full rotary vise - suggesties?

Started by Scaramouche, August 14, 2014, 11:50:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FSCHAMP

Quote from: Joost S. on August 15, 2014, 23:44:56

Kan ik ergens een lijstje vinden met wat je minimaal nodig hebt. Voor een leek als ik is het lastig zoeken als je bv nog nooit van een bobinholder hebt gehoord, ;-).


Hier enkele links voor de beginnende vliegbinder/vliegvisser :

http://globalflyfisher.com/tiebetter/beginning-fly-tying/

http://thelimpcobra.com/2013/01/08/fly-tying-a-complete-dubbing-techniques-tutorial/

http://www.flies-stepbystep.com/en_fly-tying-materials,498.html

http://www.hooked-on-flies.com/
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Joost S.

#27
Thanks, zal me eens gaan in lezen.


Edit

Ok... Hmmm..... Er komt toch nog wel een kleine honderd euro bij aan materiaal.

Scaramouche

- bump - dit topic even uit de mottenballen. Na rijp beraad is de keuze gevallen op.... de Dyna-King Trekker. (en die was door helemaal niemand aangeraden   :D )



Ik heb een aantal modellen geprobeerd, o.a. een paar Stonfo's, een echte Regal, een Atlas Anvil, maar deze Dyna-King voelt robuuster aan dan de andere modellen. Ik heb ernstig getwijfeld over de Atlas Anvil, die heeft standaard wel een heel mooi bekkie waar heel kleine haakjes mooi inpassen, maar bij het goed klemmen van een dikke 6/0 haak had ik toch het idee dat de bek daat niet heel goed tegen kon. Ook bij het proefbinden een paar keer de binddraad doorgesneden aan de rand van de bek. Dat is onhandigheid natuurlijk, maar aangezien ik nu eenmaal onhandig ben en zal blijven vond ik dat toch niet fijn.

De Stonfo's waren wel heel erg compleet maar ik had moeite om grote haken goed vast te zetten. Die Anvil deed dat trouwens wel heel goed; in de bek zitten twee groeven die goede grip geven.

De Dyna-King heeft die groeven ook, is makkelijk instelbaar, is probleemloos in iedere hoek te zetten en houdt die positie dan ook goed vast. Bobbin cradle werd meegeleverd, verder geen extra's maar meer heb ik ook niet echt nodig. En nu maar lekker binden!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

hannus

ja, the best ever.....,  en op voorraad!!

hannus


Ochi

Prima Keuze en zeer degelijk!!

Bind zelf al jaren zeer tevreden op een DynaKing (Indexer)

Hilco de Visser

Quote from: Scaramouche on January 02, 2015, 13:52:18
- bump - dit topic even uit de mottenballen. Na rijp beraad is de keuze gevallen op.... de Dyna-King Trekker. (en die was door helemaal niemand aangeraden   :D )

!

eigenwijs   , vraag het dan niet  :P

Scaramouche

hahaha, tsja. Alle suggesties hebben me in ieder geval op het goede spoor gezet en me een lijstje van must-haves en nice-to-haves op geleverd die me hielpen bij het maken van de uiteindelijke keuze. En dit topic zal anderen ook nog wel van dienst zijn.

Als ik alleen kleine vliegjes zou maken was het de Atlas Anvil geworden. Waarschijnlijk schaf ik in de loop van het jaar ook nog wel een midge kop aan om het geheel te completeren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beekvisser

Quote from: Scaramouche on January 02, 2015, 13:52:18
- bump -  . Ook bij het proefbinden een paar keer de binddraad doorgesneden aan de rand van de bek.

Heel verstandig dat proefbinden Frank ::goodjob::.
En dat doorsnijden op de rand van de bek ???, dat zou niet mogelijk moeten zijn.

Erik

wouter veuger

Mooi ding frank!,zal je een hoop plezier van hebben,.

