswal naar het dammetje daar, maar daar liepen al twee vliegvissers. Toen maar links gestart,op het eerste korte dammetje. Helemaal niks, en ik zag dat één van die twee vliegvissers 'aan de overkant' was gestopt en achter elkaar flinke stenen in het water gooide. Super raar. Na een uurtje ingepakt en voor het eerst gaan vissen in de noordoost hoek, omdat dat daar de wind op stond. Geparkeerd vlakbij de stormvogel en 15 min.langs het riet naar de hoek gelopen en daar bij een stok in het water naar het dammetje gewaad. Hier en daar vrij drassig/zompige bodem. Op een eerder punt al geprobeerd naar de dam te waden maar dat werd erg spannend en net iets te diep...

Mooie plek achteraan die dam, mooie geul langs de oever met ook aardig wat stroming vanuit de binnenbak, maar ook richting het open water zag het er vissig uit. Toch weinig actie gehad, op de vliegenhengel zelfs niets (streamers, boobies, garnaaltjes). Van de plm. 4,5 uur in totaal half uur ongeveer met kunstaas gevist (vliegvissen vind ik het mooist maar ik ben geen purist...maar dat is misschien vloeken in de kerk hier...). Met een klein pilkertje (natuurlijk een enkele weerhaakloze haak op gezet) 50-60 meter ver gooien: 1 regenboogje van 33 cm, in goede conditie. Kort daarna een tweede aanbeet, voelde zwaarder, schoot na 3 seconden los. Daarna niks meer. Bij het teruglopen langs het riet in de schemer drie keer een mooie bot voor m'n voeten wegstuiven, op 10-20 cm water, mooi gezicht. Ik zal nog een formulier invullen.
::agree::

guidogast

#399
Gistermiddag t/m donker gevist, vanaf de dam rechts van de loswal. Overdag vingen meerdere vliegvissers en een kunstaasvisser vanaf de kant niets, dat gold ook voor ons. Alleen een bellyboatvisser met fishfinder zei drie beekforellen van rond de 60 cm gevangen te hebben op een streamer, in het midden, bij een school haring op 8 a 9 meter diep. In de schemer kreeg ik dan toch eindelijk beet; een bot van 42 cm en even later toen het net donker was, een regenboog van 60 cm, met haakbek, beide op een streamertje. Forel was een hele mooie vis, in goede conditie.
::agree::