OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Hidde



Meer wit dan blauw maar toch idd.,
Moet wel eens een groter net kopen,die grotere vissen zitten er blijkbaar toch nog..
Op de loswal stond aardig wat volk zoals verwacht, voor zover ik kon zien uit de verte..

Franky Boy


Dedada

Mooie vis Hidde! Dus niet druk aan zuidzijde? Je hebt vast een mooie dag gehad. Dit weekend (vanaf vrijdag)is er dus goed gevangen in het OVM! kan niet wachten....

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

Quote from: Lange on March 12, 2016, 21:58:42
Enige minpuntjes vond ik de grote hoeveelheid vage rommel die als een vaag plakaat over de stenen heen ligt
Ik ben bang dat dat ook gewoon modder in opbouw is (rottend wier/algen) en dat, als dat een paar jaar zo doorgaat er geen zand/steenbodem meer over is. Een zichzelf versterkend proces. Misschien ben ik pessimistisch maar er is geen stroming die zo'n laag wegspoelt.

wh82


Franky Boy

#131
Wat betreft de beekforellen:
Bedankt voor de complimenten voor de mooie beekforellen. Is fijn om te horen. Ik zal zorgen dat die complimenten aan de juiste personen overbracht zullen worden en dan met name de forellenkwekerij in Duitsland die ze heeft geleverd.
De beekforellen (bruine forellen) doen het de laatste jaren naar verhouding veel beter dan de regenboogforellen, in aanmerking genomen dat het aantal uitgezette forellen minder dan een kwart van het aantal uitgezette regenbogen was. Dat aantal beekforellen is daarom weer wat opgeschroefd.
Verder zal aan de kwaliteit van de uit te zetten regenboogforellen worden gewerkt. Waarbij niet moet worden vergeten dat de regenboogforel in Europa in principe een 'consumptieforel' is, met andere woorden: Een vis die bijna uitsluitend voor de consumptie (de voedselindustrie) wordt gekweekt. De bruine forel wordt daarentegen hoofdzakelijk voor de hengelsport gekweekt. De soort is veel moeilijker te kweken en is voor de voedselindustrie daarom geen commercieel succes, enkele fijnproever-restaurants daargelaten...

macfly

Vandaag de stevige NO wind getrotseerd en uiteindelijk aan de zuidkant toch nog wat bruintjes weten te verleiden in de binnenbak. De hele dag met van alles aan een zinklijn geprobeerd richting het open water maar snel geswitched naar drijf toen ik wat zag draaien in de binnenbak. Mooie vissen hoor!

PdH

Quote from: Franky Boy on March 14, 2016, 08:50:22
De bruine forel wordt daarentegen hoofdzakelijk voor de hengelsport gekweekt. De soort is veel moeilijker te kweken en is voor de voedselindustrie daarom geen commercieel succes, enkele fijnproever-restaurants daargelaten...

Als ze nou zorgen dat ze helemaal niet te eten zijn ben je ook van de stropers af, lijkt me.
Of is dit een utopie?

grtn, Peter.

Dedada


Franky Boy

In 2013 werden de laatste paairijpe mannetjes-regenbogen in het Oostvoornsemeer waargenomen (Foto: Janny Bosman)


Franky Boy

Duikster Marion Haarsma constateerde op 8 maart dat er hier en daar alweer flinke plakkaten met algen zich op de bodem hadden vastgezet en legde dat op de foto vast.
Volgens het waterschap worden deze plakkaten veroorzaakt door een tekort aan bepaalde zeeslakjes die de algen normaal opeten. En er is een tekort aan slakjes doordat er veel teveel grondels (diverse soorten) zijn die deze slakjes wegeten.
(Foto: Marion Haarsma)

gijsie20

Hmm..dan moeten we nog meer vis uitzetten die die grondels eten!  ;D

Leo-L


Dedada

Vanochtend vroeg weer gevangen aan de noordzijde, wadend door de binnenbak. Fantastisch! En ja, hoe verder je verplaatst in O-richting, hoe meer de drek richting je kin stijgt. Maar ach....
@Frans: Was een leuk gesprekje op de strekdam! Leuk je ontmoet te hebben. Was het nog wat gedurende middag? Zon in plaats van miezerregen ;)

Fijn weekend!