Ik bind nog steeds met plezier op de anvil atlas,en heb een aantal maanden terug met de vnv bindwebstrijd nog een stonfo kaiman gewonnen,dus ik heb nog de luxe dat ik kan kiezen :)


Scaramouche

die Kaiman heb ik ook nog geprobeerd. Aangezien ik linkshandig ben zat die hendel me verschrikkelijk in de weg. Omdraaien is geen optie omdat de bek dan onhandig bol gevormd is, niet fijn met kleine vliegjes. Maar als die een haak vast heeft, laat ie em nooit meer goedschiks los, wat een kracht staat er op die veer!  :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Ja voor linkshandig is ie niet geschikt,ik gebruik hem hoofdzakelijk voor snoekstreamers.

Rena

Goede keuze!
Bind al jaren op een Barracuda met bijna alle opties, heerlijke vice.

Raymond

Vice ziet er goed uit, ga je veel plezier van beleven. Zeer zeker omdat je deze keuze zeer bewust gemaakt hebt.

Doorsnijden van de binddraad heb ik trouwens nog nooit gehad met de Atlas en ik gebruik dat ding al jaaaaaaren... Ik bind overigens zelden of nooit grote vliegen (wat is groot???) dus v.a. welke haakmaat de vice de haak niet meer goed klemt zou ik moeten proberen.
::wtf::

Scaramouche

QuoteDoorsnijden van de binddraad heb ik trouwens nog nooit gehad met de Atlas en ik gebruik dat ding al jaaaaaaren...

Zoals ik al zei, ik ben best onhandig. Misschien eigenlijk te onhandig om vliegen te binden  ::). Het ging twee keer per ongeluk, eerste keer dacht ik pech met de draad, bij de  tweede keer toch maar eens aan de bek gevoeld. Even het draadje daar langs laten schuren en -pats- glad door. Uni 8/0 draad, toch geen rommel.

QuoteIk bind overigens zelden of nooit grote vliegen (wat is groot???) dus v.a. welke haakmaat de vice de haak niet meer goed klemt zou ik moeten proberen.

Ik had er een dikstelige 6/0 haak in geklemd, in de achterste groef. Bij goed vastklemmen zag ik dat de bek een pietsie naar buiten week. Ik ben bang dat dat na een paar honderd keer niet goed meer gaat. Dat kan natuurlijk gewoon onderbuikgevoel zijn maar ik wil toch met vertrouwen zo'n aanschaf doen. Die Dyna-King geeft geen krimp. 'Hufterproof' was een van de belangrijke overwegingen voor de keuze  :).
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

bartkoper85

#41
Als ik zo vrij mag zijn wil ik dit topic weer afstoffen en hoop ik dat mensen mij hun ervaringen kunnen delen.

Ik heb mijn oog laten vallen op een A&M pro serie. Wie heeft er ervaring met deze vice?

Bedankt alvast!

Scaramouche

Geen ervaring mee maar hij ziet er mooi uit, en je hebt een heel complete set voor een onverslaanbare prijs. De belangrijkste vraag is hoe duurzaam die bek is, dat is waar duurdere merken het echte onderscheid maken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Het is dat ik al voorzien ben,anders had ik voor dat geld de gok wel durven nemen.

Vergeleken met die mooie vice uit mijn schuur zal het in ieder geval een hele verbetering zijn bart! :)

bartkoper85

Ik klaag niet over jou vice, integendeel het is echt een prima ding. Mijn vrouw begon ineens minderwaardig over dat ding en dat was voor mij de hint om maar eens te gaan kijken welke ook kan draaien  ::agree:: 8)

wouter veuger

Ja maar het was niet sarcastisch bedoeld hoor, het zal een verademing zijn om op een "echte" vice te binden.

Voor de begin is dat dingetje leuk,maar op een gegeven moment wil je wel wat beters,en ik zie jou zo 123 niet meer stoppen met binden ook :P

MarcelN

Ik heb zo'n Mongoose besteld bij Hans, is wel wat toch?

Arie de Vries

Prima vice Marcel.
Doet wat ie moet doen. Haken vasthouden.
Is roteerbaar en wordt erg compleet geleverd.
Groet, Arie

obi-130

Quote from: hannus on January 02, 2015, 14:52:45
ja, the best ever.....,  en op voorraad!!
Hannus wat zijn jou bevindingen  van deze vise dan
Stonfo Kaiman Vice