Franky Boy

Ja, de botten lusten grondeltjes, maar de bruine forellen ook.
Nadeel van de bruine forellen is dat de grotere exemplaren de ondiepere plaatsen (binnenbakken e.d.) een groot deel van het jaar mijden.
@ Dedada: Waren daar de bruintjes ook al aangeland? Of heb je ook regenbogen gevangen?

JEVDE

Ben nog nooit op het OVM geweest. Maar van deze berichten wordt ik wel enthousiast om eens te gaan. Zodra de zon een keer schijnt ga ik het zeker eens proberen. Is er nog een soort dag dat er meer mensen gaan de komende tijd? Zodat ik eens wat kan leren van anderen?

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Dedada

Ik houd het op regenboog. Maar ja, het kan zo maar eens zijn dat dat niet zo is (zie onze vorige berichten).... :D :D
Nee, ik ga ervan uit dat jongen beekforellen in ieder geval te herkennen zijn aaan de typerende kleuren, zoals op de foto van Marcel op pagina 4. Zo zagen ze er in ieder geval niet uit.
@JEVDE: ook zonder zonnetje is het schitterend daar hoor... ;)

Bone F

Ja leuk Dennis. Aan het eind van de dag of eigenlijk vroege avond was de stand 4-5, leuk resultaat dus. Mooie brownies en waarschijnlijk 1 regenboog. Ik heb relatief veel aanbeten gehad zonder gevolg  plus een aantal zelfbevrijders :D. Het is vrijwel droog gebleven maar er stond wel een dun windje.
Ennu Franklin ::bravoo::

Dedada

Bijzonder mooi resultaat Franklin!!! Ik noemde je in mijn vorige berichtje 'Frans'. Mijn excuus. Wellicht weer tot ziens....Ik ben er regelmatig, zoals je weet.

Franky Boy

Het resultaat van een enthousiaste commissie die de komende jaren - met steun van Sportvisserij Zuidwest Nederland, de VNV en Sportvisserij Nederland - hopelijk weer wat beweging in de zaak gaat krijgen.
Waarom geen gesloten tijd waarin de beekforellen uitgezet kunnen worden?, is een vraag die ik vaak krijg.
Op de eerste plaats moeten we niet teveel gesloten tijden krijgen. Een (in de maand november) is al genoeg.
Op de tweede plaats komt nu de tijd dat de aalscholvers gaan nestelen en enorme honger krijgen. Door de drukte met sportvissers blijven ze nu de meeste tijd een beetje uit de buurt.
Het is niet leuk dat een stuk of wat beekforellen nu 'sneuvelen' (door beetpakken, weerhaken (verboden!), meervoudige haken (verboden!) e.d.), maar dat is nog altijd beter dan hele scholen forellen die door aalscholvers worden opgedreven en naar binnen geslokt...
::hulp::

Dedada


Bone F

Dat van die weerhaken en meertandige haken wist ik niet (meer). Gisteren stonden er een paar spinvissers vanaf de loswal met spinnertjes te vissen. Het zou zomaar kunnen dat die niet weerhaakloos visten want onthaken ging niet eenvoudig zo nu en dan.   >:( . Geldt dat visverbod nog voor en rechts van de loswal omdat ze al die duikopstallen gesloopt hebben?

wh82

Yep geld nog steeds. Vanaf de loswal "ist verboten".

MarcelN

Het is lijkt mij toch een kleine moeite om gedurende 3-4 weken na de voorjaars uitzet de BOA's veelvuldig te laten controleren daar ???
Ik denk dat ze dan in no-time die gehele uitzetting gefinancierd krijgen met boetes, dan laten ze het voortaan wel met die klote weerhaken en vanaf de LW icm steiger,
is toch geen kunst zo :( ik vis er express niet op die uitzetters, laat mij maar ploeteren op de regenbogen. (die pakken ook al droge vliegjes ;) )